Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2387156_0001.png
Notat vedr. Center for Elevrådgivning (Elevtelefonen)
Tilbage i 2013 etablerede vi i Danske Skoleelever
på baggrund af et tæt samarbejde mellem daværende
undervisningsminister Christine Antorini og regeringens støttepartier - Center for Elevrådgivning (CFE),
der i dag driver Elevtelefonen. Elevtelefonen er elevernes egen rådgivningstjeneste, som har til formål at
hjælpe alle grundskoleelever med skolerelaterede problemer og udfordringer. Elever kan således søge
hjælp til at løse større og mindre problemer i forbindelse med deres skolegang både via chat, telefon, mail
og skolebesøg.
Det særlige ved Elevtelefonen er, at det er en rådgivningstjeneste af og for elever. Således adskiller
Elevtelefonen sig fra andre rådgivningstjenester ved, at rådgiverne er unge mennesker, som netop selv
har afsluttet grundskolen. Derfor sikrer Elevtelefonen rådgivning i elevhøjde, hvilket er med til at give
en helt unik indgangsvinkel til de problemstillinger og oplevelser, brugerne af Elevtelefonen måtte have.
Foruden at drive Elevtelefonen besøger Center for Elevrådgivning hvert år en lang række af landets
skoler, for dels at yde lokal rådgivning, men vigtigst for at indsamle viden om, hvad der rør sig blandt
eleverne på landets skoler. Vi taler derfor med elever samt skolens elevråd for at høre, hvad der fylder
hos dem, så vi på den måde kan sikre viden til bedre rådgivning. Sidste år interagerede vi med over 10.000
elever
trods Corona.
Der er således meget stor interesse for rådgivningstjenesten, og særligt elev til elev-vinklen efterspørges.
Ligeledes fylder temaer som stress, mental sundhed og diagnoser mere blandt børn og unge, hvorfor
rådgivningstjenesten kun er blevet endnu mere aktuel.
Den store interesse understøttes ligeledes af henholdsvis løbende interne evalueringer, men også den
seneste eksterne evaluering fra Epionion, der blev foretaget i oktober 2017. Her konkluderes det, at
Elevtelefonen adskiller sig fra andre rådgivningstjenester netop pga. elev til elevrådgivningen. Derudover
konkluderes det, at kendskabsniveauet er højt, ligesom eleverne i målgruppen oplever et stort behovet
for samtale- og rådgivningstilbud så som Elevtelefonen. Desuden angiver mere end hver tiende elev, at
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 183: Henvendelse fra Danske Skoleelever om Center for Elevrådgivning
2387156_0002.png
de kan forestille sig specifikt at bruge Elevtelefonen, ligesom de påpeger, at elevtelefonen udgør et
relevant tilbud for én eller flere af deres klassekammerater.
Dermed har vi siden 2013 formået at etablere en rådgivningstjeneste på skoleområdet, som er levedygtig,
og hvor evalueringer understøtter både behovet og efterspørgslen. Derfor står vi nu i en situation, hvor
vi rigtig gerne vil sikre en permanentgørelse af Center for Elevrådgivning. På nuværende tidspunkt er
Center for Elevrådgivning bevilligede 2 mio. pr. år. Vores bevilling udløber dog her i 2021, og vi ved fra
erfaring, at tiden går stærkt, hvorfor vi har et ønske om at adresse behovet for at sikre en permanent
bevilling i forbindelse med finansloven.
En permanentgørelse vil sikre en fortsat drift af Center for Elevrådgivning, og dermed sikre, at det
momentum, vi oplever lige nu, med stor stigning i antal interaktioner og øget kendskabsgrad, fastholdes.
Ligeledes vil det vigtigst af alt sikre, at vi også i fremtiden kan sikre rådgivning i øjenhøjde
noget vi ser
som afgørende i en tid, hvor skolepres, mental sundhed og trivsel aldrig har fyldt som meget som i dag.