Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339645_0001.png
Tabelbilag B: Voksen- og
efteruddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0003.png
INDHOLD
Tabelbilag B: Voksen- og
efteruddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
1
2
Tabeller fra kapitel 3
Tabeller fra kapitel 4
4
6
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0004.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 Tabeller fra kapitel 3
TABEL 1
I hvilket omfang var du i dialog med det undervisende personale om deres
undervisning i nedlukningsperioden, sammenlignet med perioden før
corona?
I større omfang
(procent)
VUC
AMU
62 %
71 %
I samme omfang
(procent)
24 %
26 %
I mindre omfang
(procent)
15 %
2%
Total
(antal)
34
48
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
TABEL 2
I hvilken grad havde din skole/institution erfaring med at gennemføre
undervisning som fjernundervisning inden nedlukningen?
VUC
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Ved ikke
Total
10
9
11
4
0
34
Procent
29 %
26 %
32 %
12 %
0%
100 %
AMU
Antal
2
9
20
17
0
48
Procent
4%
19 %
42 %
35 %
0%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0005.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Tabeller fra kapitel 3
TABEL 3
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde det
nødvendigt hardware ifm. den digitale afvikling af undervisningen,
herunder computere, tablets mv., da nedlukningsperioden indtraf?
Alle/næsten
alle
(%)
VUC
AMU
76
55
Størstede-
len
(%)
24
33
Omkring
halvdelen
(%)
0
7
En mindre
del
(%)
0
5
Ingen/næ-
sten ingen
(%)
0
0
Ved ikke
(%)
0
0
Total
(%)
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 42.
TABEL 4
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde det
nødvendigt software ifm. den digitale afvikling af undervisningen,
herunder programmer, platforme, digitale læringsmidler mv., da
nedlukningsperioden indtraf?
Alle/næsten
alle
(%)
VUC
AMU
53
36
Størstede-
len
(%)
35
31
Omkring
halvdelen
(%)
3
21
En mindre
del
(%)
9
2
Ingen/næ-
sten ingen
(%)
0
10
Ved ikke
(%)
0
0
Total
(%)
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 42.
TABEL 5
Havde I, som institution, mulighed for at udlevere det nødvendige it-
udstyr til alle de kursister, der manglede?
Ja
Antal
VUC
AMU
14
21
Procent
50%
66%
Nej
Antal
14
11
Procent
50%
34%
Total
Antal
28
32
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: Respondenter, der har svaret, at ”alle” kursister på deres institution havde adgang til det nødvendige it-udstyr i
nedlukningsperioden har ikke fået spørgsmål.
VUC: n = 28; AMU: n = 32.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0006.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 Tabeller fra kapitel 4
TABEL 6
Hvor let eller svært har det været for lærerne at give en retvisende
bedømmelse i de fag/kurser, hvor det ikke har været muligt at afholde
prøver pga. nødundervisning, dvs. fag/kurser som normalt er
prøvebaseret?
VUC
Antal
Meget let
Let
Hverken let eller
svært
Svært
Meget svært
Ved ikke
Total
0
7
11
Procent
0%
21 %
33 %
AMU
Antal
0
6
9
Procent
0%
30 %
45 %
13
2
0
33
39 %
6%
0%
100 %
4
1
0
20
20 %
5%
0%
100%
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: Det er kun respondenter, der har angivet, at en del af deres planlagte prøver eller eksaminer i genåbningsperio-
den blev ”Erstattet af anden bedømmelses (fx standpunktsbedømmelse)”.
VUC: n = 33; AMU: n = 20.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0007.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Tabeller fra kapitel 4
TABEL 7
Hvilken betydning har nødundervisningen som helhed haft for psykisk
eller socialt udfordrede kursisters læring?
Meget positiv
betydning
Overvejende
positiv
betydning
(%)
15
15
Hverken
negativ eller
positiv
betydning
(%)
15
19
Overvejende
negativ
betydning
(%)
35
38
Meget
negativ
betydning
(%)
26
17
Ved ikke
Total
(%)
VUC
AMU
3
4
(%)
6
8
(%)
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
TABEL 8
Hvilken betydning har nødundervisning som helhed haft for læringen hos
kursister med dansk som andetsprog?
Meget positiv
betydning
(%)
VUC
AMU
0
0
Overvejende
positiv
betydning
(%)
3
0
Hverken nega-
tiv eller positiv
betydning
(%)
9
25
Overvejende
negativ
betydning
(%)
59
33
Meget
negativ
betydning
(%)
24
21
Ved ikke
Total
(%)
6
21
(%)
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
TABEL 9
Hvilken betydning har nødundervisningen som helhed haft for
kursisternes trivsel?
Meget
positiv
betydning
Overvejende
positiv
betydning
Hverken
negativ
eller
positiv
betydning
(%)
12
Overvejende
negativ
betydning
Meget
negativ
betydning
Ved ikke
Total
(%)
Den samlede
kursistgruppe
(VUC)
0
(%)
9
(%)
74
(%)
3
(%)
3
(%)
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: Det er kun lederne på VUC, som har fået spørgsmålet.
VUC: n = 34.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0008.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Tabeller fra kapitel 4
TABEL 10
Hvilke positive og negative erfaringer har I gjort jer med
fjernundervisning i nødundervisningen?
Kun positive
(%)
Overvejende
positive
(%)
50
50
Blandede
(%)
Overvejende
negative
(%)
0
0
Kun negative
(%)
Ingen erfaringer
(%)
Total
(%)
VUC
AMU
0
2
50
46
0
0
0
2
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
TABEL 11
Hvilke positive og negative erfaringer har I gjort jer med brug af digitale
læremidler i undervisningen i nødundervisningen?
Kun positive
(%)
Overvejende
positive
(%)
79
63
Blandede
(%)
Overvejende
negative
(%)
0
0
Kun negative
(%)
Ingen erfaringer
(%)
Total
(%)
VUC
AMU
3
8
18
25
0
0
0
4
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
TABEL 12
På baggrund af de erfaringer, som I har gjort jer med nødundervisning
som helhed, har skoleledelsen da truffet beslutning om at indføre mere
brug af digitale læremidler i undervisningen?
Vi har
allerede
ændret
praksis
Vi har truffet
beslutning
om at ændre
praksis, men
har ikke gjort
det endnu
(%)
15
33
Vi overvejer at
ændre praksis
Vi har
besluttet ikke
at ændre
praksis
Vi har
ikke drøftet
dette på
nuværende
tidspunkt
(%)
15
4
100
100
Total
(%)
(%)
VUC
AMU
56
37
(%)
9
20
(%)
6
7
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 46.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0009.png
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Tabeller fra kapitel 4
TABEL 13
På baggrund af de erfaringer, som I har gjort jer med nødundervisning
som helhed, har skoleledelsen da truffet beslutning om at indføre mere
fjernundervisning i undervisningen?
Vi har
allerede
ændret
praksis
Vi har truffet
beslutning
om at ændre
praksis, men
har ikke gjort
det endnu
(%)
21
21
Vi overvejer at
ændre praksis
Vi har
besluttet
ikke at
ændre
praksis
(%)
21
11
Vi har
ikke drøftet
dette på
nuværende
tidspunkt
(%)
12
6
100
100
Total
(%)
(%)
VUC
AMU
29
30
(%)
18
32
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 47.
TABEL 14
I hvilken grad føler I, at jeres institution er rustet til at gennemføre
nødundervisning igen, såfremt der opstår en ny periode med hel eller
delvis nedlukning?
VUC
Antal
I høj grad
I nogen grad
I lav grad
Slet ikke
Total
25
9
0
0
34
Procent
74 %
26 %
0%
0%
100 %
Antal
27
19
2
0
48
AMU
Procent
56 %
40 %
4%
0%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt ledere på Voksen- og Efteruddannelsesinstitutioner (VEU), Danmarks Evalueringsinstitut,
2020.
Note: VUC: n = 34; AMU: n = 48.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Tabelbilag B: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-497-1
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339645_0011.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk