Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339644_0001.png
Metodebilag A: Voksen- og
efteruddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0003.png
INDHOLD
Metodebilag A: Voksen- og
efteruddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
1
2
2.1
2.2
Indledning
Formål og design for den samlede undersøgelse
Formål og undersøgelsesspørgsmål
Metodisk design
4
5
5
7
3
3.1
3.2
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
Afgrænset desk study
Indledende interview
10
10
11
4
4.1
Kvalitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og
efteruddannelsesområdet
Skypeinterview med undervisere
12
12
5
5.1
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og
efteruddannelsesområdet
Lederundersøgelsen
15
15
Appendiks A – Litteraturliste
23
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 Indledning
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at gennem-
føre en systematisk erfaringsopsamling fra nødundervisningen i foråret 2020 som følge af covid-19-
pandemien, herunder både nedluknings- og genåbningsperioden. Denne erfaringsopsamling dæk-
ker grundskole-, ungdomsuddannelses- og voksenuddannelsesområdet og rummer i alt fem de-
lundersøgelser og tilhørende rapporter: (1) grundskolen, (2) gymnasiale uddannelser, (3) erhvervs-
uddannelser, 4) den forberedende grunduddannelse (FGU) og den særlig tilrettelagte ungdomsud-
dannelse (STU) samt (5) voksen- og efteruddannelser.
Dette metodeappendiks uddyber formål og design for den samlede erfaringsopsamling. Derudover
gives der en detaljeret beskrivelse af de metodeelementer, der ligger til grund for rapporten om-
kring erfaringer fra nødundervisningen på voksen- og efteruddannelsesområdet.
Appendikset rummer ud over dette indledende kapitel fire øvrige kapitler. Kapitel 2 og 3 er gene-
relle og ens for alle erfaringsopsamlingens rapporter. I kapitel 2 beskrives formål og design for den
samlede undersøgelse. Kapitel 3 giver en beskrivelse af forundersøgelsen for den samlede under-
søgelse på tværs af de fem uddannelsesområder. Kapitel 4 og 5 er specifikke for hvert område. Her
med fokus på undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet. Kapitel 4 præsenterer en
detaljeret beskrivelse af de kvalitative metodeelementer og kapitel 5 beskriver de kvantitative me-
todeelementer i undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet. For en detaljeret beskri-
velse af de kvalitative og kvantitative metodeelementer på de øvrige uddannelsesområder henvi-
ses til de metodeappendiks, der hører til de respektiver rapporter:
• Grundskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
• Gymnasieskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
• Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
• FGU- og STU-skolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemie.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 Formål og design for den samlede
undersøgelse
2.1 Formål og undersøgelsesspørgsmål
Formålet med undersøgelsen er at opsamle erfaringerne fra skolernes nødundervisning i foråret
2020 som følge af covid-19-pandemien, herunder både nedluknings- og genåbningsperioden.
Dette med henblik på at afdække, hvordan skoler og institutioner styringsmæssigt og pædagogisk
har grebet nødundervisningen an, samt at uddrage læring der kan bidrage til fremtidig udvikling af
undervisningen på grundskole-, ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.
Erfaringsopsamlingens undersøgelsesspørgsmål tager afsæt i et todelt fokus på henholdsvis (A)
styring og ledelse samt (B) undervisning og pædagogik. Bredden og dybden, hvormed de enkelte
uddannelsesområder belyses, varierer og afspejler en prioritering foretaget af BUVM.
Ad A) Styring og ledelse
1.
Beskrivelse af styringsrammerne for undervisningen i Covid-19-perioden
a. I hvilken udstrækning har lederne benyttet sig af de ændrede formelle rammevilkår omkring
nødundervisningen under hhv. nedlukningen og genåbningen?
2.
Oplevet betydning af de ændrede rammevilkår omkring nødundervisningen for undervisnin-
gens tilrettelæggelse
a. Hvilke fordele og ulemper ift. undervisningens tilrettelæggelse oplever ledere og lærere, at
der har været forbundet med de ændrede formelle rammevilkår for undervisningen i nødun-
dervisningsperioden?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a. Hvilke kontekstuelle forhold har efter ledernes og lærernes oplevelse haft betydning for erfa-
ringerne med de ændrede formelle rammevilkår, der har været forbundet med nødundervis-
ningen?
4.
Medarbejderledelse på afstand, herunder sikring af kvalitet i nødundervisningen
a. Hvordan har lederne praktiseret ledelse på afstand? Herunder hvordan har de sikret under-
visningens kvalitet, og fulgt op på elevernes faglige progression og trivsel?
5.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a. Hvilke erfaringer mht. ændrede formelle rammevilkår i forbindelse med nødundervisningen,
oplever ledere og lærere, at det vil være særlig vigtigt at bringe med videre i forbindelse med
udviklingen af undervisningen under mere normale forhold?
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
Ad B) Undervisning og pædagogik
1.
Beskrivelse af undervisning i Covid-19-perioden.
a. Hvordan har undervisningen set ud i nedlukningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder synkron/asynkron digital undervisning, med/uden læ-
rerdeltagelse, individuelt/gruppebaseret, forskellige former for opgaver/afleveringer (skrift-
lige, video/lyd), ny/øget brug af digitale læremidler.
b. Hvordan har undervisningen set ud i genåbningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder undervisning uden for skolens matrikel (fx udeskole,
praktisk undervisning), ændret tilrettelæggelse af skoledagen og uddannelsesforløb (herun-
der kombinationer af fremmødeundervisning og fjernundervisning), undervisning i mindre
grupper mv.
c. Hvordan er det prøveforberedende arbejde/afvikling af prøver/eksaminer og eventuelle al-
ternativer hertil foregået på grundskoler og ungdomsuddannelse i Covid-19-perioden?
d. Hvordan har lærerne oplevet arbejdsmængden, herunder forberedelsestiden?
e. Hvordan har lærerne oplevet opstillingen til det øgede omfang af digital afvikling af under-
visningen?
f. Hvordan har lærernes kollegiale samarbejde
3
fungeret i nedluknings- og genåbningsperio-
den?
g. Hvordan arbejder grundskolerne og ungdomsuddannelsesinstitutionerne videre med de evt.
potentialer, der er opstået i forlængelse af nødundervisningen og hvilke faktorer er med til at
muliggøre og vanskeliggøre dette arbejde?
2.
Oplevet betydning af nødundervisningen
a. I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i nedlukningsperioden – i dens forskellige former, jf. ovenfor - har under-
støttet elevernes faglige læring, motivation og trivsel?
b. I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i genåbningsperioden har understøttet elevernes faglige læring, motiva-
tion og trivsel?
c. Hvilke nødundervisningsformer har lærere og elever oplevet som mere eller mindre velfun-
gerende – i hvilke fag, til hvilke opgavetyper og hvorfor?
d. Hvilke forskelle er der i forskellige elevgruppers trivsel og oplevelse af udbytte af de forskel-
lige undervisningsformer anvendt i Covid-19-perioden?
e. Hvilken betydning oplever lærere og elever, at aflysning af afgangsprøver og eksaminer,
samt alternativer hertil, har haft for elevernes motivation, deltagelse, trivsel, læringsudbytte
samt næste skidt i uddannelsessystemet?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a. Hvilken betydning har kontekstuelle forhold haft ifht. at skabe en nødundervisning, der har
understøttet elevernes motivation, deltagelsesmuligheder, trivsel og oplevet læringsud-
bytte? I nedlukningsperioden? I genåbningsperioden? Kontekstuelle forhold indbefatter fx
elevforudsætninger/skolens elevgrundlag, lærernes forudsætninger, herunder adgang til og
erfaring med digitale læremidler, skolens kultur, lærersamarbejdet, ledelsens støtte og ram-
mesætning, samt økonomiske forhold, herunder tilskud.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0007.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
4.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a. Hvilke erfaringer oplever ledere, lærere og elever, at det vil være særlig vigtigt at bringe med
videre? Læringspunkterne kan vedrøre den gennemførte undervisning, oplevelsen af under-
visningen og de kontekstuelle forholds betydning for denne (punkt 1-3).
2.2 Metodisk design
Erfaringsopsamlingen bygger på en kombination af kvantitative og kvalitative datakilder, der ind-
drager perspektiver fra en række forskellige aktører, herunder ledelse, lærere og elever.
Overordnet består det metodiske design for den samlede erfaringsopsamling af følgende tre ele-
menter, der ligeledes fremgår af figur 2.1:
• En forundersøgelse på tværs af uddannelsesområderne, som har bestået af et mindre desk study
og en række indledende interviews. Elementerne i forundersøgelsen uddybes i kapitel 3.
• Kvalitative metodeelementer bestående af casebesøg og interviews gennemført over skype eller
telefon, hvilket for grundskoleundersøgelsen uddybes i kapitel 4.
• Kvantitative metodeelementer bestående af spørgeskemaundersøgelser blandt ledere, lærere
og elever, samt tilhørende registeranalyse, hvilket for grundskoleundersøgelsen uddybes i kapi-
tel 5.
FIGUR 2.1
Metodeelementer i den samlede erfaringsopsamling
Forundersøgelse
Desk study
Indledende interview
Kvantitative metodeelementer
Spørgeskemaundersøgelser
Registeranalyser
Kvalitative metodeelementer
Casebesøg
Skype-/telefoninterview
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Tabel 2.1 giver et overblik over hvilke datakilder, der er anvendt på tværs af de forskellige uddan-
nelsesområder.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0008.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
TABEL 2.1
Datakilder for den samlede erfaringsopsamling
Grundskole
GYM
EUD
FGU
STU
VUC
AMU
Survey
Skoleledere
Lærere
Elever
9 skoler
Rektorer
Elever
Uddannel-
ses-ledere
Elever
Skoleledere
Elever
Skoleledere
Uddannel-
ses-
ledere
Uddannel-
ses-
ledere
Antal
caseskoler
Interview
med
caseskoler
3 skoler
3 skoler
Fokusgrup-
peinterview
med i alt 41
lærere
Fokusgrup-
peinterview
med i alt 48
elever
9 individu-
elle inter-
view med le-
dere (Skype-
interview)
3 individu-
elle inter-
view med le-
dere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 11
lærere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 19
elever
3 individu-
elle
interview
med leder,
heraf 2
Skype-
interview
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 11
lærere, heraf
Skype-
interview
med 8 lærere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 8
elever, heraf
Skype-
interview
med 6 elever
Supplerende
telefon-/
Skype-
interview
8 individu-
elle inter-
view med
tidligere 9.
klasse elever
4 individu-
elle inter-
view med le-
dere
5 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
7 individu-
elle inter-
view med
tidligere 3.g
elever
4 individu-
elle inter-
view med le-
dere
6 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
2 individu-
elle inter-
view med le-
dere
2 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
3 individu-
elle inter-
view med
ledere
10 individu-
elle inter-
view med
undervisere
10 individu-
elle inter-
view med
undervisere
1 individuelt
interview
med en lærer
Register-un-
dersøgelse
Opdeling af
udvalgte re-
sultater ift.
elevers bag-
grundska-
rakteristika
og tidligere
nationale
testresulta-
ter.
Opdeling af
udvalgte re-
sultater ift.
elevers bag-
grundska-
rakteristika
og karakte-
rer fra folke-
skolens af-
gangsprøve
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0009.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
2.2.1
Afgrænsninger inden for hvert af uddannelsesområderne
grundskoleområdet
afgrænses der til folkeskoler og de frie- og privatskoler, dog uden at der er
opdelt på de to skoletyper i analysen. Efterskoler indgår i såvel leder- som lærerdelen
1
af undersø-
gelsen men ikke i elevdelen af surveyundersøgelsen eller i casebesøgene. På
ungdomsuddannel-
sesområdet
indgår de gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelserne, den forberedende grund-
uddannelse (FGU) og den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). På
voksenuddannelses-
området
gennemføres erfaringsopsamlingen på institutionsniveau som en survey blandt uddan-
nelsesledere og er afgrænset til at beskæftige sig med AMU samt VUC (herunder avu, FVU, hf-en-
keltfag). OBU indgår
ikke
i undersøgelsen.
1 Antallet af opnåede besvarelser fra lærere på efterskoler var imidlertid så lille, at det blev besluttet ikke at bruge disse i rapportens
analyser af lærerbesvarelser.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
3 Forundersøgelse for den samlede
undersøgelse
Erfaringsopsamlingen er informeret og kvalificeret gennem en forundersøgelse, der dels har bygget
på viden fra allerede eksisterende undersøgelser i et afgrænset desk study, dels har bestået af en
række indledende telefoninterview. Formålet med begge elementer var, at de skulle bidrage til at
fokusere det tematiske indhold og kvalificere sprogbrugen i den efterfølgende dataindsamling her-
under spørgeskemaer og spørgeguides til brug i kvalitative interview.
3.1 Afgrænset desk study
Denne erfaringsopsamling har ladet sig inspirere af og bygget på viden fra de undersøgelser, der
allerede i sommeren 2020 var gennemført om elever, lærere og lederes oplevelser af nødundervis-
ningen, som følge af Covid-19-pandemien.
Konkret indgik følgende undersøgelser i EVA’s afgrænsede desk study:
Grundskoleområdet
• Danmarks Læringsforening (april 2020): ”Undersøgelse blandt lærere og børnehaveklasseledere i
folkeskolen om nødundervisning under Covid-19-nedlukningen”
• Nationalt center for Skoleforskning DPU Aarhus/SDU (april 2020): ”Nødundervisning under Co-
rona-krisen – et elev- og forældreperspektiv”
• Rambøll (august 2020): ”Coronakrisen set fra et ungeperspektiv”
• Egmont (2020)”Ungdom på pause – Unges liv og læring i en Coronatid”.
Ungdomsuddannelsesområdet
• eVidenCenter og DEA (juni 2020): ”Fjernundervisning på ungdoms- samt voksen- og efteruddan-
nelser”
• SDU (april 2020): ” Gymnasiet i den historiske Corona-tid – et elevperspektiv”
• Nationalt Center for Erhvervspædagogik (oktober 2020): ”Onlineundervisning under coronakri-
sen”.
Viden fra de ovenstående undersøgelse er blevet inddraget til at kvalificere udformningen af spør-
geskemaer og spørgeguides til ledere, lærere og elever på tværs af uddannelserne i erfaringsop-
samlingen. I den forbindelse er både undersøgelsernes konklusioner og spørgsmålsformuleringer i
de tilhørende spørgeskemaer blevet inddraget til at fokusere temaerne og kvalificere sprogbruget i
indeværende dataindsamling. Til eksempel er undersøgelsernes konklusioner omkring lærernes
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0011.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
digitale omstilling, rammer og struktur for undervisningen, anvendelse af undervisningsformer i
nedlukningsperioden, variation og feedback i undervisningen og elevernes motivation og trivsel
blevet inddraget til at fokusere spørgsmålene både i spørgeskemaerne og spørgeguides.
3.2 Indledende interview
Som første led i erfaringsopsamlingen, er der gennemført i alt 21 interview blandt hhv. ledere og
lærere inden for de forskellige uddannelsesområder (dog undtaget VUC og AMU, hvor EVA i samråd
med BUVM besluttede at konvertere de planlagte indledende interview til interview, der kunne
indgå i selve dataindsamlingen mhp. at kunne supplere ledersurveyen på VEU-området med l in-
terview med lærere.).
De indledende interview gav indblik i, hvilke typer af erfaringer lærere og ledere havde gjort i
nødundervisningsperioden og hvilke erfaringer der var bragt med videre i organisering og undervis-
ning på skoler og uddannelsesinstitutioner. Interviewene bidrog dermed til, at fokusere indholdet
og kvalificere sprogbruget i de spørgeskemaer og spørgeguides, der blev udviklet til brug for data-
indsamlingen. Der er gennemført følgende interview, fordelt på de forskellige uddannelsesområ-
der:
TABEL 3.1
Interview, fordelt på de forskellige uddannelsesområder:
Grundskole
4 ledere
5 lærere
GYM og EUD
3 ledere
3 lærere
FGU og STU
3 leder
3 lærer
I alt
10 ledere
11 lærer
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Interviewene er gennemført telefonisk ud fra en semistruktureret spørgeguide, og havde en varig-
hed på ca. 30 minutter. Der blev skrevet noter i forbindelse med interviewene og interviewene blev
optaget. Respondenterne er rekrutteret i EVA’s netværk.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0012.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
4 Kvalitative metodeelementer for
undersøgelsen på voksen- og
efteruddannelsesområdet
Den kvalitative dataindsamling, i den del af undersøgelsen, der vedrører voksenuddannelsesområ-
det, består af Skypeinterview med undervisere på Voksenuddannelsescentre (VUC) og Arbejdsmar-
kedsuddannelsesinstitutioner (AMU) om erfaringer fra nødundervisningen under Covid-19 pande-
mien i foråret 2020. Formålet med interviewene med undervisere har været at belyse undervisers
og institutioners erfaringer med nødundervisningsperioden. Herunder hvordan undervisning i ned-
luknings- og genåbningsperioden er foregået og hvordan underviserne og institutionerne didaktisk
og pædagogisk har grebet nødundervisningen an.
4.1 Skypeinterview med undervisere
Den kvalitative dataindsamling består af i alt 20 individuelle Skypeinterview med henholdsvis ti un-
dervisere på VUC og ti undervisere på AMU. Formålet med interviewene med underviserne var iht.
undersøgelsesspørgsmålene at bidrage med dybdegående viden og udfoldede beskrivelse af un-
dervisernes erfaring med nødundervisningsperioden, deres oplevelser af prøveafholdelsen og
hvordan rammerne for nødundervisningen har påvirket deltagernes læring, motivation og trivsel,
samt læringspunkter fra perioden. Underviserne kunne endvidere videregive deres indtryk af, hvor-
dan forskellige deltagergrupper oplevede de forskellige undervisningsformer, anvendt i nødunder-
visningsperioden. Interviewene blev afviklet over Skype i september 2020 og havde en varighed på
30-40 minutter. Dataindsamlingen er gennemført flere måneder efter, at institutionernes første
nedluknings- og genåbningsperiode har fundet sted. Denne forsinkelse kan potentielt have indfly-
delse på karakteren og detaljegraden af de erfaringer, vi opsamler. Alle interview er optaget og
transskriberet.
4.1.1
Udvælgelse af institutioner
Uddannelsesinstitutionerne er udvalgt med henblik på at opnå maksimal variation i forhold til føl-
gende kriterier:
• Uddannelser på VUC (avu, FVU
2
og hf-enkeltfag) eller brancheområder på AMU (teknik, merkantil,
social- og sundhed, samt kombinationsskole)
2 Driftsoverenskomstparter med FVU-aktivitet og virksomhedsrettet FVU er ikke inkluderet i undersøgelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0013.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
• Institutionsstørrelse målt på antal deltagere
• Geografisk placering i landet
• Institutionernes erfaring med fjernundervisning og blended læring
3
Skemaet nedenfor giver et overblik over de 20 udvalgte institutioner, som deltog i undersøgelsen,
og deres kendetegn på de nævnte parametre. På hver institution er uddannelseslederen inden for
voksen- og efteruddannelsesområdet blevet kontaktet og har videreformidlet kontakt til én under-
viser, som har undervist i foråret 2020. Yderligere otte AMU institutioner blev inviteret til at deltage i
interviewundersøgelsen. Institutionerne havde enten aflyst eller udskudt deres AMU kurser i
nødundervisningsperioden (foråret 2020) og deltog på den baggrund ikke.
TABEL 4.1
Oversigt over institutioner, der deltog i den kvalitative undersøgelse
Uddannelses-
institution
Uddannelse
eller
brancheområde
Avu
Avu
Avu
FVU
FVU
FVU
Hf-enkeltfag
Hf-enkeltfag
Hf-enkeltfag
Hf-enkeltfag
Teknisk skole
Teknisk skole
Teknisk skole
Social- og sund-
hedsskole
Social- og sund-
hedsskole
Merkantil
Merkantil
Størrelse
(deltagere)
Region
Erfaring med
fjernundervis-
ning (17/18)
-
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Ja
Nej
Ja
Erfaring med
blended læring
(17/18)
-
Nej
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
VUC
AMU
AMU
AMU
AMU
1.000-3.500
Under 1.000
Under 1.000
Under 1.000
1.000-3.500
Under 1.000
1.000-3.500
Under 1.000
1.000-3.500
Under 1.000
1.000-3.500
Over 3.500
Over 3.500
1.000-3.500
Midtjylland
Midtjylland
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Syddanmark
Hovedstaden
Midtjylland
Sjælland
Nordjylland
Hovedstaden
Sjælland
Sjælland
Hovedstaden
AMU
Over 3.500
Nordjylland
Ja
Nej
AMU
AMU
1.000-3.500
Over 3.500
Syddanmark
Syddanmark
Nej
Ja
Nej
Ja
3 Institutionernes erfaring med fjernundervisning og blended læring tager afsæt i skoleåret 2017/2018 og viden på institutionsniveau
fra EVA rapporten ”Erfaringer med digitalisering af VEU” (2020)
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0014.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
Uddannelses-
institution
Uddannelse
eller
brancheområde
Kombinations-
skole
Kombinations-
skole
Kombinations-
skole
Størrelse
(deltagere)
Region
Erfaring med
fjernundervis-
ning (17/18)
Nej
Erfaring med
blended læring
(17/18)
Ja
AMU
Over 3.500
Nordjylland
AMU
Over 3.500
Midtjylland
Ja
Ja
AMU
Over 3.500
Syddanmark
-
-
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2020
Note: Udover de ti AMU institutioner, som deltog i den kvalitative undersøgelse, var yderligere otte AMU institutioner
inviteret til at deltage. Institutionerne havde enten aflyst eller udskudt deres AMU kurser i nødundervisningsperioden
(foråret 2020) og deltog på den baggrund ikke.
4.1.2
Kodning og analyse
De kvalitative data er forberedt til analyseprocessen ved at transskribere lydoptagelserne. Ved
transskribering bevares informantens eget ordvalg og der foretages en gengivelse af interviewet
frem for en fortolkning. Det gøres for at sikre så autentiske data som muligt.
De udskrevne interview er analyseret af de konsulenter, som har gennemført interviewene. Analy-
sen er foretaget ved brug af en systematisk tematisk kodning. Tematikkerne er udsprunget ved at
sammenholde undersøgelsesspørgsmålene med de umiddelbare empiriske fund. For at sikre at
koderne var meningsfulde og tilstrækkelige, blev koderne afprøvet på interview fra forskellige ud-
dannelser på VUC og brancheområder på AMU. Afprøvningen gav anledning til mindre justeringer i
koderne. Da de endelige koder var på plads blev alle interview kodet. I analysen har der været fo-
kus på at identificere både de mønstre, der går på tværs af interviewene og på den variation, inter-
viewene indeholder.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
5 Kvantitative metodeelementer for
undersøgelsen på voksen- og
efteruddannelsesområdet
Den kvantitative dataindsamling, i den del af undersøgelsen, der vedrører voksenuddannelsesom-
rådet, består af en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på Voksenuddannelsescentre (VUC) og
Arbejdsmarkedsuddannelsesinstitutioner (AMU) om erfaringer fra nødundervisningen under Covid-
19 pandemien i foråret 2020. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere er at af-
dække bredt, hvordan nedluknings- og genåbningsperioden har set ud og hvordan institutionerne
ledelsesmæssigt, styringsmæssigt og pædagogisk har grebet nødundervisningen an.
Dele af teksten i dette kapitel baserer sig på og inddrager tabeller fra et metodenotat, som Epinion
har udarbejdet til EVA som dokumentation for surveydataindsamlingen på voksen- og efteruddan-
nelsesområdet.
5.1 Lederundersøgelsen
Lederundersøgelsen er gennemført som en populationsundersøgelse blandt uddannelsesledere
på VUC og AMU. Alle ledere i populationen er dermed blevet forsøgt kontaktet i forbindelse med
undersøgelsen.
5.1.1
Spørgeskemaudvikling
Der er udarbejdet ét fælles spørgeskema til lederne på ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutio-
nerne. Nogle af spørgsmålene sammenfalder med spørgsmålene i lederundersøgelsen til grund-
skolerne. Spørgeskemaet indeholder enkelte uddannelsesspecifikke spørgsmål. Dette er gjort for
at tage højde for forskelle mellem uddannelserne eller elev- og deltagergruppen.
Udviklingen af spørgeskemaet tager afsæt i undersøgelsesspørgsmålene, hvor fokus i lederunder-
søgelsen er på de styrings- og ledelsesmæssige erfaringer og aspekter af nødundervisning, samt
pædagogiske erfaringer. Spørgeskemaet til lederne på voksenuddannelsesområdet inkludere bl.a.
følgende tematikker: undervisningen i nedlukningsperioden og genåbningsperioden, underviser-
nes kompetencer, videndeling, deltagernes adgang til it-udstyr, prøveafholdelse, deltagernes læ-
ringsudbytte, trivsel og motivation, samt erfaringer fra perioden.
Pilottest
Forud for spørgeskemaundersøgelsen blev spørgeskemaet pilottestet. Det overordnede formål
med en pilottest er at gøre det muligt at indsamle data med færrest mulige måleproblemer. Kon-
kret betyder det, at pilottestene skulle kvalificere spørgeskemaet og at sikre, at spørgsmålene blev
forstået ensartet og i overensstemmelse med intentionen.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0016.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
I interviewene blev spørgeskemaet gennemgået spørgsmål for spørgsmål, således at responden-
terne kom igennem alle dele af spørgeskemaet. I interviewene var der særligt fokus på at få afkla-
ret, om spørgsmålene var forståelige og meningsfulde, om svarkategorierne var tilstrækkelige og
gensidigt udelukkende, om spørgeskemaet forekom logisk og klart, samt om spørgeskemaet
manglede vigtige aspekter.
Pilotinterviewene blev gennemført af EVA som telefoniske interview med respondenter fra mål-
gruppen. Nedenstående skema viser et overblik over de gennemførte interview ifbm. pilottesten.
Respondenter
Uddannelsesledere
VUC
2
AMU
2
I alt
4
5.1.2
Datagrundlag
Med betegnelsen ’datagrundlag’ henviser vi i dette notat til det endelige antal indsamlede besva-
relser i spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere.
Dataindsamlingen for ledere på voksen- og efteruddannelser er foretaget i to skridt. Først er alle
institutioner i populationen blevet bedt om at indberette kontaktoplysninger på deres ledere via et
indberetningsskema. Her er der sket et indberetningsbortfald i overgangen til det endelige udsen-
delsesgrundlag, da nogle institutioner ikke har udfyldt skemaet. Lederne i udsendelsesgrundlaget
har dernæst modtaget e-mail-invitationer med links til spørgeskemaet. Her er sket et besvarelses-
bortfald, da ikke alle ledere i udsendelsesgrundlaget har svaret. Det endelige datagrundlag for le-
dere på voksen- og efteruddannelser udgøres af 82 ledere.
Figuren nedenfor illustrerer, hvordan udsendelsesgrundlaget og datagrundlaget for undersøgelsen
er etableret.
FIGUR 5.1
Indsamling af datagrundlag i lederundersøgelsen
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0017.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
I de følgende afsnit gennemgås dataindsamlingens faser enkeltvis, og svarprocenter samt repræ-
sentativitet beskrives for det endelige datagrundlag.
5.1.3
Udsendelsesgrundlag
Undersøgelsen er gennemført som en populationsundersøgelse blandt uddannelsesledere på:
• Voksenuddannelsescentre, VUC
• Arbejdsmarkedsuddannelser, AMU
Undersøgelsespopulationen blev dannet ved et udtræk fra uddannelsesstatstik over deltagerbe-
standen opdelt på uddannelse, hvormed de institutioner, der udbyder avu, FVU
4
og/eller hf-enkelt-
fag og AMU blev identificeret. 106 institutioner blev identificeret.
5
Udtrækket blev herefter koblet
med information fra institutionsregisteret, så der kunne rettes henvendelse til institutionernes ho-
vedpostkasse og hovednummer.
Institutionen har via et personligt link til et indberetningsskema angivet kontaktoplysninger i form
af e-mailadresser og navne på ledere, som var ledere i foråret 2020, for hvert uddannelsesområde
eller brancheområde. I alt har 82 institutioner indberettet kontaktoplysninger på 139 unikke ud-
dannelsesledere.
Uddannelsesledere, der er ansvarlige for mere end en uddannelse på VUC fx både avu, FVU og/eller
hf-enkeltfag eller for flere brancheområder på AMU, er inviteret til at besvare skemaet for to uddan-
nelser eller områder. Hvis respondenten er leder for mere end to uddannelser eller brancheområ-
der er de to uddannelser eller brancheområder, som spørgeskemaet omhandler, tilfældigt udtruk-
ket. 25 ledere på VUC og 36 ledere på AMU er inviteret til at besvare spørgeskemaet for to uddan-
nelser eller brancheområder. Undersøgelsens udsendelsesgrundlag består dermed af ledere der
repræsenterer i alt 199 uddannelser eller brancheområder (78 på VUC og 121 på AMU). Tabel 5.1 og
tabel 5.2 viser udsendelsesgrundlaget fordelt på VUC uddannelser og AMU brancheområder.
TABEL 5.1
Udsendelsesgrundlag for ledere på VUC
VUC uddannelse
Avu
FVU
Hf-enkeltfag
VUC samlet
Udsendelser
27
25
26
78
4 Driftsoverenskomstparter med FVU-aktivitet og virksomhedsrettet FVU er ikke inkluderet i undersøgelsen.
5 Populationen består af 106 institutioner – 29 VUC institutioner og 81 AMU institutioner. Populationen opdelt på VUC og AMU summer
til mere end den samlede population, da nogle institutioner udbyder både AMU og FVU/avu.
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0018.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020
TABEL 5.2
Udsendelsesgrundlag for ledere på AMU
AMU brancheområde
Bygge/anlæg og industri
Handel, administration, kommunikation og ledelse
Industriens arbejdsmarkedsuddannelser
Køkken, hotel, restaurant, bager, konditor og kødbran-
chen
Mejeri og jordbrug
Metalindustrien
Pædagogiske område og social- og sundhedsområdet
Serviceerhvervene
Svejsning og fyringsteknik
Tekniske installationer og energi
Transporterhvervene
AMU samlet
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020.
Udsendelser
12
21
11
8
7
8
12
10
9
8
15
121
5.1.4
Dataindsamling
Data er indsamlet i perioden fra den 28. september til og med d. 6. november 2020. Da udsendel-
sesgrundlaget løbende blev udvidet, når institutionerne indberettede kontaktoplysninger, har le-
derne modtaget invitationer og påmindelser af flere omgange i forskellige batches.
Alle ledere modtog indledningsvist en e-mailinvitation, der indeholdt et personligt link til spørge-
skemaet. Herefter er der sendt løbende påmindelser til de ledere, som ikke har besvaret skemaet
og som ikke havde frabedt sig at deltage i undersøgelsen. Tidspunkt for udsendelse af e-mailinvita-
tioner og påmindelser fremgår af tabel 5.3 nedenfor.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0019.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
TABEL 5.3
Oversigt over udsendelse af e-mail invitationer og påmindelser til
lederspørgeskemaet
Udsendelse
E-mail invitation
Påmindelse 1
Påmindelse 2
Batch 1
28. september
6. oktober
28. oktober
Batch 2
6. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 3
8. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 4
13. oktober
20. oktober
28. oktober
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020.
5.1.5
Svarprocenter
I alt er der besvaret 82 spørgeskemaer i undersøgelsen fra VUC (n=34) og AMU (n=48). Dermed blev
der opnået en samlet svarprocent på 41 %, hhv. 44 % på VUC og 40 % på AMU. Tabel 5.4 og tabel
5.5 viser det opnåede antal besvarelser og svarprocenter fordelt på VUC uddannelser og AMU bran-
cheområde.
TABEL 5.4
Svarprocenter for ledere på VUC
VUC uddannelse
Avu
FVU
Hf-enkeltfag
VUC samlet
Udsendelsesgrundlag
27
25
26
78
Datagrundlag
11
6
17
34
Svarprocent
40 %
24 %
65 %
44 %
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020.
TABEL 5.5
Svarprocent for ledere på AMU
AMU brancheområde
Bygge/anlæg og industri
Handel, administration,
kommunikation og le-
delse
Industriens arbejdsmar-
kedsuddannelser
Køkken, hotel, restaurant,
bager, konditor og kød-
branchen
Mejeri og jordbrug
Metalindustrien
Udsendelsesgrundlag
12
Datagrundlag
3
Svarprocent
25 %
21
10
48 %
11
5
45 %
8
4
50 %
7
8
2
1
29 %
13 %
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0020.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
AMU brancheområde
Pædagogiske område og
social- og sundhedsområ-
det
Serviceerhvervene
Svejsning og fyringsteknik
Tekniske installationer og
energi
Transporterhvervene
AMU samlet
Udsendelsesgrundlag
Datagrundlag
Svarprocent
12
8
67 %
10
9
8
15
121
3
2
2
8
48
30 %
22 %
25 %
53 %
40 %
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020.
5.1.6
Repræsentativitet
I tabel 5.6 og tabel 5.7 undersøges repræsentativiteten af data for de deltagende VUC og AMU insti-
tutionerne i lederundersøgelsen. Dette gøres ved at sammenholde fordelingerne i populationen på
institutionsniveau med fordelingerne blandt besvarelserne på udvalgte parametre. Afvigelsen mel-
lem disse vises i procentpoint med angivelse af om denne er signifikant.
Repræsentativiteten undersøges i forhold til følgende parametre. Oplysningerne er udtrukket fra
uddannelsesstatistik.dk:
• Institutionsstørrelse (deltagerbestand)
• Region
• Andel etnisk minoritet
TABEL 5.6
Repræsentativitetsanalyse på institutionsniveau for ledere på VUC
Baggrundsvariable
Antal
Institutions-
størrelse
(deltagerbe-
stand)
Under 1.000
1.000-3.500
Over 3.500
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
2
13
14
7
10
2
4
6
Population
Andel
7%
45 %
48%
24 %
34 %
7%
14 %
21 %
Antal
2
9
12
6
9
1
3
4
Datagrundlag
Andel
9%
39 %
52 %
26 %
39 %
4%
13 %
17 %
Afvigelse
Pct. point
2
-6
4
+2*
5
-3
-1
-4*
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0021.png
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
Baggrundsvariable
Antal
Andel etnisk
minoritet
Under 40 %
40-60 %
Over 60 %
2
17
10
Population
Andel
7%
59 %
34 %
Antal
2
13
8
Datagrundlag
Andel
9%
57 %
35 %
Afvigelse
Pct. point
2
-2
1
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020
Note: * Signifikant afvigelse ved alphaniveau: p<0,05.
På baggrund af repræsentativitetsanalysen for ledere på VUC kan der konstateres et antal skævhe-
der i de indsamlede besvarelser mht. geografisk placering. Dette er forventeligt, de relativt lave
svarprocenter taget i betragtning, og vi vurdere, at der ikke er behov for vægtning af data.
TABEL 5.7
Repræsentativitetsanalyse på institutionsniveau for ledere på AMU
Baggrundsvariable
Antal
Institutionsstørrelse
(deltagerbestand)
Under 1.000
1.000-3.500
Over 3.500
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
Andel etnisk minori-
tet
Under 10 %
10-20 %
Over 20 %
9
24
48
14
21
10
10
26
26
34
21
Population
Andel
11 %
30 %
59 %
17 %
26 %
12 %
12 %
32 %
32 %
42 %
26 %
Antal
5
12
21
6
6
6
6
14
10
20
8
Datagrundlag
Andel
13 %
32 %
55 %
16 %
16 %
16 %
16 %
37 %
26 %
53 %
21 %
Afvigelse
Pct. point
2
2
-4*
-1
-10
4
4
5
-6
11
-5
Kilde: Metodenotat på voksen- og efteruddannelsesområdet, Epinion på vegne af EVA, 2020
Note: * Signifikant afvigelse ved alphaniveau: p<0,05.
På AMU kan vi konstatere en skævhed i de indsamlede besvarelser på institutionsstørrelse. Med de
relative lave svarprocenter er dette forventeligt og vi vurderer, at der ikke er behov for vægtning af
data.
5.1.7
Databehandling og analyse
I rapporten er data blevet analyseret og afrapporteret primært via frekvens- og krydstabeller. Vi har
således foretaget en række beskrivende analyser, der præsenterer de rå fordelinger af variablene
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer for undersøgelsen på voksen- og efteruddannelsesområdet
og derudover har vi af formidlingsmæssige hensyn sammenholdt fordelingerne mellem VUC og
AMU ved hjælp af krydstabeller. Da VUC- og AMU-institutioner er meget forskellige og ikke kan sam-
menlignes er der ikke testet for statistisk signifikans. På baggrund af det begrænsende datagrund-
lagt på VUC og på AMU har det ikke været muligt at afrapportere besvarelserne særskilt på de en-
kelte uddannelser på VUC (avu, FVU og hf-enkeltfag) eller på de enkelte brancheområder på AMU.
De lave svarprocenter og lille datagrundlag betyder, at data ikke kan anvendes til at generalisere
undersøgelsens resultater til populationsniveau. Vi holder os derfor til at udtale os om de respon-
denter, der indgår i undersøgelsens datagrundlag.
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Appendiks A – Litteraturliste
Dupraz, Y. (2013).
Using weights in STATA.
Paris School of Economics.
Hamilton, L.C. (2009). Statistics with STATA, Updated for Version 10. Canada, Brooks/Cole, Cengage
Learning.
Milhøj, A. (1994).
Stikprøveteori for økonomi og erhverv.
København, Akademisk forlag.
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-496-4
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339644_0025.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk