Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2368557_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
1240 København K
Vestre Boulevard 7
9600, Aars
Dato: 8. april 2021
Anmodning om foretræde for
Indenrigs- og Boligudvalget
I Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommune gør vi vores andel for at indfri de
ambitiøse mål i Klimaloven med tiltag rettet mod alt fra øget genanvendelse og industrielle
symbioser til grøn transport og mobilitet. Et af de steder, hvor vi går forrest, er på landvind,
hvor vores tre kommuner tilsammen leverer et væsentligt bidrag til omstillingen til vedvarende
energi.
Danmarks største landvindmøllepark, Thorup-Sletten, ligger i Jammerbugt og
Vesthimmerlands Kommune. Vindemøllerne, som blev taget i brug i september 2020, er
etableret af Eurowind Energy A/S og har en samlet effekt på 77 MW, svarende til det årlige
strømforbrug for ca. 65.000 husstande.
Med en afgørelse af den 9. marts 2021 valgte Planklagenævnet samt Miljø- og
Fødevareklagenævn at ophæve miljørapporten og lokalplanerne i Jammerbugt og
Vesthimmerlands Kommune. Det til trods for, at klagenævnet tidligere havde truffet afgørelse
om, at klagen ikke skulle have opsættende virkning. Afgørelsen blev truffet efter 21 måneders
sagsbehandlingstid, og vi står nu i en situation, hvor Thorup-Sletten, et anlæg til 750.000.000
kr., som allerede er taget i brug, i yderste konsekvens skal fjernes.
Det udgør et enormt problem
ikke blot for investorerne og vores kommuner, men for den
folkelige opbakning til etablering af de nye energianlæg, som er en forudsætning for, at vores
grønne omstilling lykkes.
Thorup-Sletten er blot et af flere eksempler, hvor nævnene underkender kommuners
planlægning i denne type projekter. Et andet aktuelt eksempel er den kommende
landvindmøllepark ved Nørrekær Enge, som ligger i Aalborg og Vesthimmerlands Kommune,
og som skal etableres af Vattenfall A/S. Projektet får en samlet effekt på mindst 130 MW,
svarende til det årlige strømforbrug for ca. 85.000 husstande.
Etableringen af Nørrekær Enge har afventet afgørelser i Planklagenævnet og i Miljø- og
Fødevareklagenævn, som den 25. november 2020, efter 22 måneders sagsbehandling, valgte
at ophæve miljørapport og VVM-tilladelser i begge kommuner samt plangrundlaget i
Vesthimmerlands Kommune. Det er 7 års omfattende forarbejde, der ophæves, og det er til
trods for, at Planklagenævnet undervejs traf afgørelse om, at klagen ikke skulle have
opsættende virkning.
Tilsammen repræsenterer de to sager et udpræget og gennemgående problem i planlægning
af energianlæg, herunder særligt landvindmøller. Kommunernes planlægning er i forvejen
tidskrævende og omfattende processer, som i høj grad påvirker de omfattede borgere og
lokalsamfund, mens de pågår. Dertil kommer, at det i højere grad er reglen end undtagelsen,
at denne type større anlægsprojekter er genstand for klager, og at afklaringen for kommunen,
investorer, lodsejere og borgere trækker ud. Men at de efterfølgende underkendes grundet
mangler, og på trods af nævnsafgørelser om, at klagerne ikke vil få opsættende virkning - dét
er et problem, der skal adresseres.
Side 1 af 2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Henvendelse af 8/4-21 fra Vesthimmerlands Kommune, Aalborg Kommune og Jammerbugt Kommune vedr. foretræde om landvindmølleparker
2368557_0002.png
På den baggrund ønsker vi at få foretræde for Erhvervsudvalget for at drøfte forslag til,
hvordan vi fremadrettet kan sikre mere smidige planprocesser, så de omfattede parter i
etablering af fremtidige energianlæg ikke ender i tilsvarende situationer. Vi anderkender, at
loftet på 6 måneder for sagsbehandlingstiden af klager over vedvarende energiprojekter fra
2021-2024 vil bidrage positivt, men derudover foreslår vi blandt andet:
At nævnene i disse situationer alene bør ophæve kommunernes VVM-tilladelser, når der
ikke konstateres retslige mangler i vedtagelsen af plangrundlag. Planprocesser for
vindmølleprojekter løber over mange år, og det øger sandsynligheden for, at praksis
ændres i løbet af processen
særligt når projekterne er i nærheden af Natura2000-
områder. Det virker disproportionalt at ophæve hele plangrundlaget, når det er alene er
mangler i miljørapportens undersøgelsesgrundlag. Vi er indforstået med, at
lovgivningen kan stå i vejen herfor og opfordrer derfor til at se på, hvordan
lovændringer kan sikre mere smidige planprocesser.
At Nævnene i deres afgørelser i højere grad bør forholde sig til større
samfundsmæssige hensyn, eksempelvis til borgere, investorer og den grønne
omstilling, når det gælder vedvarende energiprojekter. Det er netop denne balance
mellem forskellige hensyn, som den kommunale planlægning tager afsæt i.
At de høringsberettige statslige styrelser går mere aktivt ind og tager stilling til
eventuelle mangler i høringsfasen, så disse ikke først opdages, når Nævnene behandler
eventuelle klagesager. Det gælder særligt for projekter i nærheden af Natura2000-
områder, som jo også er udpeget som et emne af statslig interesse i forbindelse med
kommuneplanlægningen. Dette er endnu mere vigtigt, da udpegningsgrundlaget, som
nævnt, kan ændres under processen.
Vi ser frem til at drøfte de omtalte problemstillinger og forslag med Udvalget.
Med venlig hilsen
Mogens Christen Gade
Borgmester
Jammerbugt Kommune
Hans Henrik Henriksen
Rådmand, By- og Landskab
Aalborg Kommune
Per Bach Laursen
Borgmester
Vesthimmerlands Kommune
Links til afgørelser:
Planklagenævnets afgørelse af den 25. november 2020 om vindmølleprojektet Nørrekær Enge.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse af den 25. november 2020 om vindmølleprojektet
Nørrekær Enge.
Planklagenævnets afgørelse af den 9. marts 2021 om vindmølleprojektet Thorup-Sletten.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse af den 9. marts 2021 om vindmølleprojektet Thorup-
Sletten
Side 2 af 2