Flere studerende til STEM fagene?
En forudsætning herfor er en højnelse af det falige
niveau i matematik i STX-gymnasiet
Af Lektor Klavs Kokseby Frisdahl, Køge Gymnasium, Lektor Karen Mohr Pind, Rødovre Gymnasium
Der er nye læreplaner på vej til matematik i STX-gymnasiet. Men ministeren antyder, at
det kan trække ud med at få det nuværende udkast vedtaget og implementeret. Pernille
Rosenkrantz Theil siger til Altinget den 18/3 2021, at
”regeringen ikke er indstillet på at
gå videre med et oplæg, som eksempelvis involverer, at man sænker niveauet for
matematik A…’’
Vi er helt enige med ministeren. Der må ikke ske en sænkning af matematik-niveauet i
gymnasiet. Spørgsmålet er, hvad der definerer det faglige niveau. Er det, hvad der står i
læreplanen, eller er det elevernes reelle udbytte? Målet må være, at eleverne bliver
gode til matematik, og at de oplever matematik som et spændende fag, som (nogle af
dem) kunne tænke sig at anvende i deres fremtidige studier.
Vi ser på nogle af de problematikker, der har ført til forslaget til de nye læreplaner:
I 2017 trådte en ny gymnasiereform i kraft. Næsten alle elever skal nu have matematik
på mindst B-niveau. Flere og flere videregående studier kræver, at deres nye studenter
har matematik på B eller A-niveau. Matematik står centralt, og i 2017-reformen blev der
skruet betydeligt op for mængden af fagligt stof, der skal gennemgås og testes. Men
bliver eleverne bedre til matematik blot ved at tilføje flere emner til læreplanen?
Matematiklærerne var bekymrede for konsekvenserne. Der blev lavet
underskriftsindsamling, skrevet debatindlæg i aviser og artikler i faglige tidsskrifter, i en
undersøgelse af den første terminsprøve på B-niveau (foråret 2019) dumpede 34%.
I juni 2019 var de første hold til eksamen i det nye matematik B-pensum. Resultatet var
nedslående. Gennemsnittet lå langt under det normale niveau – og det var forvejen ikke
særligt godt. For ikke at dumpe omkring halvdelen af eleverne, valgte
Undervisningsministeriet at justere pointskalaen, så denne årgang kunne bestå
matematik B med kun 20,5% rigtige.