Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2371350_0001.png
Beretning nr.
00
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 00. april 2021
1. udkast
til
Beretning
om
kommunernes og regionernes overheadomkostninger
1. Indledning
Når der afsættes bevillinger til flere ansatte i kommuner‐
ne og regionerne er det generelt afgørende, at der opnås
mest mulig borgernær velfærd for pengene. Det betyder, at
en så stor andel af bevillingerne som muligt skal anvendes
til at ansætte medarbejdere.
Ved ansættelse af flere medarbejdere vil der dog også
være en række tilknyttede løbende omkostninger – såkaldt
overhead – herunder eksempelvis til kontorarbejdsplad‐
ser. De indirekte omkostninger ved et årsværk (overhead)
er ifølge Finansministeriets vejledning om det udvidede to‐
talbalanceprincip (DUT): »kendetegnet ved ikke direkte at
kunne henføres til udførelsen af den konkrete opgave. Det
kan fx være udgifter til ejendomsdrift, kontorhold, it og
kontorarbejdspladser.« (2007: 4).
Indførslen af minimumsnormeringer med den tilhørende
bevilling til flere ansatte i kommunerne viser et behov for
at drøfte processen for fastlæggelse af overheadomkostnin‐
ger nærmere. Det illustreres bl.a. ved, at KL fastholder, at
overheadomkostningerne skal være 20 pct. med henvisning
til, at dette er sædvanlig praksis, mens flere kommuner har
valgt at anvende en væsentligt lavere andel af de tildelte
bevillinger til netop minimumsnormeringer på overheadom‐
kostninger (f.eks. »360 millioner kroner til vuggestuer og
børnehaver kan gå til alt andet end flere voksne« bragt på
dr.dk den 12. marts 2021).
2. Baggrund
Overheadomkostninger dækker over en række omkost‐
ninger, som er forbundet med at have flere medarbejdere an‐
sat. Sådanne omkostninger – til efteruddannelse m.v. – skal
naturligvis dækkes. Omkostningerne varierer imidlertid fra
sag til sag. En række af omkostningerne kan være helt eller
delvist faste omkostninger, som ikke stiger ved flere ansatte
eller som stiger i mindre grad end forudsat ud fra en gen‐
nemsnitsbetragtning grundet eksempelvis stordriftsfordele.
Typisk vil der være forskel mellem på den ene side sager,
hvor kommuner eller regioner pålægges nye opgaver, og på
den anden side sager, hvor der tilføres midler til flere ansatte
til at løse eksisterende og kendte opgaver. Nye opgaver kan
eksempelvis være i form af krav om større aktivitet eller
flere registreringskrav. Det afledte behov for flere ansatte vil
indebære overheadomkostninger, herunder til ledelse, even‐
tuel husleje m.v.
Ved en række andre bevillinger – f.eks. i tilfældet med
de afsatte midler til minimumsnormeringer – er der omvendt
ingen krav om at udføre nye opgaver, registreringer eller
andet. Her skal de nye ansatte bidrage til at løse de eksi‐
sterende opgaver. Det vil i et vist omfang også medføre
overheadomkostninger, idet der eksempelvis vil være behov
for ekstra ressourcer til pc�½er, arbejdsstationer etc., men dis‐
se omkostninger vil være lavere end overheadomkostninger
ved nye opgaver. Kravet om minimumsnormeringer betyder
ikke, at lokaler skal udbygges eller at ledelsen skal udvi‐
des. Tværtimod vil mere pædagogisk personale i daginstitu‐
tionerne, som i denne konkrete sag, alt andet lige bidrage til
at reducere stress og sygefravær, fordi der er flere hænder
til at løfte opgaverne, og derved også gøre det muligt at fast‐
holde personale i længere tid, hvilket vil gøre organiseringen
af arbejdet lettere.
Når der anvendes en fast overheadsats på eksempelvis 20
pct. er det udtryk for en gennemsnitsbetragtning på tværs
af overheadsager, herunder både sager hvor kommuner og
regioner pålægges nye opgaver, og sager hvor der tilføres
midler til at løse eksisterende og kendte opgaver. Det kan
være nødvendigt med en gennemsnitsbetragtning, hvis man
ikke kender opgaven og behovene så detaljeret, at der kan
laves en bedre vurdering. Det kunne endvidere fremføres, at
der hvert år forhandles overhead på en lang række sager, og
DokumentId
Journalnummer
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 97: Udkast til beretning om kommunernes og regionernes overheadomkostninger
2371350_0002.png
2
at en standardsats på 20 pct. således dækker omkostninger‐
ne, når man ser på tværs af disse. I det perspektiv vil 20 pct.
overhead være for lavt i nogle sager og tilsvarende for højt i
andre, hvorved afvigelserne i henholdsvis positiv og negativ
retning udligner hinanden over tid.
Det forholder sig imidlertid anderledes ved større bevil‐
linger. Ved større bevillinger vil det være relevant at analy‐
sere behovet nærmere, så der kan foretages en konkret og
mere detaljeret beregning. Både med henblik på at sikre,
at aftalte bevillinger i de konkrete tilfælde i videst muligt
omfang rent faktisk går direkte til de tiltænkte formål med
henblik på at realisere de politiske målsætninger på et gi‐
vent område. Konkret i sagen om minimumsnormeringer
til flest muligt voksne i vuggestuer og børnehaver. Men
også ud fra en betragtning om, at en gennemsnitssats ikke
er meningsfuld at anvende, når der er tale om ekstra store
bevillinger. Såfremt kompensationen på 20 pct. overhead
for minimumsnormeringer eksempelvis er for høj, kan man
ikke hævde, at en så stor overkompensation vil blive udlig‐
net »automatisk« gennem tilsvarende underkompensation i
efterfølgende overheadsager af samme bevillingsmæssige
størrelse.
En sådan konkret beregning burde allerede i dag være
udgangspunktet, idet følgende fremgår af Finansministeri‐
ets vejledning om det udvidede totalbalanceprincip (DUT):
»Princippet om, at det er de faktiske kommunale mer- eller
mindreudgifter, der indgår i kompensationen, indebærer, at
overheadudgifterne opgøres, så de i videst muligt omfang
afspejler de faktiske udgifter. Det må således i hver enkelt
sag bedømmes, hvilke udgiftselementer der skal inddrages i
beregningen af kompensationen.« (2007: 4).
Ved mindre bevillinger bør der ikke være et princip om
konkrete beregninger, men der bør så vidt muligt laves et
konkret skøn for overheadomkostningerne, som ikke nød‐
vendigvis skal udgøre 20 pct.
3. Politiske bemærkninger
Et <>tal i udvalget (SF, RV og EL) pålægger på den bag‐
grund regeringen at forsøge at nå til enighed med KL og DR
om en hensigtserklæring med følgende hovedelementer ved
dette års forhandlinger af økonomiaftalerne for kommunerne
og regionerne:
- Ved større nye bevillinger skal der foretages en konkret
beregning af niveauet for overheadomkostninger. Det skal
således understøttes af konkrete beregninger af overheadom‐
kostningerne, hvis der skal anvendes en overheadsats på
20 pct. i stedet for en lavere sats. Disse beregninger skal
endvidere gøres offentligt tilgængelige med henblik på at
skabe øget transparens omkring den konkrete udmøntning af
større nye bevillinger, og hvad midlerne rent faktisk går til.
- For så vidt angår fastsættelse af overheadsatsen er der
grundlæggende forskel på sager, hvor kommunerne og re‐
gionerne pålægges nye opgaver, og sager, hvor kommunerne
eller regionerne får flere ressourcer til at udføre eksisterende
opgaver. Med hensyn til sidstnævnte, hvor kommuner og
regioner f.eks. får flere ressourcer til at ansætte mere perso‐
nale til at varetage eksisterende opgaver, vil udgangspunktet
være en lavere overheadsats end ved pålægning af nye opga‐
ver.
4. Udvalgsarbejdet
Udvalget har drøftet udkast til beretning på <1> møde.
P.u.v.
Søren Egge Rasmussen
formand