Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2325046_0001.png
Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
18. januar 2021
Side 1 af 3
Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder
Kære Boligudvalg
Vi vil gerne takke for et godt møde d. 11. januar 2021, hvor I var ”på besøg” i
Aarhus. Vi er glade for, at det lykkedes at mødes på trods af coronarestrikti-
onerne, og vi håber, at vi på et senere tidspunkt kan vise jer rundt i nogle af
vores boligområder i Aarhus.
På vores møde d. 11. januar kom vi vidt omkring måden, vi i Aarhus arbejder
med udsatte boligområder. Fra det tætte samarbejde med BL’s 5. kreds og
forebyggelse af udsatte boligområder, til aftale om et attraktivt skoletilbud og
boligpolitikken i Aarhus kommune. På mødet aftalte vi at genfrem-sende
nogle af Aarhus Kommunes forslag til en styrkelse af det forebyggende ar-
bejde - se nedenfor.
I det forebyggende arbejde bruger vi vores erfaringer fra Gellerup, Toveshøj
og Bispehaven, men også fra tidligere renoveringer i fx Langkærparken og
Skovgårdsparken. Her har boligforeningerne lavet store og omkostningsful-
de renoveringer af boligområderne, uden det har haft den ønskede effekt på
områdernes udsathed. Når vi arbejder forebyggende med et boligområde,
skal vi undgå at lave dyre renoveringer, der ikke er helhedsorienterede. Der-
for har vi i Aarhus Kommune fokus på at lave forandringer med afsæt i både
sociale indsatser, udlejningsredskaber og fysiske forandringer i boligområ-
derne.
Som lovgivningen er i dag, er der desværre ikke tilstrækkelige muligheder
for at sætte ind med forebyggende fysiske forandringer i de områder, der på
sigt kan udvikle sig til at blive ”hårde ghettoer” eller i de områder, der på
grund af antallet af beboere aldrig kommer til at opfylde kriterierne i §61 a i
almenboligloven. I nedenstående har vi gentaget nogle af de forslag, som vi
talte om på mødet, som vi mener, kan styrke muligheden for at arbejde fore-
byggende med fysiske forandringer i udsatte boligområder. Indholdet har
afsæt i de henvendelser, I tidligere har modtaget fra politisk side i Aarhus.
1. Forebyggende handleplaner:
Områder (både over og under 1.000
beboere), der er i en dårlig udvikling, skal efter konkret anmodning til
boligministeren kunne bruge de værktøjer der er til rådighed for om-
råder, der er udpeget efter §61a, hvis der er enighed mellem bolig-
organisation og kommunen herom. Som led heri udarbejdes en fæl-
les forebyggelsesplan, som indsendes til godkendelse i Boligministe-
riet. Målsætningen for andel almene familieboliger fastsættes i fæl-
lesskab mellem kommune og boligforening.
BORGMESTERENS
AFDELING
HR og Jura
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
www.aarhus.dk
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325046_0002.png
2. Frivillig handleplan:
Der indføres fremadrettet en ny forebyggelses-
mulighed i lovgivningen for områder, der har været udpeget som
”udsat område” eller ”ghetto” efter §61 a to gange. Disse områder får
mulighed for at udarbejde en samlet fysisk- og social handleplan for
at vende områdets udvikling med adgang til samme værktøjer, som
er tilgængelige for ”hårde ghettoer”, men uden krav om at målsæt-
ningen er max 40 % almene familieboliger. Frivillige handleplaner
fremsendes til godkendelse hos boligministeren. Hvis boligministe-
ren kan godkende planen, nulstilles boligområdets anciennitet på
”ghettolisten”, så kommune og boligforening får tid til at implemente-
re handleplanen og vende udviklingen. Der bør være en særlig pro-
cedure for fx nedrivninger og salg, så kravene er mindre omstænde-
lige, fx i form af dispensation for plankrav m.v., så det er tidsmæssigt
muligt at implementere handleplanen.
3. Bedre muligheder for finansiering af erstatningsbyggeri:
Der etable-
res et nyt økonomisk kredsløb, indenfor den eksisterende økonomi-
ske ramme, der kan bidrage til at finansiere erstatningsbyggeri i om-
råder med forebyggende planer:
- En boligforening får tilladelse til at nedrive almene boliger for
at gøre op med de eksisterende strukturer i området og
skabe plads til nyt, fremtidssikret byggeri.
- Det frigjorte areal sælges til privat investor med henblik på
opførelse af nyt privat byggeri og nye boligtyper som kan
styrke beboersammensætningen.
- Provenuet fra salget af dette areal, kan blandt andet anven-
des til at dække det kommunale grundkapitalindskud til nyt
alment byggeri i eller udenfor boligområdet. Dermed bliver
det muligt at finansiere alment erstatningsbyggeri uden at
belaste kommunekassen.
4. Redskaber til fremme af ejerboliger:
Der udarbejdes løsninger til,
hvordan ejerboliger kan fremmes i boligområder, der er udsatte eller
på vej til at blive det. Arbejdet foreslås løst i fællesskab mellem
kommune og ministerier med inddragelse af private aktører så det
sikres, at der er balance mellem ønsket om fremme af ejerboliger og
private investorers økonomiske incitamenter.
5. Udlejningsregler ved delvis fremleje:
Lovgivningen ændres således,
at boligorganisationen får mulighed for at afvise delvis fremleje på
samme måde som ved fuld fremleje.
6. Helhedsorienterede renoveringer:
Almene boliger nedrenoveres og
boligen flyttes til anden beliggenhed i samme boligområde (ny sok-
kel) som led i en samlet forebyggende helhedsplan for det givne bo-
ligområde. Genopførelsen af boligerne på ny sokkel skal i sådanne
18. januar 2021
Side 2 af 3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Henvendelse af 22/1-21 fra Aarhus Kommune vedr. møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21 om Bedre muligheder for forebyggelse af udsatte boligområder m.v.
2325046_0003.png
tilfælde regnes som en nedrenovering og ikke et nybyggeri, så
Landsbyggefonden kan yde renoveringsstøtte efter gældende regler.
Landbyggefondens fleksibilitet i forhold hertil bør bevares, så det sik-
res, at renoveringer bliver bæredygtige og fremtidssikrer boligområ-
derne og sikrer en god kobling med naboområderne.
18. januar 2021
Side 3 af 3
Hvis Folketinget ønsker at styrke arbejdet med forebyggende indsatser yder-
ligere, kan der i forbindelse med den foreslåede adgang til de beskrevne
værktøjer til forebyggende handleplaner og frivillige handleplaner tillige åb-
nes op for en bredere adgang til nedrivningsstøtte (kapitaltilførsel) og reno-
veringsstøtte, infrastrukturmidler samt boligsociale rammer i Landsbygge-
fonden.
Ovenstående forslag er tidligere blevet drøftet med BL’s 5. kreds, der bakker
op om problemstillingerne såvel forslag til løsninger.
Ovenstående er nogle af de muligheder, som vi har overvejet i Aarhus. Der
kan givetvis tænkes andre forslag, som også kan understøtte bedre rammer
for en forebyggende indsats. Vi håber, at Folketinget vil bakke op om ønsket
om en styrket forebyggende indsats mod udsatte boligområder.
Med venlig hilsen
Christian Mølgaard
Juridisk Chef
Formand for bestyrelsen for
boligsociale helhedsplaner,
Aarhus Kommune
Anders Leth Nielsen
Sektionsleder
Aarhus Kommune