Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339641_0001.png
Metodebilag A: STU og FGU’s
erfaringer med nødundervisning
under covid-19-pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0003.png
INDHOLD
Metodebilag A: STU og FGU’s
erfaringer med nødundervisning
under covid-19-pandemien
1
2
2.1
2.2
Indledning
Formål og design for den samlede undersøgelse
Formål og undersøgelsesspørgsmål
Metodisk design
4
5
5
7
3
3.1
3.2
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
Afgrænset desk study
Indledende interview
10
10
11
4
4.1
4.2
4.3
Kvalitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Casebesøg
Telefoninterview/Skype-interview
Kodning og analyse
12
12
14
15
5
5.1
5.2
5.3
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Tværgående for spørgeskemaundersøgelserne
Spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på FGU/STU
Spørgeskemaundersøgelse blandt elever på FGU
16
16
17
21
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 Indledning
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at gennem-
føre en systematisk erfaringsopsamling fra nødundervisningen i foråret 2020 som følge af covid-19-
pandemien, herunder både nedluknings- og genåbningsperioden. Denne erfaringsopsamling dæk-
ker grundskole-, ungdomsuddannelses- og voksenuddannelsesområdet og rummer i alt fem del-
undersøgelser og tilhørende rapporter: (1) grundskolen, (2) gymnasiale uddannelser, (3) erhvervs-
uddannelser, 4) den forberedende grunduddannelse (FGU) og den særlig tilrettelagte ungdomsud-
dannelse (STU) samt (5) voksen og efteruddannelser.
Dette metodebilag uddyber formål og design for den samlede erfaringsopsamling. Derudover gives
der en detaljeret beskrivelse af de metodeelementer, der ligger til grund for rapporten omkring er-
faringer fra nødundervisningen på
FGU/STU-området.
Bilaget rummer ud over dette indledende kapitel fire øvrige kapitler. Kapitel 2 og 3 er generelle og
ens for alle erfaringsopsamlingens rapporter. I kapitel 2 beskrives formål og design for den sam-
lede undersøgelse. Kapitel 3 giver en beskrivelse af forundersøgelsen for den samlede undersø-
gelse på tværs af de fem uddannelsesområder. Kapitel 4 og 5 er specifikke for hvert område. Her
med fokus på
undersøgelsen på FGU/STU-området.
Kapitel 4 præsenterer en detaljeret beskrivelse
af de kvalitative metodeelementer, og kapitel 5 beskriver de kvantitative metodeelementer i
FGU/STU-undersøgelsen.
For en detaljeret beskrivelse af de kvalitative og kvantitative metodeele-
menter på de øvrige uddannelsesområder henvises til de metodebilag, der hører til de respektive
rapporter:
• Grundskolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• Gymnasieskolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pande-
mien.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 Formål og design for den samlede
undersøgelse
2.1 Formål og undersøgelsesspørgsmål
Formålet med undersøgelsen er at opsamle erfaringerne fra skolernes nødundervisning i foråret
2020 som følge af covid-19-pandemien. Dette med henblik på at afdække, hvordan skoler og insti-
tutioner styringsmæssigt og pædagogisk har grebet nødundervisningen an, samt at uddrage læ-
ring der kan bidrage til fremtidig udvikling af undervisningen på grundskole-, ungdoms- og voksen-
uddannelsesområdet.
Erfaringsopsamlingens undersøgelsesspørgsmål tager afsæt i et todelt fokus på henholdsvis (A)
styring og ledelse samt (B) undervisning og pædagogik.
Ad A) Styring og ledelse
1. Beskrivelse af styringsrammerne for undervisningen i covid-19-perioden
a. I hvilken udstrækning har lederne benyttet sig af de ændrede formelle rammevilkår omkring
nødundervisningen under hhv. nedlukningen og genåbningen?
2.
Oplevet betydning af de ændrede rammevilkår omkring nødundervisningen for undervisnin-
gens tilrettelæggelse
a. Hvilke fordele og ulemper ift. undervisningens tilrettelæggelse oplever ledere og lærere, at
der har været forbundet med de ændrede formelle rammevilkår for undervisningen i nødun-
dervisningsperioden?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a. Hvilke kontekstuelle forhold har efter ledernes og lærernes oplevelse haft betydning for erfa-
ringerne med de ændrede formelle rammevilkår, der har været forbundet med nødundervis-
ningen?
4.
Medarbejderledelse på afstand, herunder sikring af kvalitet i nødundervisningen
a. Hvordan har lederne praktiseret ledelse på afstand? Herunder hvordan har de sikret under-
visningens kvalitet og fulgt op på elevernes faglige progression og trivsel?
5.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a. Hvilke erfaringer mht. ændrede formelle rammevilkår i forbindelse med nødundervisningen
oplever ledere og lærere, at det vil være særlig vigtigt at bringe med videre i forbindelse med
udviklingen af undervisningen under mere normale forhold?
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
Ad B) Undervisning og pædagogik
1. Beskrivelse af undervisning i covid-19-perioden.
a. Hvordan har undervisningen set ud i nedlukningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder synkron/asynkron digital undervisning, med/uden læ-
rerdeltagelse, individuelt/gruppebaseret, forskellige former for opgaver/afleveringer (skrift-
lige, video/lyd), ny/øget brug af digitale læremidler.
b. Hvordan har undervisningen set ud i genåbningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder undervisning uden for skolens matrikel (fx udeskole,
praktisk undervisning), ændret tilrettelæggelse af skoledagen og uddannelsesforløb (herun-
der kombinationer af fremmødeundervisning og fjernundervisning), undervisning i mindre
grupper mv.
c. Hvordan er det prøveforberedende arbejde/afvikling af prøver/eksaminer og eventuelle al-
ternativer hertil foregået på grundskoler og ungdomsuddannelser i covid-19-perioden?
d. Hvordan har lærerne oplevet arbejdsmængden, herunder forberedelsestiden?
e. Hvordan har lærerne oplevet opstillingen til det øgede omfang af digital afvikling af under-
visningen?
f. Hvordan har lærernes kollegiale samarbejde fungeret i nedluknings- og genåbningsperio-
den?
g. Hvordan arbejder grundskolerne og ungdomsuddannelsesinstitutionerne videre med de evt.
potentialer, der er opstået i forlængelse af nødundervisningen, og hvilke faktorer er med til
at muliggøre og vanskeliggøre dette arbejde?
