Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339638_0001.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers
faringer med nødundervisning som
følge af covid-19-pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0003.png
INDHOLD
Metodebilag A: Erhvervsskolers
faringer med nødundervisning som
følge af covid-19-pandemien
1
2
2.1
2.2
Indledning
Formål og design for den samlede undersøgelse
Formål og undersøgelsesspørgsmål
Metodisk design
4
5
5
7
3
3.1
3.2
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
Afgrænset desk study
Indledende interview
10
10
11
4
4.1
4.2
Kvalitative metodeelementer
Telefon/skype-interview
Kodning og analyse
12
12
13
5
5.1
5.2
5.3
Kvantitative metodeelementer
Tværgående for spørgeskemaundersøgelserne
Spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på erhvervsuddannelser
Spørgeskemaundersøgelse blandt elever på erhvervsuddannelser
15
15
16
22
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
1 Indledning
Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at gennem-
føre en systematisk erfaringsopsamling fra nødundervisningen i foråret og frem til sommeren 2020
som følge af covid-19-pandemien, herunder både nedluknings- og genåbningsperioden. Denne
erfaringsopsamling dækker grundskole-, ungdomsuddannelses- og voksenuddannelsesområdet
og rummer i alt fem delundersøgelser og tilhørende rapporter: (1) grundskolen, (2) gymnasiale ud-
dannelser, (3) erhvervsuddannelser, 4) (den forberedende grunduddannelse (FGU) og den særlig
tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) samt (5) voksen og efteruddannelser.
Dette metodeappendiks uddyber formål og design for den samlede erfaringsopsamling. Derudover
gives der en detaljeret beskrivelse af de metodeelementer, der ligger til grund for rapporten om-
kring erfaringer fra nødundervisningen på
erhvervsuddannelsesområdet.
Appendikset rummer ud over dette indledende kapitel fire øvrige kapitler. Kapitel 2 og 3 er gene-
relle og ens for alle erfaringsopsamlingens rapporter. I kapitel 2 beskrives formål og design for den
samlede undersøgelse. Kapitel 3 giver en beskrivelse af forundersøgelsen for den samlede under-
søgelse på tværs af de fem uddannelsesområder. Kapitel 4 og 5 er specifikke for hvert område. Her
med fokus på
undersøgelsen på erhvervsuddannelsesområdet.
Kapitel 4 præsenterer en detaljeret
beskrivelse af de kvalitative metodeelementer og kapitel 5 beskriver de kvantitative metodeele-
menter i
erhvervsuddannelses-undersøgelsen.
For en detaljeret beskrivelse af de kvalitative og
kvantitative metodeelementer på de øvrige uddannelsesområder henvises til de metodeappen-
diks, der hører til de respektive rapporter:
• Grundskolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• Gymnasieskolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• FGU- og STU-skolers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
• Voksen- og efteruddannelsers erfaringer med nødundervisning som følge af covid-19-pande-
mien.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
2 Formål og design for den samlede
undersøgelse
2.1 Formål og undersøgelsesspørgsmål
Formålet med undersøgelsen er at opsamle erfaringerne fra skolernes nødundervisning i foråret og
sommeren 2020 som følge af covid-19-pandemien. Dette med henblik på at afdække, hvordan sko-
ler og institutioner styringsmæssigt og pædagogisk har grebet nødundervisningen an, samt at ud-
drage læring der kan bidrage til fremtidig udvikling af undervisningen på grundskole-, ungdoms-
og voksenuddannelsesområdet.
Erfaringsopsamlingens undersøgelsesspørgsmål tager afsæt i et todelt fokus på henholdsvis (A)
styring og ledelse samt (B) undervisning og pædagogik.
Ad A) Styring og ledelse
1.
Beskrivelse af styringsrammerne for undervisningen i Covid-19-perioden
a.
I hvilken udstrækning har lederne benyttet sig af de ændrede formelle rammevilkår omkring
nødundervisningen under hhv. nedlukningen og genåbningen?
2.
Oplevet betydning af de ændrede rammevilkår omkring nødundervisningen for undervisningens
tilrettelæggelse
a.
Hvilke fordele og ulemper ift. undervisningens tilrettelæggelse oplever ledere og lærere, at
der har været forbundet med de ændrede formelle rammevilkår for undervisningen i nødun-
dervisningsperioden?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a.
Hvilke kontekstuelle forhold har efter ledernes og lærernes oplevelse haft betydning for erfa-
ringerne med de ændrede formelle rammevilkår, der har været forbundet med nødundervis-
ningen?
4.
Medarbejderledelse på afstand, herunder sikring af kvalitet i nødundervisningen
a.
Hvordan har lederne praktiseret ledelse på afstand? Herunder hvordan har de sikret under-
visningens kvalitet, og fulgt op på elevernes faglige progression og trivsel?
5.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a.
Hvilke erfaringer mht. ændrede formelle rammevilkår i forbindelse med nødundervisningen,
oplever ledere og lærere, at det vil være særlig vigtigt at bringe med videre i forbindelse med
udviklingen af undervisningen under mere normale forhold?
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
Ad B) Undervisning og pædagogik
1.
Beskrivelse af undervisning i covid-19-perioden.
a.
Hvordan har undervisningen set ud i nedlukningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder synkron/asynkron digital undervisning, med/uden læ-
rerdeltagelse, individuelt/gruppebaseret, forskellige former for opgaver/afleveringer (skrift-
lige, video/lyd), ny/øget brug af digitale læremidler.
b.
Hvordan har undervisningen set ud i genåbningsperioden? Der skelnes mellem forskellige
former for nødundervisning herunder undervisning uden for skolens matrikel (fx udeskole,
praktisk undervisning), ændret tilrettelæggelse af skoledagen og uddannelsesforløb (herun-
der kombinationer af fremmødeundervisning og fjernundervisning), undervisning i mindre
grupper mv.
c.
Hvordan er det prøveforberedende arbejde/afvikling af prøver/eksaminer og eventuelle al-
ternativer hertil foregået på grundskoler og ungdomsuddannelse i covid-19-perioden?
d.
Hvordan har lærerne oplevet arbejdsmængden, herunder forberedelsestiden?
e.
Hvordan har lærerne oplevet omstillingen til det øgede omfang af digital afvikling af under-
visningen?
f.
Hvordan har lærernes kollegiale samarbejde fungeret i nedluknings- og genåbningsperio-
den?
g.
Hvordan arbejder grundskolerne og ungdomsuddannelsesinstitutionerne videre med de evt.
potentialer, der er opstået i forlængelse af nødundervisningen, og hvilke faktorer er med til
at muliggøre og vanskeliggøre dette arbejde?
2.
Oplevet betydning af nødundervisningen
a.
I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i nedlukningsperioden – i dens forskellige former, jf. ovenfor - har under-
støttet elevernes faglige læring, motivation og trivsel?
b.
I hvilken grad (sammenlignet med den normale undervisning) oplever lærere og elever, at
nødundervisningen i genåbningsperioden
har understøttet elevernes faglige læring, motiva-
tion og trivsel?
c.
Hvilke nødundervisningsformer har lærere og elever oplevet som mere eller mindre velfun-
gerende – i hvilke fag, til hvilke opgavetyper og hvorfor?
d.
Hvilke forskelle er der i forskellige elevgruppers trivsel og oplevelse af udbytte af de forskel-
lige undervisningsformer anvendt i covid-19-perioden?
e.
Hvilken betydning oplever lærere og elever, at aflysning af afgangsprøver og eksaminer,
samt alternativer hertil, har haft for elevernes motivation, deltagelse, trivsel, læringsudbytte
samt næste skidt i uddannelsessystemet?
3.
Kontekstens betydning for nødundervisning
a. Hvilken betydning har kontekstuelle forhold haft ifht. at skabe en nødundervisning, der har
understøttet elevernes motivation, deltagelsesmuligheder, trivsel og oplevet læringsud-
bytte? I nedlukningsperioden? I genåbningsperioden? Kontekstuelle forhold indbefatter fx
elevforudsætninger/skolens elevgrundlag, lærernes forudsætninger, herunder adgang til og
erfaring med digitale læremidler, skolens kultur, lærersamarbejdet, ledelsens støtte og ram-
mesætning, samt økonomiske forhold, herunder tilskud.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0007.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
4.
Læringspunkter fra nødundervisningen
a. Hvilke erfaringer oplever ledere, lærere og elever, at det vil være særlig vigtigt at bringe med
videre? Læringspunkterne kan vedrøre den gennemførte undervisning, oplevelsen af under-
visningen og de kontekstuelle forholds betydning for denne (punkt 1-3).
2.2 Metodisk design
Erfaringsopsamlingen bygger på en kombination af kvantitative og kvalitative datakilder, der ind-
drager perspektiver fra en række forskellige aktører, herunder ledelse, lærere og elever.
Overordnet består det metodiske design for den samlede erfaringsopsamling af følgende tre ele-
menter, der ligeledes fremgår af figur 2.1:
• En forundersøgelse på tværs af uddannelsesområderne, som har bestået af et mindre desk study
og en række indledende interview. Elementerne i forundersøgelsen uddybes i kapitel 3.
• Kvalitative metodeelementer bestående af casebesøg og interview gennemført over Skype eller
telefon, hvilket uddybes i kapitel 4.
• Kvantitative metodeelementer bestående af spørgeskemaundersøgelser blandt ledere, lærere
og elever, samt tilhørende registeranalyse, hvilket uddybes i kapitel 5.
FIGUR 2.1
Metodeelementer i den samlede erfaringsopsamling
Forundersøgelse
Desk study
Indledende interview
Kvantitative metodeelementer
Spørgeskemaundersøgelser
Registeranalyser
Kvalitative metodeelementer
Casebesøg
Skype-/telefoninterview
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Tabel 2.1 giver et overblik over hvilke datakilder, der er anvendt på tværs af de forskellige uddan-
nelsesområder.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0008.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
TABEL 2.1
Datakilder for den samlede erfaringsopsamling
Grundskole
Survey
Skolele-
dere
Lærere
Elever
9 skoler
GYM
Rektorer
Elever
EUD
Uddannel-
sesledere
Elever
FGU
Skolele-
dere
Elever
STU
Skolele-
dere
VUC
Uddannel-
ses-
ledere
AMU
Uddannel-
ses-
ledere
Antal
caseskoler
3 skoler
3 skoler
Interview
med
caseskoler
Fokusgrup-
peinter-
view med i
alt 41 læ-
rere
Fokusgrup-
peinter-
view med i
alt 48 ele-
ver
9 individu-
elle inter-
view med
ledere
(Skype-in-
terview)
3 individu-
elle inter-
view med
ledere
Gruppe- el-
ler indivi-
duelle in-
terview
med i alt 11
lærere
Gruppe- el-
ler indivi-
duelle in-
terview
med i alt 19
elever
3 individu-
elle
interview
med leder,
heraf 2
Skype-
interview
Gruppe- el-
ler indivi-
duelle in-
terview
med i alt
11 lærere,
heraf
Skype-
interview
med 8
lærere
Gruppe-
eller indivi-
duelle
interview
med i alt 8
elever,
heraf
Skype-in-
terview
med 6
elever
Supple-
rende
telefon-
/Skype-
interview
8 individu-
elle inter-
view med
tidligere
9. klasse
elever
4 individu-
elle inter-
view med
ledere
5 individu-
elle inter-
view med
lærere
7 individu-
elle inter-
view med
tidligere
3.g elever
4 individu-
elle inter-
view med
ledere
6 individu-
elle inter-
view med
lærere
2 individu-
elle inter-
view med
ledere
2 individu-
elle inter-
view med
lærere
3 individu-
elle inter-
view med
Ledere
1 individu-
elt inter-
view med
en lærer
10 indivi-
duelle
interview
med un-
dervisere
10 indivi-
duelle
interview
med
undervi-
sere
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0009.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Formål og design for den samlede undersøgelse
Grundskole
Registerun-
dersøgelse
Opdeling af
udvalgte
resultater
ift. elevers
baggrunds-
karakteri-
stika og
tidligere
nationale
testresulta-
ter.
GYM
Opdeling af
udvalgte
resultater
ift. elevers
baggrunds-
karakteri-
stika og ka-
rakterer fra
folkesko-
lens af-
gangs-
prøve
EUD
FGU
STU
VUC
AMU
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2021.
2.2.1
Afgrænsninger inden for hvert af uddannelsesområderne
grundskoleområdet
afgrænses der til folkeskoler og de frie- og privatskoler, dog uden at der er
opdelt på de to skoletyper i analysen. Efterskoler indgår i såvel leder- som lærerdelen af undersø-
gelsen, men ikke i elevdelen af surveyundersøgelsen eller i casebesøgene. På
ungdomsuddannel-
sesområdet
indgår de gymnasiale uddannelser
1
, erhvervsuddannelserne, den forberedende
grunduddannelse (FGU) og den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). På
voksenuddan-
nelsesområdet
gennemføres erfaringsopsamlingen på institutionsniveau som en survey blandt ud-
dannelsesledere og er afgrænset til at beskæftige sig med AMU på erhvervsskoler samt VUC (herun-
der FVU, AVU, enkeltfags-HF). OBU indgår
ikke
i undersøgelsen.
1 I denne undersøgelse indgår følgende gymnasiale uddannelser: Stx, hf, htx og hhx.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
3 Forundersøgelse for den samlede
undersøgelse
Erfaringsopsamlingen er informeret og kvalificeret gennem en forundersøgelse, der dels har bygget
på viden fra allerede eksisterende undersøgelser i et afgrænset desk study, dels har bestået af en
række indledende telefoninterview. Formålet med begge elementer var, at de skulle bidrage til at
fokusere det tematiske indhold og kvalificere sprogbrugen i den efterfølgende dataindsamling her-
under spørgeskemaer og spørgeguides til brug i kvalitative interview.
3.1 Afgrænset desk study
Denne erfaringsopsamling har ladet sig inspirere af og bygget på viden fra de undersøgelser, der
allerede i sommeren 2020 var gennemført om elever, lærere og lederes oplevelser af nødundervis-
ningen, som følge af covid-19-pandemien.
