Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2393312_0001.png
Ungdomspanelets
anbefalinger
til unges trivsel
FOTO: MAGNUS HASBERG, DGI
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0002.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0003.png
INDHOLD
Forord 5
Generelle betragtninger 6
Ungdomspanelets anbefalinger 9
Læring og trivsel 10
Uddannelse, beskæftigelse og trivsel 14
Fællesskaber og trivsel 18
Udsathed og trivsel 22
Ungdomspanelet 24
FOTO: EMMA SINCLAIR, DGS
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0004.png
FOTO: MORTEN RODE, DUF
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0005.png
FORORD
CORONA HAR I MERE END ET ÅR
formet og farvet børn og unges liv i Danmark. Som et
resultat af restriktionerne og nedlukningerne er uddannelse, fritidsliv, beskæftigelse og fa-
milieliv blevet gentænkt og forandret. Omsorg blev til afstand, det sociale liv skulle foregå
i bobler, og klasselokalet blev flyttet online. Restriktionerne og nedlukningerne har været
sundhedsmæssig nødvendige, men for rigtig mange børn og unge er de kommet med en
meget høj social, faglig og trivselsmæssig pris.
På grund af bekymringen for børn og unges trivsel under corona valgte regeringen i begyn-
delsen af marts 2021 at nedsætte et hurtigt arbejdende ungdomspanel. Panelet består af
repræsentanter for civilsamfundsorganisationer, ungdomspolitiske organisationer, faglige
organisationer, elevorganisationer, m.m. Panelet skulle på halvanden måned udarbejde
konkrete trivselsfremmende tiltag. I dette notat præsenteres panelets 15 anbefalinger til at
styrke trivslen i ungdomslivet efter corona.
Forslagene – som alle har bred opbakning blandt panelets medlemmer – forsøger at give
svar på nogle af de udfordringer, der er opstået i kølvandet på det seneste års krise. Vi
bilder os ikke ind, at svarene er fyldestgørende eller dækkende, men vi håber på, at de kan
fungere som inspiration for regeringen og Folketinget, som vi anbefaler og håber hurtigst
muligt påbegynder en dialog om børn og unges trivsel i lyset af det seneste års restriktioner
og nedlukninger. Panelet håber på og vil selv bidrage til, at samtalen om børn og unges
trivsel fortsætter efter at vi har lagt corona bag os.
Arbejdet har tydeliggjort, at det er umuligt at forholde sig til gruppen af børn og unge
under ét. Nogle har sat pris på, at tempoet i det sociale liv blev skruet ned, andre har nydt
muligheden for hjemmeundervisning, men for en stor gruppe børn og unge har
restriktionerne og nedlukningerne imidlertid været udfordrende psykisk,
fysisk, socialt og fagligt. Det er denne gruppe af børn og unge, som vi
med disse anbefalinger har fokus på.
Panelets deltagere skal have tak for med kort varsel at tage del i arbejdet,
hittepåsomheden og ikke mindst lydhørhed overfor hinandens synspunkter.
Alle har med udgangspunkt i egne erfaringer og bagland bidraget konstruk-
tivt med gode ideer. Ligeledes skal Noemi Katznelson, centerleder fra Center
for Ungdomsforskning, og Jeanette Østergaard, seniorforsker hos VIVE,
uden på nogen måde at kunne tages til indtægt for anbefalingerne,
have stor tak for at kvalificere arbejdet i panelet.
På vegne af ungdomspanelet,
Rasmus Meyer,
Formand for Ungdomspanelet
05
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0006.png
GENERELLE
BETRAGTNINGER
Inden de konkrete løsningsforslag skitseres, vil panelet gerne fremhæve følgende
generelle betragtninger:
Corona-krisen har, som undersøgelser også tydeliggør, udfordret mange børn og unges
trivsel. Denne udvikling skal tages alvorligt, men det skal ske på en måde, der ikke
sygelig- eller klientgør en generation af børn og unge. Tværtimod skal børn og unge
involveres og inddrages i de trivselsfremmende tiltag, der nu skal iværksættes. At børn
og unge individuelt og kollektivt inddrages i løsningsmodellerne er en forudsætning
for, at der findes gode løsninger.
