Taledokument, foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget (BUU),
torsdag d. 6. maj 2021, kl. 11.15
Indledning:
Præsentation af SPIFO (www.spifo.dk),
Selvejende og Private Institutioners
Forening v/ Bestyrelsesformand og pædagogisk leder, Denice Valentin.
Præsentation af Ro på Barndommen
v/ Forfatter, pædagog, international
konsulent vedr. barnet under skolealderen Helle Heckmann:
Ro på barndommen er en arbejdsgruppe der arbejder for at udbrede og dele
erfaringer, viden og forskning om konsekvenserne ved den tidligere og tidligere
overgang til skolen. Arbejdsgruppen er opstået i slutningen af 2020, idet vi blev
opmærksomme på, at flere og flere kommuner indfører Forårs-Sfo enten som et
tilbud eller som et vilkår til børn og forældre.
Ro på Barndommen undersøger, udbreder og deler viden om følgerne og
konsekvenserne ved børns tidligere og tidligere overgang til skole.
Vores fokus er pt rettet mod fænomenet “ Forårs-SFO “, som er et overgangsforløb på
tre - seks måneders varighed i skolens rammer og miljøer, inden børnene begynder i
børnehaveklasse til august.
Vi stiller kritiske spørgsmål til den efterhånden meget udbredte praksis, der i
forårsmånederne automatisk overflytter alt for små børnehavebørn ind i skolen, og vi er
overordentligt bekymrede for de trivsels- og udviklingsproblematikker, der vil ramme
mange, mange børn. Vi er bekymrede over iscenesættelsen af de mange store skift tidligt
i barndommen, som vi har svært ved at se har positive virkninger i børnenes liv.
1
Vores skepsis og forbehold overfor tiltag, der griber stadigt mere skadeligt ind i
barndommen deles med mange forskere, psykologer, pædagoger og forældre - vi
kommer alle steder fra, men som noget centralt fælles vil vi medvirke til at viden, forskning
og erfaringer skal i spil når vi som samfund debatterer indhold og rammer for den tidlige
barndom.
I denne sammenhæng finder vi det meget relevant, at der også på politisk niveau gøres
en indsats for at sikre forældrenes frie valg mht til Forårs-sfo. Mange forældre i Danmark
oplever, at der er indført kommunal automatik vedr tidlig overgang til Forårs-sfo.
Forældrenes bliver ikke spurgt, børnene indmeldes i Forårs-sfo, og der tilgår orientering
herom i forældrenes e-boks. Arbejdsgruppen er også vidende om, at fynske kommuner
har besluttet, at alle børn med skolestart til august mister retten til en børnehaveplads
omkring 01. marts, og det eneste pasningstilbud er herefter Forårs-sfo frem til 01. august.
Der skabes stadig større afstand mellem forvaltninger og almindelige mennesker.
2
Når vi læser materiale fra kommunerne om forårs-SFO’en
beskrives tilbuddet som en
støtte til barnet, som skal skabe en glidende overgang fra børnehave til skole. Men
børnehaveklassen er netop defineret som et overgangsår med gradvis tilvænning til det
ny skoleliv. Ydermere er der i de styrkede læreplaner også lagt op til, at børnehaverne
1
2
https://www.dlf.org/dlf-mener/praestationskultur-og-trivsel-i-folkeskolen
https://www.odense.dk/borger/familie-boern-og-unge/skole-og-sfo/sfo-skolefritidsordning