Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2340592_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2020-21
Fremsat den 24. februar 2021 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Justering af huslejetilskud til udslusningsboliger)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1287
af 28. august 2020, som ændret ved lov nr. 1060 af 30.
juni 2020 og lov nr. 2216 af 19. december 2020, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 163 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Refusion efter stk. 1 fradrages ikke i lejerens for‐
sørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
DH000016
Social- og Ældremin., j.nr. 2020-9222
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 169 (huslejetilskud til udslusningsboliger), fra socialministeren- og ældreministeren
2340592_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder et forslag til ændring af lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. august
2020 (herefter serviceloven), som skal sikre, at et huslejetil‐
skud efter servicelovens § 163 a til en udslusningsbolig ik‐
ke modregnes borgerens forsørgelsesydelser eller andre ind‐
komstafhængige offentlige ydelser. Dermed vil intentioner‐
ne med huslejetilskuddet til udslusningsboliger efter service‐
lovens § 163 a, da det blev indført, blive indfriet.
2. Huslejetilskud til udslusningsboliger
2.1. Gældende ret
Regler om huslejetilskud i udslusningsboliger blev indført i
serviceloven med virkning fra d. 1. juli 2005.
Det følger af servicelovens § 163, stk. 2, at beboerne betaler
for ophold i boformer efter lovens §§ 107-110.
Det følger af servicelovens § 163 a, 1. pkt., at en kommune,
der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i
almenboligloven, skal refundere lejeren forskellen mellem
lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser fra‐
trukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det be‐
løb, jf. servicelovens § 163, stk. 2, som lejeren skulle have
betalt i et botilbud omfattet af servicelovens §§ 107 eller
110.
Efter de gældende regler skal refusionen efter servicelovens
§ 163 a, 1. pkt., fradrages i lejerens forsørgelsesydelser eller
andre indkomstafhængige offentlige ydelser, idet der ikke
lovhjemmel til at undtage refusionen for fradrag i disse
ydelser.
2.2. Social- og Ældreministeriets overvejelser
Kommunerne har mulighed for at hjælpe borgere med op‐
hold på midlertidige boformer efter serviceloven videre til
egen bolig ved hjælp af et huslejetilskud til en udslusnings‐
bolig i almene familieboliger. Det er en forudsætning, at
den boligsøgende har behov for en særlig social indsats,
hvor opnåelsen og fastholdelsen af en bolig står centralt i
forhold til at håndtere borgerens udfordringer. Det er ikke
tilstrækkeligt, at en person står uden bolig.
Formålet med udslusningsboligerne er at sikre en skånsom
overgang fra ophold i midlertidige boformer efter servicelo‐
ven til at bo på almindelige vilkår. Huslejetilskuddet skal
være med til at sikre, at personer, der i en periode har været
uden for det almindelige boligmarked, får mulighed for at
komme i egen bolig, og skal samtidig sikre flere pladser til
personer med særlige sociale problemer, der har behov for
en ophold på et herberg.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til det oprinde‐
lige lovforslag, at der med virkning fra 1. juli 2005 afsættes
et beløb på 1,4 mio. kr. om året til finansiering ordningen,
der med en vis usikkerhed blev skønnet at ligge på omkring
150 boliger årligt.
Der blev med indførelsen af udslusningsboliger og mulighe‐
den for et huslejetilskud efter servicelovens imidlertid ikke
tilvejebragt den nødvendige lovhjemmel til at sikre en und‐
tagelse for, at et huslejetilskud efter servicelovens til en
udslusningsbolig modregnes borgerens forsørgelsesydelser
eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Det har medført, at kommunerne enten har undladt at anven‐
de muligheden for at give et huslejetilskud grundet usikker‐
hed om lovgrundlaget eller har undladt at modregne borge‐
rens forsørgelsesydelser, som der ikke har været lovhjemmel
til.
Det har samlet medført, at ordningen ikke bruges i det om‐
fang eller på en måde, det var tiltænkt ved indførelsen.
Med en lovændring vil der kunne tilvejebringes lovhjem‐
mel, der sikrer, at huslejetilskuddet til udslusningsboliger
efter servicelovens § 163 a ikke fradrages borgerens for‐
sørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser. Dette understøtter hensigten med huslejetilskuddet
til udslusningsboliger, da det blev indført.
2.3. Den foreslåede ordning
Med det foreslåede § 163 a, stk. 2, tilvejebringes den nød‐
vendige lovhjemmel til at sikre, at huslejetilskuddet ikke
fradrages i borgerens eventuelle forsørgelsesydelser eller an‐
dre indkomstafhængige offentlige ydelser.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser og imple‐
menteringskonsekvenser for det offentlige, da der er tale
om, at der vil blive tilvejebragt lovhjemmel, der understøtter
hensigten med og omfanget af huslejetilskud til udslusnings‐
boliger, da det blev indført.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige omstillings‐
konsekvenser eller digitaliseringsrelaterede konsekvenser
for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af
de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Således
indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lov‐
forslaget understøtter sammenhæng på tværs. Lovforslaget
understøtter tryg og sikker datahåndtering og anvendelse
af offentlig infrastruktur, idet der kan kommunikeres med
kommunerne via Digital Post. Lovforslaget muliggør dog
ikke automatisk sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen
vil skulle behandle hver sag individuelt, hvilket vil indebære
faglige skøn i forhold den enkelte borgers behov for en
udslusningsbolig.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 169 (huslejetilskud til udslusningsboliger), fra socialministeren- og ældreministeren
2340592_0003.png
3
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative konse‐
kvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regule‐
ring ikke er relevante, eftersom forslaget ikke påvirker virk‐
somhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
digitale teknologier og forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borger‐
ne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. november
2020 til den 16. december 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F – Fagligt Fællesforbund, Ankestyrelsen, BDO Kommu‐
nernes Revision, Bedre Psykiatri, BL – Danmarks Almene
Boliger, Blå Kors Danmark, Brugerforeningen for aktive
stofbrugere, Brugernes Akademi, Børne – og Kulturcheffor‐
eningen, Center for Rusmiddelforskning, Center for Socialt
Udsatte Horsens, Danmarks Statistik, Danner, Danske Ad‐
vokater, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handi‐
capråd, Dansk Handicapforbund, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Addiktiv Me‐
dicin, Dansk Selskab for Børnesundhed, Dansk Selskab for
9. Sammenfattende skema
Psykosocial Rehabilitering, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Sygepleje Selskab, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den Sociale Ud‐
viklingsfond (SUF), Domstolsstyrelsen, DUF - Dansk Ung‐
doms Fællesråd, Etisk Råd, Fagbevægelsens Hovedorgani‐
sation (FH), FOA, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
FSD - Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forening for Ledere af
Offentlige Rusmiddelcentre (FLOR), Frederiksberg Kom‐
mune (Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kom‐
mune (Socialtilsyn Syd), Gadejuristen, Hjem til Alle, Hjør‐
ring Kommune (Socialtilsyn Nord), HK/kommunal, Holbæk
Kommune (Socialtilsyn Øst), Hus Forbi, Institut for Menne‐
skerettigheder, KABS – behandlingscenter for stofbrugere,
Kirkens Korshær, KFUMs Sociale Arbejde, KL, Kofoeds
Skole, Kriminalforsorgen, Kristelig Fagbevægelse, Lands‐
foreningen af Opholdssteder og Skole- og Behandlingstil‐
bud (LOS), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS),
Landsforeningen af tidligere og nuværende Psykiatribruge‐
re, Landsforeningen af væresteder (LVS), Landsforeningen
Lænken, Landsforeningen for voksne med senfølger af sek‐
suelle overgreb (SPOR), Lederforening for offentlige lede‐
re i hjemløshedsindsatser, Lev Uden Vold, Livslinjen, Livs‐
værk, LOKK – Landsorganisation af Kvindekrisecentre,
LOS – de private sociale tilbud, Lægeforeningen, Mande‐
centret, Mødrehjælpen, Offerrådgivningen i Danmark, Poli‐
tiforeningen, Projekt Udenfor, Psykiatrifonden, Red Barnet,
Reden Vesterbro, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer
for Hjemløse (SBH), SAND – De Hjemløses Landsorgani‐
sation, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn
Midt), SIND, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt
Lederforum, Socialt Udviklingscenter (SUS), Familieretshu‐
set, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Ungdommens Røde
Kors, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd og WeShelter.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kom‐ Ingen
Ingen
muner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli‐ Ingen
Ingen
vet
Administrative konsekvenser for er‐
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne Ingen
Ingen
Klima- og miljømæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Forholdet til EU retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper for im‐
plementering af erhvervsrettet EU-regule‐
Ja
Nej
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 169 (huslejetilskud til udslusningsboliger), fra socialministeren- og ældreministeren
2340592_0004.png
4
ring/Går videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens § 163, stk. 2, at beboerne betaler
for ophold i boformer efter lovens §§ 107-110.
Det følger af servicelovens § 163 a, 1. pkt., at en kommune,
der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i
almenboligloven, skal refundere lejeren forskellen mellem
lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser fra‐
trukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det be‐
løb, jf. servicelovens § 163, stk. 2, som lejeren skulle have
betalt i et botilbud omfattet af servicelovens §§ 107 eller
110.
Der blev med indførelsen af udslusningsboliger og mulighe‐
den for et huslejetilskud efter servicelovens § 163 a imidler‐
tid ikke tilvejebragt den nødvendige lovhjemmel til at sikre
en undtagelse for, at et huslejetilskud efter servicelovens
§ 163 a til en udslusningsbolig modregnes borgerens for‐
sørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser. Det har medført, at ordningen ikke bruges i det
omfang, det var tiltænkt ved indførelsen, da borgeren såle‐
X
des ikke kan modtage et tilskud uden at blive modregnet i
ovennævnte ydelser.
Det følger af den foreslåede ændring af §
163 a, stk. 2,
i lov om social service, at refusion efter § 163 a, stk. 1,
ikke fradrages i lejerens forsørgelsesydelser eller andre ind‐
komstafhængige offentlige ydelser.
Med lovændringen vil der blive tilvejebragt lovhjemmel,
der sikrer, at huslejetilskuddet til udslusningsboliger efter
servicelovens § 163 a ikke fradrages borgerens forsørgel‐
sesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydel‐
ser. Dette understøtter hensigten med huslejetilskuddet til
udslusningsboliger, da det blev indført.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da service‐
loven, jf. § 196, stk. 1, ikke gælder for Færøerne og Grøn‐
land og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Kopi af høringssvar og høringsnotat til L 169 (huslejetilskud til udslusningsboliger), fra socialministeren- og ældreministeren
2340592_0005.png
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1287
af 28. august 2020, som ændret ved lov nr. 1060 af 30.
juni 2020 og lov nr. 2216 af 19. december 2020, foretages
følgende ændring:
§ 163 a.
Den kommune, der har anvist en lejer til en
udslusningsbolig, jf. § 63 i lov om almene boliger m.v., skal
refundere lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje
og andre pligtige pengeydelser fratrukket støtte efter lov om
individuel boligstøtte og det beløb, jf. § 163, stk. 2, som
lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af §§ 107
eller 110. Lejerens udgifter til beboerindskud eller deposi‐
tum indgår dog ikke i beregningen af refusionen. Social- og
ældreministeren fastsætter nærmere regler i en bekendtgørel‐
se om de i denne bestemmelse nævnte forhold.
1.
I
§ 163 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Refusion efter stk. 1 fradrages ikke i lejerens for‐
sørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser.«