Vi kender ikke de langsigtede konsekvenser for beskæftigelse, uddannelse, fritidsliv,
mental trivsel, m.v. Der er derfor brug for en varig politisk opmærksomhed på og en
løbende monitorering af konsekvenserne. Ligesom vi det seneste år har overvåget
smitteudviklingen, skal vi i de kommende år monitorere udviklingen i børn og unges
trivsel – og ikke mindst have modet til at handle hurtigt og beslutsomt, hvis udviklin-
gen går den gale vej.
Ungdommen betalte den højeste pris både økonomisk og trivselsmæssigt for finans-
krisen i 2008. Den historie må ikke gentage sig i forbindelse med corona-nedluknin-
gerne. Der er derfor brug for særskilt politisk opmærksomhed på unges trivsel og ud-
dannelses- og beskæftigelsesmuligheder og ikke mindst en økonomisk prioritering,
der sikrer, at historien fra 2008 ikke gentager sig.
’’
Ungdommen skal ud af coronakrisen uden
at være stemplet som coronagenerationen.
Derfor foreslår vi indsatser for både fælles-
skaber, beskæftigelse og uddannelse.”
Oliver Asmund Bornemann,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
’’
06
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0007.png
De initiativer, der søsættes for at fremme unges trivsel, skal virke nu og her – og de
skal være tilgængelige for brede grupper af børn og unge. Derfor må eventuelle støtte-
ordninger, uddannelsestiltag, sociale tilbud, beskæftigelsesfremmende initiativer m.m.
etableres på en måde, der minimerer bureaukrati og fremmer tilgængelighed.
Corona-krisen har skabt nye problemer, men krisen har også forstærket eksisterende
udfordringer for børn og unge, som i forvejen var sårbare og udsatte. Der er brug for en
fokuseret indsats for de børn og unge, der på grund af f.eks. sygdom, familieforhold el-
ler anden sårbarhed har oplevet krisen som dobbelt udfordrende. Restriktionerne og ned-
lukningerne havde til formål at værne om de syge og sårbare ældre. Når samfundet
åbner, er der brug for en ekstraordinær indsats for de udsatte børn og unge. Panelet kom-
mer med en række anbefalinger vedr. denne gruppe, men der er derudover brug for
yderligere indsatser og en særskilt dialog med disse specifikke grupper af børn og unge.
Børn og unge har som gruppe bidraget positivt til at holde smitten i skak og pandemien
under kontrol. Det må være slut med at portrættere ungdommen som egoistisk og
ansvarsløs, tværtimod fortjener denne generation af børn og unge anerkendelse for
at opføre sig solidarisk og ansvarsfuldt.
Staten har selvsagt et særligt ansvar for imødegå de trivselsmæssige udfordringer, der
er forårsaget af nedlukningerne, men ansvaret er ikke statens alene. Vi har alle – både
som individer og som civilsamfund – et ansvar for at tage hånd om de børn og unge,
der slås med et læringsmæssigt efterslæb, ensomhed eller andre trivselsmæssige ud-
fordringer.
Vi skal have alle unge med. Derfor skal
vi som samfund være mere nysgerrige
på samarbejde mellem unge forenings-
fællesskaber, skoler og uddannelses-
steder.”
Nicolai Stokholm, DGI
’’
07
Trivsel er en ret for unge, som
vi må og skal sikre – især i
krisetider.”
Kaja Nielsen,
Erhvervsskolernes Elevorganisation
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0008.png
FOTO: SIMON JEPPESEN, DGI
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0009.png
UNGDOMSPANELETS
ANBEFALINGER
I dette afsnit præsenteres Ungdomspanelets
løsningsforslag vedrørende børn og unges trivsel.
Det sker under fire overskrifter:
(1) Læring og trivsel,
(2) Uddannelse, beskæftigelse og trivsel,
(3) Fællesskaber og trivsel og
(4) Udsathed og trivsel.
Opdelingen er ikke et udtryk for en prioritering,
men det sikrer et overblik, selvom anbefalingerne i
nogle tilfælde vil hænge og flyde sammen
på tværs af afsnit.
09
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0010.png
Læring og trivsel
Nedlukningerne, nødundervisning og
online-undervisning har haft negative konsekvenser
for mange børn og unges faglige udbytte,
udvikling og motivation.
Hertil kommer, at mange børn og unge
er bekymrede for, at et fagligt efterslæb vil få
konsekvenser for deres uddannelses- og
beskæftigelsesmuligheder
fremadrettet.
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0011.png
1
Trivsel er forudsætning for læring
Trivsel, sociale relationer og trygge rum er forudsætninger for læring. Panelet anbe-
faler derfor, at (a) uddannelsesinstitutionerne ved genåbning og/eller ved skolestart har
et ekstraordinært og særskilt fokus på det sociale liv og elevernes trivsel, og at (b) elev-
gruppen som udgangspunkt og i videst muligt omfang inddrages i planlægning og afvik-
ling af disse aktiviteter. Desuden anbefaler panelet, at (c) uddannelsesinstitutioner tilføres
de nødvendige ressourcer, der muliggør ekstra initiativer på skolerne, som fx fællesspis-
ninger, lektiecafeer, intro- og hytteture, forældreinddragelse m.m. Derudover anbefaler
panelet, at (d) mulighederne for voksenkontakt udvides i det kommende år, fx i form af
øget studievejledning, adgang til psykologer tilknyttet uddannelsesinstitutioner, under-
visning i mindre hold, flere lærere m.m. Panelet mener derudover, at nedlukningerne har
tydeliggjort et behov for, at (e) alle grundskoler og ungdomsuddannelser vælger og ud-
danner undervisningsmiljørepræsentanter, der aktiveres og inddrages i relevante udvalg,
der varetager skolens læringsmiljø- og trivselsdagsordener. Derudover anbefaler panelet,
at (f) alle landets skoler opretter elevråd og aktivt inddrager dem i skolens genåbning og
kurs.
2
Lærings- og trivselssamtaler
Mange børn og unge er trivselsmæssigt udfordrede og bekymrede for, at nødunder-
visningen har resulteret i et fagligt efterslæb. Panelet anbefaler på den baggrund, t (a) alle
’’
Vi kan have lyst til at starte med 100 km/t. og
indhente det fortabte på kort tid, men trivsel er en
forudsætning for læring og vi skal have respekt
for den tilvænning, som det kommer til at kræve
at være tilbage i de fysiske fællesskaber”.
Ebbe Bertelsen, Modstrøm
11
FOTO: MORTEN RODE, DUF
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0012.png
børn og unge ved genåbning og/eller skolestart får mulighed for en samtale, der skal af-
dække elevens trivselsmæssige og faglige efterslæb, og at (b) uddannelsesinstitutionerne
bevilges midler, der muliggør, at der er tid og personaleressourcer til sådanne samtaler.
Derudover anbefaler panelet, at (c) man i de enkelte klasser får og tager sig tid til fælles
trivsels- og læringssamtaler, hvor man kan beslutte fælles mål og indsatsområder. Endelig
anbefaler panelet, at (d) der iværksættes en særskilt indsats på tværs af grundskoler og
ungdomsuddannelser for at afdække behovet for ekstra støtte til de mest udsatte elever,
som fx elever, der modtager SPS-støtte, elever med ordblindhed, psykiatriske diagnoser
m.m.
3
Efterslæbs-garanti
Børn og unge skal have en garanti for, at der tages hånd om det faglige efterslæb,
som er resultatet af måneders nedlukning og online-undervisning. Panelet anbefaler der-
for, at (a) uddannelsesinstitutionerne på baggrund af trivsels- og læringssamtalerne får
pligt til sammen med eleverne at lave planer for, hvordan et eventuelt fagligt efterslæb
imødegås både for den enkelte og for klassen som helhed. Dette for-udsætter, at (b) uddan-
nelsesinstitutionerne tildeles de nødvendige ressourcer, og at (c) der både er rum for og
’’
Der er ingen tvivl om, at det seneste år med
restriktioner og nedlukninger for kommer til
at have store konsekvenser for vores børn
og unge mange år frem, hvis ikke vi handler.
