Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2355659_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-02-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2102106
Dok. nr.: 1601153
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål 717 (alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 717:
”Vil
ministeren indenfor sit ressortområde kommentere anbefalingerne til at imødegå
problemstillingerne indenfor området om børn og unge med dobbeltdiagnoser, som
de
fre går af ”Grø og o u ge u der
25 år med psykiske vanskeligheder og samti-
digt
pro le atisk rug af rus idler”, Allia e
- Unge med dobbeltdiagnoser og Hel-
sefonden, oktober 2019, jf. SUU alm. del
bilag 64, herunder oplyse, om ministeren
har taget eller påtænker at tage initiativer ift. anbefalingerne?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundhedsministeriet fra Sundhedsstyrelsen indhentet føl-
gende bidrag:
”Sundhedsstyrelsen
identificerer anbefalingerne fra Grønbogens indhold som:
1) Samtidig og sideløbende behandling af samtidig rusmiddelproblematik og psykisk
lidelse i et samarbejde mellem kommune og region samt behov for ungeinddra-
gelse og familiestøtte ved dobbeltdiagnose hos børn og unge.
2) Der foreslås udarbejdelse af en National Klinisk Retningslinje og dannelse af et
Nationalt kompetencecenter for dobbeltdiagnose, tilsvarende Nasjonalt kompe-
tensetjeneste i Norge. Dette skal sikre viden, forskning og at rette faglige kompe-
tencer tilvejebringes for at sikre god behandling af dobbeltdiagnose.
Sundhedsstyrelsen vurderer, i tråd med også Grønbogens anbefalinger, at det er vig-
tigt at sikre samtidig og velkoordineret behandling af både unge og voksne med dob-
beltdiagnoser. På samme måde som pårørendesamarbejde og patientinddragelse bør
indgå som centrale elementer i sammenhængende behandlingsforløb. Flere steder
ses der fortsat udfordringer med en tydelig ansvarsfordeling og et velfungerende
samarbejde mellem kommuner og regioner
herunder også i forhold til behandling
af børn og unge med dobbeltdiagnoser. Sundhedsstyrelsen er derfor opmærksom på
initiativer, som vil kunne understøtte et mere sammenhængende patientforløb for
den enkelte, hvor der i højere grad end tilfældet i dag, bliver taget hånd om begge
problemstillinger. Flere satspuljeprojekter har gennem de senere år undersøgt mulig-
hederne for fremskudt eller styrket psykiatrisk indsats i kommunerne. Der kommer
evalueringsrapporter på nogle af disse projekter efter første kvartal i 2021.
I Sundhedsstyrelsen pågår arbejdet med en ti-årsplan for mental sundhed og psykiske
lidelser. I den sammenhæng vil mulige løft af indsatsen for personer med dobbeltdi-
agnoser også indgå.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Kopi af SUU alm. del - svar på spm. 717 om kommentar til anbefalingerne til at imødegå problemstillingerne indenfor området om børn og unge med dobbeltdiagnoser, som de fremgår af Grønbog om unge under 25 år med psykiske vanskeligheder og samtidigt problematisk brug af rusmidler, fra sundhedsministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
2355659_0002.png
Der er fortsat begrænset forskningsbaseret viden om dobbeltdiagnose patienter på
både unge- og voksenområdet. Det er vigtigt, at denne viden opnås, og at der med et
sådan grundlag, fremadrettet kan sikres en mere evidensbaseret tilgang til området.
Særlige opmærksomhedspunkter
Ungeperspektivet
Ud over at være belastet af psykisk lidelse, rusmiddelproblematikker og evt. andre
sociale problemer
som vi også ser hos voksne med dobbeltdiagnose
så er de unge
også karakteriseret ved at være et sted i deres liv, hvor der sker rigtig meget og hvor
mange vigtige ting foregår: Identitetsdannelse, løsrivelse, uddannelse m.m. Et længe-
revarende sygdomsforløb kan derfor komme til at spille en meget stor rolle
ikke
bare her og nu, men også for den unges liv mange år frem i tiden. Et par måneders
ventetid på f.eks. udredning kan betyde noget meget andet, når man er 15 eller 16 år
gammel i forhold til senere i livet.
”No wrong door”
Der bør være fokus på at de unge og deres forældre, ikke står alene med ansvaret for
at finde frem til det rigtige tilbud, men at det i højere grad også bliver et system-an-
s ar. I de e gelsksprogede erde kalder a dette pri ip for ’No ro g door’. Det
betyder, at det er systemets ansvar både at finde frem til det rigtige tilbud, og ikke at
slippe den unge og forældrene før en relevant indsats er etableret.
Nedenstående er eksempler på tiltag, som har været brugt på dobbeltdiagnoseområ-
det hos voksne, eller som er henvendt til børn og unge med andre psykiske lidelser,
hvorfra man med fordel kan drage erfaringer til dobbeltdiagnosebehandling i forhold
til børn og unge:
Nationale Kliniske Retningslinjer:
På linje med Grønbogens anbefalinger kan en
National Klinisk Retningslinje være et værktøj til at skabe overblik og sikre at be-
handlingen foregår efter bedste ekspertanbefalinger og bedst mulige evidens. På
voksenområdet er der bl.a. udarbejdet en National Klinisk Retningslinje for ud-
redning og behandling af samtidig alkoholafhængighed og psykisk lidelse.
Koordinerende indsatsplaner:
I 2014 blev der på voksenområdet lavet retningslin-
jer for udarbejdelsen af en individuel koordineret indsatsplan til borgere med
samtidig svær psykisk lidelse og misbrug. De koordinerende indsatsplaner skal
medvirke til at forbedre indsatsen for borgere ved at skabe bedre sammenhæng i
den enkelte borgers forløb.
Forløbsprogrammer for ADHD og Angst/depression:
Forløbsprogrammer er en
standardiseret beskrivelse af den tværfaglige, tværsektorielle, koordinerede og
evidensbaserede sundhedsfaglige indsats samt opgavefordeling, samarbejde og
koordinering mellem involverede aktører. Herunder er der også børn og unge
med misbrugsproblemer.
Ligeledes er Sundhedsstyrelsen i gang med at afdække nyeste tal på forekomsten af
dobbeltdiagnosticerede borgere, herunder børn- og unge, i samarbejde med Sund-
hedsdatastyrelsen.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag og kan i forlængelse af oplysnin-
gen om, at der i forbindelse med 10-årsplanen for psykiatrien ses på indsatsen for
Side 2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Kopi af SUU alm. del - svar på spm. 717 om kommentar til anbefalingerne til at imødegå problemstillingerne indenfor området om børn og unge med dobbeltdiagnoser, som de fremgår af Grønbog om unge under 25 år med psykiske vanskeligheder og samtidigt problematisk brug af rusmidler, fra sundhedsministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
personer med dobbeltdiagnose, supplerende oplyse, at regeringen i overensstem-
melse med aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2021 ser på en
ændret fordeling af ansvaret for behandlingen af personer med dobbeltdiagnose.
Danske Regioner og KL er inddraget i arbejdet med at finde en ansvarsfordeling, som
kan sikre personer med dobbeltdiagnose en mere sammenhængende og helhedsori-
enteret indsats.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lars Petersen
Side 3