Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2386794_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
4. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Børne- og Undervisningsudvalget tirsdag den 29. april 2021 vedr. sprogstrategi og
sprogundervisning.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Talepapir fra det åbne samråd i tirsdag den 29. april 2021 vedr. sprogstrategi og sprogundervisning, fra uddannelses- og forskningsministeren
2386794_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål X:
Ministrene bedes redegøre for, om regeringen vil udarbejde en sprogstrategi med
henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark. Derudover bedes ministrene
redegøre for, om regeringen vi styrke tyskundervisningen i folkeskolen, på
ungdomsuddannelserne og på de relevante videregående uddannelser?
Ministrene bedes i den sammenhæng kommentere artiklen ”Lærer: Fjern tysk –
Det er et levn
fra fortiden” bragt på folkeskolen.dk den 23. marts 2021.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Der gøres opmærksom på, at ministeren i sin holdte tale henviser til, at der er
afsat 17 mio. kr. i sprogstrategien. Det skal pointeres, at de 17 mio. kr. ikke er
afsat i sprogstrategien, men at der henvises til den såkaldte småfagspulje.
Svar på samrådsspørgsmål X:
Også tak herfra for det insisterende engagement i noget, som jeg synes er en
rigtig vigtig sag.
Det er det hele tiden, men jo særligt, når der bliver rejst tvivl fra folk i
uddannelsessektoren om, hvorvidt dette overhovedet er fremtiden.
For der har jeg det som min ministerkollega, at det her både handler om
fortiden og om fremtiden. Og det er netop er de to ting, der hænger sammen.
Det tyske sprog handler om eksportmuligheder, og om virksomhedernes
behov for kompetencer. Men det handler jo også om meget mere end det.
Det er således både et konkret redskab til at kunne kommunikere, men
handler også om dannelse og historie. En måde jo ikke bare at lære sproget,
men også læse tysk litteratur på originalsproget f.eks, når man får
undervisning i det.
Det er i høj grad bundet sammen
og knyttet sammen
med dét at være
dansker og naboland til Tyskland - og vi har en stor fælles kulturarv.
Jeg siger det ikke kun, fordi jeg er barn af en tysklærer - og dermed har fået
det indpisket fra barns ben - men det kan også være medhjælpende til, at jeg
aldrig kommer til at mene, at det her er noget, vi skal vakle på.
Og jeg mener heller ikke - hvis man ser ud over landskabet - at der er nogen
som helst indikationer på, at vigtigheden skulle have ændret sig over de
senere år.
Hverken i forhold til de historiske bånd, handelsmæssigt eller
naboskabsmæssigt.
Side 2/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Talepapir fra det åbne samråd i tirsdag den 29. april 2021 vedr. sprogstrategi og sprogundervisning, fra uddannelses- og forskningsministeren
2386794_0003.png
Vi er ikke mindre knyttet til Tyskland i dag, end vi har været tidligere.
Så tak for at rejse debatten. Og også tak for - som børne- og
undervisningsministeren var inde på - at have lagt et solidt fundament i en tid,
hvor der var behov for at tage et greb.
At den nuværende regering videreføre det arbejde er en opbakning til, at det
var et solidt stykke arbejde, som vi selvfølgelig følger og ser frem til at få noget
midtvejsevaluering på senere i år.
Lad mig sige et par ord om tysk på det videregående niveau - for jeg er meget
enig i vigtigheden af fødekæden. Vi uddanner lærere både til folkeskolen og
gymnasiet, men der kan jo kun komme studerende ind på disse videregående
uddannelser, hvis de også har stiftet kendskab til tysk tidliggere
Det er jo en del af sprogstrategien, at der blev etableret et femårigt
friuddannelsesforsøg for læreruddannelsens fremmedsprogsfag og
universiteternes sproguddannelser med henblik på at styrke kvaliteten og
tiltrække flere dygtigt studerende.
Under friuddannelsesforsøget har læreruddannelsen på Professionshøjskolen
VIA udbudt en særlig sproglærerprofil i samarbejde med sprogmiljøerne på
Aarhus Universitet.
Det betyder, at lærerstuderende på VIA med interesse for bl.a. tysk tilbydes 1-
2 ekstra sprogmoduler i samarbejde med Aarhus Universitet
sideløbende
med deres ordinære læreruddannelse.
På universiteterne arbejdes der ligeledes løbende med at styrke
sproguddannelsernes faglige profiler
bl.a. gennem samarbejder på tværs af
uddannelser og institutioner.
Når det er sagt, kommer vi ikke udenom, at interessen for bl.a.
tyskuddannelserne på universiteterne er udfordret.
Senest har Aalborg Universitet måtte lukke to tyskuddannelser grundet lav
søgning.
Det vidner om, at det her kræver et vedvarende fokus, og at det både handler
om kvalitet og rekruttering.
Derfor finder jeg det også positivt, at Det Nationale Center For Fremmesprog i
år vil igangsætte en afdækning af de unges barrierer for at læse
fremmedsprog.
Forhåbentlig kan det give os noget viden om, hvordan vi får knækket nogen af
de her udviklinger.
Centeret vil også i år arbejde med udvikling af læringsmaterialer, der kan
anvendes direkte i fremmedsprogsfagene fra skoleåret 2021/22.
Endelig er der hvert år afsat ca. 17 mio. kr.
ud over det almindelige
taxametertilskud
til små, humanistiske fag, der varetager en national
interesse.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Talepapir fra det åbne samråd i tirsdag den 29. april 2021 vedr. sprogstrategi og sprogundervisning, fra uddannelses- og forskningsministeren
2386794_0004.png
Tilskuddet er bl.a. med til at holde hånden under en række vigtige sprogfag på
universiteterne, som ellers ville være lukningstruet, fordi holdene i dag er så
små.
Så samlet set vil jeg bakke op om min kollega indledende ord. Der er lavet et
solidt stykke arbejde. Det står vi på og har interesse i at bruge og
videreudvikle. Derfor følger vi også den evaluering, der kommer senere i år.
Når det er så er sagt, så er det her område så vigtigt - og har afgørende
betydning for vores erhvervsliv, fælles historie og kulturarv - at vi altid er klar til
at diskutere, hvad der ellers kan gøres.
Og vi møder altid op, når I vil diskutere emnet som her, så tak for en god
anledning til at gøre netop det.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4