Lars Engberg
Beboerrepræsentant, Provianthuset, 2150 Nordhavn
3. februar 2021
Til Folketingets Boligudvalg
Note 1)
.
Forslag
til folketingsbeslutning
om gennemsigtighed for lejer ved fraflytning
Folketinget pålægger regeringen at foretage følgende præciseringer i lov om leje indenfor den
private udlejning:
1) At lejer op til fraflytning kan få et forsyn med udlejer om ønsket af lejer. Efter lejer har
opsagt lejemålet bliver lejer indkaldt til et fraflytningssyn med passende varsel. I den
indkaldelse skal der stå, at lejer, om ønsket, kan få et forsyn. Der skal være en sanktion, hvis
udlejer ikke skriftligt meddeler muligheden for forsyn.
2) At udlejer pålægges at anvende en standardiseret og autoriseret skabelon for den
fraflytningsrapport som anvendes ved fraflytningssynet. Skabelonen skal gennemgå
lejemålet rum for rum.
3) At lejer i forbindelse med flytteopgørelsen får alle underliggende fakturaer, som ligger til
grund for flytteopgørelsen. Disse fakturaer skal være meningsfulde og indeholde alle
væsentlige udgifter til typisk malerarbejde og gulvarbejde (hver især fordelt på timeforbrug,
lønudgift og materialeudgifter) og afspejle den beskrivelse som findes i
fraflytningsrapporten. Har udlejer/administrator ikke vedlagt flytteopgørelsen disse
fakturaer skal der falde en sanktion.
Almindelige bemærkninger til forslaget
Der er to overordnede formål med dette forslag: Dels at skabe en større klarhed om hele
fraflytningsprocessen, når en lejer har opsagt sit lejemål. Dels, at alle regninger, som lejer skal betale
skal være veldokumenterede, således at det bliver gennemskueligt for lejer, hvordan udgifterne er
opstået. Det giver lejer et bedre grundlag for at klage over regninger, som urimeligt høje. Især når
udlejer/administrator står for istandsættelsen ved fraflytninger råder der i dag meget ofte – ud over hele
landet – en uklarhed og ringe information om regningerne, hvilket i et betydeligt omfang bruges som
mulighed for sende regninger til lejer, som er ud over det rimelige.
Det umiddelbare grundlag for dette forslag er en praksis, som vi har oplevet i den ejendom, hvor jeg bor
og hvor jeg er beboerrepræsentant. Der har været tre dokumenterede problemer. Problem 1: Når lejere
fraflyttede PenSam´s Provianthuset, så har administrator uberettiget lagt omkring 20-25 % oven i
håndværker-regningen for istandsættelse af den fraflyttede lejlighed. Det tillæg var skjult for lejere og
PenSam og havnede på administrators konto. Problem 2: Administrator har bagefter vildledt de lejere,
som klagede over regningen. Problem 3: Administrator har udarbejdet en Redegørelse, som både tilstår
problem 1 og samtidig tildækker omfanget af det samlede beløb, som er havnet på administrators konto.
Så Redegørelsen er også en vildledning.
Administrator var Cobblestone A/S. Firmaet var i 22 måneder administrator af omkring 20 af PenSam´s
udlejningsejendomme. I Provianthuset har Cobblestone i en Redegørelse til beboerrepræsentationen
vedkendt sig, at de uretmæssigt har sikret sig godt 63.300 kr. af lejernes penge i de første 11 af de i alt
22 måneder. Hvad er der sket i de øvrige 11 måneder og i de øvrige omkring 20 PenSam ejendomme?
Vi ved det ikke!! Den 31/10-20 ophørte Cobblestone som administrator af PenSam ejendomme. Det var
IKKE på grund af de tre ovennævnte problemer.
Jeg har sendt PenSam og deres advokat Kammeradvokaten min Rapport med bilag
note 2)
i begyndelsen
af oktober 2020. Kammeradvokaten har beregnet, at Cobblestone på uretmæssig vis sikrede sig 92.000
kr. i de første 11 måneder i Provianthuset – og ikke ”blot” de erkendte 63.300 kr. Det var på grund af