2.
Oplevet betydning af nødundervisningen
a. I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i nedlukningsperioden – i dens forskellige former, jf. ovenfor - har under-
støttet elevernes faglige læring, motivation og trivsel?
b. I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i genåbningsperioden har understøttet elevernes faglige læring, motiva-
tion og trivsel?
c. Hvilke nødundervisningsformer har lærere og elever oplevet som mere eller mindre velfun-
gerende – i hvilke fag, til hvilke opgavetyper og hvorfor?
d. Hvilke forskelle er der i forskellige elevgruppers trivsel og oplevelse af udbytte af de forskel-
lige undervisningsformer anvendt i covid-19-perioden?
e. Hvilken betydning oplever lærere og elever, at aflysning af afgangsprøver og eksaminer,
samt alternativer hertil, har haft for elevernes motivation, deltagelse, trivsel, læringsudbytte
samt næste skidt i uddannelsessystemet?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a. Hvilken betydning har kontekstuelle forhold haft ifht. at skabe en nødundervisning, der har
understøttet elevernes motivation, deltagelsesmuligheder, trivsel og oplevet læringsud-
bytte? I nedlukningsperioden? I genåbningsperioden? Kontekstuelle forhold indbefatter fx
elevforudsætninger/skolens elevgrundlag, lærernes forudsætninger, herunder adgang til og
erfaring med digitale læremidler, skolens kultur, lærersamarbejdet, ledelsens støtte og ram-
mesætning, samt økonomiske forhold, herunder tilskud.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0007.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
4.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a. Hvilke erfaringer oplever ledere, lærere og elever, at det vil være særlig vigtigt at bringe med
videre? Læringspunkterne kan vedrøre den gennemførte undervisning, oplevelsen af under-
visningen og de kontekstuelle forholds betydning for denne (punkt 1-3).
2.2 Metodisk design
Erfaringsopsamlingen bygger på en kombination af kvantitative og kvalitative datakilder, der ind-
drager perspektiver fra en række forskellige aktører, herunder ledelse, lærere og elever.
Overordnet består det metodiske design for den samlede erfaringsopsamling af følgende tre ele-
menter, der ligeledes fremgår af figur 2.1:
• En forundersøgelse på tværs af uddannelsesområderne som har bestået af et mindre desk study
og en række indledende interviews. Elementerne i forundersøgelsen uddybes i kapitel 3.
• Kvalitative metodeelementer bestående af casebesøg og interview gennemført over skype eller
telefon, hvilket uddybes i kapitel 4.
• Kvantitative metodeelementer bestående af spørgeskemaundersøgelser blandt ledere, lærere
og elever, samt tilhørende registeranalyse, hvilket uddybes i kapitel 5.
FIGUR 2.1
Metodeelementer i den samlede erfaringsopsamling
Forundersøgelse
Desk study
Indledende interview
Kvantitative metodeelementer
Spørgeskemaundersøgelser
Registeranalyser
Kvalitative metodeelementer
Casebesøg
Skype-/telefoninterview
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2021.
Tabel 2.1 giver et overblik over hvilke datakilder, der er anvendt på tværs af de forskellige uddan-
nelsesområder.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0008.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
TABEL 2.1
Datakilder for den samlede erfaringsopsamling
Grundskole
GYM
EUD
FGU
STU
VUC
AMU
Survey
Skoleledere
Lærere
Elever
9 skoler
Rektorer
Elever
Uddannel-
sesledere
Elever
Skoleledere
Elever
Skoleledere
Uddannel-
ses-
ledere
Uddannel-
ses-
ledere
Antal
caseskoler
Interview
med
caseskoler
3 skoler
3 skoler
Fokusgrup-
peinterview
med i alt 41
lærere
Fokusgrup-
peinterview
med i alt 48
elever
9 individu-
elle inter-
view med le-
dere (Skype-
interview)
3 individu-
elle inter-
view med le-
dere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 11
lærere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 19
elever
3 individu-
elle
interview
med ledere,
heraf 2
Skype-
interview
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 11
lærere, heraf
Skype-
interview
med 8 lærere
Gruppe- eller
individuelle
interview
med i alt 8
elever, heraf
Skype-
interview
med 6 elever
Supplerende
telefon-/
Skype-
interview
8 individu-
elle inter-
view med
tidligere 9.
klasse elever
4 individu-
elle inter-
view med le-
dere
5 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
7 individu-
elle inter-
view med
tidligere 3.g
elever
4 individu-
elle inter-
view med le-
dere
6 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
2 individu-
elle inter-
view med le-
dere
2 individu-
elle inter-
view med læ-
rere
3 individu-
elle inter-
view med
ledere
1 individuelt
interview
med en lærer
10 individu-
elle inter-
view med
undervisere
10 individu-
elle inter-
view med
undervisere
Register-
undersøgelse
Opdeling af
udvalgte re-
sultater ift.
elevers bag-
grundska-
rakteristika
og tidligere
nationale
testresulta-
ter.
Opdeling af
udvalgte re-
sultater ift.
elevers bag-
grundska-
rakteristika
og karakte-
rer fra folke-
skolens af-
gangsprøve
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0009.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
2.2.1
Afgrænsninger inden for hvert af uddannelsesområderne
grundskoleområdet
afgrænses der til folkeskoler og de frie- og privatskoler, dog uden at der er
opdelt på de to skoletyper i analysen. Efterskoler indgår i såvel leder- som lærerdelen af undersø-
gelsen, men ikke i elevdelen af surveyundersøgelsen eller i casebesøgene. På
ungdomsuddannel-
sesområdet
indgår de gymnasiale uddannelser
1
, erhvervsuddannelserne, den forberedende
grunduddannelse (FGU) og den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). På
voksenuddan-
nelsesområdet
gennemføres erfaringsopsamlingen på institutionsniveau som en survey blandt ud-
dannelsesledere og er afgrænset til at beskæftige sig med AMU på erhvervsskoler samt VUC (herun-
der FVU, AVU, enkeltfags-HF). OBU indgår
ikke
i undersøgelsen.
