Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2325047_0001.png
Udsatte boligområder i Aarhus
Møde med Folketingets Boligudvalg d. 11. januar 2021
Oplæg ved Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0002.png
Dagsorden
1.
Velkommen
2.
Intro til samarbejdet om udsatte
3.
4.
5.
6.
7.
8.
boligområder i Aarhus
Forebyggelse i udsatte og risikoområder
Boligsociale indsatser i udsatte
boligområder
Aarhus Kommunes boligpolitik
Ny skole i Gellerup
Case: Bispehaven
Det fælles opnoteringssystem for almene
boliger i Aarhus
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0003.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0004.png
Intro til (sam)arbejdet om
udsatte boligområder i Aarhus
v/ Formand for 5. kreds, Allan Werge og Juridisk Chef i BA,
Christian Mølgaard
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0005.png
Samarbejdet om udsatte boligområder
Udlejningsstrategi
Det Boligsociale
Fællessekretariat
Fælles aftale om genhusning
og nybyggeri
Den sociale boligtildeling
Bestyrelsen for Boligsociale
Helhedsplaner
Samarbejde ml. Aarhus
Kommune og BL’s 5. kreds
Fortsat udbygning af den
almene sektor (den
blandede by)
Kategoriseringsmodel 2020
1) Uddannelse
2) Beskæftigelse
3) Medborgerskab
4) Flere boliger i
den blandede by
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0006.png
Hvordan udvikler Aarhus sig generelt?
Andel af høj-indkomst husstande i hver makroklynge i Aarhus i 1988
og 2015
Byen er blevet mere økonomisk segregeret
Flere områder hvor andelen af høj-indkomst husstande er vokset
Fortsat mindre områder af byen, hvor andel af høj-indkomst
husstande er lav
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0007.png
Udviklingen i Gellerup-Toveshøj og Bispehaven
I et 10-årigt perspektiv er der sket forandringer
Vi er ikke i mål endnu, men områderne flytter sig i en positiv
retning
Udviklingsplaner i Gellerup-Toveshøj og Bispehaven
Blandet beboersammensætning
Nedrivninger
Infrastruktur
Boligtypologier
Fysiske og sociale indsatser skal supplere hinanden
I Gellerup og Bispegaven er der fremgang eller
stabilitet på 10/12 parametre – fx beskæftigelse,
uddannelse, tryghed og valgdeltagelse
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0008.png
Hvordan anvender vi
erfaringerne i den øvrige by
Lære af erfaringerne fra Gellerup og Bispehaven
Facaderenoveringer er ikke tilstrækkeligt
Langkærparken: 2016 / 850 mio. kr.
Skovgårdsparken: 2011 / ca. 350 mio. kr.
2020
2019
15
15
2018
15
14
Gennemsnitlig udsathed pba. kategoriseringsmodellen
Skovgårdsparken
Langkærparken
16
16
Anvende en helhedsorienteret tilgang i arbejdet med udsatte
boligområder
Åbne områderne op - arbejde med forbindelser og koblinger til
nærområderne
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0009.png
Forebyggelse i udsatte og
risikoområder
v/ sektionsleder i kontor for Integration og
Bydelsudvikling, Anders Leth Nielsen
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0010.png
Kan vi blive bedre til at forebygge?
Formål:
At forebygge at flere områder
bliver udsatte
Dilemma:
Lovgivning – og dermed også
værktøjskasse – henvender sig til områder,
hvor det allerede
er
gået galt
Kan det gøres nemmere for kommuner og
boligforeninger at forebygge? Fx ift.:
Henvendelser til Folketinget
Monitorering
Værktøjer/handlemuligheder
Finansieringsmuligheder
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0011.png
Afsæt: Aftale om udsatte boligområder (2018)
” Det er afgørende, at der sættes ind, så der ikke er flere boligområder i Aarhus, der lander i
kategorien ”hårde ghettoer” – og at der holdes tæt øje med, at øvrige boligområder i byen
ikke udvikler sig negativt.”
”Forligspartierne er enige om, at der skal sættes ind, for at forhindre at ovennævnte risici
indtræffer. Der vil være behov for at udvikle handleplaner i fællesskab mellem kommune,
boligforening og øvrige aktører, som adresserer de udfordringer, der er i det enkelte
område.”
