Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2343160_0001.png
Sags nr.: 21/00199
Nyhed til UVM.dk
Skoledagens længde i 2020 er blevet kortlagt
I 2020 havde færre elever lange skoledage sammenlignet med 2018. Dermed fastholdes
tendensen til kortere skoledage fra 2019. De kortere skoledage skal ses i lyset af en poli-
tisk aftale fra 2019 om justering af folkeskoleloven.
I januar 2019 blev der indgået en politisk aftale om justering af folkeskoleloven. Aftalen havde
blandt andet til formål at afkorte skoledagen for elever i indskolingen samt at øge skolernes fri-
hed til at tilrettelægge skoledagene.
Efter den politiske aftale blev indført, blev skoledagen generelt kortere i 2019. Det viste en kort-
lægning sidste år, som tog udgangspunkt i uge 35 i 2019.
Nu er der lavet en ny kortlægning, som baserer sig på data fra uge 43 i 2020. Den viser, at andelen
af skoler med lange skoledage er nogenlunde stabil sammenlignet med 2019
dog med mindre
udsving:
På 11-14 procent af skolerne er der klasser i
indskolingen
(1.-3. klasse), der har undervis-
ning efter kl. 14.00 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 12-14 procent.
På 68-75 procent af skolerne er der klasser på
mellemtrinnet
(4.-6. klasse), der har under-
visning efter kl. 14.30 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 72-79 procent.
På 45-47 procent af skolerne er der klasser i
udskolingen
(7.-9. klasse), der har undervis-
ning efter kl. 15.00 mindst én dag om ugen. I 2019 var det 42-45 procent.
Ét af initiativerne i den politiske aftale er en mulighed for at afkorte den understøttende undervis-
ning på 4.-9. klassetrin for i stedet at tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende per-
sonaleforbrug i undervisningen. Kortlægningen viser, at der
særligt i udskolingen
er sket en
stigning i skolernes brug af denne mulighed.
Læs rapporten her [her skal indsættes link til rapporten].
Fakta om rapporten
Resultaterne er baseret på oplysninger fra i alt 814 folkeskoler, svarende til 70 procent
af alle landets folkeskoler.
Undersøgelsen er geografisk repræsentativ, og der indgår besvarelser fra alle landets
kommuner.
Det er sjette år i træk, at kortlægningen gennemføres. Dataindsamlingen i 2020 er gen-
nemført i uge 43. I de tidligere år er dataindsamlingen gennemført i uge 35.
Kortlægningen er gennemført af Børne- og Undervisningsministeriet.
Kontakt: Pressetelefon eller Charlotte Mackeprang, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
1