Kære medlemmer af Boligudvalget
Kan udvalget hjælpe med flg. Spørgsmål.
Vi er en afdeling på 28 husstande i et Alment Boligselskab i Aalborg.
Det fremgår af vores årsregnskab at vi bliver opkrævet kontingent til Boligselskabets medlemskab af
Boligselskabernes Landsforening, i daglig tale kaldet BL, forslag om medlemskab har aldrig været fremlagt
til vedtagelse, adspurgt har selskabet ikke villet fremvise dokumentation for en vedtagelse af omtalte.
Vi ønsker ikke at bidrage til selskabets medlemskab hvilket udlejer forlanger, de henviser til et eksempel
hvor der tilfældigvis er skrevet at bidrag til BL kan konteres på konto 115.
Vi gør selskabet opmærksom på at deres henvisningen er et eksempel, og der lige så godt kunne havde
stået abonnement på Jyllands Posten, vi udbeder os en eksakt henvisning til den lovtekst §§ der siger at
afdelingen skal bidrage til udlejers medlemskab, hvilket udlejer ikke har svaret på. Vores gennemgang af
div. Lov §§ og bekendtgørelser fremgår der intet sted vi er forpligtiget til at bidrage til udlejers medlemskab
af diverse foreninger eller BL for den sags skyld.
Ønsker lejerne bistand og medlemskab så er der både Danske Lejere og LLO som repræsenterer lejerne hvis
der skulle opstå tvist mellem lejer og udlejer, og ikke udlejers interesseorganisation som varetager udlejers
interesser og ikke den almene lejer.
Vi har gjort udlejer opmærksom på lovgivningen omhandlende foreningsfrihed og retten til nej tak til
medlemskab uden respons fra udlejer.
Så kære venner har vi trådt på en øm tå.
Vi er af den faste overbevisning vi har loven på vores side og retten til at sige nej. Hvad siger udvalget kan
vi få et klart svar fra udvalget, på for hånd tak.
Venlig hilsen
Peter Clausen
Hostrups Have nr. 4
9000 Aalborg