Med aftalen ønsker forligspartierne at kombinere:
Fysiske indsatser
Sociale indsatser (både kommunale og boligsociale)
Udlejningsredskaber
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0012.png
Dilemmaer: Værktøjer og handlemuligheder
”Almindelige” områder
(ikke-§ 61 a)
Renoveringssager
Fysisk struktur bevares
Betingelser for nedrivning
Betingelser for frasalg af
almene boliger
Salg af ubebyggede arealer
Udsatte og risikoområder
+/- 1.000 beboere
Opfylder ikke § 61 a
Negativ udvikling – måske
på vej mod ”hård ghetto”
Behov for mere end
renovering - udvikling
”Hårde ghettoområder” (§
61 a)
Max. 40 % inden 2030
Ombygning
Nedrivning
Salg
Omdannelse
Nybyggeri
Fortætning med privat
Ommærkning til ældre- eller
ungdomsboliger
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0013.png
Områder med forebyggende indsatser
Langkærparken
Vejlby Vest
Skovgårdsparken
Viby C
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0014.png
Viby C
-
-
-
-
-
Tre områder, alle med
mindre end 1000
beboere
Boligforening ALBOA
Sociale udfordringer
Dele af
bygningsmassen er
slidt
”Lukket om sig selv”
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0015.png
Viby C
-
-
Ny helhedsplan for
Skanderborgvej
Alboas ønske:
- Nedrive og opføre nyt
alment
- Tilføre privat byggeri
- Åbne og koble på
omgivelser
Udfordringer og muligheder:
- Ikke muligt at nedrive ved
byudvikling
- Salg muligt, men vanskeligt
da lejerne følger med
- Økonomi, herunder
infrastruktur og boligsociale
helhedsplaner
- Dialog med
Landsbyggefonden omkring
nedrenovering
-
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0016.png
Det boligsociale arbejde i Aarhus
- Nu og fremadrettet
v. Thomas Højmark Fegar, sekretariatsleder
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0017.png
Det Boligsociale Fællessekretariat
Etableret som et boligsocialt projekt under Landsbyggefonden i
2007
Forankret igennem samarbejdsaftale mellem BL’s 5. kreds (11
boligforeninger) og Aarhus Kommune i 2013
Sekretariat bestående af leder, 3 fastansatte medarbejdere,
1 studentermedhjælper samt projektansatte
Refererer til styregruppe under BL’s 5. kreds
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0018.png
Hvorfor et boligsocialt fællessekretariat?
Alle almene boligområder i byen
skal være socialt velfungerende, og
beboerne her skal have de samme
muligheder i forhold til uddannelse,
beskæftigelse, familie- og fritidsliv
som i resten af byen.
Vi koordinerer og udvikler det boligsociale arbejde og styrker
på den måde den samlede indsats i de udsatte boligområder.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0019.png
Hvordan gør vi så det?
Har et bydækkende perspektiv på det boligsociale arbejde og
koordinerer på tværs af sektorer og organisationer
Bidrager til et tæt og forpligtende samarbejde mellem kommunen
og boligorganisationerne
Understøtter boligsociale helhedsplaner og indsatser
Gennemfører analyser og evalueringer, der kvalificerer de
boligsociale og kommunale indsatser
Monitorerer udviklingen i de almene boligområder
Fokus på tidlige indsatser/forebyggende arbejde i boligområder
Udvikler og gennemfører bydækkende projekter, der understøtter
og udvikler det boligsociale arbejde
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0020.png
Det boligsociale
arbejde i Aarhus
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0021.png
Nye rammevilkår
Reduceret
bevilling – fra 230
til 140 mio. kr./år
Parallelsamfundsaftale
Nyt LBF-regulativ
2019 – 2026
- Ny prioritering
Boligaftale 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0022.png
Perspektiver på det fremtidige
boligsociale landskab
Prognose:
Væsentligt færre boligsociale
helhedsplaner i Aarhus
efterhånden som de nuværende
udløber.
Spredning af de boligsociale
udfordringer
Behov for nye tilgange
?
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0023.png
Det boligsociale fremadrettet
Vi skal kunne:
Konsolidere den positive udvikling i områder med boligsociale
helhedsplaner
Håndtere boligsociale udfordringer, der opstår mere spredt i
byen
Agere forebyggende i ‘risikområder’
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0024.png
Spørgsmål eller kommentarer?
