Fredag d. 26. februar 2021
Inklusion – om mellemformer i Aarhus
Til: Børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil & Social- og Ældreminister,
Astrid Krag med et konkret forslag om at styrke inklusionen i Danmark.
Tak for debatten om inklusion i går i Børne- og socialudvalget.
Mit forslag er, at skolepolitik og socialpolitik bør sammentænkes i langt højere grad, end det
er tilfældet i dag – det vil nemlig styrke inklusionen og gør indsatsen billigere.
Nedbryd de hårde skel imellem kommunens forvaltninger, så indsatsen kan koordineres i et
samarbejde imellem fagpersonale og forældre. Specialviden skal direkte ud til skolerne og
fungere i praksis.
I den sammenhæng vil jeg anbefale udvalget at besøge Mårslet Skole i Aarhus Kommune.
Vedlagte evaluering af PPR i Aarhus Kommune viser, at det er lykkes for Aarhus Kommune at
inkludere 20 børn med autisme, som er i specialeskole-målgruppen.
I sig selv en ekstraordinær indsats.
Børnene giver selv udtryk for, at de trives og udvikles i deres skolegang. Børnene deltager i de
sociale fællesskaber og har flyttet sig fagligt. Forældre, pædagoger, lærere, supervisorer og
skoleledere evaluerer projektet meget positivt. Trivslen i en klasse med et barn i denne
mellemform er desuden højere end både kommunens gennemsnit og parallelklassens, og
børnene har meget lavt fravær.
Successen har bl.a. rod i projektets udvidede form for skole-hjem-samarbejde med fokus på
dialog og tillid og på at udvikle børnene til gradvist at blive mere selvhjulpne og selvstændige.
Jeg kunne ønske mig at rejse den landspolitiske pointe, at skolepolitik og socialpolitik bør
samtænkes. At forene de to politikområder er nemlig et helt centralt administrativt element i
etableringen af den her type mellemformer i Aarhus Kommune – og det element kunne med
fordel indtænkes i regeringens varslede revision af handicapområdet til gavn for inklusion af
børn og unge med psykisk funktionsnedsættelse i hele Danmark.
Medlemmer rundt omkring i landet oplever at skulle slås med forvaltninger, som ikke taler
sammen – og det er ikke en uvæsentlig grund til, at deres barn mistrives i deres dagtilbud
eller skole. Forældrene modtager én type ydelse af Socialforvaltningen, men ydelsen er ikke
koordineret med skolen eller daginstitutionen.