Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2388062_0001.png
Taledokument, foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget (BUU),
torsdag d. 6. maj 2021, kl. 11.15
Indledning:
Præsentation af SPIFO (www.spifo.dk),
Selvejende og Private Institutioners
Forening v/ Bestyrelsesformand og pædagogisk leder, Denice Valentin.
Præsentation af Ro på Barndommen
v/ Forfatter, pædagog, international
konsulent vedr. barnet under skolealderen Helle Heckmann:
Ro på barndommen er en arbejdsgruppe der arbejder for at udbrede og dele
erfaringer, viden og forskning om konsekvenserne ved den tidligere og tidligere
overgang til skolen. Arbejdsgruppen er opstået i slutningen af 2020, idet vi blev
opmærksomme på, at flere og flere kommuner indfører Forårs-Sfo enten som et
tilbud eller som et vilkår til børn og forældre.
Ro på Barndommen undersøger, udbreder og deler viden om følgerne og
konsekvenserne ved børns tidligere og tidligere overgang til skole.
Vores fokus er pt rettet mod fænomenet “ Forårs-SFO “, som er et overgangsforløb på
tre - seks måneders varighed i skolens rammer og miljøer, inden børnene begynder i
børnehaveklasse til august.
Vi stiller kritiske spørgsmål til den efterhånden meget udbredte praksis, der i
forårsmånederne automatisk overflytter alt for små børnehavebørn ind i skolen, og vi er
overordentligt bekymrede for de trivsels- og udviklingsproblematikker, der vil ramme
mange, mange børn. Vi er bekymrede over iscenesættelsen af de mange store skift tidligt
i barndommen, som vi har svært ved at se har positive virkninger i børnenes liv.
1
Vores skepsis og forbehold overfor tiltag, der griber stadigt mere skadeligt ind i
barndommen deles med mange forskere, psykologer, pædagoger og forældre - vi
kommer alle steder fra, men som noget centralt fælles vil vi medvirke til at viden, forskning
og erfaringer skal i spil når vi som samfund debatterer indhold og rammer for den tidlige
barndom.
I denne sammenhæng finder vi det meget relevant, at der også på politisk niveau gøres
en indsats for at sikre forældrenes frie valg mht til Forårs-sfo. Mange forældre i Danmark
oplever, at der er indført kommunal automatik vedr tidlig overgang til Forårs-sfo.
Forældrenes bliver ikke spurgt, børnene indmeldes i Forårs-sfo, og der tilgår orientering
herom i forældrenes e-boks. Arbejdsgruppen er også vidende om, at fynske kommuner
har besluttet, at alle børn med skolestart til august mister retten til en børnehaveplads
omkring 01. marts, og det eneste pasningstilbud er herefter Forårs-sfo frem til 01. august.
Der skabes stadig større afstand mellem forvaltninger og almindelige mennesker.
2
Når vi læser materiale fra kommunerne om forårs-SFO’en
beskrives tilbuddet som en
støtte til barnet, som skal skabe en glidende overgang fra børnehave til skole. Men
børnehaveklassen er netop defineret som et overgangsår med gradvis tilvænning til det
ny skoleliv. Ydermere er der i de styrkede læreplaner også lagt op til, at børnehaverne
1
2
https://www.dlf.org/dlf-mener/praestationskultur-og-trivsel-i-folkeskolen
https://www.odense.dk/borger/familie-boern-og-unge/skole-og-sfo/sfo-skolefritidsordning
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Materiale til SPIFO – Selvejende og Private Institutioners Forenings foretræde vedr. tidlig start i SFO
2388062_0002.png
skal medvirke til at gøre børnene parate til at gøre denne overgang til skolen. Hvor
mange overgange, hvor mange indgreb i den tidlige barndom, hvor megen værdifuld
barndomstid tænker man at veludviklede og parate børn har behov for? Det er absurd,
at så megen barndomstid skal fokusere på skole.
Der er mange store planlagte skift i barnets liv: Fra hjemmet til vuggestuen, til
børnehaven, til børnehaveklassen til skolen. Og ud fra barnets perspektiv skal vi være
varsomme med at planlægge flere skift, som hver gang sætter barnets
tilknytningssystem på overarbejde. Uheldige skift i små børns liv kan nemlig få livsvarige
konsekvenser for børns trivsel og udvikling, hvis de ikke lykkes godt.
Børn fødes med evnen til at danne tilknytning til andre mennesker. Det sikrer barnets
trivsel og udvikling, at der er tilstrækkelig mange kærlige, parate og nærværende voksne,
som reagerer positivt på, at barnet rækker ud efter tilknytning. Først er det forældrenes
opgave, så pædagogers og andre fagpersoners.
3
Forældre, pædagoger, andre fagpersoner og politikere er lykkedes med at vedtage loven
om minimumsnormeringer i daginstitutionerne. På alle niveauer er det anerkendt, at børn
i daginstitutionerne, som i læreplanen omfatter børn fra vuggestue til seks år, har behov
for en personale-norm der er fastsat til 1 medarbejder til henholdsvis tre og seks børn.
Derfor anser vi Forårs-sfo som noget, der ikke imødekommer børnenes behov for
tilstrækkeligt voksne omkring sig - endda langt fra. I mange forårs-sfo’er
er normeringen
1 pædagog til 27 børn.
4
Og netop derfor er det alvorligt, når psykologer landet over observerer flere og flere børn,
der ikke er trygt tilknyttede i deres institutioner. Når børnenes tilknytningssystem er
“tændt”, søger de nemlig ro og tryghed og så har børnene ikke overskud til at udforske
verden og lære det, de skal, før de er bragt til ro.
Vi bliver derfor nødt til at spørge: Hvad er det præcis, der driver kommunerne, når de nu
sender børnene ud af børnehaverne og ind i en forårs-SFO? udover hensynet til
kommunens økonomi?
5
,
6
Hvis man ønsker, børnene skal blive mere skoleparate af skiftet, tager man i hvert fald
fejl. Vi ved fra vores pædagogiske erfaringer og fra hjerneforskningen, at børns hjerner
først omkring 6-8 årsalderen er parate til at opfatte og optage læring i et klasseværelse.
7
Når vi rykker 5-6-årige børn ind i en forårs-sfo, sætter vi børnene ind i en sammenhæng,
de ikke passer ind i. Og det kan de aldrig trænes til at mestre ved for tidlig skolestart,
som tværtimod kan give børnene et udviklingsmæssigt knæk. Det er også dokumenteret
af forskning. Så når hvert femte barn i 11 årsalderen viser tegn på mistrivsel i skolen er
der måske her en sammenhæng med, at de kommer for tidligt af sted.
3
4
https://psykolog-anne-stokkebaek.dk/hvad-er-tilknytningsteori/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/boern-med-en-stabil-omsorgsperson-i-barndommen-bliver-mere-
resiliente
5
https://skoleliv.dk/debat/art6489706/For%C3%A5rs-SFO-m%C3%A5-ikke-v%C3%A6re-en-
spare%C3%B8velse
6
Jakob Mark:
https://m.facebook.com/stemjacobmark/photos/a.10151793750903411/10158623349308411/?type=3&so
urce=48&paipv=0
7
https://ann-e-knudsen.dk/uf/80000_89999/80327/e8622207f7bf2239c7766d384850c943.pdf
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Materiale til SPIFO – Selvejende og Private Institutioners Forenings foretræde vedr. tidlig start i SFO
Børnehavebørn er ikke færdigudviklede og modne til at indgå i det effektive og travle
præstationssamfund, vi har opbygget. Lad os få fokus på børnenes behov og vores viden
om den nu, før vi sætter mere turbo på barndommen.
Med dette foretræde ønsker vi, at der fra politisk side, med udgangspunkt i tilgængelig
forskning og viden om små børns trivsel, udvikling, dannelse og læring, tages initiativ til
at genstarte samtalen om Forårs-Sfoens berettigelse.
Som et mindste krav ønsker vi, at det naturligvis skal være barnets forældre, der
beslutter om barnets skal i Forårssfo. Det er vigtigt at de kommunale forvaltninger
finder en kommunikationsform, i hvilken det tydeligt fremgår, at forældre skal foretage
et aktivt tilvalg, såfremt man ønsker at udmelde barnet fra børnehaven i
forårsmånederne og indmelde det i SFO`en.