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0025.png
v. Jeanne Funch Asmussen, leder af
den boligsociale helhedsplan i Viby
Syd
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0026.png
FOLKETINGETS BOLIGUDVALGS
VIRTUELLE BESØG I AARHUS KOMMUNE
BENTE LYKKE SØRENSEN, BYSTRATEGISK CHEF
DEN 11. januar 2021
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0027.png
AARHUS
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0028.png
AARHUS VOKSER
AARHUS
430000
410000
390000
370000
350000
330000
310000
290000
270000
250000
KP 09
BEFOLKNINGS-
PROGNOSE 2020-30
AARHUS
DANMARK
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0029.png
SEGREGERING
Som i mange andre store byer, ses også i Aarhus en segregering. Attraktive kyst- og skovnære områder såsom
Risskov og Skåde/Højbjerg har en overvægt af husstandsindkomster markant over gennemsnittet i kommunen,
mens der i den anden ende af skalaen findes en række boligområder, som de ressourcestærke og veluddannede
undgår, og som er præget af høj koncentration af sociale problemer, kriminalitet og lavt uddannelses- og
indkomstniveau. Det mest udtalte eksempel på et sådant område i Aarhus er Gellerup/Toveshøj.
BOLIGPOLITISK REDEGØRELSE
Med budgetforlig 2021 blev det besluttet at få
udarbejdet en boligpolitisk redegørelse med afsæt i
boligpolitikken fra 2015 og dens tre indsatsområder
- plads til flere aarhusianere, mangfoldighed i
boligtyper, størrelser og ejerformer og
velfungerende lokalsamfund og stærk social
sammenhængskraft.
Baggrunden er dels, at den markante
befolkningsvækst de senere år har medført
stigende salgs- og lejepriser, dels at monitoreringen
af udviklingen i de almene boligområder viser tegn
på en stigende social opdeling af boligmarkedet.
Analysen skal give byrådet mulighed for at drøfte
udviklingen med henblik på at kunne justere og
prioritere indsatsen fremadrettet gennem fx
kommuneplan, lokalplaner og arbejdet med almene
kvoteplaner.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0030.png
BUDGETFORLIG 2020
I budgetforliget indgået i 2020 besluttet, at den nuværende andel
af almene boliger fastholdes på 25% andel almene familieboliger.
Uddrag fra budgetforliget (investeringsplanen 2024-2033):
ALMENE FAMILIEBOLIGER
Aarhus Kommune har gennem en årrække arbejdet med en grundkvote til almene
boliger. Denne kvote indgår i det aktuelle budgetforslag. Kvoten har historisk
bestået af en blanding af ungdomsboliger og familieboliger. Med budget 2020
valgte Byrådet at fokusere det almene byggeri på familieboliger, da der er et stort
antal ungdomsboliger under opførelse. Omregnes grundkvoten til familieboliger
svarer denne til 328 boliger om året. I den seneste boligprognose for Aarhus
Kommune forventes der opført 2135 mellemstore og store familieboliger i
kommunen per år (2025-2030). For at fastholde den almene boligsektors andel af
familieboligerne skal der cirka opføres 25% mellemstore og store familieboliger.
Dette svarer til 533 boliger om året.
For at muliggøre dette løftes kvoten til almene familieboliger med 42 mio. kr. eller
205 boliger om året. Dette vil muliggøre byggeri af 533 almene familieboliger årligt
ved en indskudsprocent på 10%.
På området for små boliger er der også et byggeri af almene boliger. Dels i form af
de igangværende ung-domsboligbyggerier, dels i regi af MSB og MSO. Ud over de
533 familieboliger bygges der også erstatnings-boliger i medfør af aftalen om
udsatte bydele. Der ændres således ikke på denne del af det almene byggeri.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0031.png
POLITIKKER OG PLANER
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0032.png
BOLIGPOLITIK I AARHUS
Aarhus Byråd vedtog i 2016 en boligpolitik for Aarhus
Kommune. Boligpolitikkens vision er, at:
Alle aarhusianere har mulighed for at bo i en
god bolig i en by med social balance.
Boligkarréer på Frederiksbjerg i dag
Boligkarréer på Frederiksbjerg ca. 1950
Visionen realiseres gennem tre indsatsområder:
1.
Plads til flere aarhusianere – nu og i fremtiden
2.
Mangfoldighed – boligtyper, boligstørrelser og
ejerformer til alle behov
3.
Velfungerende trygge lokalsamfund og stærk social
sammenhængskraft
Data fra Danmarks Statistik
Prognose fra Danmarks Statistik
tilpasset Aarhus-tal
Aarhus Domsogn
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0033.png
GELLERUP
Aarhus Kommune og Brabrand Boligforening er i fuld
gang med at udvikle Gellerupområdet til en attraktiv og
multifunktionel bydel.
