Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Sags nr.: 21/02448
NY RAPPORT: BØRN AF FORÆLDRE PÅ OVERFØRSESINDKOMST HAR SVAGERE
SPROGKOMPETENCER END ANDRE BØRN
En ny undersøgelse viser, at udsatte børn har svagere sprogkompetencer end andre børn,
når de starter i skole. Derfor opnår de udsatte børn ikke samme læsefærdigheder i starten
af deres skoletid som andre børn. Et godt sprogligt stimulerende miljø for udsatte børn
reducerer dog disse forskelle.
Børns sprogkompetencer før skolestart har betydning for, hvor godt børnene lærer at læse, når de
senere starter i skole. Og de mest udsatte børn
målt på overførselsindkomst i familien
har før
skolestart svagere sprogkompetencer sammenlignet med andre børn. Udsatte børn med svage
sprogkompetencer inden skolestart opnår derfor ikke samme læsefærdigheder i starten af deres
skoletid som andre børn.
Det er dog i høj grad, hvad forældrene gør med børnene, og ikke om forældrene fx modtager
overførselsindkomst, som har betydning for børnenes sproglige udvikling. Børn af forældre på
overførselsindkomst, som har fået en stærk sprogudvikling frem til skolestart, er nemlig tæt på at
have lige så gode læsekompetencer i starten af deres skoletid som børn af selvforsørgende foræl-
dre.
Det viser en ny undersøgelse fra TrygFondens Børneforskningscenter, som bygger på analyser af
registerdata, spørgeskemadata og observationsdata.
Rapporten peger på, at der er en tendens til, at forældre på overførselsindkomst understøtter de-
res børns sproglige udvikling mindre end børn af selvforsørgende forældre. Eksempler på dette er
at forældrene på overførselsindkomst taler mindre med deres børn og bruger færre forskellige
måder at stille spørgsmål på. Dermed er rapporten med til at identificere nogle af de mekanismer,
som kan forklare sammenhængen mellem forældres socioøkonomiske baggrund og deres børns
sprog-udvikling.
TrygFondens Børneforskningscenters rapport kan læses her [LINK].
FAKTABOKS
Rapporten er lavet af TrygFondens Børneforskningscenter og bygger på analyser af registerdata
med resultater fra tre eksisterende danske sprogindsatser på før-skoleområdet (SPELL, Fart på
Sproget og READ 1.0). Derudover er der i forbindelse med undersøgelsen indsamlet nye spørge-
skemadata blandt forældre i Aarhus og Morsø Kommune om konkrete faktorer i familien. Blandt
spørgeskemaundersøgelsens deltagere er der også gennemført observationer af interaktionen i
forskellige situationer mellem forældre og deres børn.
1