Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 112
Offentligt
Kære Anders Kronborg
Jeg håber du vil rundsende denne mail til medlemmerne af Børne- og Undervisningsudvalget.
Der er i dagens nyheder meget fokus på, at nedlukningen har store faglige konsekvenser for de svage
elever, hvorimod nogle fagligt stærke elever har fundet rum til ro og fordybelse og fagligt har vundet på
fjernundervisningen.
Det er derfor godt at høre, at der kommer mere fokus på, at nødundervisning for de svageste elever kan
foregå fysisk på skolerne, uanset klassetrin.
Elever på Ordblinde efterskoler kan ikke opdeles i fagligt svage og stærke
Jeg kan desværre se, at Ordblinde efterskoler har været tvunget til at opdele deres elever i stærke og svage,
for at nogle af eleverne kan modtage nødundervisning på skolerne.
Det giver ikke mening at opdele elever på Ordblinde efterskoler i fagligt svage og stærke elever. Alle elever
på Ordblinde efterskoler er i folkeskole målestok fagligt svage og har brug for særlig undervisning, ellers
kan de slet ikke være elever på en Ordblinde efterskole.
De u ge e esker skal til de sa
e prøver og eksa e er so ”al i delige” elever i 9. og . klasser og
det hjælper ikke, at de får en halv time mere til prøverne, hvis forudsætningerne for at skabe det faglige
fundament, ikke har været til stede inden. Faglige kompetencer skal indhentes, selvtillid og selvværd
opbygges og der skal indarbejdes indlæringsstrategier til brug i fremtidige studier.
Der er brug for, at I forholder jer isoleret til Ordbli de efterskoler. Der ka ikke læ gere bruges e ”o e size
fits all” løs i g.
Jeg ved du tager denne problemstilling alvorlig og håber for elevernes skyld, at du kan være med til at
viderebringe budskabet.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Peter Busk
Nørreballe 96
8832 Skals