BEBOERNE:
Antal beboere ca.:
Antal boliger ca.:
Børn og unge u. 18 år ca:
5300
2000
41%
o
Gennemsnittet i Aarhus:
19%
Etnisk danske:
737
Indvandrer:
2563
Efterkommere:
2004
CA: 5000 NYE BEBOERE I ÅR 2025
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0034.png
BISPEHAVEN
En udviklingsplan med underliggende tryghedsrenovering af Bispehaven i det vestlige Aarhus skal
gøre området mere trygt at bo og færdes i og forvandle det fra udsat boligområde til attraktivt
bykvarter med grønne områder og en varieret boligsammensætning. Området bliver i fremtiden langt
mere åbent og tilgængeligt med forbedrede stisystemer, vejforbindelser, nye busgader og en
kommende letbaneforbindelse.
I udviklingsplanen foreslås det bl.a.:
• Nedrivning og omdannelse af hhv. 3 høje og 3 lave
blokke (i alt 318 boligenheder)
• Nybyggeri/fortætning med 270 enheder erhverv
• Nybyggeri/fortætning med 230 enheder ejerboliger
• Nybyggeri/fortætning med 420 enheder ejerboliger
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0035.png
ALMENE BOLIGER PÅ AARHUS Ø
Status 2019:
17 % af boligerne på Aarhus Ø er almene,
svarende til 707 boliger ud af 7222.
Med udviklingen og realiseringen af Indre
Aarhus Ø samt Pier 3 ender det samlede
antal af almene boliger på Aarhus Ø på 25%.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0036.png
SOCIAL MANGFOLDIGHED
Hovedpointer fra ”Toward
a nuanced,
circumspect policy of social mix in Denmark”
George Galster, Hilberry Professor of Urban
Affairs, Wayne State University, Detroit, USA
Økonomisk svagt stillede er nøgleparameteret i forhold til
socialt mix – etnicitet er sekundært.
Socialt mix gavner både de enkelte økonomisk svagt stillede
individer og samfundet generelt.
MEN kun hvis de økonomisk svagt stillede ikke overskrider en
vis andel.
Koncentrationen af økonomisk svagt stillede skal være så lav
som mulig i hvert kvarter (næstbedst: ikke over 20 %
fattige
i
noget kvarter (US))
Socialt mix bør ske i områder af flere hundrede boliger, ikke på
opgangsniveau.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0037.png
SOCIAL MANGFOLDIGHED
I udsatte boligområder gør fire negative tendenser sig gældende
:
Negativ social interaktion
Negative rollemodeller
Ingen kollektiv gennemslagskraft
Stigmatisering af området
Ved implementeringen af social mangfoldighed erstattes de fire
negative tendenser af en neutral tendens:
Positiv social interaktion
Samt to positive tendenser
:
Positive rollemodeller
Kollektiv gennemslagskraft
Fra ”Toward
a nuanced, circumspect policy of social mix in Denmark”
George Galster, Hilberry Professor of Urban Affairs, Wayne State University, Detroit, USA
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0038.png
ALMENE BOLIGER FORDELT PÅ
SKOLEDISTRIKTER
REALISERING AF ALMENE BOLIGER
»
Frivillig aftale med privat grundejer/developer
»
Samarbejde privat developer/almen boligorganisation
»
Behov for kvote til almene boliger i sammenhæng med
plankrav om almene boliger
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0039.png
SKOLEDISTRIKTER I UDSATTE BOLIGOMRÅDER
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0040.png
BAGGRUND OG LOVFORSLAG
Regeringen fremlagde i marts 2018 ghettoplanen
Ӄt Danmark
uden parallelsamfund – Ingen ghettoer i 2030”
med
tilhørende lovforslag.
”Hårde ghettoer” skal inden 2030 have nedbragt andelen af almene
boliger til højst 40 % - midler afsat til nedrivning og salg.
Maj 2018 indgik regeringen aftaler med andre politiske partier - nyt
lovforslag sendt i høring med frist 22. august 2018.
Aarhus d. 19. juni 2018
”Aftale om udsatte boligområder
i Aarhus Kommune”
- alle politiske partier undtagen
Enhedslisten.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0041.png
HOVEDGREB I DEN POLITISKE AFTALE
Aftalen skal udmønte Folketingets beslutning om at
nedbringe andelen af almene boliger i udsatte
boligområder, der kategoriseres som ”hårde ghettoer”,
til 40 procent.
Det politiske flertal i Aarhus Byråd ønsker, at det skal ske
ved hjælp af en kombination af nedrivning af
eksisterende boliger og opførelse af nye boliger.
Målet er, at ni boligblokke med 600 familieboliger i
Gellerup-Toveshøj rives ned.
