Ændringen af betalingskommuneforholdene
Kasper Lund Nødgaard
Projektansvarlig
Telefon: 25 55 19 18
Æ dri ge af betali gsko
Notatet er udarbejdet den 24. februar 2021
u eforholde e
En gennemgang af kvaliteten, objektiviteten, påvirkeligheden af kode-4
forholdene versus det italesatte omfang
Med
Aftale om reform af udligningssystemet
blev det vedtaget, at betalingskommunefolketallet ikke længere skal
anvendes til opgørelsen af hver kommunes tilskud og udligning. Derved blev det økonomiske incitament til at
udbygge og vedligeholde den bagvedliggende kode-4 registrering i CPR afskaffet. Nærværende notat har til formål
at undersøge de problematikker, udfordringer og kvalitetsmæssige ændringer, som denne ændring har medført i
regi af CPR-registret og det mellemkommunale refusionsområde.
Baggrund for kritik af kode-4 forholdene
Kode 4 - registeret repræsenterer en arbejdsmæssig værdi, som i snart 40 år er blevet udbygget og vedligeholdt
med det formål at kvalificere den lovpligtige kontrol af særligt det mellemkommunale område. Fjernes registret
vil en del af dette fundament forsvinde og besværliggøre det kommunale arbejde på området.
Indenrigsministeriet har begrundet nedlæggelsen af den obligatoriske registrering af kode-4 forholdet med en
utilstrækkelig kvalitet i registreringen og kommunernes vedligeholdelse heraf
1
.
Der har været rejst tvivlsspørgsmål vedrørende registreringernes objektivitet og kvalitet af henholdsvis Social- og
Indenrigsminister Astrid Krag og tidligere Økonomi- og Indenrigsminister, Simon Emil Ammitzbøll Bille. Dette
uagtet, at ministeriet i et svar givet til Folketingets partier den 19. februar 2020 selv bekræfter, at
betalingskommuneforhold i udligningssystemet blev indført, fordi Kode-4 angiver den mest direkte sammenhæng
mellem udgift og indtægt. Som det fremgår af betænkning 1533 fra det daværende Økonomi- og
Indenrigsministeriets finansieringsudvalg, blev Kode-4 anvendt til udredningen af hver kommunes udgiftsbehov
og følgelig behov for udligning igennem udgiftsbehovsopgørelse (tidligere strukturelle under-/overskud). Hvilket
ligeledes dannede baggrund for at inkludere kode-4 registreringen ved reformeringen af udligningssystemet med
virkning fra 1986
2
.
Checks and balances
i registrering af kode-4 forhold
Dataproces har igennem ni års arbejde med udligning opsamlet en bred erfaring med Kode-4 forholdenes
objektivitet, påvirkelighed og kvalitet og ønsker på den baggrund at kvalificerer debatten.
I forhold til kode-4 forholdenes objektivitet og påvirkelighed, forstået som muligheden for at korrigere og ændre
i kode-4 forholdene, hersker der en række
checks and balances
- principper i registreringerne, som sikrer, at
ændringer ikke foretages uden et fagligt grundlag. Heraf en række kommunale incitamentsstrukturer i forbindelse
med egen opgavevaretagelse, som det følgende vil præcisere.
Først og fremmest danner registreringen af et korrekt kode-4 forhold en indikator for, at der kan indkræves
mellemkommunal refusion på en række områder. Betalingskommuneforholdet, og følgelig hvilken kommune som
har ret til refusion, består uanset registreringen
–
men registreringen er en let og intuitiv måde at gennemskue og
1
Se eve tuelt: Svar givet til partier e på Christia s org vedr. spørgs ålet ”Hvorfor a går væk fra
etali gsko
u efolketal i kriteriet for efolk i gstil agega g?” de 9. fe ruar
sa t a alyser vedr. forha dli ger e
om et nyt udligningssystem i foråret 2020. Samt følgende beskrivelse https://im.dk/media/38093/kommunale-
registreringer.pdf
2
Se eventuelt betænkning 1059, statsfinansieret udligning, 1985 samt de øvrige betænkninger vedr. reformeringen af
systemet i perioden 1982-1986
Skalhuse 5, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 3