Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339642_0001.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer
med nødundervisning under covid-19-
pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0003.png
INDHOLD
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer
med nødundervisning under covid-19-
pandemien
1
2
3
STU- Ledersurvey
FGU-ledersurvey
FGU-elevsurvey
4
9
14
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0004.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 STU- Ledersurvey
TABEL 1.1
Hvor ofte var én fra skolen/institutionen i mundtlig eller skriftlig dialog
med den enkelte elev/kursist og/eller dennes familie i
nedlukningsperioden?
Antal
Hver dag
Flere gange om ugen
En gang om ugen
Sjældnere
Ved ikke
Total
55
66
12
2
3
138
Procent
40 %
48 %
9%
1%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.2
Gjorde I brug af muligheden for at tilbyde elever med særlige behov at
møde ind fysisk på skolen, hvis I vurderede, at eleverne havde et særligt
behov for dette?
Antal
Ja
Nej
Total
85
53
138
Procent
62%
38%
100%
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet lød oprindeligt “Hvor stor en andel af jeres elever var på skolen i nedlukningsperioden, fordi I vurde-
res, at de havde et særligt behov for dette?”. Svar over 0 % er repræsenteret under kategorien ”Ja”, mens svar på 0 % er
repræsenteret under kategorien ”Nej”.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0005.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
STU- Ledersurvey
TABEL 1.3
Hvor stor en andel af jeres elever var på skolen i nedlukningsperioden,
fordi I vurderede, at de havde et særligt behov for dette?
Andel elever
1-25%
26-50%
51-75%
76-100%
Total
Antal
50
14
4
17
85
Procent
59 %
16 %
5%
20 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Tabellen indeholder kun fordelingen over svar fra de 85 ledere, der har angivet, at mere end 0 % af deres elever
var på skolen I nedlukningsperioden.
TABEL 1.4
I hvilket omfang var du i dialog med det undervisende personale om deres
undervisning i nedlukningsperioden, sammenlignet med perioden før
corona?
Antal
I større omfang
I samme omfang
I mindre omfang
Total
80
42
16
138
Procent
58 %
30 %
12 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.5
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale mht. tekniske
aspekter af den digitale afvikling af undervisningen, fx brug af Zoom,
grupper i Teams eller lign.?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
57
61
13
7
138
Procent
41 %
44 %
9%
5%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0006.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
STU- Ledersurvey
TABEL 1.6
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale mht. didaktik og
pædagogik ifm. den digitale afvikling af undervisningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
47
64
20
7
138
Procent
34 %
46 %
14 %
5%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020
TABEL 1.7
Hvor stor eller lille en del af undervisningen foregik som
fjernundervisning i genåbningsperioden (dvs. før sommerferien)?
Antal
Al undervisningen
Størstedelen af undervisningen
Ca, halvdelen af undervisningen
En mindre del af undervisningen
Ingen fjernundervisning i genåbningsperio-
den
Ved ikke
Total
3
7
13
43
71
Procent
2%
5%
9%
31 %
51 %
1
138
1%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0007.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
STU- Ledersurvey
TABEL 1.8
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales arbejdsglæde?
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
6
33
53
35
9
2
138
Procent
4%
24 %
38 %
25 %
7%
1%
100 %
TABEL 1.9
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales samarbejde?
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
1
11
63
38
23
2
138
Procent
1%
8%
46 %
28 %
17 %
1%
100 %
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0008.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
STU- Ledersurvey
TABEL 1.10
I hvilken grad blev undervisningen i genåbningsperioden, hvor alle elever
havde mulighed for at være tilbage på skolen, gennemført som normalt?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
59
61
12
6
138
Procent
43 %
44 %
9%
4%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt STU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0009.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 FGU-ledersurvey
FIGUR 2.1
I hvilket omfang var du i dialog med det undervisende personale om deres
undervisning?
Antal
I større omfang
I samme omfang
I mindre omfang
Total
32
13
6
51
Procent
63 %
25 %
12 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
FIGUR 2.2
Hvor stor en del af eleverne/kursisterne på jeres skole/institution havde
adgang til det nødvendige it-udstyr, herunder computer, tablet mv., ifm.
Nødundervisningen i nedlukningsperioden?
Antal
Alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
En mindre del
Ved ikke
Total
7
24
11
8
1
51
Procent
14 %
47 %
22 %
16 %
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0010.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-ledersurvey
FIGUR 2.3
Havde I som skole/institution mulighed for at udlevere det nødvendige it-
udstyr, herunder computer, tablet mv. til alle de elever, der manglede?
Antal
Ja
Nej
Total
29
14
43
Procent
67 %
33 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til de ledere, der har svaret, at der var elever/kursister på deres skole/institution, der ikke
have adgang til det nødvendige it-udstyr, herunder computer, tablet mv. ifm. nødundervisningen i nedlukningsperio-
den.
FIGUR 2.4
Gjorde I brug af muligheden for at tilbyde elever med særlige behov at
møde ind fysisk på skolen, hvis I vurderede, at eleverne havde et særligt
behov for dette?
Antal
Nej
Ja
Total
15
36
51
Procent
29 %
71 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet lød oprindeligt: Hvor stor en andel af jeres elever/kursister var på skolen/institutionen i nedluk-
ningsperioden, fordi I vurderede, at de havde et særligt behov for dette? Andele med værdier over 0 % fremgår under
kategorien ”Ja”.
FIGUR 2.5
Hvor stor en andel af jeres elever/kursister var på skolen/institutionen i
nedlukningsperioden, fordi I vurderede, at de havde et særligt behov for
dette?
Antal observationer
51
Gennemsnit
10 %
Min
0%
Max
75 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0011.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-ledersurvey
FIGUR 2.6
I hvilken grad havde din skole/institution erfaring med at gennemføre
undervisning som fjernundervisning inden nedlukningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
1
2
12
36
51
Procent
2%
4%
24 %
71 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
FIGUR 2.7
I hvilken grad føler I, at jeres skole/institution er rustet til at gennemføre
nødundervisning igen, hvis der skulle ske en ny nedlukning af skolerne?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I lav grad
Total
22
28
1
51
Procent
43 %
55 %
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
FIGUR 2.8
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales motivation for at anvende digitale læremidler i
fremtiden
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Total
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
0
3
3
29
16
51
Procent
0%
6%
6%
57 %
31 %
100 %
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0012.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-ledersurvey
FIGUR 2.9
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales digitale kompetencer
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Total
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
0
2
1
29
19
51
Procent
0%
4%
2%
57 %
37 %
100 %
FIGUR 2.10
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales arbejdsglæde?
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
1
17
20
7
4
2
51
Procent
2%
33 %
39 %
14 %
8%
4%
100 %
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0013.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-ledersurvey
FIGUR 2.11
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for følgende
elevgruppers læring? (n=51)
Meget
negativ
betydning
Overve-
jende
negativ
betydning
67
Hverken
negativ el-
ler positiv
betydning
20
Overve-
jende
positiv
betydning
8
Meget
positiv
betydning
Ved
ikke
Total
Den samlede elev-
gruppe
Elever med psykiske el-
ler sociale udfordringer
Fagligt svage elever
Fagligt stærke elever
Elever med dansk som
andetsprog
2
4
-
100
33
35
8
18
6
-
100
29
4
29
45
16
53
12
39
6
10
33
8
4
8
2
-
-
2
100
100
100
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
FIGUR 2.12
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for følgende
elevgruppers trivsel? (n=51)
Meget
negativ
betydning
Overve-
jende
negativ
betydning
65 %
Hverken ne-
gativ eller
positiv
betydning
14 %
Overve-
jende
positiv
betydning
6%
Meget
positiv
betydning
Ved
ikke
Total
Den samlede
elevgruppe
Elever med psyki-
ske eller sociale
udfordringer
Fagligt svage ele-
ver
Fagligt stærke
elever
Elever med dansk
som andetsprog
10 %
4%
2%
100 %
39 %
35 %
10 %
14 %
2%
-
100 %
33 %
47 %
8%
65
4%
2%
100 %
2%
29 %
47 %
20 %
2%
-
100 %
29 %
51 %
4%
12 %
2%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-ledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0014.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
3 FGU-elevsurvey
FIGUR 3.1
Blev du tilbudt at komme ind på skolen for at få undervisning i
nedlukningsperioden? (dvs. mens dine
klassekammerater/holdkammerater stadig var derhjemme)
Antal
Ja
Nej
Total
43
150
193
Procent
22 %
78 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
på skolen.
FIGUR 3.2
Hvor ofte talte eller skrev du med en lærer, kontaktlærer, vejleder eller
lignende (én til én) i den periode, hvor du var hjemme?
Antal
Hver dag
3-4 gange om ugen
1-2 gange om ugen
Mindre end én gang om ugen
Aldrig
Total
45
49
119
64
28
305
Procent
15 %
16 %
39 %
21 %
9%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
derhjemme.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0015.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-elevsurvey
FIGUR 3.3
Da du igen modtog undervisning på skolen, var du så oftest sammen med
hele din klasse/hold eller var I opdelt i mindre grupper? (Angiv det svar
som passer bedst)
Antal
Hele klassen
Klassen var opdelt i hold/grupper
Total
68
114
182
Procent
37 %
63 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de helt eller delvist var tilbage på deres skole igen inden som-
merferien.
FIGUR 3.4
Hvis du sammenligner med før corona, var du så i bedre eller dårligere
humør i perioden, hvor du havde skole hjemmefra?
Antal
Meget bedre
Bedre
Det samme
Dårligere
Meget dårligere
Total
39
43
139
57
27
305
Procent
13 %
14 %
46 %
19 %
9%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
derhjemme.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0016.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-elevsurvey
FIGUR 3.5
Hvis du skal sammenligne undervisningen før Corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du lærte mere eller mindre
derhjemme?
Antal
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
24
39
104
71
67
305
Procent
8%
13 %
34 %
23 %
22 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
derhjemme.
FIGUR 3.6
Hvis du skal sammenligne undervisningen før Corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du var mere eller mindre
motiveret for skolearbejdet derhjemme?
Antal
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
38
41
87
61
78
305
Procent
12 %
13 %
29 %
20 %
26 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
derhjemme.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0017.png
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
FGU-elevsurvey
FIGUR 3.7
Hvis du sammenligner med undervisningen før Corona, var det så lettere
eller sværere at holde koncentrationen i undervisningen derhjemme?
Antal
Meget sværere
Lidt sværere
Det samme
Lidt lettere
Meget lettere
Total
63
70
69
45
58
305
Procent
21 %
23 %
23 %
15 %
19 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de i hele eller dele af perioden marts-juli 2020 fik undervisning
derhjemme.
FIGUR 3.8
Hvis du skal sammenligne undervisningen, hvor I var fysisk tilbage på
skolen, med undervisningen før Corona, vil du så mene, at du lærte mere
eller mindre?
Antal
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
10
39
102
16
15
182
Procent
5%
21 %
56 %
9%
8%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt FGU-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de helt eller delvist var tilbage på deres skole igen inden som-
merferien.
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Tabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-482-7
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339642_0019.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk