Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2379819_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære ordførere
Ifølge bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og or-
densregler m.v. i de gymnasiale uddannelser skal udbydere af gymnasiale
uddannelser registrere elever og kursisters fravær digitalt. I orienteres
hermed om, at de gymnasiale institutioner fremover skal indberette elev-
fravær til Børne- og Undervisningsministeriet. Indberetningen omfatter
hf, hhx, htx, stx, 2-årige stx samt hf-enkeltfag, og kravet gælder fra skole-
året 2021/2022.
Fraværsdata vil
af hensyn til ensretning og sammenlignelighed med fra-
værsindberetningerne på erhvervsuddannelserne og forberedende grund-
uddannelse
blive indberettet som fravær på individniveau pr. dag.
Oplysninger om elevfravær vil blive offentliggjort i Datavarehuset (ud-
dannelsesstatistik.dk), hvor det vil kunne kobles med forskellige variable,
fx socioøkonomisk baggrund, køn og alder. Institutionerne og interes-
senter på området vil derved få øget viden om, hvorvidt der er grund til
bekymring for særlige elevgrupper. Der ses fx ofte en sammenhæng mel-
lem på den ene side lavt fagligt niveau og på den anden side højt fravær,
hvilket kan føre til frafald. Institutionerne vil med de nye data have mu-
lighed for at segmentere og identificere grupper af elever med særlig højt
(eller lavt) fravær og vil på denne baggrund kunne sætte mere målrettet
ind i deres forebyggende og understøttende arbejde. Data vil også kunne
anvendes af Børne- og Undervisningsministeriet til analyse og tilsyn.
Udgifter til udvikling m.v. finansieres af den afsatte bevilling fra forsøg-
og udviklingsmidlerne.
23. april 2021
Sagsnr.: 21/03272
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil