Notat vedr. Center for Elevrådgivning (Elevtelefonen)
Tilbage i 2013 etablerede vi i Danske Skoleelever
–
på baggrund af et tæt samarbejde mellem daværende
undervisningsminister Christine Antorini og regeringens støttepartier - Center for Elevrådgivning (CFE),
der i dag driver Elevtelefonen. Elevtelefonen er elevernes egen rådgivningstjeneste, som har til formål at
hjælpe alle grundskoleelever med skolerelaterede problemer og udfordringer. Elever kan således søge
hjælp til at løse større og mindre problemer i forbindelse med deres skolegang både via chat, telefon, mail
og skolebesøg.
Det særlige ved Elevtelefonen er, at det er en rådgivningstjeneste af og for elever. Således adskiller
Elevtelefonen sig fra andre rådgivningstjenester ved, at rådgiverne er unge mennesker, som netop selv
har afsluttet grundskolen. Derfor sikrer Elevtelefonen rådgivning i elevhøjde, hvilket er med til at give
en helt unik indgangsvinkel til de problemstillinger og oplevelser, brugerne af Elevtelefonen måtte have.
Foruden at drive Elevtelefonen besøger Center for Elevrådgivning hvert år en lang række af landets
skoler, for dels at yde lokal rådgivning, men vigtigst for at indsamle viden om, hvad der rør sig blandt
eleverne på landets skoler. Vi taler derfor med elever samt skolens elevråd for at høre, hvad der fylder
hos dem, så vi på den måde kan sikre viden til bedre rådgivning. Sidste år interagerede vi med over 10.000
elever
–
trods Corona.
Der er således meget stor interesse for rådgivningstjenesten, og særligt elev til elev-vinklen efterspørges.
Ligeledes fylder temaer som stress, mental sundhed og diagnoser mere blandt børn og unge, hvorfor
rådgivningstjenesten kun er blevet endnu mere aktuel.
Den store interesse understøttes ligeledes af henholdsvis løbende interne evalueringer, men også den
seneste eksterne evaluering fra Epionion, der blev foretaget i oktober 2017. Her konkluderes det, at
Elevtelefonen adskiller sig fra andre rådgivningstjenester netop pga. elev til elevrådgivningen. Derudover
konkluderes det, at kendskabsniveauet er højt, ligesom eleverne i målgruppen oplever et stort behovet
for samtale- og rådgivningstilbud så som Elevtelefonen. Desuden angiver mere end hver tiende elev, at