1 I denne undersøgelse indgår følgende gymnasiale uddannelser: Stx, hf, htx og hhx
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
3 Forundersøgelse for den samlede
undersøgelse
Erfaringsopsamlingen er informeret og kvalificeret gennem en forundersøgelse, der dels har bygget
på viden fra allerede eksisterende undersøgelser i et afgrænset desk study, dels har bestået af en
række indledende telefoninterview. Formålet med begge elementer var, at de skulle bidrage til at
fokusere det tematiske indhold og kvalificere sprogbrugen i den efterfølgende dataindsamling her-
under spørgeskemaer og spørgeguides til brug i kvalitative interview.
3.1 Afgrænset desk study
Denne erfaringsopsamling har ladet sig inspirere af og bygget på viden fra de undersøgelser, der
allerede i sommeren 2020 var gennemført om elever, lærere og lederes oplevelser af nødundervis-
ningen, som følge af covid-19-pandemien.
Konkret indgik følgende undersøgelser i EVA’s afgrænsede desk study:
Grundskoleområdet:
• Danmarks Læringsforening (april 2020): ”Undersøgelse blandt lærere og børnehaveklasseledere i
folkeskolen om nødundervisning under covid-19-nedlukningen”
• Nationalt center for Skoleforskning DPU Aarhus/SDU (april 2020): ”Nødundervisning under Co-
rona-krisen – et elev- og forældreperspektiv”
• Rambøll (august 2020): ”Coronakrisen set fra et ungeperspektiv”
• Egmont (2020)”Ungdom på pause – Unges liv og læring i en Coronatid”.
Ungdomsuddannelsesområdet
• eVidenCenter og DEA (juni 2020): ”Fjernundervisning på ungdoms- samt voksen- og efteruddan-
nelser”
• SDU (april 2020): ” Gymnasiet i den historiske Corona-tid – et elevperspektiv”
• Nationalt Center for Erhvervspædagogik (oktober 2020): ”Onlineundervisning under coronakri-
sen”.
Viden fra de ovenstående undersøgelser er blevet inddraget til at kvalificere udformningen af spør-
geskemaer og spørgeguides til ledere, lærere og elever på tværs af uddannelserne i erfaringsop-
samlingen. I den forbindelse er både undersøgelsernes konklusioner og spørgsmålsformuleringer i
de tilhørende spørgeskemaer blevet inddraget til at fokusere temaerne og kvalificere sprogbruget i
indeværende dataindsamling. Til eksempel er undersøgelsernes konklusioner omkring lærernes
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0011.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
digitale omstilling, rammer og struktur for undervisningen, anvendelse af undervisningsformer i
nedlukningsperioden, variation og feedback i undervisningen og elevernes motivation og trivsel
blevet inddraget til at fokusere spørgsmålene både i spørgeskemaerne og spørgeguides.
3.2 Indledende interview
Som første led i erfaringsopsamlingen er der gennemført i alt 21 interview blandt hhv. ledere og læ-
rere inden for de forskellige uddannelsesområder (dog undtaget VUC og AMU, hvor EVA i samråd
med BUVM besluttede at konvertere de planlagte indledende interview til interview, der kunne
indgå i selve dataindsamlingen mhp. at kunne supplere ledersurveyen på VEU-området med inter-
view med lærere.).
De indledende interview gav indblik i, hvilke typer af erfaringer lærere og ledere havde gjort i
nødundervisningsperioden, og hvilke erfaringer der var bragt med videre i organisering og under-
visning på skoler og uddannelsesinstitutioner. Interviewene bidrog dermed til at fokusere indhol-
det og kvalificere sprogbruget i de spørgeskemaer og spørgeguides, der blev udviklet til brug for
dataindsamlingen. Der er gennemført følgende interview fordelt på de forskellige uddannelsesom-
råder:
TABEL 3.1
Interview fordelt på de forskellige uddannelsesområder
Grundskole
GYM og EUD
FGU og STU
I alt
4 ledere
5 lærere
3 ledere
3 lærere
3 leder
3 lærer
10 ledere
11 lærer
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Interviewene er gennemført telefonisk ud fra en semistruktureret spørgeguide og havde en varig-
hed på ca. 30 minutter. Der blev skrevet noter i forbindelse med interviewene og interviewene blev
optaget. Respondenterne er rekrutteret i EVA’s netværk.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0012.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
4 Kvalitative metodeelementer i STU- og
FGU-undersøgelsen
4.1 Casebesøg
Et centralt element i den kvalitative dataindsamling er casebesøg på uddannelsesinstitutioner. Der
er gennemført casebesøg på i alt seks uddannelsesinstitutioner – tre FGU’er og tre STU’er. Formå-
lene med casebesøgene har været at belyse erfaringer på de udvalgte uddannelsesinstitutioner ud
fra flere forskellige perspektiver. Der er gennemført tre - fire interview per casebesøg, som har be-
stået i et enkeltinterview med en repræsentant fra ledelsen, et fokusgruppeinterview med lærere
og et eller to interview med elever.
På to af de seks uddannelsesinstitutioner blev alle interview afviklet via Skype grundet bekymrin-
ger for smitte med covid-19 blandt deltagerne. Alle interview er optaget og transskriberet.
4.1.1
Udvælgelse af uddannelsesinstitutioner
Skolerne er udvalgt i forhold til følgende kriterier:
• Størrelse på uddannelsesinstitutioner, målt på antal elever
• Geografisk placering i landet
• Tilstræbt at udvælge skoler med forskellige elevgrupper, fx tosprogede eller elever med forskel-
lige typer af diagnoser og handicap. Denne udvælgelse er foregået med udgangspunkt i samtaler
med lederen på skolen.
Skemaet nedenfor giver et overblik over de seks udvalgte uddannelsesinstitutioners kendetegn på
de nævnte parametre.
TABEL 4.1
De seks udvalgte uddannelsesinstitutioners kendetegn de nævnte
parametre
Skole
FGU 1
FGU 2
Størrelse
Mellem
Mindre
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0013.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Skole
FGU 3
STU 1
STU 2
STU 3
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Størrelse
Stor
Mindre
Mindre
Stor
Region
Syddanmark
Hovedstaden
Nordjylland
Sjælland
4.1.2
Individuelle interview med skoleledere
Der er gennemført individuelle interview med en repræsentant fra ledelsen på hver uddannelsesin-
stitution. Interviewet er gennemført med den leder, som har haft ansvaret for kommunikation med
lærere og organisering af nødundervisningen. Det har både været daglige ledere af de enkelte af-
delinger eller ledere, som har ledelsesansvar på tværs af flere afdelinger. Formålet med inter-
viewene med lederne var iht. undersøgelsesspørgsmålene at bidrage med dybdegående viden og
udfoldede beskrivelser af ledernes oplevelser med håndtering af nødundervisningen som følge af
covid-19-pandemien – herunder både nedlukningen og genåbningen - og deres praktisering af le-
delsesopgaven på afstand, herunder deres erfaringer med de ændrede rammevilkår i forbindelse
med nødundervisningen. Interviewene havde en varighed på ca. 60 minutter.
