Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2339636_0001.png
Tabelbilag B: De gymnasiale
uddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0003.png
INDHOLD
Tabelbilag B: De gymnasiale
uddannelsers erfaringer med
nødundervisning under covid-19-
pandemien
1
2
Ledersurvey
Elevsurvey
4
10
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0004.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
1 Ledersurvey
TABEL 1.1
I hvilket omfang var du i dialog med det undervisende personale om deres
undervisning i nedlukningsperioden, sammenlignet med perioden før
corona?
Antal
I større omfang
I samme omfang
I mindre omfang
Total
52
27
12
91
Procent
57 %
30 %
13 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.2
Hvor stor en andel af jeres elever/kursister var på skolen/institutionen i
nedlukningsperioden, fordi I vurderede, at de havde et særligt behov for
dette?
Antal observationer
91
Gennemsnit
2%
Min
0%
Max
15 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut , 2020.
Note: I spørgeskemaet havde lederne mulighed for at angive en procentandel. Figuren viser gennemsnittet, min og max
af disse besvarelser.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0005.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.3
I hvilken grad havde din skole/institution erfaring med at gennemføre
undervisning som fjernundervisning inden nedlukningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
5
7
51
28
91
Procent
5%
8%
56 %
31 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.4
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde
nødvendigt software ifm. den digitale afvikling af undervisningen,
herunder programmer, platforme, digitale læringsmidler mv., da
nedlukningsperioden indtraf?
Antal
Alle/næsten alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
En mindre del
Ingen/næsten ingen
Total
50
22
9
7
3
91
Procent
55 %
24 %
10 %
8%
3%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.5
Hvor stor eller lille en del af det undervisende personale havde
nødvendigt hardware ifm. den digitale afvikling af undervisningen,
herunder computer, tablet mv., da nedlukningsperioden indtraf?
Antal
Alle/næsten alle
Størstedelen
Omkring halvdelen
Total
81
7
3
91
Procent
89 %
8%
3%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0006.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.6
Hvor stor en del af eleverne på jeres skole havde adgang til det
nødvendige it-udstyr, herunder computer, tablet mv., ifm.
nødundervisningen i nedlukningsperioden?
Antal
Alle
Størstedelen
Total
73
18
91
Procent
80 %
20 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.7
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale mht. tekniske
aspekter af den digitale afvikling af undervisningen, fx brug af
Zoom
,
grupper i
Teams
el. lign.?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
51
35
5
0
91
Procent
56 %
38 %
5%
0%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
TABEL 1.8
Rammesatte ledelsen i løbet af nedlukningsperioden vejledning, sparring
og/eller videndeling for det undervisende personale m.h.t. didaktik og
pædagogik ifm. den digitale afvikling af undervisningen?
Antal
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Total
31
44
16
0
91
Procent
34 %
48 %
18 %
0%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0007.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.9
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for, det
undervisende personales digitale kompetencer?
Antal
Meget positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Total
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
50
40
1
91
Procent
55 %
44 %
1%
100 %
TABEL 1.10
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales motivation for at anvende digitale læremidler i
fremtiden?
Antal
Meget positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende negativ betydning
Total
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
20
59
11
1
91
Procent
22 %
65 %
12 %
1%
100 %
TABEL 1.11
På baggrund af de erfaringer, som I har gjort jer med nødundervisningen
før sommerferien som helhed, har skoleledelsen da truffet beslutning om
at indføre mere brug af digitale læremidler i undervisningen?
Antal
Vi har allerede ændret praksis
Vi har truffet beslutning om at ændre praksis, men har ikke gjort det endnu
Vi overvejer at ændre praksis
Vi har besluttet ikke at ændre praksis
Vi har ikke drøftet dette på nuværende tidspunkt
Total
26
11
34
12
8
91
Procent
29 %
12 %
37 %
13 %
9%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til de ledere, der har svaret, at de har gjort sig erfaringer med brug af digitale læringsmidler
i nødundervisningsperioden før sommerferien.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0008.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.12
På baggrund af de erfaringer, som I har gjort jer med nødundervisningen
før sommerferien som helhed, har skoleledelsen da truffet beslutning om
at indføre mere fjernundervisning?
Antal
Vi har allerede ændret praksis
Vi har truffet beslutning om at ændre praksis, men har ikke gjort det endnu
Vi overvejer at ændre praksis
Vi har besluttet ikke at ændre praksis
Vi har ikke drøftet dette på nuværende tidspunkt
Total
21
11
29
22
7
90
Procent
23 %
12 %
32 %
24 %
8%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til de ledere, der har svaret, at de har gjort sig erfaringer med fjernundervisning i nødunder-
visningsperioden før sommerferien.
TABEL 1.13
Hvilken positiv eller negativ betydning vurderer du, at
nødundervisningen før sommerferien som helhed har haft for det
undervisende personales arbejdsglæde?
Antal
Meget negativ betydning
Overvejende negativ betydning
Hverken negativ eller positiv betydning
Overvejende positiv betydning
Ved ikke
Total
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
5
54
21
9
2
91
Procent
5%
59 %
23 %
10 %
2%
100 %
TABEL 1.14
Hvor stor eller lille en del af undervisningen foregik som
fjernundervisning i genåbningsperioden (dvs. før sommerferien)?
Antal
Størstedelen af undervisningen
Ca. halvdelen af undervisningen
En mindre del af undervisningen
Ingen fjernundervisning i genåbningsperioden
Total
11
30
40
10
91
Procent
12 %
33 %
44 %
11 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0009.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Ledersurvey
TABEL 1.15
Hvor let eller svært har det været for lærerne at give en retvisende
bedømmelse i de fag/kurser, hvor det ikke har været muligt at afholde
prøver pga. nødundervisningen, dvs. fag/kurser, som normalt er
prøvebaseret?
Antal
Meget let
Let
Hverken let eller svært
Svært
Meget svært
Ved ikke
Total
2
14
35
19
0
3
73
Procent
3%
19 %
48 %
26 %
0%
4%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasieledere, Danmarks Evalueringsinstitut, 2020.
Note: Spørgsmålet er kun stillet til de ledere, der har svaret, at de har erstattet prøvekarakterer/eksamenskaratkerer
med en anden form for bedømmelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0010.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
2 Elevsurvey
FIGUR 2.1
Hvor ofte talte eller skrev du med en lærer, kontaktlærer, vejleder eller
lignende (én til én) i den periode, hvor du var hjemme?
Antal
Hver dag
1-4 gange om ugen
Mindre end én gang om ugen
Aldrig
Total
39
358
460
181
1.038
Procent
4%
34 %
44 %
17 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Note: De oprindelige svarkategorier ”1-2 gange om ugen” og ”3-4 gange om ugen” er slået sammen til kategorien ”1-4
gange om ugen”. Tabellen summer ikke til 100 % pga. afrunding.
FIGUR 2.2
Blev du tilbudt at komme ind på skolen for at få undervisning i
nedlukningsperioden?
Antal
Ja
Nej
Total
52
986
1038
Procent
5%
95 %
1
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0011.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
FIGUR 2.3
Da du igen modtog undervisning på skolen, var du så oftest sammen med
hele din klasse/hold eller var I opdelt i mindre grupper?
(Angiv det svar, som passer bedst)
Antal
Hele klassen
Klassen var opdelt i hold/grupper
Total
561
418
979
Procent
57 %
43 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til de elever, som har svaret, at de helt eller delvist var tilbage på deres skole igen inden
sommerferien.
FIGUR 2.4
Hvis du sammenligner undervisningen før Corona, vil du så mene, at
arbejdsmængden var større eller mindre, da du fik undervisning
derhjemme?
Antal
Meget større
Lidt større
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
269
381
185
158
45
1.038
Procent
26 %
37 %
18 %
15 %
4%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0012.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
FIGUR 2.5
Hvis du skal sammenligne undervisningen før corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du fik mere eller mindre
feedback fra dine lærere derhjemme?
Antal
Meget mere
Lidt mere
Det samme
Lidt mindre
Meget mindre
Total
36
149
233
374
246
1.038
Procent
3%
14 %
22 %
36 %
24 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
FIGUR 2.6
Hvis du skal sammenligne undervisningen før Corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du var mere eller mindre
motiveret for skolearbejde?
Gennemsnit fra folkeskolens afgangsprøver
Under 5
(n = 61)
48 %
25 %
28 %
5.0 - 6,9
(n = 207)
61 %
17 %
22 %
7.0 - 8.49
(n = 237)
71 %
15 %
14 %
8.50-9.9
(n = 283)
65 %
17 %
17 %
10+
(n = 203)
72 %
13 %
15 %
Lidt mindre / meget mindre
Det samme
Meget mere/lidt mere
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Note: En chi
2
-test viser, at der ved et 5 % signifikansniveau er en signifikant sammenhæng mellem graden af elevernes
motivation for skolearbejde i nedlukningsperioden sammenlignet med før corona, og deres gennemsnit fra folkesko-
lens afgangsprøver (P=0,014).
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0013.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
FIGUR 2.7
Hvis du skal sammenligne undervisningen før Corona med
undervisningen derhjemme, vil du så mene, at du lærte mere eller
mindre?
Gennemsnit fra folkeskolens afgangsprøver
Under 5
(n = 61)
43 %
41 %
16 %
5.0 - 6,9
(n = 207)
60 %
25 %
15 %
7.0 - 8.49
(n = 237)
64 %
19 %
17 %
8.50-9.9
(n = 283)
68 %
17 %
15 %
10+
(n = 203)
71 %
17 %
11 %
Lidt mindre / meget mindre
Det samme
Meget mere/lidt mere
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Note: En chi
2
-test viser, at der ved et 5 % signifikansniveau er en signifikant sammenhæng mellem graden af elevernes
oplevelse af læring i nedlukningsperioden sammenlignet med før corona, og deres gennemsnit fra folkeskolens af-
gangsprøver (P=0,001).
FIGUR 2.8
Hvis du sammenligner med før corona, var du så i bedre eller dårligere
humør i perioden, hvor du havde skole hjemmefra?
Antal
Meget bedre
Bedre
Det samme
Dårligere
Meget dårligere
Total
70
148
309
344
167
1.038
Procent
7%
14 %
30 %
33 %
16 %
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0014.png
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
Elevsurvey
FIGUR 2.9
Følte du dig mere eller mindre ensom, sammenlignet med perioden før
corona?
Antal
Meget mere
Mere
Det var det samme
Mindre
Meget mindre
Total
135
405
394
62
42
1.038
Procent
13 %
39 %
38 %
6%
4%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
FIGUR 2.10
Hvis du sammenligner med før Corona, var du så i bedre eller dårligere
humør i perioden, hvor I var fysisk tilbage på skolen?
Antal
Meget bedre
Bedre
Det samme
Dårligere
Meget dårligere
Total
127
325
381
130
16
979
Procent
13 %
33 %
39 %
13 %
2%
100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse om oplevelsen af undervisningen under covid-19-perioden blandt gymnasieelever,
gennemført af EVA 2020.
Note: Spørgsmålet er stillet til de elever, som har svaret, at de helt eller delvist var tilbage på deres skole igen inden
sommerferien.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
Tabelbilag B: De gymnasiale uddannelsers erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien
© 2021 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-489-6
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 117: Delrapporter om erfaringer med nødundervisning under COVID-19-pandemien, fra børne- og undervisningsministeren
2339636_0016.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og
dagtilbud bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer
– fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk