Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2347643_0001.png
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg den 10. marts 2021
Opdatering af danskfagets
litteraturkanon i gymnasiet
Mischa Sloth Carlsen, forperson Dansklærerforeningens sektion for stx og hf, lektor
Aurehøj Gymnasium,
Ditte Eberth Timmermann, forperson Dansklærerforeningens sektion for hhx, htx, eux og
eud, lektor Teknisk Gymnasium Skanderborg
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0002.png
Kanonlisten er mangelfuld og utidssvarende
Fakta om kanon:
Gymnasiets danskfag har en obligatorisk kanonliste fra 2004, der består af 13 mænd og én
kvinde. Forfatteren skulle ved indførelsen i 2004 være debuteret mindst 40 år tidligere. Den obligatoriske
kanon blev suppleret af en vejledende kanon med flere forfattere.
Problemer:
Mange af de største forfattere mangler. (fx Tove Ditlevsen, Inger Christensen og Søren Kierkegaard)
Skævt signal til gymnasieungdommen om, at kvindelige stemmer og erfaringer anses for mindre
vigtige end mænds.
Ikke flere kvinder
alene
på grund af deres køn, men fordi listen mangler nogle af de største
forfattere
Idoldyrkelse frem for fokus på tekster, perioder og strømninger.
Gør litteraturen til en fast og ufleksibel størrelse.
For smalt udtryk for smag og relevans hos kanonudvalget fra 2004
Kort sagt: Den obligatoriske kanon er ikke løftestang for kvalitet, og konceptet bør omtænkes
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0003.png
Dansklærerforeningens bud på en ny tilgang til kanon
- hvis der fortsat skal være en kanon
Udvidet bruttoliste:
ca. 30 forfattere eller flere, hvor der ikke skelnes mellem
obligatorisk og vejledende kanon. Obligatorisk at udvælge samme antal forfattere
som nu. Valget giver plads til variation, og listen muliggør bredde.
Litteraturhistoriske bindinger og spredningskrav:
Disse findes allerede i læreplanerne
og overflødiggør en fast liste og dermed bekymringerne for kendskabet til den
ældre litteratur.
Tillid:
Ikke flere bindinger, men flere frihedsgrader inden for den klassiske
kvalitetslitteratur og dermed øget tillid til lærerens dømmekraft i forhold til
undervisningskonteksten (elevsammensætningen, studieretningen mm.)
Foreningens bestyrelser for ungdomsuddannelser deltager gerne som repræsentanter,
såfremt I politikere beslutter at oprette et nyt kanonudvalg med fagpersoner.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0004.png
Giver en fast kanon overhovedet mening?
Den obligatoriske
kanon er for smal til
at være fagligt
seriøs
Mange andre
forfattere fra
Danmark og Norden
har kanonstatus
Kun en påbegyndt mangelliste - hvis
grænsen fortsat skal
være debut for senest 40 år siden:
Leonora Christina Ulfeldt, Johannes Ewald, Jens Baggesen, Schack von
Staffeldt, Thomasine Gyllembourg, Søren Kierkegaard, Mathilde Fibiger,
Amalie Skram, J.P. Jacobsen, Henrik Ibsen, August Strindberg, Sophus
Claussen, Johannes Jørgensen, Sigrid Undset, Selma Lagerlöf, Adda
Ravnkilde, Agnes Henningsen, Marie Bregendahl, Thit Jensen, Karin
Michaëlis, Rudolf Broby-Johansen, Emil Bønnelycke, Edith Södergran, Hans
Kirk, Kjeld Abell, Hans Scherfig, H.C. Branner, Tove Ditlevsen, Tage Skou-
Hansen, William Heinesen, Villy Sørensen, Henrik Stangerup, Leif Panduro,
Anders Bodelsen, Inger Christensen, Kirsten Thorup, Dea Trier Mørch,
Suzanne Brøgger, Vita Andersen, Dan Turéll, Svend Åge Madsen, Henrik
Nordbrandt, Michael Strunge, Søren Ulrik Thomsen og Pia Tafdrup.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0005.png
Hvad er litterær
dannelse?
Brian Mikkelsen har udtalt ifm.
lancering af kanon i 2004:
Vores tilføjelse om litteraturhistoriens
dannelsespotentiale:
Eleverne skal...
kunne spejle si o blive ud ordret
anderledeshed j . Thomas Ziehe
opleve æstetiske kvaliteter
få indblik i perioders tankesæt
få uddybet nuet
få vakt læselyst og nysgerrighed
od
For atterne er nationens
stemme. De er vores fælles
erindring. De er vores forsikring
mod at blive historieløse. Ved
at bevare vores forhold til
dem, bevarer vi vores egen
identitet . Vi skal værne om
vores historie ortællere , i
Berlingske Tidende 24.8.2004)
Litteraturen skal bidrage til at danne en
samfundsborger, som skal kunne begå sig i en
foranderlig verden med vores fælles fortællinger som
bagage
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0006.png
Nye krav i Gymnasiebekendtgørelsen og læreplanerne fra 2017
- har betydning for undervisningens indhold og tilgange
Gymnasiebekendtgørelsens fire
kernekompetencer fra 2017
Innovation
Globalisering
Digitalisering
Karriere
Læreplanernes kernestof (vægtning)
Litteratur (2)
Sprog (1)
Medier (1)
Krav i alle fag - også dansk
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Materiale til Dansklærerforeningens sektioner for ungdomsuddannelsers foretræde om opdatering af danskfagets litterære kanon for gymnasiale ungdomsuddannelser
2347643_0007.png
Litteraturen udvikler sig og er samfundets stemme. Her er et eksempel på store
temaer i de sidste 20 år, der har givet den ældre litteratur ny relevans
Autofiktion
Leonora Christina Ulfeldt, Mathilde Fibiger, Amalie Skram, Agnes Henningsen, Marie Bregendal, Tove
Ditlevsen, Kim Lene, Knud Romer og Naja Marie Aidt
Fra ånden i naturen til
klimabevidsthed
Køn, magt og afmagt
Fra romantikere som Staffeldt, Oehlenschläger, Grundtvig og H.C. Andersen til miljødigtere som
Thorkild Bjørnvig, Inger Christensen, Theis Ørntoft og Charlotte Weitze
Holberg, Herman Bang, Søren Kierkegaard, Amalie Skram, Tove Ditlevsen, Sara Omar, Olga Ravn,
Anne Lise Marstrand-Jørgensen og Niviaq Korneliussen
Ravnkel Frøjsgodes Saga, folkevisen Ebbe Skammelsøn, Yahya Hassan, Asta Olivia Nordenhof
J.P. Jacobsen, Caspar Eric, Harald Voetmann, Anna Bro og Peter Adolphsen
På kant med loven
Pest, epidemi og
pandemi
Medier og teknologi
Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Anders Bodelsen, Kasper
Colling-Nielsen, Olga Ravn, Lone Hørslev og Caspar Eric