Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2340476_0001.png
Fonden for Entreprenørskab
Status på entreprenørskab i grundskolen efter reformen
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0002.png
Fonden for Entreprenørskab
Entreprenørskab giver børn og unge evner til at skabe, forandre
og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs
vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og
uddannelser.
Fondens mål er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af
undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.
Kerneaktiviteter i skolen:
Fondsmidler til lokal udvikling
Undervisningsmaterialer
Kurser og efteruddannelse for lærere
Konkurrencer
Netværk
Forskning, analyse og formidling
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0003.png
Entreprenørskab er stadig en
væsentlig kompetence
da det har dokumenteret effekter:
Elever får højere ambitioner for fremtiden samt for job og
uddannelse
Entreprenørskabsundervisning har en positiv effekt på
elevernes intentioner og lyst til at starte virksomhed
Væsentligt flere elever bliver ledere og startere af
fritidsaktiviteter, efter at de har fået
entreprenørskabsundervisning.
Eleverne bliver gladere for at gå i skole og får det bedre med
deres kammerater og lærere.
Eleverne bliver mere selv-motiverende , og de får større lyst
til at engagere sig i at lære.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0004.png
Innovation og entreprenørskab
Har siden 2013 været et tværgående tema i folkeskolen.
Af BUVM´s vejledning fremgår det.
”……ce tralt, at elever e udvikler i ovative og
entreprenørielle
kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og
sociale ressourcer i verden, uanset om de vil påvirke deres eget
liv, deltage i samfundsmæssige aktiviteter eller starte aktiviteter
eller virksomheder.
Målet er at motivere eleverne til at indgå i samfundet som
aktive medborgere, iværksættere og innovative medarbejdere.
Samtidig skal eleverne gives forudsætninger for at håndtere de
udfordringer og udnytte de muligheder, der er forbundet med at
være i divid i e fora derlig og ko pleks verde .”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0005.png
Udbredelse af innovation og entreprenørskab
Andelen af elever, der årligt deltager i
entreprenørskabsuddannelse, er steget.
Ca. 114.000 elever deltog i entreprenørskabs undervisning i
2019/2020
Ca. 15.000 elever deltager i år Fondens programmer og
konkurrencer.
Fonden efteruddanner årligt ca. 2.000 lærer
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0006.png
Udfordringer med at opfylde målet med reformen
Store variationer med udbredelse af
entreprenørskab fra kommune til kommune: Fra
6% og op til 40% af eleverne hvert år.
Få kommuner har et mål eller en vision for
entreprenørskab.
Undervisernes kompetencer
ikke en del af
læreruddannelsen og begrænsede ressourcer til
efteruddannelse.
Enkelte ildsjæle driver udviklingen.
Manglende afsat tid og utydelige vejledninger.
Dette medvirker til skævvridning af Danmark, og
gør, at elever fra nogle kommuner bliver bedre
rustet til livet og fremtiden end andre.
Gennemsnitlig andel af entreprenørskabselever i grundskolen over de sidste tre
år, 2017-2020, kommune-niveau
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0007.png
Løsninger
Sikre ressourcer til nuværende læreres
kompetenceudvikling gennem efteruddannelse.
Sikre de kommende læreres kompetencer gennem
krav til læreruddannelsen.
Sikre den kommunale forankring gennem
konkretisering af I&E i særlige fag, herunder
teknologiforståelsesfaget.
Tydeligere politisk italesættelse.
Politisk målsætning om den enkelte elevs læring
og erfaring.
Nationale forsøg med at styrke I&E i udvalgte fag.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Materiale fra foretræde med Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2340476_0008.png
Fonden for Entreprenørskab
Status på entreprenørskab i grundskolen 9 år efter reformen