Kbh. 01.04.2021
Til Folketingets boligudvalg
Jeg plejer at titulere mig selv bolighaj. Det er nu ikke ment bogstaveligt men udtryk for at jeg
arbejder en lille smule med Ejendomme og således har lidt praktisk erfaring med samme.
Jeg er i den egenskab bliver opmærksom på, at reglerne omkring varmeafregning herunder
hvordan varmeforbruget måles er på vej til at blive ændret, vist nok fra 2026
Jeg ved ikke om I i udvalget er bekendt med at der faktisk kun findes tre firmaer i Danmark som
udfører arbejde med varmeregnskab herunder aflæsning af forbrug med mere.
Da jeg kan forstå at nyordningen blandt andet går ud på, at der fremover skal finde fjernaflæsning
af varmeforbruget sted så opstår der det problem med at man bliver bundet til en leverandør, idet
de andre firmaer ikke kan aflæse de andre leverandøres elektronik og hermed forbruget, hvorved
man bliver bundet til en leverandør, idet et skift vil koste op mod kr. 3.000 pr boligenhed for at få
skiftet målere til en anden leverandørs målere. Det virker næsten som med biler hvor man tidligere
var nødsaget til at få laver service hos leverandøren hvis garantien skulle dække.
Der er med andre ord på vej til at blive etableret en oligopolstilling eller hvad man nu kalder det når
der kun er tre udbydere, hvilket jeg finder meget uheldigt, idet konkurrencen dermed helt forsvinder
til ugunst for lejerne som jo er dem der kommer til at betale for udskiftning af målere til nogle nye
der kan fjernaflæses og dels til at lejerne skal betale de takster som Oligopolisterne opkræver, idet
omkostningerne for at skifte er så tilpas høje så man ikke flytter.
Principielt kunne jeg jo være ligeglad da jeg blot kan videresende regningen til lejerne, men jeg er
dels påpasselig med penge især andres og dels er jeg ikke meget for at lande så solidt i deres
klør.
Jeg synes som minimum at det bør være sådan at leverandørerne skal være forpligtet til at give
konkurrenterne adgang til at kunne aflæse målere så man ikke er tvangs bundet til 1. leverandør.
Jeg er for nylig kommet i en anden lidt akavet situation, idet det viser sig at den vaskerier ordning
jeg har praktiseret måske ikke er i orden, selv om ordningen er frivillig.
Jeg har nemlig gjort det at jeg for at undgå alt muligt med regnskab og lignende har sat en fast
takst 50 kr om måneden for brug af vaskeri herunder tørretumbler pr bolig pr måned. Jeg bliver
ikke rig af ordningen men forhindre at alle sætter vaskemaskiner op men de konsekvenser det har
for en gammel ejendom.
Jeg har som følge af den opståede situation undersøgt hvad et vaskeri system til registrering og
opkrævning koster og det viser sig at det er ret dyrt, hvis man skal anskaffet et system der kan
registrere hvem der vasker.
I en ejendom jeg ejer hvor der er er 6 lejemål koster det således rundt 15.000 for at få et system
installeret og en fast årlig afgift på ca 3.000 kr for at blive tilsluttet et sådant system. Hertil kommer,
at der er løbet driftsomkostninger på som på årsbasis løber op i ca 4.000 kr.
Når man betænker at lejerne i dag har en samlet udgift til vaskeri i på under 4000 kr årligt, betyder
det rent faktisk at omkostningen for lejerne stiger med op mod 100%, idet der jo også kommer en
huslejestigning for at få sat systemet op..