Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2396476_0001.png
Argumenter for et selvstændigt fag i teknologiforståelse/informatik
Michael E. Caspersen
Direktør, It-vest
Adjungeret professor, Aarhus Universitet
28. januar 2020
Resumé
Dette er et notat med argumenter for et nyt fundamentalt fag om informatik-faglighed i
folkeskolen. Notatet præsenterer i alt ti argumenter struktureret omkring tre
hovedargumenter. For de fleste argumenter er der referencer til andre ressourcer, med
uddybende beskrivelse og begrundelse.
Om terminologi:
Informatik
benyttes som betegnelse for den faglighed, det handler om;
teknologiforståelse
er benævnelsen for det aktuelle forsøgsfag i folkeskolen. (Man kan diskutere kvaliteten af benævnelsen
teknologiforståelse,
men det er ikke formålet her.)
10 grunde til at informatik-faglighed bør være et obligatorisk fag i folkeskolen
Der kan anføres mange gode argumenter for hvorfor informatik-faglighed bør være et
obligatorisk fag i grundskolen. Nedenfor er opremset i alt ti grunde under følgende tre
hovedbegrundelser:
1. At lære om den digitale verden er at lære om den verden, vi lever i og skabe lige
muligheder for at virke i den verden
2. Det digitale er radikalt nyt og fundamentalt
et fjerde sprog/en fjerde kulturteknik
3. Det digitale giver mulighed for kreativt udtryk og læringsmæssig berigelse i alle fag
1. At lære om det digitale er at lære om den verden, vi lever i og skabe lige muligheder for
at virke i den verden
a)
Den digitale verden på lige fod.
I folkeskolen underviser vi i selvstændige fag alment
om den kulturelle verden, den sociologiske verden, den levende verden og den fysiske
verden. Den digitale verden har og får større og større indflydelse på den måde vi
indretter og lever vores liv på både i fritiden, under uddannelse og i arbejdslivet. Derfor
skal vi naturligvis også undervise i den digitale verden.
b)
Den essentielle digitale kløft
('the digital divide') er ikke mellem at kunne bruge og
ikke kunne bruge digitale værktøjer. Den essentielle digitale kløft er mellem
kun
at
kunne bruge præfabrikerede digitale værktøjer, som en lille skare af eksperter udvikler
på vegne af hele menneskeheden, og på den anden side selv at kunne "bøje" og skabe
digitale artefakter til egne formål for individ, fællesskab og samfund. (Se i øvrigt afsnit
1.5 af
Computational Thinking
hvorfor, hvad og hvordan?)
c)
Digitale analfabeter.
Informatik er ny kulturteknik, et nyt sprog hvormed man kan
udtrykke sig i verden og erkende verden. Hvis vi afholder børn og unge fra at lære denne
kompetence, afholder vi dem fra at få en informeret og kvalificeret demokratisk stemme
i samfundet, vi afskærer dem fra at kunne udtrykke sig informatisk, og vi afskærer dem
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2396476_0002.png
fra at kunne medvirke til at forme også den digitale virkelighed. Hvis vi
kun
lærer dem at
bruge præfabrikerede digitale værktøjer, men ikke selv at mestre informatikkens sprog,
svarer det til kun at lære at læse, men ikke at skrive.
d)
Kode og afkode (digital myndiggørelse).
På samme måde som elever skal lære
kreative/skabende informatikkompetencer skal de også kritisk kunne analysere
intentionalitet, indlejrede værdier og 'bias' i digitale artefakter. Kort og meget forenklet
udtrykt: eleverne skal både kunne kode og afkode digitale artefakter. Dette er helt
parallelt til i dansk både at kunne skabe og analysere tekster og andre kulturudtryk.
e)
Digital ulighed.
Nogle få børn og unge
har
adgang til begrænset undervisning om den
digitale verden, men det er ganske få og indholdet er snævert afgrænset til "nemme
løsninger" som kan "plukkes" fra internettet (og som ofte er udarbejdet af eller med
støtte fra techgiganterne). Men uanset, så skaber det en øget ulighed blandt børn og
unge, og det er en ulighed, der er essentiel. Nogle (få) vil få en digital stemme i
fremtidens samfund, mens flertallet vil være efterladt uden en almen digital dannelse og
almene digitale kompetencer. Det er ikke utænkeligt, at det især vil være børn af
ressourcesvage forældre, der vil blive efterladt uden de nødvendige og fundamentale
digitale kompetencer.
2. Det digitale er radikalt nyt og fundamentalt
et fjerde sprog/en fjerde kulturteknik
a)
Informatik strækker menneskets kognitive formåen.
It er ikke bare "endnu en
teknologi"; it er radikalt anderledes end
alle
andre teknologier, menneskeheden har
frembragt. Alle andre teknologier, er teknologier, der strækker menneskets fysiske
formåen. It og informatik strækker menneskets kognitive formåen.
(Se i øvrigt afsnit 1.1 af
Computational Thinking
hvorfor, hvad og hvordan?)
b)
Den fjerde sprogform/kulturteknik.
Man bør betragte informatikken som det fjerde
trin i menneskehedens sproglige udvikling: (1) talesprog, (2) skriftsprog, (3) matematik
og (4) computationelt sprog. Computationelle sprog kan benyttes til at beskrive
(avancerede) kognitive processer, der kan udføres automatisk. Dermed kan vi som
menneskehed skabe helt nye udtryk, der er digitale, dynamiske og generative, ikke kun
analoge, statiske og deskriptive.
(Se i øvrigt afsnit 1.3 af
Computational Thinking
hvorfor, hvad og hvordan?)
c)
Informatik er fundamental.
Gennem den industrielle tidsalder har vi anerkendt, at
læsning, skrivning og regning/matematik er fundamentale kompetencer, dvs.
grundkompetencer, der er nødvendig for at kunne excellere i andre fag. I en digital
tidsalder er informatik den fjerde fundamentale kompetence. En kompetence der vil
være essentiel for at kunne begå sig inden for ethvert fag og enhver profession; ja,
essentielt for at kunne begå sig som borger i et demokratisk samfund. Forenklet sagt:
som vi lære at skrive og skriver for at lære, skal vi lære at kode og kode for at lære.
(Se i øvrigt afsnit 1.4 af
Computational Thinking
hvorfor, hvad og hvordan?
samt
afsnittet om Mitchel Resnick på side 4 i notatet
Om teknologiforståelse
og informatik
som en fjerde sprogform.)
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2396476_0003.png
3. Det digitale giver mulighed for kreativt udtryk og læringsmæssig berigelse i alle fag
a)
Flere "stile", færre "salmevers" (mere frembringelse, mindre reproduktion).
Med
fundamentale informatikkompetencer får elever i alle fag mulighed for i langt højere
grad at være kreativt skabende og undersøgende ifm. deres læreprocesser, ikke bare
mundtligt eller skriftligt reproducerende. Med særlig fokus på designkompetencer
sættes eleverne i stand til at arbejde med rammesætning og løsning af komplekse
problemer.
Sat på spidsen, så belønner vi i dag elever og studerende proportionalt med deres evne
til at reproducere pensum; stærkest kommer det til udtryk i mundtlige eksamener. Med
informatikkens sprog kan elever udtrykke sig computationelt om et stofområde. Det
fordrer en langt højere grad af kreativitet, det er sjovere, det er i praksis umuligt at
snyde og meget tyder på, at det kan resultere i forståelse og mestring af fagligt stof på et
højere taksonomisk niveau.
(Se i øvrigt
videoen Teknologiforståelse
samt folkeskolelærer Maria Damlunds artikel
om erfaringer med computationel beskrivelse af fotosyntese i en stærkt udfordret 7.
klasse omtalt øverst side 4 i notatet
Om teknologiforståelse
og informatik som en fjerde
sprogform.)
b)
Systemforståelse.
Kort sagt handler systemisk forståelse om (1) at se processer og
samspil snarere end stillestående forekomster og (2) at se sammenhænge snarere end
enkeltdele. Ligesom at læse, skrive og regne er systemforståelse en grundlæggende
kulturteknik; et begrebsapparat, der giver adgang til større indsigt i alle andre fag.
Gennem simple og transparente computationelle modeller kan man begribe og
eksperimentere med komplekse systemer langt tidligere end man skulle tro muligt, og
dermed kan informatik åbne for en dybere forståelse af de systemmodeller, som indgår i
mange andre fag.
(Se i øvrigt en
kort video om computationel modellering i STEM-fag,
Peter Hesseldahls
artikel
Systemforståelse
et fag du ikke kan få
samt eksemplet nederst side 3 i notatet
Om teknologiforståelse
og informatik som en fjerde sprogform.)
Digital innovation er genvej til FN's verdensmål
Sidst, men absolut ikke mindst, skal det tilføjes, at den digitale revolution er en afgørende
drivkraft for udvikling af alle fag og professioner og specielt for at transformere virksomheder
og samfund til en mere bæredygtig udvikling og til løsning af FN's 17 verdensmål [Digital
innnovation er genvej til FN's verdensmål].
Tak til Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, for konstruktive kommentarer.
3