Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2263643_0001.png
Sammen om ordblindhed
Støttefunktion for ordblinde elever i folkeskolen
EN TRAPPE.
AT LÆRE ER SOM AT GÅ PÅHJÆLPEMIDLER,
HVIS JEG MÅ BRUGE MINE
KAN JEG GODT FØLGE MED DE ANDRE
(ELEV FRA ADVISORY BOARD FOR ORDBLINDE)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Materiale til Byrådet i Esbjerg foretræde om et forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen
2263643_0002.png
Intensiv læring for ordblinde
Ordblinde børn og unge skal have gode betingelser for at lære og trives i
folkeskolen, så de bliver i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Vi har etableret Støttefunktion for ordblinde elever med syv ordblinderådgi-
vere i Esbjerg Kommune for at understøtte alle ordblinde folkeskoleelevers
muligheder for deltagelse i undervisningen. Udvikling af støttefunktionen
støttes af Egmont Fonden fra 2019 – 2022.
Alle ordblinde folkeskolelever i Esbjerg Kommune får tilbudt et intensivt
læringsforløb, ”OrdblindePit”, når de konstateres ordblinde. Ordblinde-
rådgiverne sørger for løbende opfølgning på indsatsen gennem resten af
elevernes folkeskoletid.
Vi har etableret et advisory board med 15 ordblinde elever, som følger
programmet og løbende giver respons på tiltagene.
OrdblindePit i 5 – 7 uger
Når en elev bliver konstateret ordblind, tilbydes OrdblindePit, hvor eleven er
i OrdblindePit tre dage om ugen og i sin egen klasse to dage om ugen.
I OrdblindePit arbejdes der med:
bogstaver, lyde og ord
it-hjælpemidler
strategier til læsning og stavning
motivation
Undervisningen bygger på metoder og tilgange, der er særligt egnede til
ordblinde elever. Det betyder, at eleverne bliver klædt på til at deltage aktivt
i alle fag i deres egen klasse.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Materiale til Byrådet i Esbjerg foretræde om et forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen
2263643_0003.png
Samarbejde med forældre
I forbindelse med OrdblindePit afholdes tre forældremøder:
Før OrdblindePit: Fokus på ordblindhed og OrdblindePit
Under OrdblindePit: Fokus på it-hjælpemidler
Efter OrdblindePit: Fokus på forældrenes støtte til barnet
I forbindelse med opfølgning i resten af skoletiden inviteres til forældrecafe-
er, hvor viden om it og støtte opdateres.
Samarbejde med folkeskolerne
Ordblinderådgiverne samarbejder med alle folkeskoler i Esbjerg Kommune
og vejleder skolerne i, hvordan de bedst støtter ordblinde elever i alle fag.
Fokus i samarbejdet er på udvikling af ordblindevenlig undervisning, og
ordblinderådgiverne deltager i undervisning sammen med lærerne.
Vil du vide mere?
Esbjerg Kommune tilbyder også profilklasser for ordblinde elever på 6. – 9.
årgang på Spangsbjergskolen Cosmos, og for elever på 10. årgang på Stu-
die 10.
Du kan læse mere om støttefunktionen og profilklasserne på Esbjerg Kom-
munes hjemmeside:
https://www.esbjerg.dk/boern-og-unge/stoette-og-ra-
adgivning/er-mit-barn-ordblind/ordblind-i-folkeskolen
Kontakt:
Pædagogisk Enhed
[email protected]
Telefon: 76168870
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 17: Materiale til Byrådet i Esbjerg foretræde om et forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen
2263643_0004.png
JEG NERVØS,
FØRST VARORDBLINDEPIT.MEN NU ER DET GODT
AT VÆRE I
JEG FÅR HJÆLP, OG
JEG HAR OGSÅ FÅET NYE VENNER
(ELEV I ORDBLINDEPIT)
VÆRE
I UNDERVISNINGEN
JEG KAN BEDREOG JEG MED MÆRKE, AT JEG ER
I KLASSEN NU,
KAN
BLEVET BEDRE TIL AT SKRIVE
(ELEV EFTER ORDBLINDEPIT)
Kommunikation oktober 2020