Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2343771_0001.png
Ændringen af betalingskommuneforholdene
Kasper Lund Nødgaard
Projektansvarlig
Telefon: 25 55 19 18
[email protected]
Æ dri ge af betali gsko
Notatet er udarbejdet den 24. februar 2021
u eforholde e
En gennemgang af kvaliteten, objektiviteten, påvirkeligheden af kode-4
forholdene versus det italesatte omfang
Med
Aftale om reform af udligningssystemet
blev det vedtaget, at betalingskommunefolketallet ikke længere skal
anvendes til opgørelsen af hver kommunes tilskud og udligning. Derved blev det økonomiske incitament til at
udbygge og vedligeholde den bagvedliggende kode-4 registrering i CPR afskaffet. Nærværende notat har til formål
at undersøge de problematikker, udfordringer og kvalitetsmæssige ændringer, som denne ændring har medført i
regi af CPR-registret og det mellemkommunale refusionsområde.
Baggrund for kritik af kode-4 forholdene
Kode 4 - registeret repræsenterer en arbejdsmæssig værdi, som i snart 40 år er blevet udbygget og vedligeholdt
med det formål at kvalificere den lovpligtige kontrol af særligt det mellemkommunale område. Fjernes registret
vil en del af dette fundament forsvinde og besværliggøre det kommunale arbejde på området.
Indenrigsministeriet har begrundet nedlæggelsen af den obligatoriske registrering af kode-4 forholdet med en
utilstrækkelig kvalitet i registreringen og kommunernes vedligeholdelse heraf
1
.
Der har været rejst tvivlsspørgsmål vedrørende registreringernes objektivitet og kvalitet af henholdsvis Social- og
Indenrigsminister Astrid Krag og tidligere Økonomi- og Indenrigsminister, Simon Emil Ammitzbøll Bille. Dette
uagtet, at ministeriet i et svar givet til Folketingets partier den 19. februar 2020 selv bekræfter, at
betalingskommuneforhold i udligningssystemet blev indført, fordi Kode-4 angiver den mest direkte sammenhæng
mellem udgift og indtægt. Som det fremgår af betænkning 1533 fra det daværende Økonomi- og
Indenrigsministeriets finansieringsudvalg, blev Kode-4 anvendt til udredningen af hver kommunes udgiftsbehov
og følgelig behov for udligning igennem udgiftsbehovsopgørelse (tidligere strukturelle under-/overskud). Hvilket
ligeledes dannede baggrund for at inkludere kode-4 registreringen ved reformeringen af udligningssystemet med
virkning fra 1986
2
.
Checks and balances
i registrering af kode-4 forhold
Dataproces har igennem ni års arbejde med udligning opsamlet en bred erfaring med Kode-4 forholdenes
objektivitet, påvirkelighed og kvalitet og ønsker på den baggrund at kvalificerer debatten.
I forhold til kode-4 forholdenes objektivitet og påvirkelighed, forstået som muligheden for at korrigere og ændre
i kode-4 forholdene, hersker der en række
checks and balances
- principper i registreringerne, som sikrer, at
ændringer ikke foretages uden et fagligt grundlag. Heraf en række kommunale incitamentsstrukturer i forbindelse
med egen opgavevaretagelse, som det følgende vil præcisere.
Først og fremmest danner registreringen af et korrekt kode-4 forhold en indikator for, at der kan indkræves
mellemkommunal refusion på en række områder. Betalingskommuneforholdet, og følgelig hvilken kommune som
har ret til refusion, består uanset registreringen
men registreringen er en let og intuitiv måde at gennemskue og
1
Se eve tuelt: Svar givet til partier e på Christia s org vedr. spørgs ålet ”Hvorfor a går væk fra
etali gsko
u efolketal i kriteriet for efolk i gstil agega g?” de 9. fe ruar
sa t a alyser vedr. forha dli ger e
om et nyt udligningssystem i foråret 2020. Samt følgende beskrivelse https://im.dk/media/38093/kommunale-
registreringer.pdf
2
Se eventuelt betænkning 1059, statsfinansieret udligning, 1985 samt de øvrige betænkninger vedr. reformeringen af
systemet i perioden 1982-1986
Skalhuse 5, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Henvendelse af 26/2-21 fra Dataproces vedr. udligning
2343771_0002.png
Ændringen af betalingskommuneforholdene
Kasper Lund Nødgaard
Projektansvarlig
Telefon: 25 55 19 18
[email protected]
kvalificere det mellemkommunale område og eget arbejde på. Med afsæt i retssikkerhedsloven skal
betalingskommunen efter §9c, stk. 1. betale refusion for udgifterne efter
3
:
-
-
-
-
-
Serviceloven
Beskæftigelsesindsatsloven
Aktivloven
Boligstøtteloven
Pensionslovgivningen
Alle ændringer rejser automatisk behov for afklaring hos både betalingskommune og bopælskommune
Ændringer af et kode-4 forhold i CPR-registret indikerer en ændring af betalingskommunen for de
borgerrelaterede udgifter på ovennævnte områder
4
. En vilkårlig ændring i et kode-4 forhold vil således pr.
automatik rejse spørgsmål vedr. øvrige borgerrelaterede betalinger og følgelig udgifter mellem hhv. bopæls- og
betalingskommunen.
Alene dette forhold medfører en vis upåvirkelighed af registret. Det er med andre ord ikke muligt at indføre eller
slette et eventuelt korrekt registreret kode-4 forhold med henblik på at optimere egen indtægt i form af tilskud-
og udligning, da det alt andet lige vil rejse tvivlsspørgsmål vedrørende de mellemkommunale udgifter relateret til
de pågældende borgere. Rettelser af kode-4 forhold må på den baggrund formodes alene at blive foretaget ud fra
et kvalitetsmæssigt hensyn med afsæt i registreringen af den korrekte betalingskommune.
Erfaringen viser at ændringer gennemføres med gensidigt samtykke
Ovenstående beskrivelse af systemets indretning stemmer med kommunernes praksis på området. Det er
Datapro es’
erfaringer, at der i den kommunale arbejdsgang typisk først foretages ændringer i registret efter
henvendelse herom til modpartskommunen. Jævnfør gældende regelgrundlag er det alene bopælskommunen,
som kan foretage en ændring af kode-4 forholdet i CPR-registret. Hvis bopælskommunen således ikke er
betalingskommune, skal betalingskommunen rette henvendelse til bopælskommunen, såfremt forholdet ønskes
ændret.
Jæv før Datapro es’ erfari g ed o rådet foreko
er det sjælde t, at et kode-4
forhold slettes eller
indføres, uden bopælskommunen informerer betalingskommunen herom, inden en eventuel rettelse foretages.
Hverken ændringer, indførelser eller sletninger vedrørende kode-4 registreringerne formodes derfor effektueret
uden samtykke herom mellem bopæls- og betalingskommune. Med fjernelsen af kravet for opdateringen af kode-
4 forholdene i CPR-registret pr. 1. januar 2021 fjernes en central rettesnor for de mellemkommunale betalinger i
landets kommuner.
Høj kvalitet i kode-4 registeret
Ovenstående siger dog ikke noget om kvaliteten af registret
herunder antallet af fejl, der hvert år observeres
omkring årsskiftet, og som kritikken af kvaliteten i registreret beror på. Nedenstående tabel viser en oversigt over
antal identificerede fejlregistreringer af kode- 4 forhold i forbindelse med
Datapro es’ sa ar ejde ed e række
af landets kommuner om kvalitetssikringen af registret i 2016-2020
5
.
Datapro es’ a alyse er
typisk gennemført efter, at samarbejdskommunerne har gennemgået registret ud fra egne
ar ejds etoder. Datapro es’
udsøgning er foretaget med egne værktøjer udviklet på området. Udsøgningen har
til formål at sammenkøre og sammenstille de forhold, som har betydning for indkrævningen af den
mellemkommunale refusion inden for de pågældende områder og følgelig identificeringen af hvilken kommune,
Foruden de af retssikkerhedslovens fastlagte områder er området også reguleret efter en række love på
undervisningsområdet, herunder blandt andet folkeskole, specialundervisning og STU.
4
Der tages naturligvis forbehold for eksempelvis 6-årsreglen og andre love, som er nødvendige også at tage i betragtning
5
Fejlregistreringer forstås i denne sammenhæng som registreringer, hvor kode-4 forholdet i CPR-registret var registreret
med forkert betalingskommune med afsæt i de kommunale udgifter for de enkelte borgere inden for retssikkerhedslovens
§9c, stk. 1. Suppleret med hvorvidt disse borgere levede op til kravene i retssikkerhedslovens §9c, stk. 2-6 i forhold til,
hvorvidt borgere kan karakteriseres som værende mellemkommunal.
3
Skalhuse 5, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 2 af 3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Henvendelse af 26/2-21 fra Dataproces vedr. udligning
2343771_0003.png
Ændringen af betalingskommuneforholdene
Kasper Lund Nødgaard
Projektansvarlig
Telefon: 25 55 19 18
[email protected]
som har det refusionsbærende krav. Arbejdsgangen har således bestået af en gennemgang af gældende kode-4
forhold, og hvorvidt disse var korrekte, men også øvrige mellemkommunale betalinger hvor udgangspunktet er,
at bopæls- og betalingskommunen er registreret som værende den samme. Nedenstående tabel skitserer det
arbejde, som Dataproces har foretaget i regi af kode-4 indberetningerne i samarbejde med landets kommuner
mellem 2016-2020 sammenholdt med diverse parametre til udtryk for de procentmæssige fejlmarginer.
Tabel 1
2016
Antal identificerede fejl
Antal af samlede befolkning, rettelserne er
blevet identificeret i
Estimerede procentmæssige fejl i kode-4
forhold sat i relation til hele landets
population
Tabel 1: Kvaliteten af kode-4 registreringerne
Kilde: Egen tilvirkning, Statistikbanken
91
275.733
2017
206
879.249
2018
148
473.075
2019
372
962.579
2020
214
790.392
0,03%
0,02%
0,03%
0,04%
0,03%
Uddybning af tabel 1
Række 1: Antal identificerede fejl, er det antal fejl, som Dataproces i samarbejde med landets kommuner har
identificeret. De kommuner, hvori rettelserne er blevet identificeret, udgør alt mellem 4,8-15,2 pct. af landets
samlede population over de enkelte år.
Række 2 angiver det samlede population, som fejlene er identificeret ud af
Række 3 angiver, den samlede fejlmargin, når antal identificerede rettelser justeres efter landets population og
sættes i relation til denne. Beregningen forudsætter, at Dataproces kunne have identificeret en tilsvarende andel
rettelser i de kommuner, som Dataproces ikke har samarbejdet med.
Konklusion
Dataproces vurderer på baggrund af ovenstående analyse, at kritikken af kode-4 forholdenes kvalitet, objektivet
og påvirkelighed er uberettiget. Ovenstående analyse samt Dataproces’ egne analyser og erfaringer viser:
1) At kode-4 forholdene har en høj grad af kvalitet (jf. tabel 1)
2) At der er indbygget kontrolfunktioner i registreringen af kode-4 forhold fra både bopælskommune og
betalingskommunen med den konsekvens, at kode-4 forholdene ikke kan påvirkes ubemærket. Derudover har
henholdsvis betalingskommune og bopælskommune modsatrettede interesser, der er med til at forhindre den
anden part i at foretage uberettigede registreringer.
3) At det vil få voldsomme konsekvenser for den kommunale sagsbehandling og potentielt også for borgerne, hvis
kommunernes forpligtelsen til at anvende og opdatere kode-4 forholdene ikke snarest gøres obligatoriske igen.
Dataproces gør i den forbindelse opmærksom på, at tiden arbejder mod at fastholde det system, som det har taget
40 år at oparbejde og forfine.
Skalhuse 5, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 3 af 3