Konkret indgik følgende undersøgelser i EVA’s afgrænsede desk study:
Grundskoleområdet
• Danmarks Læringsforening (april 2020): ”Undersøgelse blandt lærere og børnehaveklasseledere i
folkeskolen om nødundervisning under covid-19-nedlukningen”
• Nationalt center for Skoleforskning DPU Aarhus/SDU (april 2020): ”Nødundervisning under Co-
rona-krisen – et elev- og forældreperspektiv”
• Rambøll (august 2020): ”Coronakrisen set fra et ungeperspektiv”
• Egmont (2020)”Ungdom på pause – Unges liv og læring i en Coronatid”.
Ungdomsuddannelsesområdet
• eVidenCenter og DEA (juni 2020): ”Fjernundervisning på ungdoms- samt voksen- og efteruddan-
nelser”
• SDU (april 2020): ” Gymnasiet i den historiske corona-tid – et elevperspektiv”
• Nationalt Center for Erhvervspædagogik (oktober 2020): ”Onlineundervisning under coronakri-
sen”.
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0011.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Forundersøgelse for den samlede undersøgelse
Viden fra de ovenstående undersøgelse er blevet inddraget til at kvalificere udformningen af spør-
geskemaer og spørgeguides til ledere, lærere og elever på tværs af uddannelserne i erfaringsop-
samlingen. I den forbindelse er både undersøgelsernes konklusioner og spørgsmålsformuleringer i
de tilhørende spørgeskemaer blevet inddraget til at fokusere temaerne og kvalificere sprogbruget i
indeværende dataindsamling. Til eksempel er undersøgelsernes konklusioner omkring lærernes
digitale omstilling, rammer og struktur for undervisningen, anvendelse af undervisningsformer i
nedlukningsperioden, variation og feedback i undervisningen og elevernes motivation og trivsel
blevet inddraget til at fokusere spørgsmålene både i spørgeskemaerne og spørgeguides.
3.2 Indledende interview
Som første led i erfaringsopsamlingen, er der gennemført i alt 21 interview blandt hhv. ledere og
lærere inden for de forskellige uddannelsesområder (dog undtaget VUC og AMU, hvor EVA i samråd
med BUVM besluttede at konvertere de planlagte indledende interview til interview, der kunne
indgå i selve dataindsamlingen mhp. at kunne supplere ledersurveyen på VEU-området med inter-
view med lærere.).
De indledende interview gav indblik i, hvilke typer af erfaringer lærere og ledere havde gjort i
nødundervisningsperioden, og hvilke erfaringer der var bragt med videre i organisering og under-
visning på skoler og uddannelsesinstitutioner. Interviewene bidrog dermed til at fokusere indhol-
det og kvalificere sprogbruget i de spørgeskemaer og spørgeguides, der blev udviklet til brug for
dataindsamlingen. Der er gennemført følgende interview fordelt på de forskellige uddannelsesom-
råder:
TABEL 3.1
Indledende interview
Grundskole
4 ledere
5 lærere
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2021.
GYM og EUD
3 ledere
3 lærere
FGU og STU
3 leder
3 lærere
I alt
10 ledere
11 lærere
Interviewene er gennemført telefonisk ud fra en semistruktureret spørgeguide, og havde en varig-
hed på ca. 30 minutter. Der blev skrevet noter i forbindelse med interviewene, og interviewene blev
optaget. Respondenterne er rekrutteret i EVA’s netværk.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0012.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
4 Kvalitative metodeelementer
4.1 Telefon/skype-interview
Et centralt element i den kvalitative dataindsamling er kvalitative interview med ledere og lærere
på erhvervsuddannelserne. Der er gennemført hhv. telefon/skype-interview med i alt fire uddannel-
sesledere og seks lærere fra fire forskellige erhvervsskoler. Formålet med interviewene har været at
belyse erfaringer på de udvalgte uddannelsesinstitutioner ud fra flere forskellige perspektiver.
4.1.1
Udvælgelse af respondenter
Ledere og lærere er udvalgt i forhold til følgende kriterier:
• Tilstræbt at udvælge uddannelsesledere og lærere der repræsenterer forskellige områder (tek-
nisk, SOSU og merkantil).
• Tilstræbt at udvælge både grundfagslærere/eux-lærere
2
og lærere, der underviser i uddannelses-
specifikke fag på både hovedforløb og grundforløb.
• Geografisk spredning.
Skemaet nedenfor giver et overblik over de fire udvalgte erhvervsskolers/interviewpersoners ken-
detegn på de nævnte parametre.
TABEL 4.1
Udvalgte erhvervsskoler og respondenter
Skole
Erhvervsskole 1
Region
Syddanmark
Område
SOSU
Interviewpersoner
Uddannelsesleder
USF-lærer
Grundfagslærer
Uddannelsesleder
USF-lærer
Uddannelsesleder
USF-lærer
Grundfagslærer
Erhvervsskole 2
Syddanmark
Teknisk
Erhvervsskole 3
Sjælland
Teknisk
2 Lærere som underviser i gymnasiale fag på uddannelsesforløb med eux.
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0013.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer
Skole
Erhvervsskole 4
Region
Sjælland
Område
Merkantil
Interviewpersoner
Uddannelsesleder
Eux-lærer (underviser også
i grundfag på ordinær eud)
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, 2021.
4.1.2
Interview med skoleledere
Der er gennemført individuelle interview med fire uddannelsesledere, der tilsammen repræsente-
rer både det tekniske område, det merkantile område og SOSU-uddannelserne. Formålet med in-
terviewene med lederne var iht. undersøgelsesspørgsmålene at bidrage med dybdegående viden
og udfoldet beskrivelse af ledernes oplevelser med håndtering af covid-19-nedlukningen og deres
praktisering af ledelsesopgaven på afstand. Lærerne kunne endvidere videregive deres indtryk af,
hvordan undervisningen blev tilrettelagt af forskellige lærere og på forskellige uddannelser, samt
hvordan forskellige elevgrupper oplevede de forskellige undervisnings- og kontaktformer anvendt i
covid-19-perioden. Interviewene havde en varighed af ca. 60 minutter.
4.1.3
Interview med lærere
Der er gennemført individuelle telefon/Skype interview med i alt 6 erhvervsskolelærere. Formålet
med interviewene var iht. undersøgelsesspørgsmålene at bidrage med dybdegående viden og ud-
foldede beskrivelser af lærernes erfaringer med nødundervisningen samt deres oplevelser af, hvor-
dan rammerne for nødundervisningen - herunder ledelsesunderstøttelse - har påvirket deres opga-
veløsning, undervisningskvaliteten og elevernes læring, motivation og trivsel. Lærerne kunne end-
videre videregive deres indtryk af, hvordan forskellige elevgrupper oplevede de forskellige under-
visnings- og kontaktformer anvendt i covid-19-perioden. Interviewene havde en varighed af ca. 60
minutter.
I udvælgelsen af lærere var der fokus på at sikre variation i erfaringerne fra perioden med nødun-
dervisning. EVA bad derfor lederen udvælge lærere, som kunne give indblik i erfaringerne på for-
skellige fag – både grundfag og uddannelsesspecifikke fag. Derudover tilstræbte EVA at rekruttere
lærere fra både grundforløbet og hovedforløbet.
4.2 Kodning og analyse
De kvalitative data er forberedt til analyseprocessen ved at transskribere lydoptagelserne. Ved
transskribering bevares informantens eget ordvalg, og der foretages en gengivelse af interviewet
frem for en fortolkning. Det gøres for at sikre så autentiske data som muligt.
De udskrevne interview er analyseret af de konsulenter, som har gennemført interviewene. Analy-
sen er foretaget ved brug af en systematisk tematisk kodning. Tematikkerne er udsprunget ved at
sammenholde undersøgelsesspørgsmålene med de umiddelbare empiriske fund. For at sikre at
koderne var meningsfulde og tilstrækkelige, blev koderne afprøvet på interview fra hver respon-
dentgruppe. Afprøvningen gav anledning til mindre justeringer i koderne. Da de endelige koder var
på plads, blev alle interview kodet. I analysen har der været fokus på at identificere både de møn-
stre, der går på tværs af materialet og på den variation, materialet indeholder.
I kodelisten indgår koder om skolens rammer for nødundervisningen, lederens tilrettelæggelse af
undervisningen, indhold i undervisningen, samarbejde blandt lærerne, kontakt til eleverne, tiltag
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvalitative metodeelementer
målrettet bestemte elevgrupper, lærernes arbejdstid/arbejdsmængde, prøver og eksaminer, perio-
dens påvirkning på eleverne, potentialer og udfordringer samt ledelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
5 Kvantitative metodeelementer
Som led i undersøgelsen har EVA udsendt to spørgeskemaer til hhv. uddannelsesledere og elever
på erhvervsuddannelserne.
Dele af teksten i dette kapitel baserer sig på og inddrager tabeller fra et metodenotat, som Epinion
har udarbejdet til EVA som dokumentation for surveydataindsamlingen på
erhvervsuddannelses-
området.
5.1 Tværgående for spørgeskemaundersøgelserne
Spørgsmålene i spørgeskemaerne blev udarbejdet af EVA, mens opsætning, etablering af kontakt-
grundlag samt selve indsamlingen af spørgeskemabesvarelserne blev varetaget af Epinion. Data-
indsamlingen foregik i september og oktober 2020.
5.1.1
Spørgeskemaudvikling
Spørgsmålene til spørgeskemaerne for både ledere og elever på de erhvervsuddannelser blev ud-
viklet af EVA. Udviklingen af spørgsmålene til spørgeskemaerne blev kvalificeret af forudgående
desk research af bl.a. de retningslinjer, der blev givet til erhvervsuddannelser angående nedluknin-
gen og genåbningen før sommerferien 2020, samt indledende telefon-/Skypeinterview med ud-
valgte respondentgrupper i målgruppen.
Spørgsmålene blev endvidere kvalitetssikret af Børne- og Undervisningsministeriet, hvad angår
korrekt anvendelse af specifikke begreber relateret til nedluknings- og genåbningsperioden i for-
bindelse med covid-19-pandemien før sommerferien 2020.
Pilottest
Forud for spørgeskemaundersøgelsen blev spørgeskemaet pilottestet. Det overordnede formål
med en pilottest er at gøre det muligt at indsamle data med færrest mulige måleproblemer. Kon-
kret betyder det, at pilottestene skulle kvalificere spørgeskemaet og sikre, at spørgsmålene blev
forstået ensartet og i overensstemmelse med intentionen.
I interviewene blev spørgeskemaet gennemgået spørgsmål for spørgsmål, således at responden-
terne kom igennem alle dele af spørgeskemaet. I interviewene var der særligt fokus på at få afkla-
ret, om spørgsmålene var forståelige og meningsfulde, om svarkategorierne var tilstrækkelige og
gensidigt udelukkende, om spørgeskemaet forekom logisk og klart, samt om spørgeskemaet
manglede vigtige aspekter.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Pilotinterviewene blev gennemført af EVA som telefoniske interview med respondenter fra mål-
gruppen. Interviewene varede ca. 30 minutters, alt efter hvor mange kommentarer informanterne
havde.
5.1.2
Kontekst for undersøgelsen
Dataindsamlingen til de to spørgeskemaundersøgelser blev gennemført på et tidpunkt, hvor ud-
dannelsessektoren, herunder lederne, viste sig langt mindre tilgængelige, end det normalt er tilfæl-
det for lignende spørgeskemaundersøgelser på dette område. Dette skyldes formentlig en generel
afmatning af sektoren, som følge af de omstillinger, der har skulle gennemføres i forbindelse med
covid-19-pandemien. Dertil kan det have haft en betydning, at der på dataindsamlingstidspunkt
allerede var blev gennemført et antal undersøgelser om samme emne på erhvervsuddannelsesom-
rådet.
Vi har som beskrevet i afsnit 5.2.3 og 5.3.4 om dataindsamlingen løbende taget væsentlige skridt
for at imødegå de lave indberetnings- og svarprocenter, ved løbende at være i kontakt med sekto-
ren, både telefonisk og pr. e-mail i videst mulige omfang, som vi vurderede hensigtsmæssigt. Sidst-
nævnte ift. ikke at følge op i en sådan grad, at det vakte irritation hos respondenterne, som måske
ligefrem ville motivere dem til ikke at besvare spørgeskemaet.
5.2 Spørgeskemaundersøgelse blandt ledere på
erhvervsuddannelser
Spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere på erhvervsuddannelser blev tilrettelagt som en popu-
lationsundersøgelse blandt uddannelsesledere på erhvervsuddannelser.
Fra population, til udsendelsesgrundlag til datagrundlaget sker imidlertid et indberetnings- og be-
svarelsesbortfald, så det endelige datagrundlag udgøres af samlet set 49 ledere fordelt på de fire
hovedområder på erhvervsuddannelserne.
Figuren nedenfor illustrerer udviklingen fra population til udsendelsesgrundlag til det endelige da-
tagrundlag for undersøgelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0017.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
FIGUR 5.1
Fra population til datagrundlag for ledere på de gymnasiale uddannelser
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af
Danmarks Evalueringsinstitut.
I de følgende afsnit gennemgås dataindsamlingens faser enkeltvis, og svarprocenter samt repræ-
sentativitet beskrives for det endelige datagrundlag.
5.2.1
Populationsafgrænsning
Populationen kan opgøres på forskellige niveauer, hhv. på institutionsniveau (hovedinstitution), på
uddannelsesniveau (afdeling) og på individniveau (ledere). Medmindre andet er specificeret, an-
vendes begrebet ’population’ i dette notat om populationen på institutionsniveau. Med institutio-
ner menes hovedinstitutioner med dertilhørende hovedinstitutionsnumre, af hvilke der findes 70 i
Danmark. Da vi ønsker at få viden om de enkelte uddannelsers erfaringer, består populationen af
uddannelsesledere, eller ledere med lignende ansvar for de specifikke uddannelser på institutio-
nerne, der udbyder erhvervsuddannelser i Danmark. Da nogle institutioner udbyder flere forskel-
lige typer erhvervsuddannelser, fx både tekniske og merkantile erhvervsuddannelser, vil de fleste
institutioner have mere end én uddannelsesleder pr. institution. Populationen består således af
uddannelsesledere på de 70 institutioner, der udbyder erhvervsuddannelser i Danmark. De fleste i
populationen vil have betegnelsen ”uddannelsesleder”, mens enkelte vil have andre betegnelser, fx
”uddannelseschef” el. ”pædagogisk leder”. Derfor refereres der samlet set til respondentgruppen
som ledere på erhvervsuddannelserne.
