Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339639_0001.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers
erfaringer med nødundervisning
under covid-19-pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0003.png
INDHOLD
Tabelbilag B: Erhvervsskolers
erfaringer med nødundervisning
under covid-19-pandemien
1
2
Ledersurvey
Elevsurvey
4
11
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0004.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 Ledersurvey
TABEL 1.1
Hvor mange timers lærestyret undervisning havde eleverne på
grundforløbene i gennemsnit pr. uge i nedlukningsperioden?
Antal
26 timer eller mere
25 timer eller mindre
Total
36
13
49
Procent
73 %
27 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.2
Hvor mange timers lærestyret undervisning havde eleverne på
grundforløbene i gennemsnit pr. uge i nedlukningsperioden? (n = 49)
Antal timer
Maksimumsværdi
Minimumsværdi
Gennemsnit
35
15
25,9
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Lederne er blevet bedt om at angive en procentandel. Tabellen viser gennemsnittet, minimums og maksimums-
værdien.
TABEL 1.3
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale m.h.t. tekniske
aspekter af den digitale afvikling af undervisningen, fx brug af Zoom,
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Total
26
22
1
49
Procent
53 %
45 %
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0005.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.4
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale m.h.t. didaktik og
pædagogik ifm. den digitale afvikling af undervisningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Total
15
27
7
49
Procent
31 %
55 %
14 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.5
I hvilket omfang var du i dialog med det undervisende personale om deres
undervisning i nedlukningsperioden, sammenlignet med perioden før
corona?
Antal
I større omfang
I samme omfang
I mindre omfang
Total
37
9
3
49
Procent
76 %
18 %
6%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.6
Hvor stor en andel af jeres elever/kursister var på skolen/institutionen i
nedlukningsperioden, fordi I vurderede, at de havde et særligt behov for
dette?
Andel elever
0
1-5 %
6-19 %
20-30 %
Total
Antal
24
20
3
2
49
Procent
49 %
41 %
6%
4%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0006.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.7
I hvilken grad havde din skole/institution erfaring med at gennemføre
undervisning som fjernundervisning inden nedlukningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
6
6
22
15
49
Procent
12 %
12 %
45 %
31 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.8
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde det
nødvendige hardware, da nedlukningsperioden indtræf?
Antal
Alle/næsten alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
En mindre del
Ingen/næsten ingen
Total
30
13
4
1
1
49
Procent
61 %
27 %
8%
2%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.9
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde det
nødvendige software, da nedlukningsperioden indtræf?
Antal
Alle/næsten alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
En mindre del/ingen/næsten ingen
Ingen/næsten ingen
Total
20
19
5
5
1
49
Procent
41 %
39 %
10 %
8%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0007.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.10
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales digitale kompetencer?
Antal
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Total
1
19
29
49
Procent
2%
39 %
59 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.11
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales motivation for at anvende digitale læremidler i
fremtiden?
Antal
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
7
26
15
1
49
Procent
14 %
53 %
31 %
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.12
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales digitale kompetencer?
Antal
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Total
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
1
19
29
49
Procent
2%
39 %
59 %
100 %
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0008.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.13
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales motivation for at anvende digitale læremidler i
fremtiden?
Antal
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
7
26
15
1
49
Procent
14 %
53 %
31 %
2%
100 %
TABEL 1.14
Hvor stor en del af eleverne/kursisterne på jeres skole/institution havde
adgang til det nødvendige it-udstyr, herunder computer, tablet mv., ifm.
nødundervisningen i nedlukningsperioden?
Antal
Alle/næsten alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
En mindre del
Ved ikke
Total
14
28
5
1
1
49
Procent
29 %
57 %
10 %
2%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.15
Havde I som skole/institution mulighed for at udlevere det nødvendige it-
udstyr,
Antal
Ja
Nej
Total
19
15
49
Procent
56 %
44 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0009.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.16
Hvor stor eller lille en del af undervisningen foregik som
fjernundervisning i genåbningsperioden (dvs. før sommerferien)?
Antal
Størstedelen af undervisningen
Ca. halvdelen af undervisningen
En mindre del af undervisningen
Ingen fjernundervisning i genåbningsperioden
Total
3
13
22
11
49
Procent
6%
27 %
45 %
22 %
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.17
Som følge af nødbekendtgørelsen blev der givet mulighed for at
skoler/institutioner kan optage elever i skolepraktik på uddannelser, der
normalt ikke har skolepraktik, men hvor eleven ikke opfylder
betingelserne for at få udstedt et administrativt svendebevis eller
uddannelsesbevis. Har I tilbudt skolepraktik til elever, som falder ind
under ovenstående beskrivelse?
Antal
Ja
Nej
Ved ikke
Det var ikke relevant
Total
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
11
13
8
17
49
Procent
22 %
27 %
16 %
35 %
100 %
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0010.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.18
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for følgende...
Det undervisende personales arbejdsglæde?
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Ved ikke
Total
1
20
13
12
3
49
Procent
2%
41 %
27 %
24 %
6%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.19
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for følgende...
Det undervisende personales samarbejde
Antal
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Meget positiv betydning
Ved ikke
Total
3
17
24
4
1
49
Procent
6%
35 %
49 %
8%
2%
100 %
Kilde: Spørgeskema blandt uddannelsesledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0011.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 Elevsurvey
TABEL 2.1
Hvor ofte talte eller skrev du med en lærer, kontaktlærer, vejleder eller
lignende (én til én) i den periode, hvor du var hjemme?
Antal
Hver dag
1-4 gange om ugen
Mindre end en gang om ugen
Aldrig
Total
149
700
394
112
1355
Procent
11 %
51 %
29 %
8%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
TABEL 2.2
Blev du tilbudt at komme ind på skolen for at få undervisning i
nedlukningsperioden? (dvs. mens dine
klassekammerater/holdkammerater stadig var derhjemme)
Antal
Ja
Nej
Total
130
1225
1355
Procent
10 %
90 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0012.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
TABEL 2.3
Da du igen modtog undervisning på skolen, var du så oftest sammen med
hele din klasse/hold eller var I opdelt i mindre grupper?
Antal
Hele klassen
Klassen var opdelt i hold/grupper
Total
657
459
1116
Procent
59 %
41 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til elever, der har svaret, at de helt eller delvist var tilbage på deres skole igen inden som-
merferien.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
TABEL 2.4
Hvis du skal sammenligne undervisningen før Corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene … At du fik mere eller mindre
feedback fra dine lærere?
Antal
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
115
161
471
327
281
1355
Procent
8%
12 %
35 %
24 %
21 %
100%
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
TABEL 2.5
Hvis du sammenligner med før corona, var du så i bedre eller dårligere
humør i perioden, hvor du havde skole hjemmefra?
Antal
Meget bedre
Bedre
Det samme
Dårligere
Meget dårligere
Total
140
207
505
344
159
1355
Procent
10 %
15 %
37 %
25 %
12 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0013.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
TABEL 2.6
Hvor ofte følte du dig ensom, mens du havde skole hjemmefra?
Antal
Aldrig
Sjældent
Nogle gange
Ofte
Altid
Total
413
305
331
217
89
1355
Procent
30 %
23 %
24 %
16 %
7%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
TABEL 2.7
Hvis du skal sammenligne undervisningen før corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene at du lærte mere eller mindre
derhjemme? – fordelt på uddannelsesområde.
Meget
mere
Procent
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(n = 176)
Kontor, handel og forretningsservice
(n = 272)
Omsorg, sundhed og pædagogik
(n = 335)
Teknologi, byggeri og transport
(n = 572)
Total (n = 1355)
2
Lidt
mere
Procent
7
Det
samme
Procent
22
Lidt
mindre
Procent
35
Meget
mindre
Procent
35
Total
Procent
100
13
16
23
27
21
100
13
11
21
32
22
100
5
8
24
28
35
100
8
10
23
30
29
100
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: En chi
2
-test viser, at der mellem de fire uddannelsesområder er signifikant forskel på fordelingerne af svarene på
spørgsmålet (P = 0,0000).
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0014.png
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
TABEL 2.8
Hvis du skal sammenligne undervisningen før corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene at du var mere eller mindre
motiveret for skolearbejdet derhjemme? – fordelt på uddannelsesområde.
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt
mindre
Procent
32
Meget
mindre
Procent
34
Total
Procent
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
(n = 176)
Kontor, handel og forretningsservice
(n = 272)
Omsorg, sundhed og pædagogik
(n = 335)
Teknologi, byggeri og transport
(n = 572)
Total (n = 1355)
3
Procent
7
Procent
24
Procent
100
16
18
22
18
26
100
17
15
21
21
26
100
8
8
22
25
37
100
11
12
22
23
32
100
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt eud-elever, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: En chi
2
-test viser, at der mellem de fire uddannelsesområder er signifikant forskel på fordelingerne af svarene på
spørgsmålet (P = 0,0000).
Note: Eleverne i spørgeskemaet gik enten på GF1 og GF2 på tidspunktet for nedlukningen.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Tabelbilag B: Erhvervsskolers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-492-6
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339639_0016.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk