Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2332619_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 297
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
08. februar 2021
Besvarelse af spørgsmål 297 alm. del stillet af udvalget den 4. februar
2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 4. februar 2021
om anvendelse af sociale klausuler på offentlige byggerier, jf. ERU alm.
del
samrådsspørgsmål A?
Svar:
Hermed fremsendes talepapir fra samrådet den 4. februar 2021.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
2332619_0002.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 297
Offentligt
NOTAT
4. februar 2021
20/10711-2
sofief-DEP
Talepapir til brug for samråd i Erhvervsudvalget den 4.
februar 2021
(Det talte ord)
[Indledning]
Tak for det. Og ja, jeg skal også på ministeriets vegne be-
klage, at der skulle være gået så lang tid. Jeg tror, at der er
mange forskellige ting, der er gået galt i forløbet. Men nu
sidder vi her, og det er jeg i hvert fald glad for.
Og tak for muligheden for at drøfte denne her sag. Det er
vigtigt for vores samfund, at vi kan skabe og sikre lærlin-
gepraktikpladser på ordentlige arbejdsvilkår. Og det er
vigtigt for de mange danske unge mennesker, som gerne
vil uddanne sig og blive dygtigst muligt til deres arbejde.
Det mener regeringen, at vi skal bruge den offentlige sek-
tors efterspørgsel aktivt til at understøtte. Og det skal vi
have fælles holdninger og retninger og regler for at man
kan understøtte i hele Europa.
Vi skal sikre, at de virksomheder, som den offentlige sek-
tor handler med, tager en række nødvendige samfundsan-
svarlige hensyn, når de agerer på markedet, så der fortsat
er arbejdskraft til virksomhederne og muligheder til de
unge, så vi også i fremtiden har gode dygtige faglærte som
fx smede, elektrikere, industriteknikere
og VVS’ere.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
Jeg vil indledningsvist fortælle kort om de tiltag, vi på
Erhvervsministeriets område har og planlægger at foreta-
ge, og derefter besvare det konkrete samrådsspørgsmål.
Herefter vil børne- og undervisningsministeren fortælle
lidt om tiltagene på lærlingeområdet under hendes ressort.
[Nuværende tiltag for at fremme lærlingepraktikpladser i udbud]
Pt. har vi i Danmark et aftalebaseret
”følg eller forklar”-
princip for kommuner, regioner og stat i forhold til en
række typer udbud af en vis størrelse. Det betyder, at of-
fentlige ordregivere enten skal kræve lærlinge- og prak-
tikpladser i forbindelse med udbud
eller skal forklare,
hvorfor det ikke er muligt. Det kan for eksempel være
tilfældet, hvis det ikke er muligt at skaffe de relevante
lærlinge til at løse en konkret opgave.
Jeg har indtryk af, at princippet har bidraget til at skabe
flere lærlinge- og praktikpladser, end vi ellers ville have
haft.
En undersøgelse foretaget af KL i 2014 viste blandt an-
det, at 61 procent af kommunerne anvendte sociale klau-
suler i relevante udbud. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen har senere hen foretaget i 2017 en undersøgelse af
hvor mange lærlingepladser, som er oprettet i forbindel-
se med statslige opgaver, hvor der indgår sociale klausu-
ler. Undersøgelsen viste, at der var ca. 2.380 lærlinge-
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
2332619_0004.png
pladser alene i staten Det er en positiv udvikling, som
dog også kan være påvirket af andre forhold som fx
AUB-ordningen. Det skal siges. Tallene er formentlig -
og forhåbentlig - endnu højere i dag.
[Det kommende udspil om offentligt-privat samarbejde og evalu-
ering af udbudsloven]
Vi vil imidlertid gerne se på, om ordningen kan gøres
endnu mere effektiv. Og også hvordan vi så vidt mu-
ligt kan sikre, at danske lærlingepladser går til danske
lærlinge.
Det offentlige som indkøber er en stor faktor. Vi ind-
køber for over 380 mia. kr. hvert år. Det er en kæmpe
efterspørgselsmuskel, der kan stille krav og skubbe
virksomheder i den rigtige retning. I den retning, hvor
der udvises ordentlighed og samfundssind.
Jeg tror på, at en hel række udfordringer, der kalder
på løsninger, kan løses gennem stærke alliancer og
samspil mellem den offentlige og den private sektor.
Det danske erhvervsliv er rigtig gode til at løfte en
række samfundsopgaver. Det samspil kan vi få endnu
mere ud af
men det kræver, at den offentlige sektor
kan stille krav i udbudsmaterialet.
I forbindelse med arbejdet med udbudsloven ser vi net-
op på, om der kan indføres yderligere tiltag, som kan
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
2332619_0005.png
skabe uddannelsesmuligheder inden for de fag, hvor
der er mangel på lærlingepladser.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kan gøre endnu mere
for lærlinge. Og jeg vil gå rigtig langt for, at vi kan få
flere danske unge mennesker ud i lærlingepladser, så vi
kan sikre dem og Danmark en ordentlig fremtid.
Med disse indledende ord vil jeg besvare det konkrete
samrådsspørgsmål.
Ad spørgsmål A:
[Med henvisning til artiklen: ”For danske skattekroner: Super-
sygehus-byggeri
sender 46 lærepladser til Polen”, i Fagbladet
3F, den 3. september 2020, bedes ministrene redegøre før, hvor-
dan regeringen vil sikre, at sociale klausuler anvendes på offent-
lige danske byggerier, således at der skabes danske praktikplad-
ser, og entreprenørerne ikke kan undsige sig at ansætte danske
lærlinge på byggerierne ved at have lærlinge ansat i udlandet.]
Svar:
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes ikke, det
er acceptabelt, det der har været fremme i sagen om
sygehusbyggeriet i Odense og ansættelse af de 46
polske lærlinge, som alene arbejder i Polen og ikke i
Danmark. Det er jo tydeligt ikke tanken med ordnin-
gen, og det underminerer tilliden til den vindende
virksomhed.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
Jeg er dog blevet orienteret om, at Region Syddan-
mark er blevet enige med entreprenøren om, at de 46
polske lærlinge
ikke
tæller med i de 6 pct. lærlinge,
som entreprenøren efter kontraktens sociale klausul
er forpligtet til at have. Det er jeg glad for at høre, og
jeg synes det viser, at vi i Danmark meget ofte kan
snakke om tingene og få fornuftige løsninger ud af
det.
Vi har i Danmark en stærk arbejdsmarkedsmodel, der
har skabt grundlaget for ordentlige løn- og arbejds-
vilkår. Og det skal vi selvfølgelig værne om. Og
virksomheder skal ikke se lærlingepladser som en
smart løsning for at spare omkostninger og stadig
kunne nyde af de goder og penge, som findes i Dan-
mark.
Derfor er der jo også noget helt galt, hvis det er nok
bare at ansætte lærlinge på en fabrik i Polen.
Virksomheder, der vinder kontrakter i Danmark, bør
bruge danske lærlinge og støtte det arbejdsmarked, de
er en del af.
Men det er også vigtigt at sige, at vi er bundet af EU-
reglerne, som tilsiger, at det ikke er muligt at kræve i
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
offentlige udbud, fordi det vil diskriminere på bag-
grund af nationalitet.
Derfor udarbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
en
vejledning,
der kan belyse, hvordan ordregivere kan
indrette deres udbud i forhold til, hvilke krav der kan
stilles i forbindelse med klausuler om lærlinge.
Det er ikke muligt i udbud at stille krav om, at det skal
være danske lærlinge. Men det er muligt at stille krav i
en udbudt kontrakt om, at lærlingene skal udføre en be-
stemt type opgave eller være inden for et bestemt geo-
grafisk areal, hvis kravet er sagligt, objektivt, proporti-
onelt og tilknyttet kontraktens genstand. Man skal altså
have en god grund til at stille kravet
og det kan være
lidt mudret, hvornår der er god grund. Derfor laver vi
en vejledning, så det bliver helt tydeligt for ordregiver-
ne, hvad de skal og kan gøre.
Vi
vil også invitere fagbevægelsen, lønmodtager- og
arbejdsgiverorganisationer
og andre interessenter til
at
drøfte sagen nærmere,
så vi kan blive klogere på,
hvad vi kan gøre. Det er dem, der kender forholdene
på for eksempel byggepladserne bedst. Derfor har vi
brug for deres input for at få de bedst mulige ordninger.
Endelig har vi også taget problemstillingen op på euro-
pæisk niveau. Erhvervsminister Simon Kollerup har
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
sidste år indledt en dialog med den ansvarlige Kom-
missær om problemstilling.
Og jeg har fulgt op ved at sende et brev til kommissæ-
ren, hvor vi efterspørger mere klarhed for, hvornår og
hvordan vi kan styrke brugen af sociale klausuler i ud-
bud, således at vi kan styrke antallet af nationale lær-
lingepladser i vores udbud.
Og vi vil fortsat
tage problemstillingen op med de
europæiske kollegaer
og kæmpe for, at vi finder en
europæisk fælles løsning.
Der er selvfølgelig
brug for ”fair bevægelighed” og ik-
ke bare ”fri bevægelighed” i Europa. Det er derfor, vi
allerede arbejder for en række tiltag på EU-niveau, der
skal sikre os imod social dumping i EU, så den frie be-
vægelighed ikke kommer til at gå ud over ordentlige
vilkår på arbejdsmarkedet. Det gælder i høj grad også
lærlingepladser.
Vi har allerede spillet ind i drøftelser om behovet for at
justere EU’s udbudsregler –
og vi vil fortsat arbejde for
at styrke de nuværende regler og rammer for fair bevæ-
gelighed.
For eksempel er beskæftigelsesministeren allerede ved
at undersøge, om der vil være opbakning til en række
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
initiativer
blandt andet et ID-kort til udstationerede
og vandrende arbejdstagere og en sortliste over virk-
somheder, der er dømt for underbetaling, grove tilside-
sættelser af arbejdsmiljølovgivningen eller lignende.
Alt sammen for at undgå social dumping, for at bevare
et stærkt dansk arbejdsmarked og for at have et fælles
stærkt arbejdsmarked i EU.
[Afslutning]
Med det i baghovedet vil jeg give ordet videre til bør-
ne- og undervisningsministeren Pernille Rosenkrantz-
Theil.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
2332619_0010.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 298
Offentligt
Erhvervsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 298 (Alm. del):
I brev af 4. februar har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 298:
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 4. februar
2021 om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier,
jf. ERU alm. del
samrådsspm A?
Svar:
Vedlagt fremsendes som ønsket talepapir fra samrådet den 4. februar
2021.
8. februar 2021
Sags nr.:21/03189
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 298
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Erhvervsudvalget pba. spørgsmål fra Karsten Hønge (SF)
Samrådsspørgsmål A fra Karsten Hønge om ansættelse af lærlinge i Polen
i forbindelse med indfrielse af sociale klausuler vedr. sygehusbyggeri i
Odense.
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Medlemmer af Erhvervsudvalget
Folketinget
Erhvervsudvalget.
2 minutter.
Torsdag den 4. februar kl. 13.30-15.00. FT, Landstingssalen.
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
2332619_0012.png
1. Indledning og besvarelse af spørgsmål
Tak for det.
Erhvervsministeren har allerede svaret på det primære i spørgsmålet, så derfor
vil jeg tale mere generelt om de udfordringer, som vi står overfor i relation til
det, der nu hedder
lærepladser.
Det var nemlig en af de forandringer, vi lavede
med den store lærlingeaftale i efteråret, nemlig at det går fra at hedde praktik-
pladser til at hedde lærepladser. Det er selvfølgelig den mindste del, men det er
til gengæld synligt og understreger, at det, der er tale om, er uddannelsesforløb.
Vi har diskuteret den her udfordring, siden ruder konge var knægt, og jeg kan
afsløre, at da vi sad til trepartsforhandlingerne om det her, der var der sådan en
on-going konkurrence om, hvem af os, der længst tilbage i tiden havde deltaget
i demonstrationer, der havde handlet om lærlingeforhold og mangel på lære-
pladser. Vi kunne slå fast, at det var Kim Simonsen fra HK, der qua sin alder,
havde været til de demonstrationer, der gik længst tilbage. Der var vi tilbage i
1970'erne.
Så bare for at sige, at problemerne omkring manglende lærepladser har været et
problem, der har været stort set siden dengang man arvede det at komme i lære
fra sin far, og siden da har man aldrig rigtig som samfund fået taget ordentlig
fat på det her.
Derfor har det været afgørende vigtigt for regeringen, at det var et af de områ-
der, hvor vi faktisk gennemførte en stor aftale, coronaen til trods.
Derfor er jeg også glad for, at spørgeren sætter fokus på området.
En del af løsningen handler om at bruge det potentiale, der er i de sociale klau-
suler, og det er præcis det, erhvervsminister lige har redegjort for.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
Derudover har regeringen i 2020 haft ekstraordinært stort fokus på lærepladser
til eleverne på erhvervsuddannelserne.
I maj 2020 indgik vi en meget ambitiøs trepartsaftale, den første af to sidste år,
der har holdt hånden under lærepladserne på trods af den usikkerhed og de ud-
fordringer, der er fulgt med corona.
Der kom simpelthen et kæmpe dyk i antallet af lærepladser da coronaen ramte,
og det dur selvfølgelig ikke, at en krise medfører, at en stor gruppe unge ikke
kan få en uddannelsesplads og dermed kommer til at betale prisen for krisen.
Med den aftale blev der udmøntet samlet set 5,4 mia. kr. De penge gik primært
til at give virksomhederne et økonomisk incitament til at tage lærlinge ind.
Derfor er der kommet tal henover efteråret, som har vakt gevaldigt store smil
på uddannelsesområdet fordi det faktisk er lykkedes. De seneste tal viser, at der
i november 2020 blev oprettet 9 pct.
flere
lærepladser end i november 2019. Vi
ved i øvrigt, at det samlede indgåede antal af uddannelsesaftaler for 2020 endte
med at gå i plus i forhold til året før. Det ved jeg ikke, om nogensinde er sket
før i en krisetid, at det faktisk er gået den rigtige vej på et punkt som det her.
Den 21. november 2020 indgik regeringen nummer to trepartsaftale med ar-
bejdsmarkedets parter om lærepladser. Der var fokus at skabe løsninger på
nogle af de tilbagevendende problemer på området.
Vi flytter ansvaret for at finde lærepladser fra elev, som står med problemet
selv. Jeg mødte fra måneder tilbage, da der var lidt åbent i samfundet, en elev,
som havde søgt mere end 50 forskellige lærepladser og kun havde fået svar på
en brøkdel af dem, og det var så i øvrigt hans første indgang til at skulle være
en del af arbejdsmarkedet og et forsøg på at få en uddannelse.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Talepapirer fra samrådet den 4/2-21 i Erhvervsudvalget om anvendelse af sociale klausuler på offentlige danske byggerier, fra erhvervsministeren og børne- og undervisningsministeren
Det dur simpelthen ikke. Fremover bliver det skolernes ansvar at finde de lære-
pladser, der skal til til de elever, der ikke har fundet dem på forhånd.
Der afsættes et stort millionbeløb til den lærepladsunderstøttende indsats, lige-
som det bliver billigere fremover for virksomheder at have lærlinge.
Og så en af vigtigste ting er, at vi rykker tidspunktet for, hvornår der skal være
indgået lærepladser, så man får et forløb, hvor man faktisk ved, hvad man skal
på den anden side af sommerferien i stedet for, som det er i dag, at omkring
halvdelen af eleverne ikke ved, hvad der skal ske på den anden side af grund-
forløb to.
Jeg er overbevist om, at aftalen samlet set vil gøre det lettere for elever at få en
læreplads. Jeg tror også, at det kommer til at give et meget bedre flow i deres
uddannelse i stedet for de her afbrudte forløb, hvor man ikke ved hvad man
skal lige om lidt.
Og jeg vil understrege, at vi fra regeringens side har meget stort fokus på den
her udfordring, og at vi skridt for skridt gerne vil forandre på det. Derfor er alle
gode ideer velkomne.
Jeg tror, at der skal ske flere ryk end det vi har lavet her, og det gælder selvføl-
gelig også for den del af befolkningen, der ikke trak på uddannelseskontoen
som unge. Vi skal være langt bedre til at skabe meget bedre modeller for, hvor-
dan vi får givet en større del af den voksne befolkning et fag, selvom de ikke
fik taget det som unge.
Tak for ordet.
4