Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 7
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Frafald af tillægskøbesum)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august 2020, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 27 b
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
kan beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum eller dele heraf
ved ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen boligafdelings ejendom beliggende uden for
et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1,
med henblik på etablering af almene boliger, private boliger
eller erhverv.
«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
»
Kommunalbestyrelsen
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Siden finanskrisen har befolkningen i København og de øvrige store byer været voksende.
Boligpriserne er steget kraftigt. Således er priserne på ejerlejligheder i Region Hovedstaden realt
steget med over 50 pct. siden 2010.
For at imødekomme efterspørgslen er der behov for at opføre flere boliger. Det er således
regeringens mål, at der kommer 110.000 nye boliger i de 4 største byer inden 2031. Det er samtidigt
vigtigt for regeringen at skabe blandede byer, hvor mennesker fra forskellige befolkningsgrupper
naturligt mødes.
Flere boliger i de store byer vil desuden medvirke til at tage toppen af priserne. Med den forventede
befolkningsudvikling i de store byer bør der fortsat sikres mulighed for et betydeligt nybyggeri i de
kommende år. Det skal som led i etableringen af de nye boliger sikres, at befolkningerne i byerne
og kvartererne kan blive blandet.
Som led i opfyldelsen af sit mål om flere boliger og blandede byer arbejder regeringen blandt andet
med at afdække og fjerne barrierer, der forhindrer etablering af nye boliger.
Der er i seneste årtier sket en udvidelse af boligmassen gennem udvikling af nye boligområder. De
ledige byggegrunde, som stod til rådighed, er i vidt omfang taget i brug. Befolkningstilvæksten
kræver, at kommunerne udnytter det potentiale for nybyggeri, der allerede findes i kommunen.
Mange steder er det således muligt at opføre nye boliger i eksisterende boligafdelinger. Mange
eksisterende almene boligafdelinger vil kunne fortættes med nye almene og private boliger. Et
fortætning med nye boliger vil ofte med fordel kunne omfatte etablering af erhverv, f.eks. en
dagligvarebutik i stueetagen.
Én af barriererne, som fremkommer i den forbindelse, er særlige bestemmelser om tillægskøbesum,
som gør sig gældende i visse kommuner. Tillægskøbesummen indebærer, at kommunen kan
opkræve et beløb, hvis ejendommen udnyttes mere eller til andet formål end forudsat ved det
oprindelige salg. Beløbet svarer til markedsprisen for den øgede anvendelse og kan have negativ
virkning på almene boligorganisationers interesse i at udnytte mulighederne for fortætning af
eksisterende boligafdelinger.
Opkrævning af tillægskøbesum kan indebære, at eksisterende grunde
ikke udnyttes optimalt til skade for mulighederne for at imødekomme den store boligefterspørgsel.
Med lovforslaget ønsker regeringen at give kommunalbestyrelsen mulighed for at undlade at stille
krav om betaling af tillægskøbesummen, når der bygges flere boliger og erhverv i eksisterende
almene ejendomme.
Forslaget vil give kommunerne, som i forbindelse med salg af en kommunal grund har aftalt
særlige
bestemmelser om tillægskøbesum,
mulighed for helt eller delvist at frafalde kravet om betaling af
tillægskøbesum ved ændret anvendelse eller
merbebyggelse på ejendommen i forhold til det i
skødet anførte etageareal. Formålet er, at der kan bygges flere boliger i de fire store byer frem mod
2031.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2. Tillægskøbesum
2.1. Gældende ret
Offentlige myndigheder råder over det offentliges faste ejendomme på samme vis som private ejere.
En kommune kan således ved servitutpålæg i forbindelse med salg af byggegrunde forbeholde sig
visse fordele, også af økonomisk art, ved bebyggelse m.v.
Der findes ikke særlige regler, som regulerer kommunens ret til at opkræve tillægskøbesum, men
adgangen hertil er fastslået i domspraksis på grundlag af aftaleretlige og forvaltningsretlige
grundsætninger.
Som eksempler herpå kan der bl.a. henvises til Højesterets to afgørelser fra henholdsvis 1988 og
1991, hvor Højesteret fandt, at Københavns Kommune var berettiget til at forlange et vederlag for
ændret anvendelse i forhold til den oprindeligt aftalte anvendelse.
Højesterets dom af 12. april 1988, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s. 454/2, handlede
om fortolkning af et skøde fra 1977, hvorved Københavns Kommune solgte en grund til Glostrup
Andelsboligforening, Afdeling 3, og hvor der var blevet aftalt en bestemmelse om, at samtykke til
yderligere bebyggelse ville blive gjort betinget af, at der ”efter nærmere aftale betales et tillæg til
købesummen
som vederlag for den forøgede udnyttelse af grunden”. Denne klausul kunne lovligt
håndhæves af Københavns Kommune, og grundejeren måtte betale for den yderligere byggeret
svarende til markedsprisen.
Højesterets dom af 29. april 1991, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1991, s. 429/2, handlede
om en overenskomst mellem Lyngby-Taarbæk Kommune og Københavns Kommune om, at grønne
arealer (erhvervet fra Københavns Kommune) stedse skulle henligge som sådanne og ikke måtte
bebygges uden Københavns Kommunes samtykke. Et eventuelt samtykke måtte ifølge
overenskomsten påregnes at blive gjort betinget af betaling af et tillæg efter nærmere aftale til den
ved overenskomsten aftalte købesum. Højesteret fastslog, at klausulen lovligt kunne håndhæves af
Københavns Kommune.
Herudover kan der henvises til et utrykt Østre Landsrets dom af 4. november 2019 (23. afdeling,
sag BS-30887/2018-OLR) anlagt af Boligselskabernes Landsforening som mandatar for
Samvirkende Boligselskaber mod Københavns Kommune, som drejede sig om, hvorvidt en tinglyst
servitut i parternes aftale om overdragelse af en ejendom fra Københavns Kommune til
Samvirkende Boligselskaber gav Københavns Kommune grundlag for at kræve en såkaldt
tillægskøbesum af Samvirkende Boligselskaber som betingelse for en lempelse af servituttens
udnyttelsesbegrænsende bestemmelser i forhold til etageareal. Landsretten fandt, at der som led i
overdragelsen af den omhandlede ejendom med den fornødne klarhed er indgået en aftale mellem
Københavns Kommune og Samvirkende Boligselskaber om ejendommens maksimale udnyttelse,
således at Københavns Kommune er berettiget til at forlange en tillægskøbesum i tilfælde af, at
Samvirkende Boligselskaber ønsker mulighed for at udnytte ejendommen ud over, hvad den aftalte
bebyggelsesbegrænsning tillader.
Når kommunen på et privatretligt grundlag har fået ret til at opkræve tillægskøbesum, bliver
kommunen på baggrund af de almindelige forvaltningsretlige regler og kommunalfuldmagtsregler
forpligtet til at administrere denne ret blandt andet med respekt for ligebehandlingsprincippet samt
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
princippet om økonomisk forsvarlig forvaltningsvirksomhed. Kommunalbestyrelsen kan således
ikke uden en udtrykkelig lovhjemmel beslutte at undlade at opkræve betaling af tillægskøbesum
alene i forhold til almene boligorganisationer, hvortil kommer, at det kræver hjemmel i
almenboliglovgivningen, hvis kommuner skal kunne yde støtte til en almen boligorganisation i form
af undladelse af opkrævning af tillægskøbesum, jf. herved tillige ovenfor.
Det må endvidere antages, at hvis en kommune undlader at opkræve tillægskøbesum, som den er
berettiget til, vil dette indebære en begunstigelse af den pågældende grundejer, som kræver
hjemmel i lovgivningen. Sådan hjemmel findes der ikke i dag i almenboliglovgivningen.
Ønsker en almen boligorganisation at bygge yderligere boliger
eksempelvis tagboliger
grunde, som boligorganisationen allerede ejer i dag, vil den derfor i visse tilfælde skulle betale en
tillægskøbesum til kommunen.
Tillægskøbesum er et beløb, som kommunen opkræver, hvis ejendommen udnyttes mere eller til
andet formål end forudsat ved det oprindelige salg. Beløbet svarer typisk til markedsprisen for den
øgede anvendelse. Tillægskøbesummen er således betaling for retten til at bygge yderligere etager
eller opføre boliger som selvstændige bygninger på ejendommen.
I praksis foretages vurderingen af markedsprisen for byggeretten af en anerkendt ejendomsmægler.