Derfor kræver det politisk handling nu.”
Ingrid Kjærgaard,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
12
FOTO: CHRISTIAN BLOM-BLOCK, KFUM OG KFUK
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0013.png
politisk opbakning til at skabe fleksible løsninger de næste år, som fx flere undervisnings-
timer, frivillige suppleringsforløb på ungdomsuddannelserne, tilbud om valgfri sommer-
skole, ret til lektiehjælp m.m.
4
Civilsamfundet skal inddrages
Ansvaret for at indhente det faglige efterslæb og for at imødegå de hertil knyt-
tede bekymringer rækker udover uddannelsesinstitutionerne. Panelet anbefaler derfor,
at (a) stat, kommuner og uddannelsesinstitutioner går i dialog med civilsamfundet om
opgaven. Konkret vil civilsamfundet gennem brobygning og åben skole, bl.a. kunne bi-
drage med sociale tilbud som fx lektiecafeer og/eller klubber, ligesom det lokale forenings-
liv vil kunne hjælpe unge ind i frivillige fællesskaber. Denne model forudsætter, at (b)
civilsamfundet gives adgang til skolerne og mulighed for dialog med børn og unge.
5
Lære af de gode erfaringer
Nogle børn og unge har haft positive oplevelser med de nye læringsmiljøer under
nedlukningerne. Panelet anbefaler på den baggrund, at der (a) foretages en grundig af-
dækning af de gode erfaringer, og at (b) de gode erfaringer med fx online-undervis-
ning, undervisning i det fri, mindre hold m.m. fremadrettes indtænkes og integreres på
tværs af uddannelsessektoren.
’’
Aldrig har det været så vigtigt at have en skole
der skaber trivsel, inddragelse og faglighed”
Esther Vyff Balslev Petersen,
Danske Skoleelever
13
FOTO: MORTEN RODE, DUF
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0014.png
Uddannelse,
beskæftigelse og
trivsel
Den enkelte unges trivsel og livsmuligheder
er tæt knyttet til uddannelses- og beskæftigelses-
muligheder. Derfor må vi som samfund sikre,
at alle unge – uanset baggrund og
på trods af coronanedlukningerne – sikres de bedste
forudsætninger for at tage en uddannelse
og finde beskæftigelse.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0015.png
6
Forlængelse af elev- og lærlingeforløb
Særligt unge på erhvervsuddannelser og FGU-institutioner med praktiske lærefor-
løb har været udfordret af nedlukningerne. På den baggrund anbefaler panelet, at (a) det
bliver muligt at forlænge elev-, lærlinge- og praktikforløb og/eller (b) udbrede kendskabet
til allerede eksisterende muligheder og modeller for forlængelse. Desuden anbefaler pane-
let, at (c) virksomhederne i tilfælde af forlængelse af elev- og lærlingeforløb kompenseres
1:1 af staten og at det sikres, at (d) modellen ikke forskyder udfordringer til fremtidige år-
gange af elever og lærlinge.
7
Fastholdelse og indslusning
Mange børn og unge er som et resultat af nedlukningerne demotiverede og mismo-
dige. Panelet anbefaler i den forbindelse, at (a) der iværksættes en særskilt indsats for de
unge, som står på kanten af eller helt har mistet tilknytning til uddannelsessystemet under
nedlukningerne. Konkret skal der etableres fleksible modeller, der gør det nemt at blive
sluset ind på nye uddannelser eller vende tilbage til uddannelsesforløb, man har forladt
under nedlukningerne. Desuden skal der (b) være mulighed for at holde kontakt til studie-
vejledningen på den uddannelsesinstitution, man har forladt.
’’
Uddannelse og beskæftigelse er afgørende for at skabe
det gode ungdomsliv – og samtidig er det med til at unge
opbygger mod på livet og får en god start på voksenlivet.”
Chris Borup Preuss,
DUF – Dansk Ungdoms Fællesrråd
15
FOTO: CHRISTIAN BLOM-BLOCK, KFUM OG KFUK
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0016.png
8
Flere unge i uddannelse
Som samfund skal vi gøre, hvad vi kan for, at alle unge enten er i uddannelse eller
beskæftigelse. Derfor foreslår panelet, at (a) der oprettes flere studiepladser, at (b) den
nuværende værnepligt bliver en mulighed for flere, at (c) den civile værnepligt udvikles
og udvides, så flere unge får kendskab til den og gør brug af den, og at (d) der én gang for
alle etableres en reel lærepladsgaranti, der kan træde i kraft nu og her. Derudover anbefa-
ler panelet, at (e) der etableres en varig løsning, der sikrer, at efterskoleophold, med den
faglige og personlige udvikling det muliggør, nu og i fremtiden bliver en reel mulighed for
alle unge i enten 9. eller 10. klasse uanset socioøkonomisk baggrund.
9
Flere unge i fritidsjob
Et fritidsjob er ikke alene gavnligt for ens beskæftigelses- og uddannelsesmulig-
heder i ungdoms- og voksenlivet. Det er også adgangen til meningsgivende fællesskaber og
et socialt liv. Panelet anbefaler derfor, at (a) der laves en fritidsjobspolitik, der sikrer alle
unge, der ønsker det, mulighed for at have et fritidsjob fx ved kompensationsordninger
for den private sektor og øget brug af fritidsjob i den offentlige sektor. Desuden foreslår
panelet, at (b) elever og studerende i en ekstraordinær statslig ordning kan melde sig som
lektiehjælpere, der kan bidrage med at indhente det læringsmæssige efterslæb i grund-
’’
Faglighed og trivsel går hånd i hånd. Det er
jeg stolt af, at anbefalingerne afspejler”.
Cille Egholm, Konservative Studerende
16
FOTO: RANDI HAGEMANN, MODSTRØM
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0017.png
skole og på ungdomsuddannelser; en model, der på en og samme tid giver den enkelte
joberfaring og bidrager til at løse en konkret udfordring i uddannelsessystemet.
10
Trepartsforhandling om flere unge i beskæftigelse
Unge betalte den højeste pris efter finanskrisen, både på den korte og den lange
bane. Den fejl må vi som samfund ikke begå igen. Panelet anbefaler derfor med udgangs-
punkt i ovenstående anbefalinger, at (a) regeringen inviterer til en trepartsforhandling om
unge og beskæftigelse, der bl.a. kan bidrage til, at flere unge kommer i regulær beskæft-
igelse, at der etableres en lærepladsgaranti, udviklingen af en civilværnepligt, etablering
af flere fritidsjobs samt en særskilt og fælles indsats for de mange unge, der er kommet
længere væk fra arbejdsmarkedet under nedlukningerne.
’’
’’
Unge skal ikke igen betale den højeste
pris for en krise”.
Frederik Vad Nielsen,
Danmarks Socialdemokratiske Ungdom
Coronakrisen har endnu gang vist, at vi også
som unge har brug for det fællesskab, som
arbejdspladsen og beskæftigelsen kan give”.
Mathias Uglebjerg Vinholt, Dansk Elforbund
17
FOTO: FDF
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0018.png
Fællesskaber og
trivsel
Ungdomslivet med sociale fællesskaber, fest og
fandenivoldskhed har det seneste år været sat på pause.
Festivaler, foreningsliv, spejderlejre og fodbold-
turneringer – der både danner den enkelte
ung og bidrager positivt til samfundsudvikling –
har alt sammen været lukket ned. Det er kommet
med en pris. Mange unge har det seneste år følt sig ensomme
og mismodige, og dele af forenings- fritids- og
kulturlivet er truet på deres eksistens.
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0019.png
11
Genstart fællesskaberne
Fritids-, forenings- og kulturliv har bl.a. som resultat af manglende indtægter,
kontingenter og sponsorater været hårdt ramt af nedlukningerne. Panelet anbefaler der-
for, at (a) der etableres en ekstraordinær startpakkepulje med det formål at genstarte
og reetablere eksisterende fritids-, forenings- og kulturtilbud til børn og unge over hele
landet. Startpakkepuljen skal være nem og ubureaukratisk at søge midler fra, og den skal
sikre, at allerede eksisterende tilbud ikke lukkes på grund af corona-nedlukningerne, og at
børn og unge hurtigt kan vende tilbage til fritidsfællesskaber.