Alle ledere i populationen er blevet forsøgt kontaktet i forbindelse med undersøgelsen.
5.2.2
Udsendelsesgrundlag
Da et samlet overblik over ledere på erhvervsuddannelser ikke er tilgængeligt har det været nød-
vendigt at etablere et udsendelsesgrundlag. Undersøgelsespopulationen blev dannet ved et ud-
træk fra uddannelsesstatstik over elevbestanden opdelt på uddannelse, hvormed de institutioner,
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0018.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
der udbyder erhvervsuddannelser, blev identificeret. Udtrækket blev herefter koblet med informa-
tion fra institutionsregisteret, så der kunne rettes henvendelse til institutionernes hovedpostkasse
og hovednummer.
Indberetning og udsendelsesgrundlag
Institutionens administrative afdelinger modtog d. 21.-23. september et opkald, hvor vi bad dem
om at oplyse kontaktoplysninger på lederne i telefonen. På den baggrund har vi modtaget indbe-
retninger fra 48 ud af 119 institutioner.
Herefter udsendte vi en invitation til et indberetningsskema via e-mail til dem, vi ikke fik oplysnin-
ger fra telefonisk. I e-mailen modtog lederen et personligt link til at oplyse navn og e-mailadresser
på dem, der var lederne for hvert uddannelsesområde inden for institutionen i foråret 2020. De in-
stitutioner, der ikke besvarede vores henvendelse modtag en første påmindelse d. 2. oktober, der-
næst endnu en påmindelse d. 7. oktober og endelig en påmindelse d. 12. oktober, hvis vi fortsat
ikke havde hørt fra institutionen.
Tabellen nedenfor viser antallet af institutioner, der udbyder eud eller eux, og som indberettede
kontaktoplysninger for deres ledere. I alt har 55 institutioner, der udbyder erhvervsuddannelser,
indberettet kontaktoplysninger på ledere.
TABEL 5.1
Fremsendte kontaktoplysninger på ledere på erhvervsuddannelser
Uddannelse
Population
(institutionsniveau)
70
Institutioner m.
indberetninger
55
Antal unikke
ledere
137
Erhvervsuddannelser (EUD + EUX)
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
Note: Antallet af unikke ledere overstiger antallet af institutioner, da nogle institutioner udbyder flere uddannelsesty-
per og har ledere for de enkelte typer.
5.2.3
Dataindsamling
Data blandt ledere på erhvervsuddannelser er indsamlet i perioden fra d. 28. september til og med
d. 30. oktober 2020. Da udsendelsesgrundlaget løbende blev udvidet, når institutionerne indberet-
tede kontaktoplysninger, har lederne modtaget invitationer og påmindelser af flere omgange i for-
skellige batches.
Alle ledere modtog indledningsvist en e-mailinvitation, der indeholdt et personligt link til spørge-
skemaet. Herefter er der sendt løbende påmindelser til de ledere, som ikke har besvaret skemaet,
og som ikke havde frabedt sig at deltage i undersøgelsen. Tidspunkt for udsendelse af e-mailinvita-
tioner og påmindelser fremgår af tabellen nedenfor.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0019.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
TABEL 5.2
Oversigt over udsendelse af e-mailpåmindelser til lederundersøgelse
Udsendelse
E-mail invitation
Påmindelse 1
Påmindelse 2
28. september
6. oktober
28. oktober
Batch 1
6. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 2
8. oktober
20. oktober
28. oktober
Batch 3
Batch 4
13. oktober
20. oktober
28. oktober
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
For dem, der er ledere for mere end ét hovedområde på en erhvervsuddannelse, udvælges tilfæl-
digt hvilket område de inviteres til at svare for. Det oplyses i invitationsmailen, hvilket hovedom-
råde spørgeskemaet omhandler.
Tabellen nedenfor viser antallet af inviterede til undersøgelsen vist for unikke ledere. Antallet afvi-
ger fra de 137 indberettede, da nogle ledere har ansvar for både gymnasiale- og erhvervsuddannel-
ser. Disse ledere er udtaget til at besvare undersøgelse for den gymnasiale uddannelse, de er le-
dere for, frem for erhvervsuddannelsen.
TABEL 5.3
Endeligt udsendelsesgrundlag for ledere på erhvervsuddannelser
Uddannelse
Oprindeligt
udsendelsesgrundlag
110
Nægtere
og ikke relevante
1
Endeligt
udsendelsesgrundlag
109
Erhvervsuddannelser
(eud, eux)
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
I alt er 110 ledere fra gymnasier og erhvervsuddannelser inviteret til undersøgelsen. Der er i alt én
leder, der har henvendt sig om, at de ikke ønsker at deltage.
5.2.4
Svarprocenter
I alt deltog 49 ledere fra erhvervsuddannelser i undersøgelsen. Dermed blev der opnået en samlet
svarprocent på 45 % ud af udsendelsesgrundlaget på 109 uddannelsesledere.
TABEL 5.4
Samlet svarprocent for ledere
Udsendelsesgrundlag
Erhvervsuddannelser
(eud, eux)
109
Svar
49
Svarprocent
45 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0020.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Tabellen nedenfor viser svarprocenter for ledere på erhvervsuddannelserne fordelt på uddannel-
sesområde.
TABEL 5.5
Svarprocenter for ledere på erhvervsuddannelserne fordelt på
uddannelsestype
Uddannelsestype
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Total
Udsendelsesgrundlag
19
23
24
43
109
Svar
6
11
13
19
49
Svarprocent
32 %
48 %
54 %
44 %
100 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
5.2.5
Repræsentativitet
I tabellen nedenfor undersøges repræsentativiteten af data for ledere på erhvervsuddannelserne.
Dette gøres ved at sammenholde fordelingerne blandt besvarelserne på udvalgte variable med for-
delingerne i populationen på institutionsniveau. Afvigelsen mellem disse vises i procentpoint med
angivelse af om denne er signifikant. Analyserne viser, at der ikke er nogen signifikante afvigelser.
Da data er indsamlet på uddannelsesområdeniveau, fx ”Byggeri” under hovedområdet ”Teknologi,
Byggeri og Transport”, udgøres populationen af de 136 uddannelsesområder på institutionsni-
veau. I tilfælde hvor en person er leder for flere hovedområder, er lederen som nævnt kun inviteret
til undersøgelsen én gang. Denne person vil dog i nedenstående opgørelse stå som besvaret for
alle de typer af uddannelse, som vedkommende er leder for. Datagrundlaget udgøres derved af 52
besvarelser.
Da vi ikke har modtaget indberetninger på alle ledere i populationen har vi ikke oplysninger om det
fulde antal uddannelsesledere i populationen. Populationsopgørelsen tager udgangspunkt i én
leder pr. hovedområde pr. institution, der hvor vi ikke har fået indberettet andet.
På grund af det manglende fulde overblik over populationen på uddannelsesområdeniveau er der
visse usikkerheder forbundet til repræsentativitetstesten på spørgeskemaundersøgelsen blandt
uddannelsesledere på erhvervsskolerne.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0021.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
TABEL 5.6
Repræsentativitetsanalyse for ledere
Baggrundsvariable
Population
(uddannelsesområde-
niveau)
Antal
Hovedområde
Fødevarer, jordbrug og op-
levelser
Kontor, handel og forret-
ningsservice
Omsorg, sundhed og pæda-
gogik
Teknologi, byggeri og
transport
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
Skolestørrelse
(elevbestand)
Under 700
700-1.700
Over 1.700
Andel etnisk
minoritet
Under 7 %
7-12 %
Over 12 %
36
Andel
26 %
Datagrundlag
(uddannelsesområde-
niveau)
Antal
14
Andel
27 %
Afvigelse
Pct. point
1
42
31 %
10
19 %
-12
27
20 %
14
27 %
7
31
16
47
16
18
39
31
46
59
30
71
35
23 %
12 %
35 %
12 %
13 %
29 %
23 %
34 %
43 %
22 %
52 %
26 %
14
7
13
4
8
20
6
17
29
10
25
17
27 %
13 %
25 %
8%
15 %
38 %
12 %
33 %
56 %
19 %
48 %
33 %
4
1
-10
-4
2
9
-11
-1
13
-3
-4
7
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion. Informatio-
ner hentet fra Uddannelsesstatistik.dk.
Note: Signifikant afvigelse fra populationen ved signifikansniveau på 5 % (p < 0,05) er markeret med *.
5.2.6
Databehandling og analyse
I rapporten er data blevet analyseret og afrapporteret primært via frekvens- og krydstabeller. Vi har
således foretaget en række beskrivende analyser, der præsenterer de rå fordelinger af variablene,
og derudover har vi undersøgt en række sammenhænge mellem to variable ved hjælp af krydsta-
beller.
Til test af statistisk signifikans i krydstabellerne har vi anvendt en chi
2
-test. Da vi ikke fandt nogle
interessante signifikante resultater af analyserne af krydstabeller mellem udvalgte spørgsmål i
spørgeskemaundersøgelsen blandt ledere, er ingen krydstabeller afrapporteret i rapport eller bi-
lag.
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0022.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
5.3 Spørgeskemaundersøgelse blandt elever på
erhvervsuddannelser
Spørgeskemaundersøgelsen blandt elever på de erhvervsuddannelser blev tilrettelagt som en sim-
pel tilfældig stikprøveundersøgelse.
Fra population, til stikprøve, til datagrundlaget sker imidlertid et besvarelsesbortfald, så det ende-
lige datagrundlag udgøres af besvarelser fra 1.355 elever på erhvervsuddannelserne.
Figuren nedenfor illustrerer, hvordan vi er gået fra population til stikprøve til udsendelsesgrundlag
til det endelige datagrundlag for undersøgelsen.
FIGUR 5.2
Fra population til datagrundlag for elever
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af
Danmarks Evalueringsinstitut.
I de følgende afsnit gennemgås dataindsamlingens faser enkeltvis, og svarprocenter samt repræ-
sentativitet beskrives for det endelige datagrundlag.
5.3.1
Populationsafgrænsning
Populationen kan opgøres på forskellige niveauer, hhv. på institutionsniveau, på skoleniveau (ud-
dannelse) og på individniveau (elever). Medmindre andet er specificeret, anvendes begrebet ’po-
pulation’ i dette notat om populationen på individniveau.
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0023.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Populationen er afgrænset til at indeholde elever, der gik på et grundforløb i foråret 2020, da vi ikke
kan være sikre på, at elever, der gik på et hovedforløb, havde været i skole i perioden, hvor nødun-
dervisningen foregik. I alt består elevpopulationen således af de 25.451 elever, der var indskrevet
på grundforløbet (GF1 eller GF2) på en erhvervsuddannelse i marts 2020.
5.3.2
Stikprøve
Undersøgelsen er gennemført blandt elever fra:
• Grundforløb 1 og 2 på eud
• Grundforløb 1 og 2 på eux
På baggrund af oplysninger fra STIL, blev der udtrukket en simpelt tilfældig stikprøve på 6.000 ele-
ver indskrevet på erhvervsuddannelser, og som var i skole/praktik i foråret 2020. CPR-udtrækket
blev beriget med information omkring elevernes køn, alder, hovedområde, uddannelsesforløb, for-
ældres uddannelse og etnisk herkomst til repræsentativitetsanalyser. Stikprøven er repræsentativ
mht. disse baggrundskarakteristika ift. populationen.
Nedenfor ses tabel over fordelinger på baggrundskarakteristika i population og stikprøve.
TABEL 5.7
Fordeling af baggrundskarakteristika i population og stikprøve
Baggrundsvariable
Antal
Hovedområde
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Total
Forløb
Grundforløb 1
Grundforløb 2
Total
Køn
Kvinde
Mand
Total
Alder
Under 18 år
7.993
31 %
1.862
31 %
10.082
15.369
25.451
40 %
60 %
100 %
2.384
3.616
6.000
40 %
60 %
100 %
359
25.092
25.451
1%
99 %
100 %
72
5.928
6.000
1%
99 %
100 %
3.150
5.686
4.826
11.789
25.451
12 %
22 %
19 %
46 %
100 %
764
1.302
1.179
2.755
6.000
13 %
22 %
20 %
46 %
100 %
Population
Procent
Antal
Stikprøve
Procent
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0024.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Baggrundsvariable
Antal
18-24 år
Over 24 år
Total
Herkomst
Dansk
Indvandrer/efterkommer
Total
Forældres højst fuldførte uddannelse
Ingen kompetencegivende uddannelse
Erhvervsuddannelse
Videregående uddannelse
Total
3.996
11.625
7.334
22.955
21.110
4.283
25.393
10.710
6.716
25.419
Population
Procent
42 %
26 %
100 %
Antal
2.486
1.646
5.994
Stikprøve
Procent
41 %
27 %
100 %
83 %
17 %
100 %
4.975
1.014
5.989
83 %
17 %
100 %
17 %
51 %
32 %
100 %
951
2.777
1.687
5.415
18 %
51 %
31 %
100 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af
Danmarks Evalueringsinstitut. Udtræk fra Styrelsen for It og Læring (STIL).
5.3.3
Dataindsamling
Data blandt elever på erhvervsuddannelserne blev indsamlet via invitation i e-Boks, hvor eleverne
modtog et informationsbrev med et unikt link til undersøgelsen. Efterfølgende modtog eleverne op
til to påmindelser i e-Boks, såfremt de ikke havde besvaret spørgeskemaet på tidspunktet for på-
mindelsen.
Tabellen nedenfor viser datoerne for invitation og påmindelse.
TABEL 5.8
Oversigt over udsendelse og påmindelser for elevspørgeskema
e-Boks invitation
11. september
Påmindelse 1
30. september
Påmindelse 2
14. oktober
Telefonisk
påmindelse
Uge 43
SMS-
påmindelse
26. oktober
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
For de elever, der fortsat ikke havde besvaret spørgeskemaet efter to påmindelser via e-Boks, ind-
hentedes adresser fra STIL til efterfølgende nummerberigelse til telefonisk påmindelse. Eleverne
blev informeret herom i påmindelse 2. Herefter frasorteredes elever, der 1) var underlagt navne-
eller adressebeskyttelse eller 2) ikke kunne adresse- eller nummerberiges. Dette efterlod et sample
på 2.493 nummerberigede elever på erhvervsuddannelser.
Blandt disse 2.493 elever lykkedes det telefonisk at komme igennem til 887 svarende til 36%. For de
elever, vi ikke er kommet igennem til, har hver modtaget mellem fire og seks opringninger.
Danmarks Evalueringsinstitut
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0025.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
De 1.606 elever, som vi ikke kom igennem til telefonisk modtag d. 26. oktober en påmindelse via
SMS.
5.3.4
Svarprocenter
1.355 elever på erhvervsuddannelser deltog i undersøgelsen, og dermed blev der opnået en samlet
svarprocent på 23 %.
TABEL 5.9
Samlet svarprocent for elever på erhvervsuddannelser
Uddannelse
Udsendelsesgrundlag
(stikprøve)
6.000
Svar
Svarprocent
Erhvervsuddannelser
(eud, eux)
1.355
23%
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
Tabellen nedenfor viser svarprocenter for elever på erhvervsuddannelser fordelt på de fire hoved-
områder.
TABEL 5.10
Svarprocenter for elever på gymnasier
Uddannelsestype
Udsendelsesgrundlag
(stikprøve – antal elever)
764
1.302
1.179
2.755
Svar
Svarprocent
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
176
272
335
572
28 %
21 %
23 %
21 %
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion.
5.3.5
Repræsentativitet
For at undersøge hvorvidt den adspurgte gruppe (datagrundlaget) er repræsentativ ift. populatio-
nen af elever på de gymnasiale uddannelser, er der anvendt følgende fremgangsmåde:
1.
2.
Sammenligning og test af fordelinger på udvalgte faktorer blandt populationen og datagrund-
laget på individniveau via frekvenstabeller og signifikanstest
Afprøvning af vægtning på udvalgte faktorer via sammenligning af frekvenstabeller med og
uden vægtning.
Danmarks Evalueringsinstitut
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0026.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Fordelinger i datagrundlaget og populationen sammenlignes mht. på følgende parametre:
• Køn
• Alder
• Herkomst
• Bopælsregion
• Uddannelseshovedområde
• Forældres højst fuldførte uddannelse.
Resultatet af repræsentativitetstesten viser, at der kan konstateres signifikante skævheder i analy-
segrundlaget, hvad angår køn, alder, bopælsregion, hovedområde og forældres uddannelsesni-
veau, når man sammenligner med den tilfældigt udtrukne stikprøve. Via afprøvning af vægtning ift.
køn, alder og hovedområde kan det konstateres, at vægtning på disse variable ikke gør en sub-
stantiel forskel for svarfordelingerne på spørgsmålene i spørgeskemaundersøgelsen.
På baggrund af ovenstående analyser præsenterer vi derfor resultater fra spørgeskemaundersøgel-
sen blandt elever på erhvervsuddannelserne uvægtet. Data fra elevundersøgelsen kan dog ikke be-
tragtes som repræsentativ hvad angår køn, alder og hovedområde. Resultaterne i rapporten kan
derfor ikke uden videre generaliseres til hele populationen af elever på erhvervsuddannelserne.
I tabellen nedenfor vises fordelingerne i datagrundlaget (besvarelserne) på udvalgte baggrundsva-
riable med fordelingerne i populationen på individniveau. Afvigelsen mellem disse vises i procent-
point med angivelse af om denne er signifikant med en *.
TABEL 5.11
Repræsentativitetsanalyse på individniveau for elever
Baggrundsvariable
Stikprøve
(n = 6.000)
Antal
Køn
Kvinder
Mænd
Total
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Hovedstaden
Sjælland
Total
723
1.678
1.140
1.331
1.104
5.976
12 %
28 %
19 %
22 %
18 %
100 %
177
427
263
247
240
1.354
13 %
32 %
20 %
18 %
18 %
100 %
+1
+4*
+1
-4*
0
2.384
3.616
6.000
40 %
60 %
100 %
679
676
1.355
50 %
50 %
100 %
+10*
-10*
Andel
Antal
Datagrundlag
(n =1.355)
Andel
Afvigelse
Pct. point
Danmarks Evalueringsinstitut
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0027.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Baggrundsvariable
Stikprøve
(n = 6.000)
Antal
Andel
Antal
Datagrundlag
(n =1.355)
Andel
Afvigelse
Pct. point
Alder
Under 18 år
18-24 år
Over 24 år
Total
Hovedområde
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Total
Forløb
Grundforløbets 1. del
Grundforløbets 2. del
Total
Forældres uddannelsesniveau
Ikke-erhvervskompetencegivende ud-
dannelse
Erhvervsuddannelse
Videregående uddannelse
Total
Etnisk herkomst
Dansk
Indvandrer/efterkommer
Total
4.975
1.014
5.989
83 %
17 %
100 %
1.130
789
1.355
83 %
17 %
100 %
0
0
951
18 %
178
15 %
-3*
72
5.928
6.000
1%
99 %
100 %
9
1.346
1.355
1%
99 %
100 %
0
0
764
1.302
1.179
2.755
6.000
13 %
22 %
20 %
46 %
100 %
176
272
335
572
1.355
13 %
20 %
25 %
42 %
100 %
0
-2
+5*
-4*
1.862
2.486
1.646
5.994
31 %
41 %
27 %
100 %
489
470
396
1.355
36 %
35 %
29 %
100 %
+5*
-6*
+2
2.777
1.687
5.415
51 %
31 %
100 %
609
398
1.185
51 %
34 %
100 %
0
+3*
Kilde: Metodenotat for spørgeskemaundersøgelse på erhvervsuddannelsesområdet, udarbejdet af Epinion. Tilpasset af
Danmarks Evalueringsinstitut. Udtræk fra Styrelsen for IT og Læring (STIL).
Note: Da oplysninger tilgængelige for populationen varierer fra baggrundsvariabel til baggrundsvariabel varierer tota-
len også, både på populations- og datagrundlagsniveau.
Vægtning af elevbesvarelser på erhvervsuddannelserne
På baggrund af repræsentativitetsanalysen fandt vi væsentlig grund til at afprøve, hvorvidt skæv-
heder i henhold til parametrene køn, alder, hovedområde og forældres uddannelsesniveau kan
udlignes ved statistisk vægtning. Vægtning af data giver mulighed for at rette op på skævheder i
data efter dataindsamling ved at tildele de enkelte respondenter vægte, således at besvarelser fra
underrepræsenterede grupper i stikprøven tildeles større vægt end besvarelser fra respondenter i
overrepræsenterede grupper (Milhøj, 1994, s. 329).
Danmarks Evalueringsinstitut
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0028.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Vi anvender ”analytical weights” i STATA til denne procedure. Disse vægte korrigerer for sandsynlig-
hed ved udtræk til stikprøven, således at der vægtes omvendt proportionalt med sandsynligheden
for, at en observation udtrækkes til stikprøve. Vægtene er først afprøvet enkeltvis og efterfølgende
samlet for at undersøge både, om tilføjelsen af en enkelt vægt eller vægtene til sammen vil ændre
på udfaldene af de anvendte spørgsmål i analysen.
Følgende tabeller undersøger differencen i fordelingerne mellem populationen og datagrundlaget
på udvalgte spørgsmål fra spørgeskemaundersøgelsen, både når der ikke vægtes, samt når der
vægtes på hhv. alder, køn, hovedområde og forældres uddannelsesniveau.
TABEL 5.12
Sammenligning af uvægtede og vægtede fordelinger på udvalgte
spørgsmål. Vægtet ift. alder, køn og hovedområde
Uvægtet
Vægtet ift.
alder
Vægtet ift.
køn
Vægtet ift.
hovedområde
Vægtet ift.
forældres
uddannelsesniveau
Difference fra
uvægtet
(%)
Procent
(%)
Difference fra
uvægtet
(%)
Difference fra
uvægtet
(%)
Difference fra
uvægtet
(%)
Hvis du sammenligner med før Corona, var du så i bedre eller dårligere humør i perioden, hvor I var fysisk
tilbage på skolen?
Meget bedre
Bedre
Det samme
Dårligere
Meget dårligere
Total
10,48 %
24,55 %
49,10 %
12,19 %
3,67 %
100,00 %
-0,16
0,19
-0,15
-0,04
0,17
-
-0,11
-0,47
0,95
-0,43
0,07
-
-0,07
-0,06
0,24
-0,23
0,13
-
-0,4
-0,8
1,6
-0,2
-0,1
I hvilken grad vurderer du, at dine lærere har kunnet give dig en retvisende karakter for din indsats det sid-
ste halve år (dvs. i Corona-perioden)?
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Jeg har ikke fået
karakter i denne
periode
Total
24,96 %
39,34 %
22,02 %
8,04 %
5,64 %
-0,08
0,01
-0,12
0,17
0,01
-0,21
-0,10
0,63
-0,22
-0,10
-0,21
-0,10
0,42
0,04
-0,15
0,2
-0,2
-0,6
0,7
-0,1
100,00 %
-
-
-
Hvis du skal sammenligner undervisningen før Corona med undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du
var mere eller mindre motiveret for skolearbejdet derhjemme?
Meget mere
Lidt mere
Det samme
10,92 %
11,73 %
22,07 %
0,02
0,2
-0,2
-0,51
-0,47
0,11
-0,32
-0,17
0,06
-0,5
-0,2
-0,2
Danmarks Evalueringsinstitut
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0029.png
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Uvægtet
Vægtet ift.
alder
Vægtet ift.
køn
Vægtet ift.
hovedområde
Vægtet ift.
forældres
uddannelsesniveau
Difference fra
uvægtet
(%)
-0,6
1,4
Procent
(%)
Difference fra
uvægtet
(%)
-0,02
-0,01
-
Difference fra
uvægtet
(%)
-0,08
0,95
-
Difference fra
uvægtet
(%)
0,03
0,40
-
Lidt mindre
Meget mindre
Total
23,47 %
31,81 %
100,00 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt elever på erhvervsuddannelser samt udtræk fra Styrelsen og IT og Læring
(STIL). Beregninger foretaget af EVA.
Tabellen 5.13 viser, at forskellene mellem fordelingerne blandt de uvægtede besvarelser og besva-
relser, der er vægtet ift. køn, alder, hovedområde og forældres uddannelsesniveau ligger mellem
-0,81 og 1,6 procentpoint. Med vægtning af data gælder det, at hvis interessevariablen ikke afhæn-
ger af de inddelingskriterier, der vægtes efter, er vægtningen overflødig. Derimod kan man risikere
at øge usikkerheden i de statistiske estimater ved vægtning, uden at vægtningen egentlig retter op
på skævhed i data (Milhøj, 1994, s. 340). Når forskellen på de vægtede fordelinger og de uvægtede
fordelinger ligger på dette niveau, vurderer vi, at vægtningen ikke har en substantielt effekt på for-
delingen af besvarelserne i spørgeskemaundersøgelsen. Derfor præsenteres uvægtede resultater i
rapporten. Elevdata fra spørgeskemaundersøgelsen blandt erhvervsuddannelser kan dog fortsat
ikke betragtes som repræsentativ ift. populationen i sin helhed.
5.3.6
Registerdata
Til dele af analyserne af data fra spørgeskemaundersøgelsen blandt erhvervsuddannelser er der
anvendt udtræk fra Styrelsen for IT og Lærings (STIL) registre.
Da Styrelsen for IT og Læring foretog udtrækket til stikprøven, modtog vi både for population og
stikprøve informationer om elevernes køn, alder, etniske herkomst, bopælsregion, hovedområde,
uddannelsesforløb samt forældres uddannelsesniveau. Udtrækket blev foretaget i september 2020
og er gældende pr. 1. marts 2020.
Operationalisering af variable
Data fra STIL blev bearbejdet og kategoriseret på følgende måde:
Etnisk herkomst
Elever som er registreret som en del af den danske befolkning i marts 2020 har oplysninger om et-
nisk herkomst i befolkningsregistret. Oplysninger om elevens etniske herkomst er kategoriseret va-
riablen således:
• Elever med dansk herkomst og elever med vestlig herkomst (herunder både indvandrere og ef-
terkommere)
• Elever med ikke-vestlig herkomst (herunder både indvandrere og efterkommere).
Danmarks Evalueringsinstitut
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
Kvantitative metodeelementer
Forældres uddannelsesniveau
Variablen er kategoriseret som følgende:
• Ingen kompetencegivende uddannelse, herunder grundskole, 10. klasse, forberedende uddan-
nelse, gymnasieuddannelse.
• Erhvervsuddannelse, inkl. EUX.
• Videregående uddannelse, herunder korte, mellemlange og lange videregående uddannelser.
Alder
Variablen er kategoriseret som følgende:
• Under 18 år
• 18-24 år
• Over 24 år.
Anvendelse af data
Registerdata er primært anvendt med henblik på at undersøge, om nødundervisningen har påvir-
ket forskellige elevgrupper forskelligt, dvs. om besvarelser af udvalgte spørgsmål fordeler sig for-
skelligt afhængig af fx elevernes socioøkonomiske baggrund.
Registerdata blev endvidere anvendt i forbindelse med repræsentativitetsanalysen med henblik på
at teste, om respondenterne er repræsentative for populationen på individniveau hvad angår køn,
alder, etnisk herkomst, bopælsregion, hovedområde, forløb (GF1 eller GF2) samt forældrenes ud-
dannelsesmæssige baggrund.
5.3.7
Databehandling og analyse
I rapporten er data blevet analyseret og afrapporteret primært via frekvens- og krydstabeller.
Til test af statistisk signifikans i krydstabellerne har vi anvendt en chi
2
-test. Da vi ikke fandt nogle
interessante signifikante resultater af analyserne af krydstabeller mellem udvalgte spørgsmål i
spørgeskemaundersøgelsen blandt elever, er ingen krydstabeller afrapporteret i rapport eller bilag.
Danmarks Evalueringsinstitut
30
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Metodebilag A: Erhvervsskolers faringer med nødundervisning som følge af covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-491-9
31
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339638_0032.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk