Argumenter for et selvstændigt fag i teknologiforståelse/informatik
Michael E. Caspersen
Direktør, It-vest
Adjungeret professor, Aarhus Universitet
28. januar 2020
Resumé
Dette er et notat med argumenter for et nyt fundamentalt fag om informatik-faglighed i
folkeskolen. Notatet præsenterer i alt ti argumenter struktureret omkring tre
hovedargumenter. For de fleste argumenter er der referencer til andre ressourcer, med
uddybende beskrivelse og begrundelse.
Om terminologi:
Informatik
benyttes som betegnelse for den faglighed, det handler om;
teknologiforståelse
er benævnelsen for det aktuelle forsøgsfag i folkeskolen. (Man kan diskutere kvaliteten af benævnelsen
teknologiforståelse,
men det er ikke formålet her.)
10 grunde til at informatik-faglighed bør være et obligatorisk fag i folkeskolen
Der kan anføres mange gode argumenter for hvorfor informatik-faglighed bør være et
obligatorisk fag i grundskolen. Nedenfor er opremset i alt ti grunde under følgende tre
hovedbegrundelser:
1. At lære om den digitale verden er at lære om den verden, vi lever i og skabe lige
muligheder for at virke i den verden
2. Det digitale er radikalt nyt og fundamentalt
–
et fjerde sprog/en fjerde kulturteknik
3. Det digitale giver mulighed for kreativt udtryk og læringsmæssig berigelse i alle fag
1. At lære om det digitale er at lære om den verden, vi lever i og skabe lige muligheder for
at virke i den verden
a)
Den digitale verden på lige fod.
I folkeskolen underviser vi i selvstændige fag alment
om den kulturelle verden, den sociologiske verden, den levende verden og den fysiske
verden. Den digitale verden har og får større og større indflydelse på den måde vi
indretter og lever vores liv på både i fritiden, under uddannelse og i arbejdslivet. Derfor
skal vi naturligvis også undervise i den digitale verden.
b)
Den essentielle digitale kløft
('the digital divide') er ikke mellem at kunne bruge og
ikke kunne bruge digitale værktøjer. Den essentielle digitale kløft er mellem
kun
at
kunne bruge præfabrikerede digitale værktøjer, som en lille skare af eksperter udvikler
på vegne af hele menneskeheden, og på den anden side selv at kunne "bøje" og skabe
digitale artefakter til egne formål for individ, fællesskab og samfund. (Se i øvrigt afsnit
1.5 af
Computational Thinking
–
hvorfor, hvad og hvordan?)
c)
Digitale analfabeter.
Informatik er ny kulturteknik, et nyt sprog hvormed man kan
udtrykke sig i verden og erkende verden. Hvis vi afholder børn og unge fra at lære denne
kompetence, afholder vi dem fra at få en informeret og kvalificeret demokratisk stemme
i samfundet, vi afskærer dem fra at kunne udtrykke sig informatisk, og vi afskærer dem
1