Ko
e teri g af ”Status otat for arbejdsgruppe o
betalingsforpligtigelse og kommunale incitamenter ved tildeling af
tilbud” af . .
Kasper Lund Nødgaard
Projektansvarlig
Telefon: 25 55 19 18
Ko
e teri g af ”Status otat for ar ejdsgruppe
o etali gsforpligtigelse og ko
u ale
i ita e ter ved tildeli g af til ud” af . .
Nærværende notat kommenterer Social-
og I de rigs i isteriets ”Status otat for ar ejdsgruppe o
etali gsforpligtigelse og ko
u ale i ita e ter ved tildeli g af til ud” af . .
Det fremgår af Social-
og I de rigs i isteriets ”Status otat for ar ejdsgruppe o
etali gsforpligtigelse
og
ko
u ale i ita e ter ved tildeli g af til ud” af . .
, at
grundlaget for ministeriets beregninger af
kommunale incitamenter ved tildeling af tilbud i andre kommune er de velfærdspolitiske analyser
Kommunal
variation på anbringelsesområdet
og
Brug af botilbud i andre kommuner
1
. De to velfærdspolitiske analyser vil i
henhold til statusnotatet blive lagt til grund for ministeriets konklusioner vedrørende kommunernes incitamenter
til at anbringe borgere internt i betalingskommunen frem for at anvende potentielt billigere og mere egnede tilbud
i andre kommuner.
De to analyser giver imidlertid ikke et fyldestgørende billede af omfanget af berørte borgere og dermed de
kommunale incitamenter, da de to analyser ikke forholder sig til de borgere, der har ophold uden for egen
kommunegrænse i andre typer tilbud, end dem som er medtaget i de nævnte analyser. Det gælder for eksempel
borgere med ophold i en plejehjemsbolig.
Datagrundlaget for ministeriets analyse er utilstrækkeligt
I den velfærdspolitiske analyse
Brug af botilbud i andre kommuner
konkluderer ministeriet, at der er 24.000 voksne
borgere, der bor i botilbud i hele landet bevilget efter
lov om social service §§ 107 og 108
tillagt 11.800 mindreårige
(jf. analysen
Kommunal variation på anbringelsesområdet).
Særligt afgrænsningen af de borgere, der kan være
mellemkommunale,
er efter Datapro es’ over evis i g u dervurderet i a alyse vedrøre de til udde e til
voksne. For udover borgere anbragt efter §§ 107 og 108 tilbud vil borgere i pleje- og ældreboliger eller andet
bopælslignende forhold, reguleret efter serviceloven, skulle medregnes. Kort sagt må alle pladser, som medfører
et ophold på mere end en dags varighed og dermed en ændring af bopælsadresse, medtænkes.
Der er pr. 30. marts 2019 registreret 59.936 døgnpladser for voksne på Tilbudsportalen
2
. Pladser der må formodes
at medføre et betalingskommuneforhold i det tilfælde, hvor institutionen er placeret uden for borgerens egen
kommune, og hvor borgeren ændre bopælsadressen til institutionen. Hertil kommer antallet af pleje- og
ældreboliger, som også bør medtages, da disse pladser ligeledes kan vedrøre et betalingskommuneforhold. Pr. 1.
september 2020 var der registreret 43.090 plejehjemsboliger på Plejehjemsoversigten.
Endelig bør et betydeligt antal borgere i eget hjem med støtte, som har flyttet kommune efter tildeling af støtte,
medregnes. Ligesom antallet af anbragte børn og unge bør tilføjes, sammen med unge i efterværn. Borgere der
1
2
Henholdsvis Velfærdspolitisk analyse nr. 21, december 2019 og velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
Dette er den seneste opgørelse, som Dataproces er i besiddelse af. Grundet ændringer i den bagvedliggende SAS-løsning i
Tilbudsportalen er opdateringer ikke blevet genereret siden vedrørende de dagsaktuelle totaler. Opgørelsen vil være til
fortolkning. Det er ikke muligt ud fra de tilgængelige data at skelne mellem, hvorvidt den enkelte plads på et tilbud er en
ambulant, dag- eller døgnplads. Der er således tale om et estimat. Derudover er pladser alene målrettet børn- og unge
frasorteret. Opgørelsen er foretaget med fokus på at konkretisere antallet af pladser, hvor en borger opholder sig over
længere tid og dermed antagelsesvis ændrer CPR-adresse således, at et betalingskommuneforhold indtræder i det tilfælde,
hvor opholdet placeres uden for egen kommune.
Skalhuse 5, 9240 Nibe | 41 21 05 00 | www.dataproces.dk | Side 1 af 3