Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
Greve den 7. april 2021
Kommentar til debatten om udkastet til de nye læreplaner
på stx og hf i faget matematik
Da jeg gik i skole sidst i 90’erne, var man til eksamen i typisk seks store opgaver i prøven med
hjælpemidler (4 timer) i matematik A. Næsten alle opgaver var bygget op med progression og
dækkede hver især et hovedområde fra pensum. Den gang var der netop ikke stoftrængsel, men tid
til fordybelse. I 00’erne kom lommeregnerne med stor regnekraft og siden computerprogrammerne,
og dette får naturligvis eksamen til at ændre karakter, men nu er det ved at være tid at vende tilbage
til noget af det gamle. Hvis man ser på eksamenssæt for matematik A for delprøven med
hjælpemidler (4 timer) fra 2005-reformen, består disse typisk af ni meget korte opgaver (i starten af
reformen var der sæt med hele 12 opgaver!). Med 2017-reformen fortsatte denne tendens:
Delprøven med hjælpemidler blev reduceret til 3 timer med 6-7 opgaver. Det betyder, at eleverne
hele tiden skal omstille sig og ikke fordyber sig i særlig høj grad inden for hvert emneområde af
matematikken. De kan endvidere forvente at møde hver en lille afkrog inden for kernestof samt
væsentlig dele af supplerende stof. Samtidig skal de mestre høje krav til både grundlæggende
matematik og færdigheder inden for CAS-programmer. Ingen af delene er nemme, og sidstnævnte
er kun blevet et større problem med 2017-reformen, hvor man på særligt A-niveau næsten kan føle,
at man ikke underviser i matematik, men i stedet underviser i et CAS-program. Og det er man nødt
til netop pga. alle de små afkroge og hjørner af læreplanen, eleverne kan møde til eksamen.
Jeg gætter på, at kritikerne af de nye læreplansudkast synes, at fagligheden var større i gamle dage,
og dertil vil jeg sige: Ok, dejligt, for udkastet for de nye læreplaner ligner faktisk dem, der var før
2005-reformen. De er netop et udtryk for at vende tilbage til fordybelse i matematik, og det uden
helt at smide CAS-værktøjer væk, for selvfølgelig skal vi bruge CAS-værktøjer i 2021, men på en
langt mere meningsfuld måde end tilfældet er med 2017-læreplanen!
Hilsen Louise Bøtchier Meyer
Lektor ved Greve Gymnasium, underviser i matematik på stx og hf på alle niveauer
Ekstern lektor ved Københavns Universitet, H. C. Ørsted-Institut, holdunderviser på kurserne
”MatIntro”
og
”LineærAlgebra”