Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2344978_0001.png
Emne:
Psykologi fra 0.klasse
Kære medlem af Børne og undervisningsudvalget
Jeg skriver til jer, fordi jeg har oprettet et borgerforslag, som jeg tænker, at I vil finde
interessant. Og vil bede dig/jer om at støtte og udbrede det i dit netværk.
"Psykologi fra 0. klasse" Link til forslaget her:
Psykologi fra 0. klasse (borgerforslag.dk)
Psykologi er et fag, et ganske stort og relevant fag, at indføre i skolen. Et fag på linje
med dansk og regning.
Psykologi er
læren om
menneskers adfærd og psykiske processer. Psykologi handler
om at forstå, hvorfor vi handler og reagerer, som vi gør. Psykologi er et fag, der tager
syv år på universitetet at uddanne sig i. Et fag, der trækker afgørende tråde ud i alle
andre fag og alle forhold i livet. Nøjagtig, som dansk og regning også gør. Et fag, der
indtil nu har været eksperternes privilegium at have indsigt i. Nu er det på tide at
opprioritere det til at være almen dannelse at kunne tale om sine følelser.
Først og fremmest skal børn i psykologiundervisningen lære og udvikle sproget
omkring følelserne. At kunne forklare, hvordan man har det indeni, gør det lettere for
andre at forstå en.
Børn skal lære at tale om følelser lige så let, som de taler om, hvad de skal have at
spise til aften. Børn skal lære værdien og udbyttet af at dele oplevelser og erfaringer
med andre.
Psykologi er så meget - etik på nettet, fair play mellem kønnene,
reklamens/influencernes magt, eksamensangst. Større indsigt i de psykologiske
processer vil bidrage til færre konflikter, mindre mobning, sikrere færdsel mellem
andre mennesker
i det hele taget et bedre miljø både i og udenfor skolen.
Faget psykologi vil klæde eleverne på til bedre at kunne begå sig efterfølgende i
samfundet.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Henvendelse af 2/3-21 fra Britta Kristensen om psykologiundervisning i 0. klasse
2344978_0002.png
Det vil klæde dem på til at være bidragende borger, der kan tage ansvar for eget liv,
dels som kvalificeret arbejdskraft. De dyrt betalte færdigheder, som et skoleforløb
koster, kommer ikke til den udfoldelse de kunne, fordi den menneskelige faktor ikke i
tilstrækkelig grad er medtænkt i forløbet.
Er 0. ikke lige tidligt nok, kunne man spørge?
Overhovedet ikke. Det er rette tid. Børn i 0. er på et indlæringsmæssigt højdepunkt.
De er åbne, går fordomsfrit og nysgerrigt til stoffet og husker som små elefanter.
Børn ved godt, at de har følelser, og de har lyst til at tale om dem, er min erfaring,
hvis de bliver mødt med forståelse og åbenhed.
Vi skal undervise de kommende generationer til fredelig sameksistens med andre. Vi
skal give mulighed for at løse de store problemer med ulighed, fattigdom og
undertrykkelse ved at undervise dem i de psykologiske mekanismer der udløser og
vedligeholder ubalancerne.
Børn skal forlade skolen, kendte med sig selv og andre følelsesmæssigt. De være i
stand til at formulere sig naturligt og åbent omkring deres følelser. Børn skal være
trænede i konfliktløsning, i at stå ved sig selv og deres meninger. De skal kunne sætte
en grænse som noget helt naturligt. De skal være i stand til at sætte sig ind i andre
menneskers følelsesmæssige situationer og ikke mindst vide, at de ikke er alene i at
have følelser.
Der kan spares enorme summer for samfundet (og menneskelige ressourcer) ved
tidligt at investere i at styrke det menneskeligt følelsesmæssige fundament. Et
fundament, som også styrker de færdigheder, som skolen bibringer eleverne, og som
samfundet og erhvervslivet efterspørger.
Støt forslaget her:
Psykologi fra 0. klasse (borgerforslag.dk)
Se mere om forslaget og like Facebooksiden:
Psykologi fra 0. klasse Borgerforslag | Facebook
Enslydenden mail er sendt til alle udvalgtes medlemmer.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Henvendelse af 2/3-21 fra Britta Kristensen om psykologiundervisning i 0. klasse
Venlig hilsen
Britta Kristensen