Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2333472_0001.png
Kortlægning af
Uddannelseslandskabet i Sønderjylland
Vejle den 28. januar 2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0002.png
Indholdsfortegnelse
Indledning
Kortlægningens hovedkonklusioner
Overblik over kortlægningens 12 temaer
Data og opsummeringer af kortlægningens 12 temaer
Dialog om Uddannelseslandskabet i Sønderjylland
Den videre proces
side 3
side 4
side 5
side 6
side 82
side 85
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0003.png
Indledning
Regionsrådet besluttede den 24. august 2020, på baggrund af et kommissorium, at igangsætte pilotprojektet
”Uddannelseslandskabet i Sønderjylland”. Projektet skal ses i lyset af, at Sønderjylland de senere år har oplevet
faldende ungdomsårgange, og denne udvikling ventes at fortsætte de kommende 10 år. Den demografiske udvikling
giver udfordringer med at sikre et fortsat alsidigt uddannelsesudbud af høj kvalitet i Sønderjylland.
”Uddannelseslandskabet
i Sønderjylland”
skal
bidrage til, at regionsrådet får det bedst mulige, videnbaserede
udgangspunkt i arbejdet med kapacitetsstyring, elevfordeling, geografiske placeringer af udbud, campusdannelser
og fusioner i Sønderjylland. Samtidig skal projektet skabe værdi for de øvrige uddannelsesaktører i form af ny
indsigt og viden til brug for uddannelsesindsatsen i det sønderjyske. Mens der fra regionens side tidligere har været
fokus på enkeltuddannelser hver for sig, har der ikke været foretaget større analyser af det samlede
uddannelsesudbud i en given sammenhængende geografi. Projektet understøtter det regionale mål om at sikre
adgang til gode uddannelsesmuligheder i hele regionen.
Projektet består af en kortlægning af det sønderjyske uddannelseslandskab i form af udtræk og fremstilling af en
række data, der belyser forskellige aspekter af uddannelseslandskabet. Dataene er i vid udstrækning offentligt
tilgængelige og kommer primært fra uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriets database),
Danmarks Statistik, samt Region Syddanmarks regionale statistikker.
Som led i projektet, blev der den 26. november afholdt et virtuelt dialogmøde mellem Udvalget for uddannelse og
arbejdskraft og de sønderjyske uddannelsesaktører. På mødet blev de overordnede konklusioner fra kortlægningen
præsenteret, og der blev afviklet gruppedrøftelser mellem deltagerne. De overordnede konklusioner og input fra
mødedeltagerne indgår også i afrapporteringen.
Kortlægningen giver et overordnet billede af uddannelseslandskabet, men ikke et detaljeret billede af, hvad der skal
eller bør ske lokalt. Det er regionens forhåbning, at kortlægningen og dialogmødet har givet en form for en fælles
referenceramme til at fortsætte dialogen om uddannelsesindsatsen i det sønderjyske.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0004.png
Kortlægningens hovedkonklusioner
På tværs af kortlægningen tegner der sig i alt seks hovedkonklusioner:
1.
Der er sket et stort fald i antallet af unge i løbet af de seneste 10 år. Udviklingen forventes at fortsætte frem til
2031, hvorefter ungeantallet stabiliseres. De faldende ungdomsårgange kan flere steder aflæses direkte i
elevtallene på ungdomsuddannelserne.
Sønderjylland klarer sig dårligere end regions- og landsgennemsnit ift. overgangen fra grundskole til
ungdomsuddannelse, men bedre end forventet, når rammevilkårene tages i betragtning.
Flere sønderjyske unge vælger en erhvervsuddannelse efter 9.-/10. klasse, og tre ud af fire sønderjyske
kommuner nåede den nationale 25%-målsætning i 2020. Samtidig fravælger de unge i stigende grad de
gymnasiale uddannelser, særligt den almene studentereksamen (stx).
Overordnet set er der en relativt god tilgængelighed til ungdomsuddannelser i Sønderjylland. Det gælder både
de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Der er dog en del variation mellem
kommunerne og på tværs af uddannelserne.
Flere udbud af ungdomsuddannelser oplever meget lave søgetal, og nogle udbud kan derfor ikke oprettes
grundet utilstrækkelig søgning.
Tilgængeligheden til forberedende voksenundervisning er overordnet set relativt god. Her er der imidlertid også
problemer med lav søgning flere steder med den konsekvens, at en række udbud blot er ”hvilende”.
2.
3.
4
4.
5.
6.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0005.png
Overblik over kortlægningens 12 temaer
Kortlægningen af uddannelseslandskabet i Sønderjylland er opdelt i 12 forskellige temaer. Under hvert tema er der
foretaget ét eller flere dataudtræk, som belyser temaet ud fra forskellige vinkler.
Temaerne og de respektive data er udvalgt under hensyntagen til, hvad regionen har fundet relevant i relation til
projektets formål, samt hvilke data, der har været enten offentligt tilgængelige eller i regionens besiddelse.
Nedenfor fremgår de 12 temaer og deres placering i afrapporteringen.
Temaer i kortlægningen af uddannelseslandskabet:
Befolkningens uddannelsesniveau
Beskæftigelsesgrad og adgang til kvalificeret arbejdskraft
Befolkningens flyttemønstre
Elevgrundlaget for ungdomsuddannelserne
Karakterer fra grundskolen
De unges søgemønstre fra 9.-/10. klasse
Frafald på ungdomsuddannelserne
Ungdomsuddannelsernes beliggenhed og størrelse
Tilgængelighed til ungdomsuddannelserne
Fremskrivninger og prognoser
Overgang til videre uddannelse efter gymnasial uddannelse
Forberedende voksenundervisning
side 6
side 13
side 17
side 21
side 26
side 28
side 38
side 42
side 55
side 65
side 71
side 73
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0006.png
Befolkningens uddannelsesniveau
…i korte træk
I aldersgruppen 25-29 år har flere sønderjyder en erhvervsuddannelse som højest
fuldførte uddannelse, mens færre har en lang videregående uddannelse.
Næsten hver fjerde i aldersgruppen 25-34 år har ingen uddannelse udover
grundskolen. Denne gruppe har i stigende grad svære vilkår på arbejdsmarkedet
og oplever større jobusikkerhed.
En stor gruppe af unge står uden for uddannelse og beskæftigelse, særligt i
aldersgruppen 20-24 år, hvor 18 procent i 2018 ikke var under uddannelse eller i
job på trods af en generel høj beskæftigelse. Det er væsentligt flere end på lands-
og regionsplan, hvor henholdsvis 13 og 15 procent af de 20-24 årige stod uden for
uddannelse og beskæftigelse i 2018.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0007.png
Sønderjylland ligger langt over landsgennemsnittet i andel
erhvervsuddannede og langt under for lang videregående udd.
7
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0008.png
Næsten én ud af fire af de 25-34 årige sønderjyder har ikke
uddannelse udover grundskolen
8
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0009.png
Lidt flere af de 16-24 årige i Sønderjylland står uden for
uddannelse og beskæftigelse
9
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0010.png
Ser man på de 20-24 årige alene, ligger Sønderjylland noget
over landsgennemsnittet i andelen, der står uden for
uddannelse og beskæftigelse
10
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0011.png
En større andel af de unge uden for udd. og beskæftigelse
er på kontanthjælp og førtidspension i Haderslev kommune
11
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0012.png
Sønderjyske unge uden for udd. og beskæftigelse modtager
i højere grad offentlige ydelser end unge på landsplan
12
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0013.png
Beskæftigelsesgrad og adgang til kvalificeret arbejdskraft
…i korte træk
76 procent af de 25-64 årige i Sønderjylland er i beskæftigelse.
Beskæftigelsesgraden er således kun marginalt lavere end regions- og
landsgennemsnittet (77 og 78 procent).
Region Syddanmarks seneste rundspørge blandt syddanske virksomheder
(Virksomhedspanel 2020) viser, at de sønderjyske virksomheder i højere grad end
de øvrige syddanske virksomheder er utilfredse eller meget utilfredse med
adgangen til kvalificeret arbejdskraft i området.
Undersøgelsen viser dog samtidig, at de sønderjyske virksomheder ikke har
oplevet større udfordringer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft i 2020. Her
skal der dog tages forbehold for, at de sønderjyske tal dækker over relativt få svar.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0014.png
3/4 af de 25-64 årige sønderjyder er i beskæftigelse - højeste
beskæftigelsesgrad i Haderslev og Aabenraa Kommuner
14
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0015.png
De sønderjyske virksomheder er lidt mere utilfredse med
adgangen til kvalificeret arbejdskraft i deres område
15
Antal besvarelser:
Sønderjylland: 144 virksomheder
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmarks Virksomhedspanel
Region Syddanmark: 916 virksomheder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0016.png
De sønderjyske virksomheder oplever generelt ikke større
rekrutteringsproblemer end de øvrige syddanske virksomheder
Forklaring: Tallene dækker over
virksomheder, der inden for det
seneste halve år har søgt nye
medarbejdere i den pågældende
medarbejderkategori og har
oplevet rekrutteringsproblemer.
Det resulterer i relativt få
sønderjyske svar, hvorfor der må
tages højde for statistisk
usikkerhed.
16
Bemærk: Kategorien ”videregående” dækker over virksomheder, der har søgt efter medarbejdere med en kort,
mellemlang eller lang videregående uddannelse i det seneste halve år, og som har haft problemer med at rekruttere
mindst én af disse uddannelseskategorier.
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmarks Virksomhedspanel
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0017.png
Befolkningens flyttemønstre
…i korte træk
Perioden 2009 til 2019 har overvejende været kendetegnet ved, at flere borgere er
flyttet fra end til Sønderjylland. I årene 2015 til 2018 oplevede området imidlertid en
nettotilflytning.
Der ses en markant fraflytning omkring 20-års alderen. I aldersgruppen 25-35 år
ses en tilflytning til området i perioden 2017-2019. Nettotilflytningen for denne
aldersgruppe kan dog ikke måle sig med fraflytningen omkring 20-års alderen.
Fraflytningen fra Sønderjylland sker særligt til Esbjerg Kommune, trekantområdet
og de store byer. Der er særligt stor nettotilflytning fra Vejen og Viborg kommuner.
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0018.png
Efter fire år med nettotilflytning, oplever Sønderjylland i
2019 et fald i tilflytningen
18
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0019.png
En del sønderjyder flytter væk omkring 20-års alderen,
mens der opleves tilflytning i aldersgruppen 25-35 år
19
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0020.png
Blandt fraflyttere er nabokommunerne, samt trekantområdet
og universitetsbyerne populært
Bemærk: I modsætning til de
andre nabokommuner ses en
nettotilflytning til Sønderjylland
fra Vejen Kommune i perioden
2017-2019. Derudover er det
værd at bemærke
nettotilflytningen fra Region
Sjælland.
20
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0021.png
Elevgrundlaget for ungdomsuddannelserne
…i korte træk
Antallet af unge har været for nedadgående i Sønderjylland i de seneste 10 år.
Udviklingen har været mest markant i Tønder Kommune.
De fleste unge bor i den østlige del af Sønderjylland. Her er udviklingen i antallet af
unge også mere broget, når man ser på byerne hver for sig.
De faldende ungdomsårgange kan flere steder aflæses direkte i elevtallene på
ungdomsuddannelserne.
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0022.png
Antallet af unge i Sønderjylland er faldet 12 procent henover
de seneste 10 år (2.000 færre unge mellem 15-19 år)
22
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0023.png
Størst fald i Tønder Kommune (24 procent), efterfulgt af
Haderslev Kommune (14 procent)
23
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0024.png
Faldende antal unge i de fleste byer i den vestlige del af
Sønderjylland, men billedet er mere broget i den østlige del
24
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0025.png
Befolkningstætheden, også blandt de unge, er klart størst i
den østlige del af Sønderjylland
25
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0026.png
Karakterer fra grundskolen
…i korte træk
Sønderjyske unge opnår i højere grad ikke karakteren 02 i dansk og matematik til
deres afgangseksamen i folkeskolen.
