Trivsel hos elever i 4.-9. klasse i folkeskolen 2019/2020
Resumé
Overordnet viser målingen fra skoleåret 2019/2020, at elevernes trivsel på 4.-9. klassetrin er
stort set uændret siden sidste år. Den generelle trivsel på landsplan er 3,7 for skoleåret
2019/2020 (på en skala fra 1 til 5, hvor 5 angiver bedst mulig trivsel). For skoleåret 2018/2019
var den generelle trivsel på landsplan 3,7.
Ligesom de tidligere år angiver eleverne den højeste trivsel på indikatoren for
”Social trivsel”.
Den gennemsnitlige trivselsscore for social trivsel er 4,1.
Eleverne angiver, ligesom foregående år, lavest trivsel på indikatoren for
”Støtte
og
i spiratio ”.
Den gennemsnitlige trivselsscore for støtte og inspiration er 3,2.
Forældres højest fuldførte uddannelse har betydning for elevers faglige og sociale trivsel. Flere
elever har en både højere social og faglig trivsel, når forældrene har en videregående
uddannelse, sammenlignet med elever, hvis forældre har grundskolen som højest fuldførte
uddannelse. Det samme gælder for den generelle trivsel.
Flere elever med indvandrerbaggrund har en højere trivsel sammenlignet med elever af
efterkommere og elever med dansk herkomst, når man
kigger på i dikatore ”Støtte
og
i spiratio ”. Ser a på ”Social
trivsel” er der derimod flere elever med dansk herkomst, der
har en højere trivsel. For den generelle trivsel er der ikke nogen forskel i forhold til elevernes
herkomst.
Eleverne trives omtrent lige godt på tværs af kønnene. Drenges generelle trivsel på landsplan
ligger på 3,8, mens pigernes generelle trivsel ligger på 3,7. Drengene scorer generelt deres
sociale trivsel en anelse højere end pigerne gør.