Matematik bør styrkes af nye læreplaner
Ved den skriftlige studentereksamen i matematik på B-niveau for to år siden, blev grænsen for at
bestå sat til 20%. Med fire forkerte af fem kunne man bestå! Grænsen blev sat så lavt for at undgå,
at alt for mange elever dumpede eksamen. Alt for mange ville dumpe fordi der blev indført en
uhørt overlæsset læreplan i 2017. En læreplan der ovenikøbet blev hastet igennem.
Samtidigt med gymnasiereformen af 2017 fik matematik nye læreplaner med det mål at styrke
det faglige niveau i matematik. Både på B- og A-niveauet. Kompleksiteten blev udvidet fordi
eleverne nu kunne løse langt mere komplicerede problemer end tidligere, og listen over emner
eleverne skulle kunne mestre blev længere. Begge dele er korrekte. Det ulykkelige er, at
computeren står for det komplicerede, og kun rækken af tastekommandoer, som eleverne blindt
og pligtskyldigt taster ind, er længere. Men på papiret så det flot ud.
Ret skal være ret: der blev også fjernet emner. F.eks. skal eleverne ikke længere kunne lave
beregninger i trekanter. Hvorfor? Fordi en computer jo alligevel kan lave alle beregningerne, bare
den får data. Derfor: ud med trigonometrien.
I stedet kom en lang række emner ind. Emner som tiden kun gør det muligt at behandle helt
overfladisk og kun med hjælp fra en computer.
Med en læreplan følger en vejledning og for denne står fagkonsulenten. Mod al faglig tradition er
den nuværende vejledning en detaljeret gennemgang af, hvad læreren skal gennemgå, og sandelig
også af, hvordan stoffet skal gennemgås. Fra ministeriel side en mistillidserklæring i sig selv.
Nu er der så kommet en ny fagkonsulent og et fremragende forslag til en ny læreplan for både B-
niveauet og A-niveauet. Forslaget er udarbejdet efter grundig forberedelse af en række ægte
praktikere: erfarne matematiklærere, lærebogsforfattere og universitets-matematikere. Forslaget
nyder overvældende opbakning blandt landets matematiklærere, som også har deres del af æren
for nytænkningen.
En snæver kreds af personer forsøger i disse dage desperat på at forhindre forslaget i at blive
implementeret. Man gør alt hvad man kan for at få undervisningsministeren til at tro, at det
faglige niveau, især A-niveauet, sænkes. Det er en misforståelse. Niveauet sænkes ikke. Der bliver
plads til fordybelse og træning af altafgørende basale færdigheder. Netop det, som de
videregående uddannelser efterspørger. Det, der hovedsagligt er skåret væk, er
computerbaserede emner og undervisningsformer. Dem lærte eleverne ingen matematik af.
Rune Bruhn, lektor i matematik på Øregård Gymnasium.