Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2332837_0001.png
DRØMME SCENARIOER FOR
AFDELINGSBESTYRELSER
Onsdag d. 14 august 2019.
1. Afdelingsmøde opskrivning. Man skal tilmelde sig mødet for, at få
udleveret stemmesedler. Dem der så bare møder op kan ikke få udleveret
stemmesedler, de bibeholder dog klart nok deres taleret. Grunden for
dette, ligger i siddepladser, det er sjældent om ikke umuligt for en
afdeling at kunne huse alle beboere på en gang, og derfor rart at vide lidt
på forhånd hvor mange man kan forvente der dukker op. Den afdeling jeg
kommer fra har 346 lejemål, og vores festsal har plads til 40 personer,
dog hvis der presses lidt på kan vi nok liste omkring 75 ind, men så står
vi også som sild i en tønde.
2. Stemmesedler skal bestå af, 2 forskellig farvede til håndsoprækning,
de øvrige skal være en 3’dje farvede. På for/imod skal der være
alfabetets rækkefølge samt årstallet, ved tilfælde af mere end 28 stk.
forslag, videreføres med dobbelt alfabet, altså #A, #AA også videre. Ved
person stemmesedlerne bruges numeriske tal. Alt sammen for at undgå
snyd ala det jeg selv har oplevet på egne afdelingsmøder, hvor jeg har
set ægtepar stemme dobbelt, hvor jeg som single kun har en stemme.
3. Krav til bestyrelsesmedlemmer om, at de skal værne/tage sig af alle
beboere, venner som fjender helt upartisk. Bør stå i standardvedtægten.
Med muligheden for eksklusion af et bestyrelsesmedlem, dog med kravet
om, at det er en øvrig enig bestyrelse.
4. Fjernelse af teksten, ’’Afdelingsbestyrelsen påser, at der er god orden i
afdelingen’’, i både lovgivningen som standardvedtægten. Eller slet og
ret give afdelingsbestyrelsen muligheden for, at udstede ’’løftede
pegefingre’’ eller sende sager i beboerklagenævnet, udenom
administrationen, som dog skal oplyses om den pågældende handling.
Men det skal være en enig bestyrelse som har minimum 2 medlemmer
der har oplevet det samme problem. Der står nemlig også i loven, at det
er udlejer der skal dette. Så hvorfor skabe nabostridigheder imellem
bestyrelse og beboere.
5. Oprettelse af en samlede kursus afdeling styret af boligministeriet til
uddannelse af beboerdemokrater, så det bliver upartisk i forhold til
organisationer og udlejere. Huslejen skal betale for dette. Altså
huslejestigning i alle almene afdelinger, eller en nedsættelse af beløbet
til organisationen/administrationen. Jeg oplever, at vi bliver sendt afsted
på kursus til 4 stjernede hoteller med gourmet mad som servering, vil
altså mene, at det sagtens kan lade sig gøre på et vandrehjem til meget
billigere penge.
6. Mursten er ikke problemet, men derimod brugen fra henholdsvis
udlejer og kommuner. Der skal stilles krav til dem, så vi netop opnår en
alsidig sammensætning af beboere i afdelingerne. Gerne hvor
udlever/administrationerne skal levere data om sammensætningen til
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 14/8-19 og 26/1-21 fra Per Kristensen, Næstved vedr. uhensigtsmæssigheder ift. det at være lejer i alment boligbyggeri
afdelingsbestyrelserne.
7. BL bør/skal være en frivillig ting, netop fordi lejerrepræsentationer ikke
er velkomne, så hvorfor skal udlejer sikres på denne måde. Hvis der ikke
skal, være det samme krav omkring lejerrepræsentationer.
8. Oprettelse af digitalt afdelingsmøde skal være lovpligtigt for udlejer.
Min nuværende påstår dumt nok, det er for omfattende og besværligt,
men jeg er selv indehaver af et mødested og ved hvor nemt dette laves.
Det skal indeholde lejemålene, debat, forslag med tilhørende
stemmemulighed. Der skal så gøres kraftigt opmærksomt på, at
afstemningerne først bliver afsluttet på et afdelingsmøde, ordinært som
ekstraordinært. Udlevering af kode til portalen bliver afleveret i
lejemålets postkasse.
9. BL sidder alt for tungt på LBF, de har 5 bestyrelsesposter og dermed
den totale magt, hvilket ikke er en beboerrepræsentation. Derfor bør der
være muligheden for, at der bliver en mere lige fordeling af disse poster.
10. Mine gennemgange af loven har vist mig der er alt for mange
henvisninger til HISTORISKE love, hvilket gør det ganske svært at skulle
forholde sig til en del tekster.
11. Den almene lovgivning bør være i en enkelt lov, frem for som nu, i
flere forskellige. Det giver en masse bøvl at sætte sig ind i netop det
almene område. Om ikke andet så kun i 2, en for
afdelingerne/organisationerne og en for udlejer/beboerklagenævnet.
12. Nyopførsler, tilbygninger, opgraderinger bør/skal ske med materialer
der holder minimum ’’evigt’’, da dårlige materialevalg altid giver meget
forhøjede udgifter efterfølgende. Derfor duer mentaliteten med billigst
muligt ikke altid.
13. Ventelisten bør være mere eller mindre tilgængelig for
afdelingsbestyrelsen og dem som står skrevet op, klart nok med et
minimum af info. Så der på den måde kan opdages fejl, snyd og på den
måde holde udlejer/administrationen i ørerne.
14. Effektiviseringer omkring driften må ikke drives til mere end 98%, da
vi ligesom gerne skulle bibeholde de personer som kender beboerne.
Udskiftning af personale gør, at meget viden går tabt omkring beboeres
væremåde, både imod personale som beboerrepræsentanter og øvrige
beboere.
15. Uanset hvilke indkøbsmuligheder en udlejer benytter sig af, eller
bruger af håndværkere, skal afdelingen kunne trumfe dette hvis de
ønsker, at benytte sig af lokale eller håndværkere fra langt langt væk, til
trods for, at det kan blive dyrerer. Betyder valget en lejeforhøjelse må
den tages med som værende en naturlig udgift til det valgte.
16. Er der altan/have til lejemålet skal dette betegnes som værende en
del af det indvendige lejemål, så lejer får den fulde råderet, samt
vedligeholdelsen til det fulde. Dog ved haver skal det være sådanne, at
afdelingen kan stille krav til visse dele af udseendet. Ved altaner bør det
gøres klart, at den indvendige del af altanen er lejers brugsret, ligesom
selve lejemålet er det. Skal klart nok altid aflevers i den stand det blev
modtaget i.
17. Adgang for udlejer og administrationsbestyrelser til e-boks, da der
efterhånden er alt for mange totalt overfyldte postkasser der kun bliver
tømt direkte med affaldet og da e-boks for det meste bliver læst, vil det
være rigtigt godt at kunne udsende indkaldelse til afdelingsmødet den
vej rundt også, samt andre nødvendige beskeder.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Henvendelse af 14/8-19 og 26/1-21 fra Per Kristensen, Næstved vedr. uhensigtsmæssigheder ift. det at være lejer i alment boligbyggeri
2332837_0003.png
18. Bytning af lejemål bør være som ordet foreskriver det, ikke en
opsigelse af lejemålet. Det bør være sådanne, at hvis 2 lejemål har
accepteret den andens lejemåls stand overtages det uden istandsættelse
og med de udgifter der en dag så kan opstå ved fraflytning. Klart nok skal
udlejer kunne kræve et gebyr for nye lejekontrakter, men så er det også
det. For som det er i dag, hvor skal man bo i de 14 dages tid der går med
istandsættelsen.
19. Erhverv er ikke tilladt i lejemål, men jeg ser reelt det sker, derfor bør
der være en måde ligesom ved manglende indbetaling af husleje om, at
opsige lejemålet ganske prompte. Det er ikke et erhverv der bor i det
almene, men derimod medmennesker.
20. Regnskabsafslutninger og de dertil hørende møder omkring
vedligeholdelsen og bør i en organisation hvor der er mere end 7
afdelinger tilknyttet, lagt spredt ud over hele året, så det ikke bliver et
stort stress når netop denne tid kommer for organisationen hvert år. Jeg
ser i vores organisation, at medarbejderne bare er hængt op og
muligheden for fejl er tilstede ved denne intense tid. I den organisation
min afdeling er tilknyttet er vi nu 42 afdelinger med den samme
afslutningsdato.
21. Krav til EDB og det medfølgende software skal være gratis
programmer, da man ikke kan forlanges af beboere, at de skal investere
store summer i den slags. Tekstbehandlingen dette dokument er skrevet i
hedder LibreOffice og er fint på højde med det meget dyre Microsoft
Office pakke. Har man behov for et DTP program er muligheden InkScape
en mulighed. Til billedbehandling er der også en mulighed, nemlig Gimp,
begge er gratis og ganske brugbare.
Pæneste hilsner
Formand for afdelingsbestyrelsen
Lejerbo afdeling 102-0, Manøvej 82, kælderen