VI SKAL STILLE KRAV OM FOSSILFRI BYGGEPLADSER I DANMARK
Af Casper Arnsbo Poulsen og Gunde Odgaard (BAT)
Grønne byggepladser med kraftig reduktion af CO
2
-udslip og luftforurening er på vej frem,
men vi har brug for at sætte turbo på udviklingen, så vi får endnu flere grønne og sunde
byggepladser. Det kalder på nationale krav der understøtter den grønne omstilling i bygge
og anlægsbranchen. Fossilfri byggepladser er en del af løsningen.
HVORDAN FREMMER VI FOSSILFRIBYGGEPLADSER I DANMARK
Lad os starte med at følge klimapartnerskabets anbefaling om, at offentlige bygherrer skal
gøre brug af grønnere alternativer, hvis det er muligt. Det vil sætte turbo på udviklingen
med grønne byggepladser i Danmark. I Regeringens udspil:
Strategi for bæredygtigt
byggeri,
fra d. 9. december finder vi dog også i indsatsområde nummer 1, overskriften
fremme af fossilfrie byggepladser.
Men der er ingen bud på hvordan, eller måltal som
kunne sætte et højere ambitionsniveau for den danske byggebranche.
Derfor er det positivt, at nogle storbyer har vist vejen frem. Det gælder for eksempel Oslo
og København. Begge byer har et mål om at være CO
2
-neutrale i 2025, mens Oslo vil
have fossilfrie byggepladser senest i 2025. Også i Sverige og i andre europæiske lande er
der krav om at bruge biodiesel og batteri- og eldrevne maskiner og udstyr på
byggepladserne.
HVORFOR SKAL VI KIGGE MOD VORES NORSKE VENNER?
Det er der flere grunde til. Lad os starte med en kort historie om Norges største
entreprenør, Veidekke, med 8200 ansatte. Veidekke har i 2018 omlagt deres produktion til
biobrændstoffer. De betyder bl.a., at de har revideret deres indkøbspolitik, og at de i dag
ikke blot har udfaset diesel, men også indkøber flere elektriske maskiner end tidligere. Det
gør deres maskinpark grønnere, sundere og mere konkurrencedygtig. Det er en
medvirkende årsag til en omsætning på 27 mia. kr. i 2019. Når de store går foran, følger
de mindre med
–
det skaber et grønnere marked og sænker prisen på bl.a. biodiesel. Kort
sagt, så fungerer Oslo’s grønne udbudsstrategi efter hensigten.
Det er dog ikke uden udfordringer. Der er en risiko forbundet med indkøb, særligt dem der
er relateret til
”cutting-edge
zero emissions technologi”, samt øgede udgifter til det større
forbrug af strøm. En udfordring er også de øgede krav til strømforsyningen/kapaciteten,
der kommer med fossilfrie byggepladser. Derfor bør Danmark kigge mod Norge, når vi
beslutter os for at hoppe på denne del af den grønne bølge.
HVAD ER MULIGT I DAG?
I dag er det muligt bruge biodiesel som HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), hvor CO2-
udslippet er op til 90 pct. mindre og 30 pct. mindre udledning af kvælstofoxider. El- og
batteridrevne maskiner med vedvarende energikilder er helt CO
2
-neutrale og fjerner hele
kvælstofudledning, og som tiden går vil flere og flere større anlægsmaskiner blive
produceret som batteri- og eldrevne. Alle på en byggeplads ved også, at elektriske
maskiner er mere støvsvage end dem der er brændstofdrevne, hvilket er et stort plus for
arbejdsmiljøet og omgivelserne i øvrigt.