Når markedsprisen er fastlagt, opkræves tillægskøbesummen for den påtænkte
merudnyttelse/ændrede anvendelse hos boligorganisationen.
Problemstillingen vedrørende tillægskøbesum er relevant for de store byer, herunder Københavns
Kommune, der tidligere har brugt denne klausul med henblik på at sikre, at gevinsten ved en
udvidet benyttelse af de solgte grunde kommer alle borgere til gode. Dette er typisk sket i form af
en servitut, som er tinglyst på ejendommen i forbindelse med kommunens oprindelige salg af
grunden. Der kan desuden være tale om en servitutstiftende bestemmelse i det tinglyste skøde om
forudsætningen for beregningen og fastsættelse af købesummen i forbindelse med kommunens
oprindelige salg af grunden.
Det er ikke afgørende for en såkaldt tillægskøbesumklausuls gyldighed, at den er tinglyst.
Afgørende er, at det er indgået en aftale, som indebærer, at kommunen er berettiget til at forlange en
tillægskøbesum ved
ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen boligafdelings ejendom.
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1322 af 27. november 2018 om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte boligområder
og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings-
og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) (L 38) har
kommunerne i almenboliglovens § 27 b fået mulighed for at frafalde tillægskøbesum i forbindelse
med salg af ejendomme i udsatte boligområder indtil den 1. januar 2025. Formålet med
bestemmelsen i § 27 b i lov om almene boliger m.v. er at stimulere privat byggeri i udsatte
boligområder.
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Tillægskøbesummen kan have en negativ virkning på boligorganisationers økonomiske incitament
til at anvende restarealer eller byggeretter til etablering af nye boliger og erhverv i de eksisterende
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
almene boligafdelinger. Det kan derfor udgøre en barriere for opførelsen af flere almene eller
private boliger.
Hvis boligorganisationen ønsker at udvide en eksisterende almen boligafdeling
f.eks. ved bygning
af flere etager eller etablering af tagboliger
eller oprette en ny almen boligafdeling ved udnyttelse
af et restareal tilhørende en eksisterende boligafdeling eller ved bygning eller tilbygning af en
eksisterende boligafdeling eller frasælge den ubebyggede del af ejendommen med henblik på
etablering af private boliger eller erhverv, vil den på de ejendomme, hvor der er indgået en aftale
om betaling af tillægskøbesum, skulle betale en tillægskøbesum til kommunen.
Transport- og Boligministeriet finder, at det skal være muligt for kommunalbestyrelsen at undlade
at opkræve tillægskøbesum, når kommunalbestyrelsen ønsker at etablere nye almene boliger,
private boliger eller erhverv ved en bedre udnyttelse af det byggepotentiale, som findes i de
eksisterende almene boligafdelinger, der er opført på arealer, som oprindeligt er solgt af kommunen.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en ny bestemmelse i lov om almene boliger m.v., som
giver kommunalbestyrelsen ret til at beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse
med etablering af almene boliger, private boliger eller erhverv i forbindelse med en fortætning af
eksisterende afdelinger beliggende uden for et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v. Bestemmelsen vil således omfatte situationer, hvor kommunalbestyrelsen ønsker at
styrke fortætning af et alment boligområde.
Kommunalbestyrelsen vil kunne træffe en generel beslutning om frafald af tillægskøbesum i forhold
til alle almene boligafdelingers ejendomme i kommunen, herunder fastsætte nærmere kriterier for
frafald af tillægskøbesum, som anvendes i forbindelse med behandling af de enkelte sager.
Kommunalbestyrelsens beslutninger skal altid træffes under iagttagelse af forvaltningsretlige regler
og principper, herunder ligebehandlingsprincippet.
Det vil ikke være en forudsætning for kommunalbestyrelsens beslutning i en konkret sag, at der
foreligger en udtrykkelig ansøgning om frafald af tillægskøbesum.
Den foreslåede ordning vil omfatte alle byggeforetagender, hvis formål er at etablere nye almene
boliger, private boliger eller erhverv ved en fortætning af de eksisterende almene afdelinger.
Formålet med den foreslåede ordning er at sikre bedre udnyttelse af byggegrunde især i store byer,
hvor der er få ledige byggerunde.
Forslaget vil give boligorganisationer og boligafdelinger incitament til at anvende dele af deres
ejendomme til etablering af nybyggeri.
Den foreslåede ordning vil ikke gælde for et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v. For et udsat boligområde vil fortsat gælde bestemmelsen i § 27 b, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
En klausul om tillægskøbesum har i forhold til almene ejendomme kun relevans i det omfang kravet
kan rummes inden for de gældende regler om maksimumsbeløbet, som gælder for opførelse af
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
almene boliger. Især i de kommuner, som har haft praksis om at indgå aftaler om tillægskøbesum,
indebærer høje byggeomkostninger og grundpriser, at byggegrunde ikke kan udnyttes mere end
oprindeligt aftalt. Der vil således kun kunne ske et tab, såfremt der ville være blevet etableret
almene boliger, private boliger eller erhverv på den relevante grund i det tilfælde, hvor
tillægskøbesummen ikke frafaldes. Det vurderes ikke at ske i et væsentligt omfang i dag. Da der er
tale om en frivillig ordning, kan kommunen i øvrigt vælge ikke at frafalde tillægskøbesummen i et
konkret tilfælde, hvis de vurderer, at der vil være tale om et tab.
Lovforslaget vurderes ikke at ville udløse krav om kommunal kompensation, da der er tale om en
frivillig ordning.
Lovforslaget vurderes ikke økonomiske at have konsekvenser for staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse
virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,
EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for kompensation for en
tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk.
2. Kompensation til sociale boligselskaber, der leverer tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, er fritaget for anmeldelsespligten uanset beløbet.
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
For at være fritaget for anmeldelsespligten skal kompensationen også opfylde de udførlige
betingelser, der er fastsat i afgørelsens artikel 4, 5 og 6, og som skal sikre, at leverandører ikke
overkompenseres.
Efter afgørelsens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse være overdraget den pågældende virksomhed ved en eller flere officielle retsakter, der
bl.a. skal angive arten og varigheden af forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og revision af kompensationen og de
foranstaltninger, der er truffet for at undgå overkompensation og for at sikre tilbagebetaling af en
eventuel overkompensation.
I artikel 5 er det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er nødvendigt for at dække
omkostningerne ved opfyldelsen af leverandørens forpligtelser, under hensyn til de hermed
forbundne indtægter samt en rimelig forrentning af den eventuelle egenkapital, der måtte være
nødvendig, for at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også nærmere bestemmelser om
beregningen af omkostninger, indtægter og en "rimelig fortjeneste".
Endelig er det fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum skal foretage kontrol for
at sikre, at virksomheder ikke modtager kompensation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i
overensstemmelse med artikel 5 (hvis overkompensationen kun er af begrænset omfang, kan den
fremføres til det efterfølgende år i stedet for at blive tilbagebetalt).
Det vurderes, at frafald af tillægskøbesum som udgangspunkt vil udgøre kompensation for
udførelsen af en public serviceforpligtelse (socialt boligbyggeri), som påhviler almene
boligorganisationer. Overdragelsen af ansvaret for leveringen af denne service sker generelt ved lov
om almene boliger m.v. og konkret ved kommunalbestyrelens tilsagn om støtte efter
almenboliglovens § 115. Kommunalbestyrelsen fører desuden tilsyn med almene
boligorganisationers opfyldelse af pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten til at opføre og udleje almene
boliger, idet husleje skal fastsættes som balanceleje (non profit).
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af de konkrete sager om
frafald af tillægskøbesum skal foretage en vurdering af, hvorvidt frafaldet af tillægskøbesum er
omfattet af Kommissionens afgørelse.
Kommunalbestyrelsen skal således sikre, at reglerne i
afgørelsen overholdes.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast af lovforslaget har i perioden fra den 20. november 2019 til den 19. december 2019 og fra
den xx til den xx været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre
Psykiatri, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial
Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, DANVA, Datatilsynet, Den Danske
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2263044_0008.png
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til
fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune,
Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision
BDO, Københavns Kommune, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, LOS, Odense Kommune, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TEKNIQ, VIVE, Ældre Sagen, Aalborg Kommune og Aarhus
Kommune.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør
»
Ingen
«
)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør
»
Ingen
«
)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form
for kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2263044_0009.png
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der findes ikke i lov om almene boliger m.v. generelle regler vedrørende kommunalbestyrelsens
mulighed for i forbindelse med salg af byggegrunde at stille krav om betaling af tillægskøbesum
ved ændret anvendelse eller
merbebyggelse på den almene ejendom i forhold til det i skødet anførte
etageareal.
I lovens § 27 b findes der dog en særlig bestemmelse om frafald af krav om betaling af
tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af almene boligorganisationers ejendomme i udsatte
boligområder. Ifølge denne bestemmelse kan kommunalbestyrelsen indtil den 1. januar 2025
beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af en almen
boligafdelings ejendom i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis afhændelsen sker med henblik
på opførelse af private boliger eller erhverv. Bestemmelsens anvendelsesområde er således
begrænset til de udsatte boligområder. Frafald af krav om betaling for tillægskøbesum kan ikke ske
i forbindelse med etablering af nye almene boliger.
Kommunernes adgang til at stille krav om betaling af tillægskøbesum
ved ændret anvendelse eller
merbebyggelse på den almene ejendom i forhold til det i skødet anførte etageareal er fastslået i
domspraksis på grundlag af aftaleretlige og forvaltningsretlige grundsætninger.
Som eksempler herpå kan der bl.a. henvises til Højesterets to afgørelser fra henholdsvis 1988 og
1991, hvor Højesteret fandt, at Københavns Kommune var berettiget til at forlange et vederlag for
ændret anvendelse i forhold til den oprindeligt aftalte anvendelse.
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Højesterets dom af 12. april 1988, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s. 454/2, handlede
om fortolkning af et skøde fra 1977, hvorved Københavns Kommune solgte en grund til Glostrup
Andelsboligforening, Afdeling 3, og hvor der var blevet aftalt en bestemmelse om, at samtykke til
yderligere bebyggelse ville blive gjort betinget af, at der ”efter nærmere aftale betales et tillæg til
købesummen
som vederlag for den forøgede udnyttelse af grunden”. Denne klausul kunne lovligt
håndhæves af Københavns Kommune, og grundejeren måtte betale for den yderligere byggeret
svarende til markedsprisen.
Højesterets dom af 29. april 1991, offentliggjort i Ugeskrift for Retsvæsen 1991, s. 429/2, handlede
om en overenskomst mellem Lyngby-Taarbæk Kommune og Københavns Kommune om, at grønne
arealer (erhvervet fra Københavns Kommune) stedse skulle henligge som sådanne og ikke måtte
bebygges uden Københavns Kommunes samtykke. Et eventuelt samtykke måtte ifølge
overenskomsten påregnes at blive gjort betinget af betaling af et tillæg efter nærmere aftale til den
ved overenskomsten aftalte købesum. Højesteret fastslog, at klausulen lovligt kunne håndhæves af
Københavns Kommune.
Herudover kan der henvises til et utrykt Østre Landsrets dom af 4. november 2019 (23. afdeling,
sag BS-30887/2018-OLR) anlagt af Boligselskabernes Landsforening som mandatar for
Samvirkende Boligselskaber mod Københavns Kommune, som drejede sig om, hvorvidt en tinglyst
servitut i parternes aftale om overdragelse af en ejendom fra Københavns Kommune til
Samvirkende Boligselskaber gav Københavns Kommune grundlag for at kræve en såkaldt
tillægskøbesum af Samvirkende Boligselskaber som betingelse for en lempelse af servituttens
udnyttelsesbegrænsende bestemmelser i forhold til etageareal. Landsretten fandt, at der som led i
overdragelsen af den omhandlede ejendom med den fornødne klarhed er indgået en aftale mellem
Københavns Kommune og Samvirkende Boligselskaber om ejendommens maksimale udnyttelse,
således at Københavns Kommune er berettiget til at forlange en tillægskøbesum i tilfælde af, at
Samvirkende Boligselskaber ønsker mulighed for at udnytte ejendommen ud over, hvad den aftalte
bebyggelsesbegrænsning tillader.
Det foreslås i
§ 27 b, stk. 1, 1. pkt.,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at opkræve en
tillægskøbesum eller dele heraf ved
ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen
boligafdelings ejendom beliggende uden for et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1,
med henblik på
etablering af almene boliger, private boliger og erhverv.
Med forslaget tilvejebringes en hjemmel for kommunen til at undlade at opkræve en
tillægskøbesum, idet almenboligloven ikke i dag indeholder en sådan hjemmel. Det er uden
betydning, om en tillægskøbesumklausul er tinglyst, selv om det normalt vil være sket. Afgørende
for bestemmelsen anvendelse vil være, at det er indgået en aftale, som indebærer, at kommunen er
berettiget til at forlange en tillægskøbesum ved
ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen
boligafdelings ejendom.
Forslaget omfatter alle typer almene afdelinger, herunder almene boligafdelinger,
servicearealafdelinger og erhvervsafdelinger.
For så vidt angår private boliger, vil forslaget omfatte ejerboliger, lejeboliger og andelsboliger,
herunder ustøttede andelsboliger efter kapitel 11 b i lov om almene boliger m.v.
10
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Kommunalbestyrelsens beslutning vil skulle træffes i forbindelse med kommunalbestyrelsens
behandling af sag om tilsagn om støtte til etablering af nye almene boliger på den ejendom, hvorpå
der er tinglyst tillægskøbesumklausul. Hvis der er tale om etablering af private boliger eller erhverv,
vil kommunalbestyrelsens beslutning skulle træffes i forbindelse med kommunalbestyrelsens
behandling af sag om godkendelse efter § 28, stk. 1, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v. Ifølge
denne bestemmelse kan væsentlig forandring af en ejendom, der tilhører en almen
boligorganisation, kun ske med kommunalbestyrelsens godkendelse.
Med forslaget overlades det til kommunalbestyrelsen at beslutte, om krav om betaling af
tillægskøbesum skal frafaldes i helhed eller delvist. Hermed sikres fleksibilitet i forbindelse med
den foreslåede ordnings anvendelse, idet kommunalbestyrelsen får mulighed for at tilpasse
ordningen til de konkrete lokale forhold.
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om at undlade at opkræve en tillægskøbesum under
iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige regler og grundsætninger med de virkninger, der
følger heraf (partshøring, begrundelse mv.). Kommunalbestyrelsens beslutning vil ikke kunne
indbringes for anden administrativ myndighed, idet der ikke findes en klageinstans på området
vedrørende støtte til etablering af almene boliger, men det vil være omfattet af det almindelige
kommunale tilsyn.
Det foreslåede § 27 b, 1. pkt., vil ikke gælde for en almen boligafdelings ejendomme beliggende i et
udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
Ved et udsat boligområde forstås ifølge lovens § 61 a, stk. 1, et område, hvor mindst to af følgende
kriterier er opfyldt:
1) Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse,
overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.
2) Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende
stoffer udgør mindst tre gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.
3) Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive
uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme
gruppe i regionen.
Som nævnt ovenfor findes der i lovens § 27 b særlige regler om frafald af krav om tillægskøbesum i
udsatte boligområder
ved
merbebyggelse på ejendommen i forhold til det i skødet anførte
etageareal.
Forslaget ændrer således ikke på kommunalbestyrelsens mulighed for at frafalde krav om betaling
af tillægskøbesum i forhold til de udsatte boligområder. I disse boligområder vil det således ikke
være muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af almene boliger. Det vil dog stadigvæk
være muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af private boliger og erhverv.
For så vidt angår afgrænsningen af de ejendomme, der er omfattet af den foreslåede § 27 b, stk. 1, 1.
pkt., er det afgørende, at ejendommen, som omfattes af beslutningen, på tidspunktet for indgivelse
af ansøgningen ikke optræder på listen over udsatte boligområder, jf. lovens § 61 a, stk. 1.
Det forventes, at forslaget vil øge mulighederne for etablering af nye boliger i de store byer.
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2263044_0012.png
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne og Grønland
og kan ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, hvorfor forslaget ikke vil komme til at gælde for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1203 af 3. august
2020, foretages følgende ændring:
1.
I § 27 b indsættes før stk. 1 som nyt
stykke:
» Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
undlade at opkræve en tillægskøbesum
eller dele heraf ved ændret anvendelse
eller
merudnyttelse af en almen
boligafdelings ejendom
beliggende i et
udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, med
henblik på etablering af almene boliger,
private boliger eller erhverv.
«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
§ 27 b. Kommunalbestyrelsen kan
indtil den 1. januar 2025 beslutte at
undlade at opkræve en tillægskøbesum i
forbindelse med afhændelse af en almen
boligafdelings ejendom i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis
afhændelsen sker med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv.
12