Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2356085_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. nr.: 34 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Afsluttende status på satspuljeinitiativet Opfølgning på
inklusionseftersynet
Baggrund
I satspuljeaftalen for 2018 blev der afsat 18 mio. kr. i 2018-2020 til op-
følgning på inklusionseftersynets anbefalinger med fokus på tre temaer:
1) Samarbejde mellem almen- og specialtilbud.
2) Tværprofessionelt samarbejde og tidlig indsats.
3) Trivsel, konflikter og udadreagerende adfærd.
Indsatserne har haft til formål at kvalificere tilbuddene til børn og unge,
så de får så gode vilkår som muligt for deres deltagelse, trivsel og læring i
både almen- og specialundervisningstilbud. Arbejdet er varetaget af læ-
ringskonsulenter i STUK.
Da satspuljeinitiativet er afsluttet ved udgangen af 2020, gives der i dette
notat en kort status på indsatser og aktiviteter gennemført i 2018-2020.
Status
Arbejdet med de tre temaer er udmøntet igennem samarbejde med 22
skoler og 8 kommuner samt formidling af viden og erfaringer til alle lan-
dets skoler og kommuner i form af fx podcasts, artikler, film og konfe-
rencer. Derudover er der gennemført en ekstern erfaringsopsamling med
udvalgte skoler og kommuners erfaringer med at udvikle inkluderende
læringsmiljøer.
Samarbejde med skoler og kommuner
Fælles for skoler og kommuner i projektet er, at de er udfordret af, at
flere børn og unge mistrives, diagnosticeres med fx ADHD og angst
samt segregeres til specialtilbud og ikke vender tilbage til almenskoler.
Skolerne og kommunerne er blevet understøttet i at udvikle deres indsats
gennem arbejde med initiativer inden for de tre ovennævnte temaer, så
16. marts 2021
Sags nr.:21/05517
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Statusnotat vedr. satspuljeinitiativet "Opfølgning på inklusionseftersynet", fra børne- og undervisningsministeren
2356085_0002.png
de fremadrettet i højere grad kan håndtere de nævnte udfordringer og
understøtte børn og unges trivsel og læring.
Samarbejde mellem almen- og specialområdet
Der er gennemført et rådgivnings- og netværksforløb med 18 specialsko-
ler og almenskoler med specialklasserækker. Skolerne har i disse forløb
arbejdet med, hvordan de kan øge kvaliteten i undervisningen samt sørge
for, at eleverne får den rette støtte og hjælp i enten den almene skole, på
specialskoler eller i en mellemform mellem almen- og specialundervis-
ning. Ledelsen og de fagprofessionelle er i perioden blevet understøttet i
at arbejde med systematisk feedback, fx gennem læringssamtaler mellem
lærere og elever, samt at skabe et tættere samarbejde mellem almen- og
specialområdet fx co-teaching, så der åbnes nye muligheder for etable-
ring af mellemformer.
Tværprofessionelt samarbejde og tidlig indsats
Der er gennemført et rådgivnings- og netværksforløb med 8 kommuner,
hvor kommunerne har arbejdet med at styrke en sammenhængende, ko-
ordineret og forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner
på tværs af 0-18 årsområdet. Kommunerne har i perioden arbejdet med
skabe et tættere samarbejde mellem skole- og familieafdelinger og lave
fælles handleplaner, bringe Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i
spil tidligere i processen omkring bekymringer for børn og inddrage børn
og forældre systematisk i visitationer og tværprofessionelle møder. Et ek-
sempel herpå er Projekt Barnets Stemme, hvor der er etableret et tæt
samarbejde mellem skolernes ressourcecentre og PPR, så der kan hand-
les tidligt og forebyggende i skolekonteksten, når børn og unge viser tegn
på mistrivsel.
Trivsel, konflikter og udadreagerende adfærd
Fire skoler, der har været særligt udfordret af, at elever har reageret med
trusler og vold, har deltaget i et rådgivningsforløb med læringskonsulen-
terne i 2019 og 2020. Medarbejdere og ledelsen er blevet klædt på til at
forebygge og håndtere konflikter og udadreagerende adfærd. Den pæda-
gogiske ledelse er også blevet styrket i at udvikle en systematisk og fælles
praksis for, hvordan ledelse og fagprofessionelle kontinuerligt har dialog
om udvikling af undervisningen og børnenes læring og trivsel.
Erfaringsopsamling
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har haft opgaven med at samle ud-
valgte kommuner og skolers erfaringer inden for temaerne om Samar-
bejde mellem almen- og specialområdet og Tværprofessionelt samar-
bejde og tidlig indsats med fokus på tre undertemaer: 1) Dialogisk visita-
tion, 2) Samarbejde mellem almen- og specialområdet og 3) Systematisk
feedback. Formålet med erfaringsopsamlingen har været at danne grund-
lag for udviklingen af en række formidlingsprodukter, der kan inspirere
andre skoler og kommuner.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Statusnotat vedr. satspuljeinitiativet "Opfølgning på inklusionseftersynet", fra børne- og undervisningsministeren
2356085_0003.png
Formidlingsprodukterne fra erfaringsopsamlingen består af en samlet
rapport, tre temarapporter, to podcast-episoder, en film og tre inspirati-
onsmaterialer. Produkterne er offentliggjort på emu.dk under overskrif-
ten ”Erfaringer med inklusion i praksis”,
samt på EVA’s hjemmeside
(eva.dk). Derudover er produkterne formidlet til de faglige organisationer
via styregruppen for satspuljeinitiativet samt til STUK’s forskellige sa-
marbejdsparter og netværksgrupper.
Formidling af viden og erfaringer
Ud over erfaringsopsamlingen er der løbende gennem projektperioden
blevet opsamlet, udviklet og formidlet viden og erfaringer om inklude-
rende læringsmiljøer generelt, og specifikt inden for satspuljeinitiativets
tre tematikker.
Der er bl.a. blevet udviklet en podcastserie
”Veje til inklusion”, der går
tæt på arbejdet med at skabe inkluderende læringsmiljøer i skolen. Alle
formidlingsprodukter er tilgængelige på emu.dk.
Formidlingsaktiviteter i 2018-2020
Temadage og
konferencer
12 konferencer
og netværks-
dage om:
Inspirations-materi-
aler
6 inspirations-mate-
rialer om:
Podcasts
10 episoder i pod-
castserien ”Veje til
inklusion”
om:
Artikler
17 artikler om:
Videoer
21 videoer om:
Inkluderende
læringsmiljøer
PPR
Systematisk
feedback
Tværprofessi-
onelt samar-
bejde
Mobning
Anbragte
børn og un-
ges skolegang
Tværprofessionelt
samarbejde
Konflikthåndtering
Dialogisk visitation
Samarbejde mellem
almen- og special-
området
Systematisk feed-
back
Erfaringer med in-
klusion i praksis
Børneinddragelse
Samarbejde mel-
lem almen- og
specialafdelinger
Anbragte børn og
unge
Konflikthåndte-
ring
Skolevægring
Systematisk feed-
back
Dialogisk visita-
tion
Tværprofessionelt
samarbejde
Inkluderende læ-
ringsmiljøer på
amerikansk
Konflikthånd-
tering
Skolevægring
Tværprofessio-
nelt samarbejde
Børne- og for-
ældreinddra-
gelse
Anbragte børn
og unges skole-
gang
Aktionslæring
Læringssamta-
ler
Børneinddra-
gelse
Netværkssamar-
bejde
Trivsel i skolen
fra børns per-
spektiver
Systematisk elev-
feedback
Interne skoler
Mobning (klage
og mediering)
Konflikt-håndte-
ring
Tvær-professio-
nelt samarbejde
Interviews med
forfattere til ar-
tikler
3