København 28/4 2021
Åbent brev
til
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), Ungdomsuddannelsesordfører Ellen Trane Nørby (V),
Gymnasieordfører Astrid Carøe (SF), Ungdomsuddannelsesordfører Katarina Ammitzbøll (K) vedrørende læreplaner i
matematik på STX.
Brevet må deles og citeres.
----------------
Kære
●
●
●
●
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Ungdomsuddannelsesordfører Ellen Trane Nørby (V)
Gymnasieordfører Astrid Carøe (SF)
Ungdomsuddannelsesordfører Katarina Ammitzbøll (K)
Jeg skriver til jer, fordi I alle er nævnt eller citeret i artiklen
“Politikere har nedslående melding til
matematiklærerne”
i Gymnasieskolen den 27/4 2021
1
.
Jeg er selv gymnasielærer og underviser i matematik på Køge Gymnasium på STX.
Det er med stor bekymring, at vi ifølge artiklen kan se frem til en udsættelse af at få nye læreplaner
på stx-gymnasiet i matematik.
Fald i det faglige niveau i matematik i STX-gymnasiet
Vi kan konstatere, at
med de gældende læreplaner fra gymnasiereformen fra 2017 er det faglige
niveau i matematik faldet meget dramatisk.
Det kunne vi som matematiklærere i branchen se
allerede tidligt og det resulterede i en underskriftsindsamling i 2018
2
, hvor omkring 450
matematiklærere tilkendegav deres bekymring for læreplanerne.
En stikprøveundersøgelse
3
af resultaterne fra terminsprøven i 2019 på stx matematik B viste, at
resultaterne hos eleverne var betydeligt under niveauet fra den tidligere reform. Fra undersøgelsen:
1.
2.
“73% af klasserne har et samlet gennemsnit, der ligger lavere end gennemsnitskarakteren fra matematik B, STX
eksamen 2018...
Det fremgår af analysen, at 34% af eleverne opnår en dumpekarakter ved terminsprøven. Dette skal
sammenholdes med at ved matematik B skriftligt eksamen i 2016-18 var dette tal 20-24% altså under den gamle
reform...
Den hyppigste karakter under terminsprøven 2019 var 00. I alle årene 2016-2018 under den gamle reform var den
hyppigste eksamenskarakter 7.”
3.
Endelig viste den første eksamen under de nye læreplaner under matematik B eksamen, at det gik så
dårligt, at det var nødvendigt at ændre grænsen for at bestå fra 33% af de mulige point til 20,5% af
1
2
https://gymnasieskolen.dk/politikere-har-nedslaaende-melding-til-matematiklaererne
https://www.skrivunder.net/revider_lareplaner_for_matematik_pa_stx_og_hf
3
https://drive.google.com/file/d/16aUXZhBipxTw42eY2PGMWLxtCPd6Ra7Q/view?usp=sharing