4.1.3
Fokusgruppeinterview med lærere
Der er gennemført fokusgruppeinterview med 2-6 lærere fra hver af de seks uddannelsesinstitutio-
ner. I alt deltog 22 lærere i interview. Fokusgruppeinterview giver som metode anledning til, at del-
tagerne drøfter deres erfaringer og holdninger med hinanden med det formål at afdække forskel-
lige erfaringer og vurderinger af et emne. Formålet med fokusgruppeinterviewene med lærerne var
iht. undersøgelsesspørgsmålene at bidrage med dybdegående viden og udfoldede beskrivelser af
lærernes erfaringer med nødundervisningen samt deres oplevelser af, hvordan rammerne for
nødundervisningen - herunder ledelsesunderstøttelse - har påvirket deres opgaveløsning, under-
visningskvaliteten og elevernes læring, motivation og trivsel. Lærerne kunne endvidere videregive
deres indtryk af, hvordan forskellige elevgrupper oplevede de forskellige undervisnings- og kon-
taktformer anvendt i covid-19-perioden. Interviewene havde en varighed af 60-90 minutter.
I udvælgelsen af lærere var der fokus på at sikre variation i erfaringerne fra perioden med nødun-
dervisning. EVA bad derfor lederen udvælge 3-6 lærere (enkelte steder deltog kun 2 lærere grundet
afbud), der havde forskellige erfaringer. På FGU drejede det sig om lærere, som underviser i boglige
fag og lærere som underviser i praktiske fag, samt lærere som havde forskellige erfaringer med at
gennemføre virtuel undervisning i nedlukningsperioden. På STU drejede det sig om lærere, som
underviste forskellige elevgrupper, og lærere som havde erfaring med at gennemføre virtuel under-
visning i nedlukningsperioden.
4.1.4
Gruppeinterview med elever
Der er gennemført interview med to – ti elever fra hver skole. I alt deltog 27 elever (heraf otte STU-
elever og 19 FGU-elever). Eleverne er interviewet i grupper, i par eller enkeltvis. Da elever på FGU og
STU kan være en sårbar målgruppe, er formen på elevinterviewet blevet besluttet på forhånd i dia-
log med leder eller lærere for uddannelsesinstitutionerne. For nogle elever har det været hensigts-
mæssigt at interviewe dem enkeltvis, hvorimod andre elever fandt en tryghed i at blive interviewet
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0014.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
to eller flere sammen. Antallet af interview har varieret uddannelsesinstitutionerne imellem, da læ-
rere og leder ikke viste, om eleverne ville dukke op den pågældende dag. Der er som minimum
gennemført elevinterview med to elever per uddannelsesinstitution. Under interviewene har vi
gennemgået nedluknings- og genåbningsperioderne, og eleverne har fortalt om deres oplevelse af
hjemsendelsen, undervisningen og at komme tilbage på skolen igen.
Formålet med interviewene med eleverne var, iht. undersøgelsesspørgsmålene at give dybdegå-
ende viden om elevernes refleksioner over deres oplevelser med forskellige elementer af nødun-
dervisningen og hvordan de oplever, at det har påvirket deres trivsel, deltagelse, motivation og læ-
ringsudbytte. Interviewene blev gennemført på skolerne eller i to tilfælde på Skype og havde en va-
righed på 30 – 45 min.
I udvælgelsen af elever var der først og fremmest fokus på, at de deltagende elever skulle have
overskud og lyst til at indgå i interviewet. Derudover tilstræbte vi at indsamle perspektiver fra en
mangfoldig elevgruppe, således det bliver muligt at belyse forskellige elevgruppers oplevelse af un-
dervisningsformer og deres trivsel i covid-19-perioden. EVA bad skolerne udvælge elever til inter-
view med udgangspunkt i følgende kriterier:
FGU
• En blanding af elever fra PGU og AGU
• Elever som var i stand til at reflektere over deres oplevelser af nødundervisningsperioden
STU
• Elever der var fysisk og psykisk i stand til at gennemføre et interview
• Elever som var i stand til at reflektere over deres oplevelser af nødundervisningsperioden.
4.2 Telefoninterview/Skype-interview
Undersøgelsen omfatter otte supplerende telefon/Skype-interview med ledere og lærere fra yderli-
gere 5 FGU/STU institutioner.
TABEL 4.2
Supplerende telefon/Skype-interview med ledere og lærere
FGU
2 ledere
2 lærere
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
STU
3 ledere
1 lærere
I alt
5 ledere
3 lærere
Formålet med de supplerende interview har været at supplere og nuancere den kvalitative data-
indsamling i forbindelse med casebesøgene. De har blandt andet givet mulighed for at gå i dybden
med specifikke perspektiver eller problemstillinger og at få afdækket yderligere perspektiver og er-
faringer.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Interviewpersonerne blev udvalgt med udgangspunkt i et ønske om geografisk spredning og sko-
ler, der tilbød undervisning til specifikke elevgrupper (fx egu elever).
Interviewene blev gennemført som semi-strukturerede interview med udgangspunkt i en revideret
version af den interviewguide, som blev brugt til casebesøgene. Interviewene havde en varighed på
30 – 40 min.
4.3 Kodning og analyse
De kvalitative data er forberedt til analyseprocessen ved at transskribere lydoptagelserne. Ved
transskribering bevares informantens eget ordvalg, og der foretages en gengivelse af interviewet
frem for en fortolkning. Det gøres for at sikre så autentiske data som muligt.
De udskrevne interview er analyseret af de konsulenter, som har gennemført interviewene. Analy-
sen er foretaget ved brug af en systematisk tematisk kodning. Tematikkerne er udsprunget ved at
sammenholde undersøgelsesspørgsmålene med de umiddelbare empiriske fund, der blev fast-
holdt i form af noter fra hvert casebesøg. For at sikre at koderne var meningsfulde og tilstrækkelige,
blev koderne afprøvet på interview fra hver respondentgruppe på tre skoler. Afprøvningen gav an-
ledning til mindre justeringer i koderne. Da de endelige koder var på plads blev alle interview ko-
det. I analysen har der været fokus på at identificere både de mønstre, der går på tværs af materia-
let og på den variation, materialet indeholder.
I kodelisten indgår koder om skolens rammer for nødundervisningen, lederens tilrettelæggelse af
undervisningen, indhold i undervisningen, samarbejde blandt lærerne, kontakt til eleverne, tiltag
målrettet bestemte elevgrupper, lærernes arbejdstid/arbejdsmængde, prøver og eksaminer, perio-
dens påvirkning på eleverne, potentialer og udfordringer samt ledelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
5 Kvantitative metodeelementer i STU-
og FGU-undersøgelsen
Som led i undersøgelsen har EVA udsendt to spørgeskemaer til hhv. ledere på FGU/STU-institutio-
ner og elever på FGU.
5.1 Tværgående for spørgeskemaundersøgelserne
Spørgsmålene i spørgeskemaerne blev udarbejdet af EVA, mens opsætning, etablering af kontakt-
grundlag samt selve indsamlingen af spørgeskemabesvarelserne blev varetaget af Epinion. Data-
indsamlingen foregik i september og oktober 2020.
Teksten i dette kapitel baserer sig på og inddrager tabeller fra et metodenotat, som Epinion har
udarbejdet til EVA som dokumentation for surveydataindsamlingen i
STU- og FGU-undersøgelsen.
5.1.1
Spørgeskemaudvikling
Spørgsmålene til spørgeskemaerne for både ledere og elever på FGU/STU blev udviklet af EVA. Ud-
viklingen af spørgsmålene til spørgeskemaerne blev kvalificeret af forudgående desk research af
bl.a. de retningslinjer, der blev givet til FGU/STU-institutioner angående nedlukningen og genåb-
ningen før sommerferien 2020, samt indledende telefon/Skypeinterview med udvalgte respon-
dentgrupper i målgruppen.
Spørgsmålene blev endvidere kvalitetssikret af Børne- og Undervisningsministeriet hvad angår kor-
rekt anvendelse af specifikke begreber relateret til nedluknings- og genåbningsperioden i forbin-
delse med covid-19-pandemien før sommerferien 2020.
Pilottest
Forud for spørgeskemaundersøgelsen blev spørgeskemaet pilottestet. Det overordnede formål
med en pilottest er at gøre det muligt at indsamle data med færrest mulige måleproblemer. Kon-
kret betyder det, at pilottestene skulle kvalificere spørgeskemaet og sikre, at spørgsmålene blev
forstået ensartet og i overensstemmelse med intentionen.
I interviewene blev spørgeskemaet gennemgået spørgsmål for spørgsmål, således at responden-
terne kom igennem alle dele af spørgeskemaet. I interviewene var der særligt fokus på at få afkla-
ret, om spørgsmålene var forståelige og meningsfulde, om svarkategorierne var tilstrækkelige og
gensidigt udelukkende, om spørgeskemaet forekom logisk og klart, samt om spørgeskemaet
manglede vigtige aspekter.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0017.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Pilotinterviewene blev gennemført af EVA som telefoniske interview med respondenter fra mål-
gruppen. Interviewene varede ca. 30 minutter, afhængig af hvor mange kommentarer informan-
terne havde.
Nedenstående skema viser et overblik over de gennemførte interview i forbindelse med pilotte-
sten.
TABEL 5.1
Fordeling af respondentgrupper i pilottest
FGU
Ledere
Elever
I alt
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
2
2
4
STU
2
0
2
I alt
4
2
6
5.1.2
Kontekst for undersøgelsen
I forbindelse med dataindsamlingen i de to spørgeskemaundersøgelser viste skolerne og lederne
af skolerne sig at være svært tilgængelige. Dette gælder især elevundersøgelsen. Dette kan måske
hænge sammen med skolernes særlige elevgrupper, men det kan også skyldes en generel afmat-
ning af sektoren, som følge af de omstillinger, der har skulle gennemføres i forbindelse med covid-
19-pandemien.
Vi har som beskrevet i afsnit 5.2.3 og 5.3.4 om dataindsamlingen løbende taget væsentlige skridt
for at imødegå de lave indberetnings- og svarprocenter ved løbende at være i kontakt med sekto-
ren, både telefonisk og pr. e-mail i videst mulige omfang, som vi vurderede hensigtsmæssigt. Sidst-
nævnte ift. ikke at følge op i en sådan grad, at det vakte irritation hos respondenterne, som måske
ligefrem ville motivere dem til ikke at besvare spørgeskemaet. Vi har endvidere varslet FGU Dan-
mark om undersøgelsen og været i dialog med dem om udfordringer i forbindelse med dataind-
samlingen undervejs.
På trods af de væsentlige ekstra tiltag bør det stadig bemærkes, at svarprocenterne, hvad angår
især elevundersøgelsen, ligger lavere end hvad man kunne have forventet.
5.2 Spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på FGU/STU
Spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere på FGU/STU blev tilrettelagt som en populationsunder-
søgelse blandt ledere af hhv. FGU og STU.
Fra population, til udsendelsesgrundlag til datagrundlaget sker imidlertid et indberetnings- og be-
svarelsesbortfald, så det endelige datagrundlag udgøres af 189 ledere fra FGU og STU.
Figuren nedenfor illustrerer udviklingen fra population til udsendelsesgrundlag til det endelige da-
tagrundlag for undersøgelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0018.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
FIGUR 5.1
Fra population til datagrundlag for ledere på FGU og STU
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af Danmarks
Evalueringsinstitut.
I de følgende afsnit gennemgås dataindsamlingens faser enkeltvis, og svarprocenter samt repræ-
sentativitet beskrives for det endelige datagrundlag.
5.2.1
Populationsafgrænsning
Populationen kan opgøres på forskellige niveauer, hhv. på institutionsniveau (hovedinstitution), på
skoleniveau (afdeling) og på individniveau (ledere). Medmindre andet er specificeret, anvendes be-
grebet ’population’ i dette metodebilag om populationen på institutionsniveau. Med FGU-instituti-
oner menes hovedinstitutioner med dertilhørende hovedinstitutionsnumre, af hvilke der findes 27 i
Danmark. I alt består populationen af FGU-ledere således af ledere på de 27 FGU-institutioner. STU
udbydes på mange forskellige udbudssteder - nogle FGU-skoler udbyder fx også STU. I alt består
populationen af STU-ledere på 413 STU-udbudssteder.
Idet nogle institutioner udbyder både FGU og STU er der et lille overlap mellem de to lederpopula-
tioner på institutionsniveau. I de fleste tilfælde vil der dog på individniveau være forskellige ledere
med ansvar for hhv. FGU og STU. Dette beskrives nærmere i afsnit om udsendelsesgrundlag (5.1.2).
Lederundersøgelsen er gennemført som en populationsundersøgelse blandt FGU-ledere/STU-le-
dere på de enkelte skoler dvs. på matrikelniveau. Alle ledere i populationen er dermed blevet for-
søgt kontaktet i forbindelse med undersøgelsen.
5.2.2
Udsendelsesgrundlag
Da et samlet overblik over ledere på FGU og STU ikke er umiddelbart tilgængeligt, har det været
nødvendigt at etablere et udsendelsesgrundlag. Dette er gjort forskelligt for hhv. FGU og STU.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0019.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
FGU
Kontaktoplysninger på ledere fra FGU er indhentet af STIL. Her er indhentet oplysninger blandt le-
dere på alle 27 FGU-hovedinstitutioner svarende til 107 ledere (en fra hver skole/afdeling).
STU
Udsendelsesgrundlaget for ledere på STU er indsamlet via opkald til samtlige kommuners kommu-
nale ungeindsats (KUI). Kommunerne blev bedt om at indberette navne og kontaktoplysninger på
de institutioner, hvor de havde unge i STU i perioden fra marts 2020 og frem.
Der er opnået kontakt til samtlige kommuner, og i alt 93 kommuner har indberettet navne på de
institutioner, hvor de havde unge i STU, lige som mange har bidraget med kontaktoplysninger på
institutionernes ledere. Disse oplysninger er efterfølgende kvalitetssikret og udvidet med mail-
adresser via desk research. Det endelige udsendelsesgrundlag består af 413 STU-institutioner.
De ledere, som både fremgik af STIL’s oversigt over FGU-ledere, og som blev oplyst af de kommu-
nale ungeindsatser til at have STU-elever, er blevet kontaktet af EVA for at undersøge, om de øn-
skede at modtage invitationer til begge undersøgelser.
5.2.3
Dataindsamling
Data blandt ledere på FGU og STU er indsamlet i perioden 28. september til 30. oktober 2020. Da
udsendelsesgrundlaget løbende blev udvidet, når institutionerne indberettede kontaktoplysnin-
ger, har lederne modtaget invitationer og påmindelser af flere omgange i forskellige batches.
Alle ledere modtog indledningsvist en e-mailinvitation, der indeholdt et personligt link til spørge-
skemaet. Herefter er der sendt løbende påmindelser til de ledere, som ikke har besvaret skemaet
og som ikke havde frabedt sig at deltage i undersøgelsen. Tidspunkt for udsendelse af e-mailinvita-
tioner og påmindelser til fremgår af tabellen nedenfor.
TABEL 5.2
Udsendelse af e-mailpåmindelser og påmindelser til lederundersøgelse
Batch 1
E-mail invitation
Påmindelse 1
Påmindelse 2
28. september
6. oktober
28. oktober
Batch 2
6. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 3
8. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 4
13. oktober
20. oktober
28. oktober
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
I alt er 515 ledere fra STU og FGU inviteret til undersøgelsen. Efter udsendelse af invitation til un-
dersøgelsen har samlet set 17 ledere fra STU og FGU meddelt, at de enten ikke ønsker, eller at det
ikke er meningsfuldt for dem at deltage og derfor vurderes ikke at være relevante. Ikke relevante
ledere dækker over ledere:
• Der har været sygemeldte/på orlov i foråret 2020 eller er sygemeldte/på orlov på nuværende
tidspunkt
• Der oplever, at de stillede spørgsmål ikke er meningsfulde for den konkrete skoletype
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0020.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Det endelige udsendelsesgrundlag udgøres således af 102 ledere fra FGU og 396 ledere fra STU.
TABEL 5.3
Udsendelsesgrundlag FGU- og STU-ledere (antal ledere)
Population
515
Ikke relevante/
ønsker ikke at deltage
17
Endeligt udsendelses-
grundlag
498
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
5.2.4
Svarprocenter
I alt deltog 189 ledere i undersøgelsen på tværs af FGU og STU, og dermed blev der opnået en sam-
let svarprocent på 38 %, med hhv. 50 % for FGU-lederne og 35 % for STU-lederne.
TABEL 5.4
Samlede svarprocenter for ledere på FGU og STU
Sektor
FGU
STU
Samlet
Udsendelsesgrundlag
102
396
498
Datagrundlag
51
138
189
Svarprocent
50 %
35 %
38 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
De 51 besvarelser fra FGU-ledere fordeler sig på 26 ud af 27 hovedinstitutioner. De 138 besvarelser
fra STU-ledere, fordeler sig på 131 forskellige udbudssteder.
5.2.5
Repræsentativitet
Tilgængeligheden af baggrundsdata om populationen er begrænset – derfor er repræsentativitets-
analysen også begrænset. På FGU er det muligt at se på geografisk fordeling af institutionerne i po-
pulationen og i datagrundlaget, mens der for STU ikke har været noget baggrundsdata om ud-
budsstederne tilgængeligt.
Signifikanstests, der sammenligner den geografiske spredning i populationen med datagrundla-
get, viser, at der ikke kan påvises signifikant afvigelse i datagrundlaget fra populationen, hverken
på institutions- eller skoleniveau. Der kan derved konstateres repræsentativitet, hvad angår geo-
grafisk fordeling i datagrundlaget på institutions- og skoleniveau.
Tabellerne neden for viser geografisk fordeling for de deltagende FGU-ledere i populationen og da-
tagrundlaget på hhv. institutionsniveau og skoleniveau.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0021.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
TABEL 5.5
Repræsentativitetsanalyse for ledere på FGU-institutioner
Region
Population
(institutioner)
Antal
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
4
6
6
5
6
Andel
15 %
22 %
22 %
19 %
22 %
Datagrundlag
(institutioner)
Antal
4
6
6
5
5
Andel
15 %
23 %
23 %
19 %
19 %
Afvigelse
Pct. Point
0
+1
+1
0
-3
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
TABEL 5.6
Repræsentativitetsanalyse for ledere på FGU-skoler
Population
(skoler)
Antal
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
11
24
27
19
21
Andel
11 %
24 %
26 %
19 %
21 %
Datagrundlag
(skoler)
Antal
8
11
12
8
12
Andel
16 %
22 %
24 %
16 %
24 %
Afvigelse
Pct.point
5
-2
-2
-3
3
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
5.2.6
Databehandling og analyse
I rapporten er data blevet analyseret og afrapporteret primært via frekvens- og krydstabeller.
Til test af statistisk signifikans i krydstabellerne har vi anvendt en chi
2
-test. Da vi ikke fandt nogle
interessante signifikante resultater af analyserne af krydstabeller mellem udvalgte spørgsmål i
spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere, er ingen krydstabeller afrapporteret i rapport eller bi-
lag.
5.3 Spørgeskemaundersøgelse blandt elever på FGU
Spørgeskemaundersøgelsen blandt elever på FGU blev tilrettelagt som en stikprøveundersøgelse
blandt elever på FGU.
Fra population, til udsendelsesgrundlag til datagrundlaget sker imidlertid et indberetnings- og be-
svarelsesbortfald, så det endelige datagrundlag udgøres af 189 ledere fra FGU.
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0022.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Figuren nedenfor illustrerer udviklingen fra population til udsendelsesgrundlag til det endelige da-
tagrundlag for undersøgelsen.
FIGUR 5.2
Fra population til datagrundlag for elever på FGU
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af Danmarks
Evalueringsinstitut.
I de følgende afsnit gennemgås dataindsamlingens faser enkeltvis, og svarprocenter samt repræ-
sentativitet beskrives for det endelige datagrundlag.
5.3.1
Populationsafgrænsning
Populationen kan opgøres på forskellige niveauer, hhv. på institutionsniveau, på skoleniveau (af-
deling) og på individniveau (elever). Medmindre andet er specificeret, anvendes begrebet ’popula-
tion’ i dette metodebilag om populationen på institutionsniveau. Med FGU-institutioner menes ho-
vedinstitutioner med dertilhørende hovedinstitutionsnumre, af hvilke der findes 27 i Danmark. I alt
består populationen af FGU-elever således af elever på de 27 FGU-institutioner.
På individniveau er populationen afgrænset til elever, der var indskrevet på en FGU-institution un-
der nødundervisningsperioden i foråret 2020,
og
som fortsat var indskrevet på tidspunktet for un-
dersøgelsen (september-oktober 2020).
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0023.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
5.3.2
Stikprøve
Blandt de i alt 27 FGU-institutioner (hovedinstitutioner) som udgjorde populationen, blev der til-
fældigt udtrukket 10 geografisk fordelte institutioner. Der blev udtrukket to FGU-institutioner per
region svarende til 31 FGU-skoler (afdelinger).
TABEL 5.7
FGU-institutioner og tilhørende FGU-skoler i stikprøven
FGU-hovedinstitutioner
FGU Aalborg
FGU-skoler (afdelinger)
Skolen i Aalborg
Skolen i Kongerslev
FGU Himmerland
Skolen i Støvring
Skolen i Hobro
Skolen i Aars
FGU Midtjylland
FGU Silkeborg
FGU Viborg
FGU Nord
FGU NORD i Gladsaxe
FGU NORD i Ballerup
FGU Skolen HLSS
FGU Skolen Lemvig
FGU Skolen Skive
FGU Skolen Holstebro
FGU Skolen Struer
FGU Syd- og Vestsjælland
FGU Korsør
FGU Vordingborg
FGU Slagelse
FGU Næstved
FGU Sønderjylland
FGU Sønderjylland - Sønderborg
FGU Sønderjylland - Tønder
FGU Sønderjylland - Haderslev
FGU Sønderjylland - Aabenraa
FGU-skolen Øst
FGU Greve/Solrød
FGU Høje-Taastrup
FGU Roskilde
FGU Lejre
FGU Trekanten
FGU Trekanten – Toftegaardvej
FGU Trekanten – Boulevarden
FGU Trekanten – Sandagervej
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0024.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
FGU-hovedinstitutioner
FGU-skoler (afdelinger)
FGU Trekanten – Tårnvej
FGU Trekanten – Prangervej
FGU Øresund
FGU Øresund
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
5.3.3
Udsendelsesgrundlag
Første kontakt
D. 8/9 blev institutionslederne på de 10 FGU-institutioner inviteret via hovedpostkassen til at del-
tage i elevundersøgelsen med eleverne på de tilhørende FGU-skoler. Her blev de informeret om un-
dersøgelsen, og bedt om at indberette navn og e-mail på de lærere, der ville være ansvarlige for
spørgeskemaindsamlingen på skolerne. Disse kontaktlærere ville efterfølgende få tilsendt informa-
tion om undersøgelsen og et åbent spørgeskemalink, som de skulle distribuere til eleverne.
Anden kontakt
Da FGU-institutionerne ikke meldte tilbage med indberetninger på kontaktlærere, blev der i stedet
udsendt en invitation d. 17/9 til elevundersøgelsen direkte til FGU-skolelederne på de 31 FGU-sko-
ler. Her blev lederne informeret om undersøgelsen, og hvordan spørgeskemaet skulle tilgås via et
åbent link, hvor eleverne skulle logge ind med deres UNI-Login. Vedlagt i mailen var et orienterings-
brev til skolens elever og deres forældre, der ligeledes indeholdte information om undersøgelsen
samt håndtering af personoplysninger. Skolelederne blev bedt om at indberette hvor mange af de-
res nuværende elever, som også gik på skolen i foråret 2020.
Antallet af elever på de enkelte skoler er angivet via mail fra de enkelte FGU-skoler. 7 ud af de 10
udtrukne hovedinstitutioner har angivet elevtal for minimum én skole. I alt indberettede 11 ud af
31 FGU-skoler elevtal. Det var muligt at deltage i undersøgelsen uden at have indberettet elevtal.
Derfor deltog i alt 17 skoler i undersøgelsen på trods af kun 11 af dem indberettede elevtal.
TABEL 5.8
Fremsendte kontaktoplysninger for undersøgelsen blandt FGU-elever
Institution
FGU Aalborg
Skole
Skolen i Aalborg
Skolen i Kongerslev
Total
FGU Himmerland
Skolen i Støvring
Skolen i Hobro
Skolen i Aars
Total
FGU Midtjylland
FGU Silkeborg
FGU Viborg
Total
Antal indberettede elever
0
0
0
0
98
0
98
0
118
118
Danmarks Evalueringsinstitut
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0025.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
Institution
FGU NORD
Skole
FGU NORD i Gladsaxe
FGU NORD i Ballerup
Total
Antal indberettede elever
172
131
303
3
0
0
17
20
116
0
0
0
116
0
90
85
80
255
73
0
0
0
73
0
0
0
0
0
0
0
0
983
FGU Skolen HLSS
FGU Skolen Lemvig
FGU Skolen Skive
FGU Skolen Holstebro
FGU Skolen Struer
Total
FGU Syd- og Vestsjæl-
land
FGU Korsør
FGU Vordingborg
FGU Slagelse
FGU Næstved
Total
FGU Sønderjylland
FGU Sønderjylland – Sønderborg
FGU Sønderjylland – Tønder
FGU Sønderjylland – Haderslev
FGU Sønderjylland – Aabenraa
Total
FGU-skolen Øst
FGU Greve/Solrød
FGU Høje-Taastrup
FGU Roskilde
FGU Lejre
Total
FGU Trekanten
FGU Trekanten – Toftegaardvej
FGU Trekanten – Boulevarden
FGU Trekanten – Sandagervej
FGU Trekanten – Tårnvej
FGU Trekanten – Prangervej
Total
FGU Øresund
FGU Øresund
Total
Samlet
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
Danmarks Evalueringsinstitut
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0026.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
5.3.4
Dataindsamling
Data er indsamlet fra d. 17. september-30.oktober 2020.
Tabellen nedenfor viser en oversigt over populationen af FGU-skoler, antallet af skoler udtrukket til
stikprøven, antallet af skoler som ikke har indberettet oplysninger eller ønsket at deltage, og det
endelige antal FGU-skoler i udsendelsesgrundlaget.
TABEL 5.9
Udsendelsesgrundlag for FGU-elever (antal skoler)
Population
96
Stikprøve
31
Ikke indberettet
14
Endeligt udsendelsesgrundlag
17
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
Lederne på de enkelte FGU-skoler i stikprøven blev alle forsøgt kontaktet telefonisk i uge 41 med
det formål at minde dem om elevernes deltagelse i undersøgelsen. Af de i alt 31 FGU-skoler lykke-
des det at få kontakt til 22. I de ni tilfælde, hvor det ikke lykkedes at komme i kontakt med skolele-
derne, er der lagt beskeder på deres telefonsvarere.
Tabellen nedenfor viser datoer for invitation og påmindelse.
TABEL 5.10
Overblik over invitation og påmindelse
E-mail-invitation
17. september
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
Telefonisk påmindelse
Uge 41
5.3.5
Svarprocenter
17 ud af de 31 FGU-skoler deltog i undersøgelsen. Disse skoler fordelte sig på 7 af de 10 udvalgte
hovedinstitutioner.
I alt deltog 318 elever i undersøgelsen. Da vi ikke kender det fulde antal af FGU-elever på de skoler,
der ikke har besvaret vores henvendelse, udregnes svarprocent ud fra den indberettede elevbe-
stand i stikprøven. Ved 318 besvarelser er den samlede svarprocent 32 %. Som det fremgår af ta-
bellen over elevtalsindberetninger (tabel 5.8), har 20 ud af 31 skoler dog ikke indberettet elevtal,
hvorfor svarprocenten må betragtes som vejledende.
Danmarks Evalueringsinstitut
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0027.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
TABEL 5.11
Samlet svarprocent for elever på FGU-institutioner
Indberettet elevbestand
FGU Himmerland
FGU Midtjylland
FGU NORD
FGU Skolen HLSS
FGU Syd- og Vestsjælland
FGU Sønderjylland
FGU-skolen Øst
FGU Øresund
Samlet
98
118
303
20
116
255
73
-
983
Svar
47
32
57
18
33
62
66
3
318
Svarprocent
48 %
27 %
19 %
90 %
28 %
24 %
90 %
-
32 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
5.3.6
Repræsentativitet
Tabellen neden for viser geografisk fordeling for de deltagende elever sammenlignet med popula-
tionen på hhv. institutionsniveau og skoleniveau.
TABEL 5.12
Repræsentativitetsanalyse for FGU-elever mht.
geografisk fordeling på
institutionsniveau
Region
Population
(institution)
Antal
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
4
6
6
5
6
Andel
15 %
22 %
22 %
19 %
22 %
Antal
2
2
2
2
2
Stikprøve
(institution)
Andel
20 %
20 %
20 %
20 %
20 %
Datagrundlag
(institution)
Antal
1
2
1
1
2
Andel
14 %
29 %
14 %
14 %
29 %
Afvigelse
(fra population)
Pct.point
-1
7
-8
-5
7
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på FGU/STU-området, udarbejdet af Epinion.
Danmarks Evalueringsinstitut
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0028.png
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer i STU- og FGU-undersøgelsen
TABEL 5.13
Repræsentativitetsanalyse for FGU-elever mht. geografisk fordeling på
skoleniveau
Population
(skole)
Antal
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
11
24
27
19
21
Andel
11 %
24 %
26 %
19 %
21 %
Antal
5
6
9
7
4
Stikprøve
(skole)
Andel
16 %
19 %
29 %
23 %
13 %
Datagrundlag
(skole)
Antal
2
4
3
4
4
Andel
15 %
31 %
23 %
31 %
31 %
Afvigelse
(fra population)
Pct.point
4
7
-3
12
10
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
5.3.7
Databehandling og analyse
I rapporten er data blevet analyseret og afrapporteret primært via frekvens- og krydstabeller.
Til test af statistisk signifikans i krydstabellerne har vi anvendt en chi
2
-test. Der er endvidere udført
klyngekontrol på klasseniveau i krydstabeller for at korrigere for potentiel afhængighed mellem
respondenter inden for klasserne. Da vi ikke fandt nogle interessante signifikante resultater af ana-
lyserne af krydstabeller mellem udvalgte spørgsmål i spørgeskemaundersøgelsen blandt elever, er
ingen krydstabeller afrapporteret i rapport eller bilag.
Danmarks Evalueringsinstitut
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-494-0
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339641_0030.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk