Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2396475_0001.png
19. maj 2021
Henvendelse til Børne- og Undervisningsudvalget om foretræde om fa-
get Teknologiforståelse
ATV’s Digitale Vis a dsråd arbejder for e gru dskole, der styrker bør s da else og
kompetencer. Vi er
meget interesseret i faget Teknologiforståelse, som flere af vores medlemmer har været med til at udvikle,
og vi ser gerne og vil gerne bidrage til, at faget bliver implementeret på den bedste måde. Vi mener, at fa-
get både bidrager til børn og unges almene dannelse, men også et aktuelt behov for at kunne skabe ting
med fagligheden. Faget kører som forsøgsfag på tredje år, og der skal efter planen tages en beslutning om
fagets placering i skolen i år.
Vi vil gerne i dialog med Børne- og Undervisningsudvalget om dimensionerne faget Teknologiforståelse ud
fra en faglig vinkel, tydeliggøre forskellige særinteresser i den offentlige debat om faget samt tilbyde eller
høre om muligheden for i fællesskab at gennemføre et temamøde om faget Teknologiforståelse for Udval-
get som en af Børne- og Undervisningsudvalgets aktiviteter.
ATV vil gerne tilbyde at arrangere et temamøde på 1-2 timer om faget for udvalget. På temamødet ville vi
stille 2-3 uafhængige eksperter til rådighed, som kan fortælle om faget, og hvad der ligger i det samt for-
tælle om det i praksis. Det kan også være en mulighed for at stille spørgsmål til eksperterne, og I er natur-
ligvis også velkomne til at pege på en relevant ekspert.
I ATV er det digitale vismænd Michael Caspersen og Helle Rootzen, der arbejder med faget.
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) er en uafhængig, medlemsdrevet tænketank. Vi arbejder for
et velfungerende teknologi-økosystem, og at teknologi kan komme i spil i samfundet på en værdiskabende
måde.
www.atv.dk
Baggrundsmateriale:
Argumenter for et selvstændigt fag i teknologiforståelseinformatik (bilag vedlagt)
Caspersen, Fra teknologiforståelse til informatik, MONA 2021-1 (bilag vedlagt)
Digitale kompetencer skal have en central plads i uddannelsessystemet
Indlæg i Altinget den 5. februar 2021.
Side 1 af 1
[Valgfri footer - fjern eller overskriv tekst]