Salg af 120 familieboliger (én stor blok) i Gellerup
I Bispehaven skal tre boligblokke med 318 boliger rives
ned.
I begge områder skal der også opføres nyt byggeri, både
privatboliger og erhvervsbyggeri.
De borgere, hvis boliger skal rives ned, vil få tilbudt en
"passende" bolig et andet sted i Aarhus.
Byrådet afsætter samtidig 10 millioner kroner årligt frem
mod 2030 med henblik på at opføre 1000 ekstra almene
boliger. Det er et ønske, at disse boliger skal være
"mindre, billige boliger, som er til at betale også for
udsatte borgere".
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0042.png
FORSLAG TIL ÆNDRING AF SKOLEDISTRIKTER
Uddrag fra Aftale om udsatte boligområder i Aarhus Kommune
”Skoleområdet
Forligspartierne er – afledt af folketingspartiernes initiativer for de mindste børn – enige om, at der også er
behov for at kigge på skoleområdet i Aarhus Kommune. Formålet er at sikre, at skolebørn med to-sproget
baggrund får en god skolegang sammen med andre børn uden to-sproget baggrund og får det sproglige og
kompetencemæssige løft, som er nødvendigt for at klare sig godt resten af livet. Aarhus Kommune har de
seneste år søgt at løse udfordringerne gennem bl.a. magnetskoler, heldagsskoler og busordning.
Forligspartierne konstaterer, at der fortsat er udfordringer og er derfor enige om, at der skal nye veje til for
at nå den overordnede målsætning om, at skolebørn skal blandes, så børn med sproglige udfordringer,
herunder børn fra udsatte boligområder, ikke går i skole isoleret fra resten af byen. Forligspartierne
anmoder Børn og Unge om at fremlægge forskellige forslag og målsætninger til byrådet til brug for
besparelserne i budget 2019-2022, som kan indfri denne intention. Forligspartierne ønsker, at Børn og
Unges forslag omfatter ændrede skoledistrikter, modeller for opdelte skoler hvor indskoling, mellemtrin og
udskoling sker på forskellige matrikler, og et mål om at udnytte skolekapaciteten optimalt og opnå en
effektiv klassedannelse. Ambitionen er at skabe attraktive skoler, som tiltrækker elever og medarbejdere.
Forligspartierne finder det helt afgørende, at alle interessenter inddrages i den videre proces.”
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0043.png
DRØFTELSE AF NYE SKOLER I GELLERUP OG BISPEHAVEN
ILLUSTRATION: FIKTIVT SKOLEDISTRIKT, DER
SAMLER BØRN I GELLERUP OG TOVESHØJ I
HELHEDSPLANOMRÅDET
Med afsæt i den politiske aftale fra juni 2018 om udviklingen af udsatte boligområder sættes der særligt fokus på at
tiltrække ressourcestærke børnefamilier til Gellerup, Toveshøj og Bispehaven. For at lykkes med dette, er det helt
afgørende, at der skabes attraktive kvarterer med gode boliger, en god fritidsinfrastruktur og ikke mindst adgang til et
attraktivt skoletilbud.
FORMÅL MED SKABELSEN AF EN NY SKOLE
at være
skolen for bydelen
og være med til at gøre bydelen attraktiv
at være
skolen for børnene,
hvor børnene klarer sig lige så godt som børn i resten af kommunen i forhold til sprog, fagligt
niveau, sundhed og opstart på ungdomsuddannelse.
Målet er at, Gellerup, Toveshøj og Bispehaven i 2013 er bydele med skoletilbud, som benyttes af de lokale børn og afspejler
en bydel i social balance.
STATUS PÅ DRØFTELSERNE
30. januar 2019: Byrådet beslutter, at der skal være politiske drøftelser af skoletilbuddet i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven.
25. Marts 2019: Drøftelserne indledes på en konference
26. Marts – 23. april 2019: mulighed for input fra borgere
23. April 2019: Konference om skoletilbuddets indflydelse på bydele og indsats for børnene
20. Maj 2019: politiske forhandlinger
22. maj 2019: aftale indgået
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0044.png
GELLERUP – KONKRETE VÆRKTØJER
Udlejningsredskaber:
• Fleksibel udlejning
• Kombineret udlejning
• Genhusning uden for
afdelinger
Fysiske tiltag:
• Nedrivninger af blokke
• Renoveringer af boliger
• Nye facader
• Moderniseringer, nye
typologier,
• Byhusbånd
• Bypark
Infrastruktur:
• Nye veje
• Gennembrud af
blok, port til
Gellerup
Planlagt:
• Salg af almene boliger
• Kvartersdannelse/opde
ling af området i mindre
Boligsocial indsats:
• Beskæftigelsesindsats
• Børn og unge indsats
• Sundhed
Nye funktioner:
• Nyt hus for Teknik og
Miljø
• Iværksætteri
• Sports- og Kulturcampus
• Nyt bibliotek
• Erhvervsbyggeri
Nye boligtyper:
• Ungdomsboliger
• Private boliger
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0045.png
TILTRÆKNING AF RESSOURCESTÆRKE FAMILIER
I rapporten
’Ressourcestærke
børnefamiliers flytterationaler’
(2018)
undersøges rationalet bag
ressourcestærke børnefamiliers fraflytning
fra almene boligområder i Danmark.