12
Flere med i fællesskaberne
Som et resultat af nedlukningerne slås mange unge med en følelse af ensom-
hed og tristhed. På den baggrund anbefaler panelet, at (a) der i de kommende år skal
gøres en ekstraordinær indsats for at få flere børn og unge ind i de frivillige, fysiske fæl-
lesskaber. Konkret foreslår panelet, at (b) fritids- og foreningslivet tildeles ekstra mid-
ler, der skal bruges på at invitere flere børn og unge ind i fællesskaberne. Derudover
foreslår panelet, at (c) alle kommuner etablerer fritidspas, der muliggør, at alle børn og
unge kan tage del i foreningsaktiviteter og/eller kulturtilbud, hvor der normalt betales
kontingent eller entre, samt at (d) kommunerne inviterer det etablerede kultur-, fritids- og
foreningsliv ind på skolerne og i undervisningen, så børn og og unge kan blive præsenteret
for de lokale fritids- og kulturtilbud.
’’
Gennem coronanedlukningen har frivillige i hele landet
forsøgt at holde liv i foreningslivet, og nu venter vi i
spænding på at kunne kickstarte og bringe unge
sammen i de fysiske fællesskaber i foreningerne igen”
Christine Ravn Lund, Frivilligt Drenge- og Pige-forbund
19
FOTO: RANDI HAGEMANN, MODSTRØM
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0020.png
13
Styrk de opsøgende fællesskaber
Corona-nedlukningerne har forstærket allerede eksisterende dynamikker. De
unge, der allerede før krisen befandt sig på kanten af eller helt uden for fællesskaberne, er
i dag gledet endnu længere væk. Der er derfor brug for en særskilt indsats for de sårbare
grupper. Panelet anbefaler derfor, at (a) der afsættes ressourcer til at styrke både offentlige
og frivillige tilbud henvendt til gruppen af børn og unge i udsatte positioner, herunder fx
mulighed for sommerlejre, støttepersoner m.m.
’’
’’
Børn og unges fantastiske fællesskaber
skal genstartes – og alle skal inviteres
med.”
Camilla Bøgelund, KFUM og KFUK
Det er vigtigt at få alle unge med – også dem, der
kæmper med psykisk sygdom, hjemløshed eller vold
i hjemmet. For corona har ramt socialt skævt.
Det må vi rette op på.”
Troels Boldt Rømer, Ungdommens Røde Kors
20
FOTO: BO NYMANN, DGI
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0021.png
FOTO: FDF
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0022.png
Udsathed og trivsel
Undersøgelserne taler deres tydelige sprog.
Særligt børn og unge i udsatte positioner
har været trivselsmæssigt udfordret af isolationen
i hjemmet og afskæringen fra vigtige støttepersoner.
Der er derfor brug for et særskilt fokus på denne
gruppe både for at imødegå de eksisterende
trivselsudfordringer og for at undgå,
at udfordringerne fører til varigt nedsat
livskvalitet.
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0023.png
14
Styrk de målrettede trivselsindsatser
Børn og unge i udsatte positioner har brug for og krav på en særlig opmærksom-
hed efter nedlukningerne. Konkret anbefaler panelet, at (a) det opsøgende arbejde inten-
siveres, at (b) der tilføres ressourcer til civilsamfundets rådgivnings- og behandlingstilbud,
at (c) der laves en undtagelse for forsamlingsforbuddet så frivillige, der samarbejder om
aktiviteter for udsatte børn og unge, kan mødes i relation til deres frivillige arbejde, at
(d) de psykiatriske afdelinger, asylcentre og sikrede institutioner mfl. hurtigst åbnes for
civilsamfundsorganisationers tilbud, at (e) børne- og ungdomspsykiatrien tilføres flere
midler permanent, at (f) børn og unge i udsatte positioner sikres mulighed for et efter-
skoleophold eller højskoleophold i det kommende år, at (g) der oprettes flere krisecentre
for børn og unge, at (h) der etableres flere udendørs væresteder for unge efter skoletid, og
at (i) der afsættes ressourcer til hjemløseindsatser for børn og unge.
15
Let adgang til at finde hjælp
Der eksisterer allerede mange og gode tilbud til udsatte og sårbare børn og unge,
men målgruppen er ofte uvidende om de forskellige muligheder og tilbud. På den bag-
grund anbefaler panelet, at (a) formidlingen af rådgivnings- og hjælpetilbud gentænkes
og forbedres. Konkret foreslår panelet, at (b) at alle tilbud for udsatte børn og unge samles
på en fælles platform.
’’
Udviklingen i unges trivsel er stærkt bekymrende
og derfor helt nødvendigt, at regeringen på den
korte og ikke mindst den lange bane tager hånd
med denne udvikling med relevante tiltag.”
Ida Koch, Børns Vilkår
23
FOTO: LANDSSAMMENSLUTNINGEN AF HANDELSSKOLEELEVER
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0024.png
UNGDOMSPANELET
Ungdomspanelet består af 15 repræsentanter
for elevorganisationer, civilsamfundsorganisationer,
ungdomspolitiske organisationer, faglige organisationer m.m.
Ungdomspanelet er blev nedsat af børne- og
undervisningsministeren i marts 2021 og panelets arbejde
er faciliteret af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.
Panelet har på halvanden måned drøftet centrale
spørgsmål og problemstillinger vedrørende børn og
unges trivsel i lyset af corona-nedlukningerne,
og har på den baggrund udarbejdet konkrete trivselsfremmende
tiltag. Panelet har arbejdet digitalt og med afstand, men
med nærværende diskussioner og nysgerrighed over for
hinandens synspunkter. Anbefalinger i dette notat
er resultatet af arbejdet.
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0025.png
Ungdomspanelets medlemmer
Rasmus Meyer
(formand for panelet), forstander på Krogerup Højskole
Camilla Bøgelund,
hovedbestyrelsesmedlem KFUM og KFUK, samt engagements-
rådgiver i CISU – Civilsamfund i Udvikling
Chris Preuss,
formand for Dansk Ungdoms Fællesråd og tidligere formand for
Venstre Ungdom
Christine Ravn Lund,
næstforkvinde for Dansk Ungdoms Fællesråd og medlem
i Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund
Cille Hald Egholm,
formand for Studenterforeningen Konservative Studerende
på Københavns Universitet
Ebbe Bertelsen,
sekretariatskoordinator i Modstrøm
Esther Vyff Petersen,
formand for Danske Skoleelever
Frederik Vad,
formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom
Ida Koch,
cand.psych. og bestyrelsesmedlem i Børn Vilkår
Ingrid Kjærgaard,
forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Kaja Nielsen,
næstformand for Erhvervsskolernes Elevorganisation
Mathias Vinholt,
ungdomsformand i Dansk El-forbund
Nicolai Stockholm,
direktør i Danske Gymnastik og Idrætsforeninger Region
Midt- og Vestsjælland
Oliver Asmund Bornemann,
formand for Landssammenslutningen af Handels-
skoleelever
Troels Bolt Rømer,
landsforperson for Ungdommens Røde Kors
En særlig tak til alle unge og ungdomsorganisationer, som gennem panelets åbne høring
har bidrage med input, forslag og inspiration til ungdomspanelets arbejde!
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0026.png
UDGIVET AF
DUF
– Dansk Ungdoms Fællesråd
UDGIVELSESDATO
30. april 2021
LAYOUT
Anne-Mette Thomsen /grafiliokus.net
PORTRÆTFOTOS
Christian Bloch Hansen (s. 20), Emma Sinclair (s. 12),
Kasper Palsnov (s. 5), Morten Rode (s. 15, 19)
TRYK
Christensens Grafisk
Ungdomspanelet er nedsat af Børne- og Undervisningsministeren
og faciliteret af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0027.png
FOTO: KATHRINE CARN, DGS
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Orientering om Ungdomspanelets anbefalinger, fra børne- og undervisningsministeren
2393312_0028.png