I Sønderborg og Aabenraa kommuner er det således næsten én ud af ti elever,
som ikke består dansk og matematik til folkeskolens afgangseksamen.
26
Elever der ikke opnår et karaktergennemsnit på 02 i dansk og matematik er
væsentligt dårligere stillet i forhold til at få en ungdomsuddannelse.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0027.png
Sønderjyske unge opnår i lavere grad end syddanske unge
direkte adgang til EUD efter folkeskolen
Bemærk: De afvigende 2020-
tal skyldes, at 9. klasses
afgangseksamen blev aflyst
som følge af Covid-19.
Elevernes årskarakterer blev
således overført som
prøvekarakterer.
27
29-01-2021
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0028.png
De unges søgemønstre fra 9.-/10. klasse
…i korte træk
Flere vælger 10. klasse i Sønderjylland end på landsplan, hvilket bidrager til, at
flere unge opnår adgang til ungdomsuddannelserne.
Flere sønderjyske unge vælger en erhvervsuddannelse efter 9.-/10. klasse, og tre
ud af fire sønderjyske kommuner nåede den nationale 25%-målsætning i 2020. I
Sønderborg Kommune var det kun 20 procent, der søgte en erhvervsuddannelse.
Søgningen til de gymnasiale uddannelser, særligt den almene studentereksamen
(stx), har været faldende.
Der er fra 2010-2017 sket et fald i andelen af unge, som er i gang med en
ungdomsuddannelse 15 mdr. efter endt 9.klasse. Udviklingen ses i alle sønderjyske
kommuner, men i mindre grad i Aabenraa.
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0029.png
Pr. 15. marts 2020 var der 2.929 sønderjyder, der søgte en
ungdomsuddannelse e.l. direkte efter 9.-/10. klasse
29
Datagrundlag for benchmark (2020):
Syddanmark i alt (inkl. Sønderjylland): 15.050 unge
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
Hele landet i alt (inkl. Syddanmark): 67.614 unge
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0030.png
10. kl. er meget populært i Haderslev og Tønder, men
vælges i mindre grad blandt unge i Sønderborg
30
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0031.png
Høj, men aftagende søgning til 10. kl. i Tønder, stigende
søgning i Haderslev
31
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0032.png
Søgningen til EUD i Haderslev, Tønder og Aabenraa overgår
regions- og landsgennemsnit, mens Sønderborg ligger lavere
32
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0033.png
Fald i EUD-søgningen i starten af 2010erne afløst af stigning.
Syddanmark adskiller sig ved stigende søgning i 2020
33
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0034.png
Siden 2016 har de unge i stigende grad fravalgt de
gymnasiale uddannelser
34
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0035.png
Den stigende EUD-søgning i Sønderjylland dækker over
store forskelle. I Sønderborg er søgningen faldet siden 2017
Bemærk: Andelen af unge i Tønder Kommune, der søger en
erhvervsuddannelse efter 9./10. klasse har været stigende siden
2016, og allerede i 2018 nåede Tønder Kommune den nationale
25 % - målsætning. Bemærk også den markante stigning i EUD-
søgningen fra 2019 til 2020 blandt unge i Haderslev Kommune.
= Den nationale 2020-målsætning for EUD-søgning
35
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0036.png
Lidt færre unge sønderjyder (særligt dem fra Tønder) er i
gang med en ungdomsuddannelse 15 mdr. efter 9. klasse
36
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0037.png
Tilbageblik: 2010-årgangen (og til dels 2008-årgangen)
klarede sig bedre end 2017-årgangen
37
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0038.png
Frafald på ungdomsuddannelserne
…i korte træk
Frafaldet på erhvervsuddannelsernes grundforløb varierer meget på tværs af
kommuner, men er generelt lidt lavere i Sønderjylland end på landsplan.
En særligt stor andel af de elever, der falder fra grundforløb på afdelinger
beliggende i Tønder Kommune, vælger en ny uddannelse samme sted.
38
En væsentlig større andel af de sønderjyske unge falder fra gymnasiale
uddannelser. Det gælder i særlig grad unge med bopæl i Sønderborg Kommune.
Frafaldet varierer væsentligt på tværs af de gymnasiale uddannelser. STX-
uddannelser oplever fx typisk et lavere frafald end HF-uddannelser.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0039.png
Frafaldet på EUD-grundforløb er lavere på afdelinger i
Sønderborg og Aabenraa end i Tønder og Haderslev Kommuner
Forklaring: Figuren viser frafald inden for seks
måneder, hvilket kun udgør en del af det samlede
frafald på erhvervsuddannelser. Frafaldet er
desuden opgjort efter afdelingernes beliggenhed
og ikke elevernes bopælskommune. Det er
således ikke muligt at sammenligne frafaldet på
erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.
39
29-01-2021
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0040.png
1 ud af 4 sønderjyske gymnasieelever falder fra, men stor forskel
på frafaldet blandt unge i hhv. Sønderborg og Tønder
Forklaring: Frafaldet er
udregnet som differencen
mellem optaget i 2016 og
gennemførsel i 2019. Det
medfører en statistisk
usikkerhed ift. den toårige
hf-uddannelse samt
forlængede forløb. Frafaldet
er opgjort efter elevernes
bopælskommune.
40
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0041.png
Sønderjyske unge falder i højere grad fra gymnasiale
uddannelser, men afvigelsen fra landsgennemsnittet er størst
for de erhvervsrettede uddannelser (HHX og HTX)
41
29-01-2021
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0042.png
Ungdomsuddannelsernes beliggenhed og størrelse
…i korte træk
I de sønderjyske hovedbyer udbydes grundforløb inden for alle
erhvervsuddannelsesindgange med undtagelse af Omsorg, sundhed og pædagogik
i Haderslev.
De primære gymnasiale uddannelser udbydes i de fire sønderjyske hovedbyer.
Hvor de erhvervsgymnasiale er repræsenteret med ét udbud pr. by, er der i de
østlige hovedbyer flere udbud af almengymnasiale uddannelser.
Mindre ungdomsårgange slår ud i faldende elevbestand på både gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelser.
42
Flere udbud og særligt nogle htx- og erhvervsuddannelser oplever meget lave
søgetal. Det resulterer i meget små hold, eller at udbud ikke kan oprettes, og derfor
må betegnes som hvilende.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0043.png
Tre ud af fire EUD hovedområder udbydes med grundforløb
1 i de fire sønderjyske hovedbyer
43
Kilde: Region Syddanmark pba. oplysninger fra institutionerne
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0044.png
Samtlige fire, primære gymnasiale uddannelser udbydes i
hver af de fire sønderjyske hovedbyer
44
Kilde: Region Syddanmark pba. oplysninger fra institutionerne
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0045.png
Den samlede elevbestand på de gymnasiale uddannelser
afspejler de faldende ungdomsårgange
45
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0046.png
Samlet set 13 procent færre elever på de almengymnasiale
uddannelser, men med forskelle mellem institutionerne
46
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0047.png
Samlet set 3 procent færre elever på de erhvervsgymnasiale
uddannelser, men med forskelle mellem institutionerne
47
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0048.png
Klart størst fald i elevbestanden på stx (17 procent), mens
den på de øvrige tre uddannelser er faldet med 0 til 5 pct.
48
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0049.png
Trods faldende elevbestand optager stx dog fortsat klart flest
elever, efterfulgt af hhx
49
Kilde: Region Syddanmark pba. oplysninger fra institutionerne
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0050.png
Efter at have toppet i 2014, er den samlede elevbestand på
erhvervsuddannelserne faldet, særligt frem til 2017
50
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0051.png
Særligt elevbestanden på de merkantile erhvervsskoler i
Haderslev, Tønder og Aabenraa er faldet siden 2014
51
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0052.png
Udviklingen siden EUD-reformen trådte i kraft (2015).
Stort fald i elevbestanden på grundforløb 2 fra 2018-2019
52
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0053.png
Grundforløb 1: Fire udbud kunne ikke oprettes i 2020,
herunder især udbud af ”Fødevarer, jordbrug og oplevelser”
53
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
Kilde: Region Syddanmark pba. oplysninger fra institutionerne
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0054.png
Elevoptag på Den forberedende grunduddannelse (FGU)
2020
Forklaring: Optagelsestallene er
opgjort efter afdelingernes
beliggenhed og ikke elevernes
bopælskommune.
54
Kilde: Region Syddanmark pba. oplysninger fra institutionerne
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0055.png
Tilgængelighed til ungdomsuddannelserne
…i korte træk
Overordnet set er der en relativt god tilgængelighed til ungdomsuddannelser i
Sønderjylland. Det gælder både de gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelsernes grundforløb 1.
Andelen af unge, der kan nå en ungdomsuddannelse inden for én time med
offentlig transport, er kun lidt lavere end andelen i hele regionen. Tilgængeligheden
varierer dog på tværs af kommuner, idet den er meget god i Sønderborg og mindre
god i Tønder.
Mange unge i Haderslev Kommune har langt til et
erhvervsuddannelsesgrundforløb inden for Omsorg, sundhed og pædagogik.
55
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0056.png
Relativt god tilgængelighed til de gymnasiale uddannelser
56
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0057.png
91 procent af de 15-19 årige kan nå en gymnasial
uddannelse inden for 1 times rejsetid med off. transport
57
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0058.png
Bedre tilgængelighed for de unge i Sønderborg end resten af
Sønderjylland
58
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0059.png
Én ud af fire unge i Tønder Kommune har mere end 1 times
rejsetid til en erhvervsgymnasial uddannelse (hhx og htx)
59
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0060.png
Tilgængeligheden til EUD grundforløb 1 (set under ét) er kun
lidt mere begrænset end til de gymnasiale uddannelser
60
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0061.png
Da grundforløb 1 ”Omsorg, sundhed og pædagogik” ikke
udbydes i Haderslev, er dette klart mindre tilgængeligt
61
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0062.png
89 procent af de 15-19 årige kan nå et EUD grundforløb 1
inden for 1 times rejsetid med offentlig transport
62
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0063.png
Stor forskel på tilgængeligheden for de unge i Sønderborg
Kommune og Tønder Kommune
63
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0064.png
Mere end halvdelen af de unge i Haderslev Kommune har
over 1 times rejsetid med offentlig transport til GF1 OSP
64
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0065.png
Fremskrivninger og prognoser
…i korte træk
Der er sket et stort fald i antallet af unge i løbet af de seneste 10 år i Sønderjylland.
Udviklingen forventes at fortsætte frem til 2031, hvorefter ungeantallet stabiliseres.
Den negative udvikling kendetegner alle fire sønderjyske kommuner, men Tønder
Kommune har oplevet det største fald i antallet af unge siden 2010 (24 procent).
65
Faldet i antallet af unge kan aflæses i elevtallene. Der forventes således knap 330
færre elever på de gymnasiale uddannelser i Sønderjylland i 2031 end i 2020 (15
procent), hvilket svarer til ca. 12 fyldte klasser.
Der er ikke udsigt til, at Sønderjylland vil indfri ungemålsætningen om, at 90
procent af de 25-årige i 2030 vil have gennemført en ungdomsuddannelse. På
regions- og landsplan er der heller ikke udsigt til at nå ungemålsætningen. Hvor
målsætningen nærmest allerede er indfriet for kvinderne, halter mændene efter.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0066.png
Antallet af unge i Sønderjylland forventes fortsat at falde frem
mod 2031, hvorefter udviklingen flader ud
66
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0067.png
Antallet af unge i Sønderjylland forventes fortsat at falde frem
mod 2031, hvorefter udviklingen flader ud
67
Kilde: www.statistikbanken.dk (Danmarks Statistik)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0068.png
Grundet den demografiske udvikling, kan der forventes
faldende elevoptag på gymnasiale uddannelser frem til 2031
68
Kilde: Region Syddanmark pba. data fra institutionerne, Danmarks Statistik og Statistisches Bundesamt.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0069.png
Hvad er prognosen for fremtidens unge?
…Et kig på den sønderjyske indfrielsesgrad af ungemålsætningen
Den nationale ungemålsætning:
69
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0070.png
Hvad er prognosen for fremtidens unge?
…Et kig på den sønderjyske indfrielsesgrad af ungemålsætningen
70
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0071.png
Overgang til videre uddannelse efter gymnasial
uddannelse
…i korte træk
Andelen, der uddanner sig videre efter gymnasiet er lige så høj i Sønderjylland som
i Region Syddanmark og hele landet.
Sønderjyderne er mere tilbøjelige til at vælge en erhvervs- eller
professionsuddannelse efter at have afsluttet en gymnasial uddannelse.
Væsentligt færre sønderjyder starter på en lang videregående uddannelse efter
gymnasiet, hvis man sammenligner med overgangen på regions- og landsplan.
71
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0072.png
De sønderjyske unge fortsætter i højere grad på en EUD eller
MVU efter endt gymnasial uddannelse og i mindre grad på en LVU
72
29-01-2021
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk (Børne- og undervisningsministeriet)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0073.png
Forberedende voksenundervisning (FVU)
…i korte træk
Tilgængeligheden til forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning
(OBU) er overordnet set relativt god.
Kursistgrundlaget er imidlertid vigende, idet Sønderjylland fra 2010 til 2020 har
oplevet en nedgang i antallet af 25-64-årige, som er kernemålgruppen for
forberedende voksenundervisning. Udviklingen har ikke kun fundet sted i de små
byer men også i tre ud af fire hovedbyer (Sønderborg har oplevet tilvækst).
Derudover har introduktionen af Den forberedende grunduddannelse (FGU) i 2019
også medført en betydelig reduktion i kursistgrundlaget for forberedende
voksenundervisning.
Der er udfordringer med lav søgning, hvilket resulterer i, at en række udbud kan
karakteriseres som hvilende. Det skal også ses i sammenhæng med, at aktiviteten
steg kraftigt i Syddanmark fra 2015-2018 men ikke i Sønderjylland.
73
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0074.png
Kursistgrundlaget for FVU og OBU er mindst i den vestlige og
sydlige del af Sønderjylland, hvilket udfordrer decentrale udbud
74
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0075.png
Kursistgrundlaget for FVU og OBU er faldet i store dele af
Sønderjylland hen over de seneste 10 år
75
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0076.png
Bredt udbud af FVU (særligt ”dansk” og ”start”). OBU udbydes
kun i de fire hovedbyer
Bemærk: FVU og OBU
udbydes også som
virksomhedsrettede
76
forløb og i nogle tilfælde
som lokalt tilrettelagte
hold ude i geografien.
Der er således i praksis
en bredere geografisk
dækning, end kortet
indikerer.
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0077.png
FVU-aktiviteten steg voldsomt i Region Syddanmark fra 2015 til
2018, men aktiviteten i Sønderjylland fulgte ikke med
77
29-01-2021
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0078.png
Fordelingen i aktivitet mellem VUC Syd og
DOP’er
er under
forandring, da bl.a. kursister på sprogcentre udgør en større
andel
78
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0079.png
Udviklingen i OBU-aktiviteten har været forholdsvis identisk i
Sønderjylland og Region Syddanmark og faldende siden 2014
79
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0080.png
Langt den største andel af OBU-kursisterne i Sønderjylland har
deltaget på VUC Syds egne kurser med undtagelse af 2017
80
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0081.png
Aktiviteten i Sønderborg Kommune er faldet markant, og kun i
Aabenraa Kommune var aktiviteten højere i 2019 end i 2015
81
Kilde: Region Syddanmark (indberetninger fra
VUC’er)
29-01-2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0082.png
Dialog om Uddannelseslandskabet i Sønderjylland 1/3
Som led i projektet blev der den 26. november 2020 afholdt et virtuelt dialogmøde mellem regionsrådets udvalg for
uddannelse og arbejdskraft og de sønderjyske uddannelsesaktører.
Mødedeltagerne blev bl.a. bedt om at forholde sig til, hvad der er den største udfordring på uddannelsesområdet i
Sønderjylland pt. Svarfordelingen på det spørgsmål ses i figuren forneden.
Inputtet fra de efterfølgende gruppedrøftelser fremgår af de næste to sider.
82
Kilde: Mentimeter-måling gennemført på mødet den 26. november 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0083.png
Dialog om Uddannelseslandskabet i Sønderjylland 2/3
Deltagernes input fra dialogmødet den 26. november er kondenseret neden for og grupperet under syv overskrifter:
Taxametersystemet, samarbejde, udbud, restgruppen, frafald, tilgængelighed og øvrige inputs.
Taxametersystemet
Det nuværende giver negativ konkurrence.
Et nyt system skal understøtte geografisk spredning af uddannelser.
Fusioner kan være en overvejelse, men en evt. sammenlægning skal grundigt
overvejes ift. ledelse og økonomi (institutionslovgivningen).
Samarbejde
Vi skal kunne samarbejde på tværs af institutioner, bl.a. for at samle de
frafaldne op.
Vigtigt at kommunerne også er med.
Der mangler incitamenter til samarbejde. Dette skal der skabes nu.
Udbud
Dem med færrest ressourcer er mindst mobile, og her er lokale udbud et must.
Udbud skal ikke kun være på østkysten, men også i den vestlige del, fx
Tønder.
83
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0084.png
Dialog om Uddannelseslandskabet i Sønderjylland 3/3
Restgruppen
Hvordan får vi de svage unge til at gennemføre en uddannelse?
Større fokus på de 20% svageste, fx ved at flytte midler fra de 20% stærkeste.
Frafald
Skal reduceres, både til gavn for de unge selv og til gavn for arbejdsmarkedet.
Kan vi i højere grad hjælpe den enkelte elev?
Tilgængelighed
Offentlig transport er også en vigtig faktor, der skal fungere.
Øvrige inputs
Uddannelsessystemet er designet til større årgange. Nu er de mindre.
Designet må følge med, men der skal tænkes i løsninger, der både er
økonomisk, socialt og fagligt bæredygtige.
Tænke i etablering af (statsstøttede) campus-kollegier, så oplandet kan øges til
hele landet, og der kan arbejdes mere med særlige profiler.
Vigtigt at kunne have en fælles dialog med de nationale politikere om
subregionens særlige forhold og udfordringer.
84
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0085.png
Den videre proces
Region Syddanmark ser projektet ”Uddannelseslandskabet i Sønderjylland”
som en form for en fælles
referenceramme til at fortsætte dialogen om uddannelsesindsatsen i det sønderjyske. Kortlægningen giver et
overordnet billede af uddannelseslandskabet, men ikke et detaljeret billede af, hvad der skal eller bør ske lokalt.
Det er regionens forhåbning, at de involverede aktører hver især efter behov overvejer relevante indsatser i lyset af
projektets overordnede kortlægning kombineret med aktørernes konkrete lokalkendskab.
Regionen samarbejder gerne med aktørerne om at finde de gode løsninger. Med afsæt i uddannelsesstrategien kan
regionen samarbejde inden for rammerne af det regionale handlingsrum, dvs. ift. myndighedsopgaver,
udviklingsprojekter, partnerskaber, vidensgrundlag og regional stemme (fælles interessevaretagelse).
Regionen står således til rådighed for videre drøftelser om samarbejdsmuligheder, og der er er allerede flere
dialoger i gang.
I tilfælde af kommentarer eller spørgsmål til projektet, kontakt da Region Syddanmark:
Chefkonsulent, Morten Hvideland-Olsen, [email protected], 29201042.
Udviklingskonsulent, Stine Liengaard Jensen, [email protected], 40315069.
85
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 108: Pilotprojekt "Uddannelseslandskabet i Sønderjylland", fra Region Syddanmark
2333472_0086.png