EFTERSPØRGSLEN
Et af midlerne til at tiltrække
nye ressourcestærke borgere
til bydelen vurderes at være
attraktive kvarterer
og
nye
boligtyper,
der ikke
nødvendigvis findes på
markedet i forvejen. Gerne
boliger, som ikke er integreret
med de eksisterende blokke,
men som fx orienterer sig mod
de omkringliggende
bykvarterer eller mod nogle af
de nye funktioner, der lige nu
skyder op i bydelen. Det kan
være den nye ungdomsbydel,
den nye daginstitution osv.
Hvis der opføres lejligheder,
vurderes der at være den
største kommercielle interesse
for hhv.
tre- (55-65 m
2
) og fire-
(75-85 m
2
) rums lejligheder
og
i mindre grad
større
lejligheder (90-100 m
2
)
fx som
særlige duplex (dobbelthøje)-
eller penthouselejligheder på
steder hvor udsigten kan
udnyttes
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0046.png
TILTRÆKNING AF RESSOURCESTÆRKE FAMILIER
METODE & MÅLGRUPPE :
DE 10 ANBEFALINGER FRA CFIA:
Trygheden i området skal øges
• Det skal være tydeligt, hvordan Karen Blixen kvarteret og de nærtliggende områder bliver
Tidligere beboere i Gellerup (Unge familier)
A
udviklet
Tilbyd ejerboliger
• Skab små kvarteret i kvarteret, så det bliver mere overskueligt, hvem der indgår i det lille
fællesskab. Herved øges trygheden, ejerskabet og ansvarsfølelsen.
• Skab en bosammensætning for Karen Blixen Kvarteret og de øvrige nye kvarterer i
Potentielle tilflyttere, som drømmer om at
købe bolig inden for de næste 1-2 år:
Pragmatiske børnefamilier
Pragmatiske unge par uden børn
Empty nesters
Fællesskabsorienterede par
B
området
• Gør det muligt for potentielle tilflyttere at lære området at kende på forhånd og skabe
alliancer med andre potentielle beboere
Skab attraktive boligfællesskaber til de fællesskabsorienterede
Gør det muligt for mange at købe en bolig tæt på centrum. Skab et rækkehuskvarter
med parcelhuskvaliteter til gode priser
• Etabler boliger som børnefamilierne kan se sig selv i, når børnene når skolealderen
• Fremhæv områdets grønne kvaliteter i brandingen af Karen Blixens Kvarteret
DET PRAKTISKE HVERDAGSLIV ER ATTRAKTIVT
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0047.png
UDLEJNINGSSTRATEGI I AARHUS KOMMUNE
• En fælles udlejningsstrategi mellem kommunen og alle boligorganisationer i BL’s 5. kreds, den
nuværende dækker perioden 2018-2022.
• Den fungerer som en rammeaftale, som alle udlejningsaftaler tager udgangspunkt i, og beskriver
rammer og principper for anvendelsen af fleksibel udlejning, kombineret udlejning, kommunal
anvisning samt øvrige relaterede indsatser.
• Strategien skal bidrage til at opbløde opdelingstendenser og styrke udsatte boligområder i at blive
attraktive bydele med en alsidig beboersammensætning, der nærmer sig kommunens gennemsnit.
• Der anvendes fleksibel udlejning i 38 afdelinger med i alt 12.923 boliger, svarende til knap 1/3 af
alle almene familieboliger. Det er på niveau med den tidligere strategi i perioden 2013-2017.
• Der anvendes kombineret udlejning i 13 afdelinger med i alt 5.972 boliger, svarende til 15 % af alle
almene familieboliger.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0048.png
DEN DELEGEREDE BYGHERREMODEL
• Aarhus Kommune har accepteret anvendelse af den
delegerede bygherremodel i forbindelse med planlovens
bestemmelse om almene boliger og hvis
nødvendighedsbetingelsen har været opfyldt.
• Modellens anvendes i væsentligt omfang i forbindelse med
byggeri af private og almene boliger inden for samme
lokalplan.
• Aarhus Kommune har tidligere udarbejdet en egen
vejledning for den delegerede bygherremodel til brug for
private developer og almene boligorganisationer.
• Nu er denne suppleret af et nyt paradigme for delegeret
bygherremodel udarbejdet med Byggeskadefondens støtte.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0049.png
PLANLOVENS BESTEMMELSER OM
PLANLÆGNING FOR ALMENE BOLIGER
Aarhus Kommune har siden 2015 anvendt planlovens bestemmelse om
planlægning for almene boliger, hvorefter kommunen ved nye boliglokalplaner
kan stille krav om op til 25 % almene boliger. Byrådet har besluttet et
administrationsgrundlag for anvendelse af bestemmelsen, hvor der konkret
vurderes i det enkelte tilfælde om der skal stilles krav om almene boliger og
hvor stor en andel. I den forbindelse tages udgangspunkt i den aktuelle andel
af almene boliger i skoledistriktet (kortbilag vedlagt), nærhed til andre almene
boligområder, herunder udsatte boligområder, m.m.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0050.png
ALMENE BOLIGER PÅ VEJ
Den nuværende kvote på 400
familieboliger om året videreføres i
perioden 2020-2023.
ALMENE BOLIGER
1175 familieboliger
1589 ungdoms-bomuligheder
FORVENTEDE ANTAL TILSAGN TIL
ALMENE BOLIGER I 2019
En del af finansieringen kommer fra salg
af kommunale udlejningsejendomme,
der endnu ikke er solgt.
FINANSIERINGSUDFORDRINGER
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0051.png
GELLERUP
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0052.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0053.png
Ny skole og fritidscenter for
Gellerup, Toveshøj og Bispehaven
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0054.png
Bred politisk aftale
• Alle partier i byrådet indgik den 22. maj 2019 en aftale om et attraktivt
skoletilbuddet i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven (dog forbehold fra V, LA
og DF i forhold til timing af byggeriet)
• Aftalen er kommet i stand efter, at der året før er indgået en aftale om ingen
udsatte boligområder i Aarhus og et behov for at se på skolekapaciteten i
den vestlige del af Aarhus
• Politisk forløb med konferencen for politikere og interessenter efterfulgt af et
forhandlingsforløb med partierne
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0055.png
Baggrund for aftalen
• Udviklingsplanerne for Bispehaven og Gellerup ændrer
de strukturelle rammer for skoletilbuddet både på kort
sigt i forhold til elevgrundlaget og på længere sigt i
forhold til elevsammensætningen
• To skoler, som primært havde elever fra Gellerup og
Bispehaven. Skolerne var kendetegnet ved
• lav egenskoleandel (ca. 25 pct.)
• de børn og unge, der bor i Gellerup, Toveshøj og
Ellekær, klarer sig dårligere end børn og unge i
resten af byen i forhold til sprog, fagligt niveau,
fravær, sundhed, ungdomsuddannelse med videre
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0056.png
Dobbelt formål med aftalen
1. Et attraktivt skoletilbud forventes at spille en afgørende rolle
for, at børnefamilier ønsker at bosætte sig i Gellerup, Toveshøj
og Bispehaven, og at bydelene udvikler sig til at have social
balance, hvor børnene går på den lokale skole
2. Alle børn i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven får de samme
muligheder for at klare sig lige så godt som børn i resten af
kommunen med et attraktivt skoletilbud
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0057.png
Indholdet i aftalen
Der skal bygges en ny skole i Gellerup, som skal være klar til skoleåret
2025-2026. Der bygges klub sammen med skolen.
Tovshøjskolen og Ellekærskolen fusionerer fra skoleåret 2020-2021 på
Ellekærskolens matrikel, indtil den flytter til den nye skole.
Der undervises efter Nest-principper på den fusionerede skole.
Skoledistriktsændringer, som har til formål at sikre, at skolerne
i den vestlige del af Aarhus har et tilstrækkeligt og social
balanceret elevgrundlag.
Indsatser, som har til formål, at børnene i Gellerup,
Toveshøj og Bispehaven får en god start på livet og får
gode sprogkundskaber, og at forældreansvar og –kompetencer
styrkes.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0058.png
Finansiering af aftalen
• Udgifter til ny skole, klub, dagtilbud og
idrætsfaciliteter udgør 390 mio. kr.
• Aftalen er primært finansieret af salg af en skole
og boldbaner, som skal være en nyt
boligområde, kapitalisering af driftsbesparelser.
De sidste midler er fundet i budgetforhandlinger
• Aftalen er et udtryk for et tæt samspil mellem
byudvikling og skoletilbuddet, hvor
byudviklingen og skoletilbuddet ses som
hinandens forudsætninger
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0059.png
Status efter 1�½ år
• Der er udviklet et pædagogisk grundlag for skolen baseret på
praksisnær og projektbaseret profil, hvor læring i skole såvel
som fritid er drevet af børn og unges naturlige nysgerrighed på
virkelighedens problemstillinger
• Der har været en omfattende inddragende proces i forhold til
pædagogisk grundlag og byggeprogram
• I løbet af februar 2021 er der udbud af totalentreprisen
• Skole forventes at være klar til skoleåret 2025-2026
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0060.png
Elevgrundlaget
• Nye skole skal have et socialt balanceret elevgrundlag. Det er afhængigt af,
at der sker opførsel af nye familieboliger, som tiltrækker andre borgere, end
de nuværende
• Samarbejde med Center for Innovation i Aarhus i forhold til,
hvordan man kan arbejde med skolens elevgrundlag på nye måder
• Allerede nu kommunikation om den nye skole for at sikre
kendskab til den i hele Aarhus og kan bidrage til, at den kan være
med til at trække børnefamilier til Gellerup, Toveshøj
og Bispehaven og fastholde børn fra skoledistriktet
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0061.png
Læse mere på
https://detvigoer.aarhus.dk/andet-vi-goer/ny-skole-og-
fritidscenter-i-gellerup-toveshoej-og-bispehaven/
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0062.png
Udviklingsplan for Bispehaven og nærområder
Mikkel Schjørring, Sektionsleder, Aarhus Kommune
Hvordan arbejder vi med
at skabe attraktive bydele
med en blandet
beboersammensætning?
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0063.png
Udviklingsplan for Bispehaven og nærområder
Film fra Bispehaven:
https://youtu.be/FuKGPR1Hyv4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0064.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0065.png
UNGDOMSBOLIG AARHUS
www.ungdomsboligaarhus.dk
Administreres af Kollegiekontoret
Blev etableret for over 20 år siden
Fælles opnotering til alle almene ungdomsboliger i Aarhus Kommune
Gratis
Koordinerer den kommunale boliggaranti ved studiestart
Forsyner hver tredje studerende med en bolig
Der skal kun søges et sted
Rådgivning til udvekslingsstudenter
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0066.png
AARHUSBOLIG
www.aarhusbolig.dk
Fælles database
Fælles hjemmeside
Etableret i 2012
Ca. 45.000 almene boliger
12 almene boligorganisationer, åben for udvidelse
123.000 tilmeldte brugere
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0067.png
AARHUSBOLIG
www.aarhusbolig.dk
Gratis oprettelse herefter 100 kr. årligt
Landets billigste opnotering
Der skal kun søges et sted
Hurtig koordineret omstilling ved ændringer af udlejningsregler
Håndterer fleksibel udlejning og boliggaranti
Opkvalificering af udlejningsmedarbejdere og boligorganisationerne
Styrker samarbejdet mellem de lokale boligorganisationer
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0068.png
AARHUSBOLIG
Ventelisten og pris
E-tilbud: 100 kr. tilbud via e-mail og/eller sms, selvbetjening –
opkræves årligt
E-tilbud+: 200 kr., tilbud via e-mail og/eller sms, hjælp til
opskrivning/svar - opkræves årligt.
Boligsøgende kan vælge status aktiv eller bero.
Ved aktiv får man boligtilbud.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0069.png
AARHUSBOLIG
Tilbud gives til:
Ansøgere der er lejer i den afdeling, der ansøges i.
Ansøgere der er lejer i den boligorganisation, der ansøges i.
Øvrige ansøgere.
Tildeles efter anciennitet og evt. fortrin. I visse afdelinger fleksibel
udlejning.
I 2020 er der udsendt 600.000 tilbud (nogle boliger udsendes til flere
end andre)
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325047_0070.png
AARHUSBOLIG
130000
125000
120000
115000
110000
105000
100000
95000
90000
85000
80000
april 12
AARHUSbolig tilmeldte
Boligsøgende pr. 4/1-2021
Aktive: 47.083
Bero: 79.051
I alt: 126.134
april 13
april 14
april 15
april 16
april 17
april 18
april 19
april 20