Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2318407_0001.png
EVALUERING AF FORSØG MED FUNKTIONSBASEREDE TIL-
GÆNGELIGHEDSKRAV I ROSKILDE KOMMUNE - DEL 2 OM
BYGGERIET_17.12.2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
INDHOLD
F O RO RD
4
S AM M ENF ATNI NG
5
I NDLE DNI NG
8
Frikommuneforsøget i Roskilde og dets forløb
G ENNEM G ANG AF L ØS NI NG ERNE
9
10
Billige boliger – udbud af forskellige boliger
Alternativ til niveaufri adgang i de 30 boliger uden elevator
En vurdering af den samlede tilgængelighed i projektet
Vurdering af nyskabelse og potentiale for så vidt angår gentagelse
KO NKL US IO N P Å DE L 2: BYG GE RIE T – DE OPF Ø RTE L ØS NI NG ER
11
18
32
33
36
Ambitionen om et højere tilgængelighedsniveau i den øvrige del af bebyggelsen 25
AP P E NDIX
38
Bilag A: Brugerprofiler
Bilag B: Produktblad på trappelift
38
39
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
FORORD
BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø varetager forskning, uddannelse og forskningsbase-
ret rådgivning inden for universelt design og tilgængelighed til byggeri og bygningsnære
udearealer.
I denne evaluering har BUILD af Økonomi- og Indenrigsministeriet fået til opgave at eva-
luere et frikommuneforsøg i Roskilde Kommune om en alternativ måde at skabe billige boli-
ger på. Roskilde Kommune deltager sammen med andre frikommuner i netværket Billige bo-
liger og fleksible boligløsninger. Gennem dette netværk har kommunerne i forbindelse med
almene boligbyggerier fået mulighed for at fravige bygningsreglementets krav om adgangs-
forhold, indretning og elevatorer, såfremt der udarbejdes en tilgængelighedsstrategi for byg-
geriet. Tilgængelighedsstrategien skal dokumentere, at det overordnede formål med byg-
ningsreglementets krav er opfyldt som en form for funktionsbaserede tilgængelighedskrav.
Den første del af evalueringen (del 1) omhandlede en vurdering af tilgængeligheden i
projektet Slagteriet, som består af 110 boliger. I del 1 var det udelukkende intentionerne i
forbindelse med projektet, som blev vurderet, da byggeriet ikke var opført på daværende
tidspunkt. Ud fra det funktionsbaserede princip var der sat fokus på både at vurdere kvalite-
ten af intentionerne og graden af nytænkning. Roskilde Kommune var meget behjælpelig og
fremsendte tilgængelighedsstrategi til brug for evalueringen.
Anden del af evalueringen (del 2) er udarbejdet i efteråret 2020, hvor det var muligt at
besøge det opførte byggeri. Tiltag vedrørende INSP! er ikke påbegyndt, men her har Bolig-
selskabet Sjælland efter omvisning d. 16.11.2020 bidraget med supplerende information og
tegningsmateriale.
Seniorforsker, ph.d. og arkitekt m.a.a. Sidse Grangaard har forestået evalueringens an-
den del.
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0005.png
SAMMENFATNING
Boligprojektet Slagteriet, som evalueringen omhandler, er et frikommuneforsøg i Roskilde
med 110 boliger, hvoraf 32 er billige boliger. Boligselskabet Sjælland har i den forbindelse
udarbejdet en tilgængelighedsstrategi for at få tilladelse til at fravige bygningsreglementets
krav (BR15) om niveaufri adgang til 30 boliger i opgange, hvor der ellers ville være blevet
stillet krav om elevator. For at få denne dispensation har boligselskabet gennem en tilgæn-
gelighedsstrategi påvist, at man på anden vis lever op til formålene med kravene gennem
alternative løsninger ud fra et funktionsbaseret princip.
Denne del af evalueringen (del 2) behandler tilgængeligheden i projektet og vurderer karak-
teren og kvaliteten af projektets løsninger med hensyn til, hvor nyskabende de er, og om de
vil kunne gentages i andre projekter. Der er tale om mange delløsninger i projektet, som til-
sammen skal opveje fraværet af tre elevatorer.
Den følgende tabel, tabel 1, opsummerer intention, delløsning og vurdering af tilgængelighe-
den. Tabelformen er valgt for at sikre overblikket. De enkelte løsninger beskrives og vurde-
res i selve evalueringen.
TABEL 1
Oversigt over intention og tiltag samt løsning og vurdering af løsning.
Intention om tiltag, der direkte
kompenserer for fraværet af ele-
vator i tre opgange (30 boliger)
Hvis en beboer i bolig uden eleva-
tor får besøg af en gæst, der er
gangbesværet eller bruger køre-
stol, skal caféen i beboerhuset
INSP!
1
fungere som mødested.
Ved INSP! er det planen at fore-
tage følgende tiltag:
Etablering af niveaufri adgang til
bygningen
Etablering af niveaufri adgang til
toiletterne
Ved INSP! er der desuden intentio-
ner om at indarbejde:
Ledelinjer i belægningen
Mere lys, fx ved mundaflæsning
Skiltning til gavn for demente etc.
Løsning
Vurdering af løsning ang. tilgæn-
gelighed og ligeværdighed
Boligselskabet har fået byggetilla-
delse til etablering af:
-
Niveaufri adgang til et
handicaptoilet i INSP! i
form af en trappelift.
Etablering af handicap-
toilet i INSP!
-
Den pågældende løsning angå-
ende niveaufri adgang til et handi-
captoilet er en nødløsning og
endda den mest kritisable. BR15
beskriver, at en trappelift er i strid
med bestemmelsen om niveaufri
adgang.
At der er tale om en eksisterende
bygning, kan betragtes som en for-
mildende omstændighed. Men trap-
peliften bidrager til en stigmatise-
ring af de mennesker, som bruger
den.
Der er ikke plads nok. Liftens kapa-
citet er for lav.
Det er ligeledes en nødløsning, at
en gæst med behov for handicapto-
ilettet er nødt til at skulle ud og
derefter ind et andet sted i bygnin-
gen for at komme på toilettet.
Det planlagte handicaptoilet over-
holder ikke den gældende lovgiv-
ning (BR15). Selve toilettet er pla-
ceret forkert, og der er ikke til-
strækkelig plads.
Ingen af de to tiltag er endnu reali-
seret.
Derudover er det planen at lægge
ny asfalt for dermed at sikre, at der
er niveaufri adgang til hovedind-
gangen til INSP!
Udearealerne er endnu ikke helt
færdige; der mangler som sagt et
lag asfalt. Der er ikke umiddelbart
nogen planer om ledelinjer, belys-
ning og skiltning – men boligsel-
skabet finder, at det er noget, der
vil kunne etableres senere.
1
INSP er en forkortelse af ”inspiratorium”. INSP! drives af den almennyttige forening INSP.
https://www.insp.dk/
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0006.png
INSP! vil ikke blive det sted for alle,
som tilgængelighedsstrategien pe-
gede på, så længe det ikke er lagt
til rette, for at eksempelvis en
synshandicappet kan finde frem.
Ved behov for overnatning af en
gæst, der er gangbesværet eller
bruger kørestol, er det planen at
etablere et beboerhotel med toilet,
bad og køkken.
Hvis en beboer får brug for at bo i
en lejlighed med niveaufri adgang
grundet en funktionsnedsættelse,
vil han/hun få fortrinsret til én af de
80 lejligheder med niveaufri ad-
gang eller en lejlighed i en anden
af boligselskabets afdelinger.
Det står dog hen i det uvisse, om
det er realistisk at få rejst finansie-
ring til beboerhotellet.
En rigtig god idé, som endvidere vil
komme hele bebyggelsen til gode.
Det er udmærket, at denne mulig-
hed er til stede ved varig funktions-
nedsættelse. Det bør dog bemær-
kes, at der ikke tages højde for den
situation, hvor en beboer midlerti-
digt får brug for en bolig med ni-
veaufri adgang/elevator pga. ned-
sat bevægelighed.
Her kunne beboerhotellet måske
have været en midlertidig løsning,
hvis det var bygget.
Intention om tiltag, der er tænkt
til at bidrage til et højere tilgæn-
gelighedsniveau i andre zoner af
bebyggelsen
Brede indgangsdøre + brede døre i
de 80 lejligheder
Brede indgangsdøre i alle lejlighe-
der
De brede døre inde i lejlighederne
efterlever blot BR15.
Udmærket løsning, men den kan
ikke udnyttes fuldt ud, da badevæ-
relserne ikke matcher samme til-
gængelighedsniveau. Graden af,
hvor selvhjulpen en kørestolsbru-
ger er, bliver bestemmende for,
hvor godt løsningen kan udnyttes.
Fungerer fint for en beboer eller
gæst, der bruger rollator.
Fjernbetjening via bl.a. app af be-
Udlevering af en fjernbetjening til
Det er en god løsning, som måske
lysning med varierende styrke i alle hver lejlighed. Lyset kan stadig sty- fremover kan betragtes som stan-
lejligheder.
res manuelt fra lyskontakt.
dard i moderne byggeri.
Ulempe, at beboerne skal holde
styr på en række fjernbetjeninger –
kan dog samles på mobiltelefonen
eller tablet. Men det kræver flair for
det digitale.
”Shared space” ifm. bebyggelsens
veje, hvor biler og fodgængere de-
les om pladsen.
Fire handicapparkeringspladser
En kantzone kan benyttes som for-
tov, så beboere og gæster kan
undgå at gå på vejen.
Fire handicapparkeringspladser og
en længere handicapparkerings-
plads til en minibus.
Som synshandicappet kan man be-
nytte bygningen som en naturlig le-
delinje.
Størrelsen af pladserne efterlever
ikke BR15, men kan benyttes. Dog
er der ikke meget manøvreareal.
Det samlede antal er rigtig fint –
men placeringen ift. INSP! er ikke
god nok.
Evalueringen viser, at det er lykkedes bygherren – ved at undlade etableringen af tre ele-
vatorer – at få skabt et varieret udbud af boligstørrelser i bebyggelsen, som er vigtig for den
ønskede mangfoldighed. Det gælder også hvad angår udbuddet af billige boliger. De 32 bil-
lige boliger består af tre boligtyper. De omtales som singlebolig, bolig til par og bolig til par
med barn. Disse boligtyper vil kunne bidrage til den sociale bæredygtighed i bebyggelsen.
Som kompensation for de udeladte elevatorer er det planen at etablere niveaufri adgang
og handicaptoilet ved INSP! for at skabe et mødested, som skal suppleres af et beboerhotel.
Beboerhotellet er ikke realiseret endnu, og det er endvidere uvist, om det overhovedet reali-
seres.
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Kvaliteten af de planlagte tilgængelighedsløsninger ved INSP! er meget lav. Trappeliften
skaber i princippet adgang, men ankomstplatformen er ikke stor nok. Løsningen er på ingen
måde ligeværdig og vil derfor kunne bidrage til en stigmatisering af de mennesker med han-
dicap, som skal bruge den. Det pågældende handicaptoilet vil for de fleste være ubrugeligt.
På den baggrund kan dette projekt med dets løsninger, som de fremstår nu, ikke anbefa-
les at blive gentaget andre steder. Som princip er projektet derimod interessant. Det er lyk-
kedes at skabe en god variation i boligtyperne. Desværre står tilgængelighedsløsningerne
ikke mål med ambitionsniveauet i tilgængelighedsstrategien. Så hvis princippet bag projektet
skal gentages, vil det kræve, at tilgængeligheden bliver varetaget fuldt ud, så det sikres, at
beboere uden elevator får gode muligheder for på anden måde at mødes med gæster, der
ikke kan benytte trappen op til boligerne.
Idéen bag er nyskabende – selvom det aldrig bliver det samme at mødes med en gæst
et offentligt sted frem for hjemme hos sig selv. Særligt idéen om et beboerhotel er interes-
sant, ligesom den kan komme alle beboere til gode.
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0008.png
INDLEDNING
Tilgængelighedsstrategien for projektet Slagteriet omhandlede både et nybyggeri med eta-
geboliger, tiltag i forbindelse med et eksisterende medborgerhus, INSP!, samt et initiativ
vedrørende et beboerhotel. Der var derfor tale om flere delløsninger, som leder til en samlet
løsning. Tilgængelighedsstrategien beskriver byggeriets idé og de valgte løsninger i tekst og
oversigtsplaner.
Ved bygherrens ansøgning om byggetilladelse og dispensationer har Roskilde Kommune
udelukkende modtaget tegninger af nybyggeriet af boligerne. Disse tegninger viser ikke alle
de delløsninger, som tilgængelighedsstrategien omhandler.
Derfor er evalueringen delt op i to dele, hvor del 1 omhandler intentionerne i tilgængelig-
hedsstrategien. Med henblik på erfaringsopsamling vedrørende brugen af en tilgængelig-
hedsstrategi, indeholder del 1 også en vurdering af selve tilgængelighedsstrategien som et
redskab til at arbejde nytænkende og anderledes med tilgængelighedskravene i BR.
Del 2 er udført, efter at nybyggeriet stod færdigt. Den del af projektet, som omhandler den
eksisterende bygning INSP!
2
og det endnu ikke finansierede beboerhotel, er blevet vurderet
på baggrund af tegningsmateriale.
Formålet med evalueringen her i del 2 er at vurdere, hvordan de realiserede løsninger over-
holder bygningsreglementets overordnede formål på tilgængelighedsområdet, samtidig med
at der fraviges fra visse krav. I den forbindelse vurderes det endvidere, om løsningerne er
nyskabende, og hvorvidt de vil kunne anvendes i andre byggerier og dermed være til inspi-
ration for udvikling af nye, generiske løsninger. Endelig vil kvaliteten og konsekvenserne af
de forskellige løsninger blive vurderet. Evalueringen fokuserer udelukkende på tilgængelig-
heden og omhandler derfor ikke de økonomiske aspekter af frikommuneforsøget.
Universelt design og tilgængelighed forstået som inkluderende omgivelser har betydning for
os alle. For at kunne vurdere løsningerne sigter evalueringen rent metodisk på at favne en
mangfoldig brugergruppe med forskelligartede funktionsevner. Arbejdet koncentrerer sig dog
i dette tilfælde om tilgængelighed og om brugere med funktionsnedsættelse. Her er udvalgt
fire brugerprofiler: bruger med nedsat bevægelighed (gangbesværet og kørestolsbruger),
bruger med nedsat syn, bruger med nedsat hørelse og bruger med nedsatte kognitive fær-
digheder. Brugerprofilerne præsenteres i bilag A.
I vurderingen af løsningerne benyttes de forskellige brugerprofilers behov som grundlag for
vurderingen. Derudover refereres der til Bygningsreglementet 2015 (forkortet BR15), som
byggetilladelsen baserer sig på, og SBI-anvisning 258, som relaterer sig til daværende
BR15.
2
INSP er en forkortelse af ”inspiratorium”. INSP! drives af den almennyttige forening INSP.
https://www.insp.dk/
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Disponering af del 2
Denne del af evalueringen indledes med en introduktion til frikommuneforsøget. Herefter
præsenteres de forskellige løsninger. Derefter følger en vurdering af den samlede tilgænge-
lighed i projektet og en vurdering af nyskabelse og potentiale for så vidt angår gentagelse.
Afslutningsvis konkluderes der på evalueringen af tilgængeligheden i bebyggelsen i frikom-
muneforsøget.
Frikommuneforsøget i Roskilde og dets forløb
I 2017 godkendte Roskilde Byråd 114 nye almene familieboliger, som skulle opføres af Bo-
ligselskabet Sjælland ved Slagterigrunden. De var en del af et større projekt, som også om-
fattede et antal private boliger. Det viste sig senere nødvendigt at forstærke dele af byggeri-
ets fundering og armering og udføre installationer på en måde, som fordyrede boligbygge-
riet. Boligselskabet var derfor nødsaget til at finde besparelser i projektet. Løsningen blev at
lade byggeretten til fire af de 114 boliger overgå til den private bygherre i det samlede pro-
jekt.
For at kunne holde byggeriet inden for rammebeløbet ansøgte Boligselskabet Sjælland i for-
længelse heraf senere om tilladelse til at ændre på en række forhold, som kunne gøre pro-
jektet billigere. Forholdene krævede en kommunal dispensation.
Boligselskabet ansøgte om tilladelse til at sammenlægge 16 små, billige singleboliger til otte
billige boliger til par med børn. Sammenlægningen ville medføre en besparelse af udgiften til
opførelse af otte køkkener og otte toiletter. Boligselskabet Sjælland ansøgte herudover om
dispensation til fravigelse af tilgængelighedskravene i bygningsreglementet (som er en mu-
lighed ved frikommuneforsøget). Tre opgange blev søgt opført uden elevator, hvilket betød,
at 30 boliger ville være uden niveaufri adgang. Fraværet af elevatorer ville betyde færre fæl-
lesudgifter og dermed lavere husleje til lejerne af 32 små, billige boliger. Boligselskabet
gjorde opmærksom på, at boligerne i stueetagen ville opfylde kravene om tilgængelighed.
For at kompensere for manglende niveaufri adgang til de 30 boliger ville bygherren skabe
alternative tiltag samt en opgradering af tilgængeligheden i de øvrige boliger.
Med boligselskabets ansøgning om dispensation medfulgte en tilgængelighedsstrategi som
påkrævet for fravigelse af kravene i bygningsreglement. I tilgængelighedsstrategien beskrev
bygherren, at for at kompensere for manglende niveaufri adgang til de 30 boliger, ville der
blive skabt alternative løsninger. Samtidig ville bygherren sikre et højere tilgængelighedsni-
veau i de øvrige boliger.
Tilgængelighedsstrategien blev ligeledes sendt til høring hos Handicaprådet i Roskilde Kom-
mune. Byggetilladelsen blev givet i henhold til byggeloven og BR15.
Den første del af evalueringen (del 1) var en gennemgang og vurdering af tilgængeligheds-
strategien. Den konkluderede, at den tematik, som tilgængelighedsstrategien omhandlede,
og de intentioner, som den beskrev, ikke kunne vurderes, som var det et regnestykke, hvor
1+9 og 6+4 giver det samme resultat.
Det var udfordrende for strategiens overbevisningsevne, at kvaliteten og tilgængelighedsni-
veauet i den funktionsbaserede løsning for de 30 boliger afhang af justeringer ved INSP!
samt beboerhotellets virkeliggørelse og funktionalitet. På et intentionsniveau var der tale om
et interessant projekt.
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0010.png
GENNEMGANG AF LØSNINGERNE
På intentionsniveauet udarbejdede Boligselskabet Sjælland en tilgængelighedsstrategi, som
levede op til den funktionsbaserede tankegang med alternative løsninger, der tilnærmelses-
vis kunne det samme som traditionelle løsninger, som de kendes fra bygningsreglementet. I
ønsket om at øge tilgængelighedsniveauet i boliger med elevator i form af fx brede døre var
strategien dog mindre heldig, da relevansen af de pågældende tiltag varierede. Samtidig
konkluderede del 1, at udformningen i de forskellige løsninger i praksis ville være afgørende
for den endelige kvalitet.
Del 1 gennemgik fem intentioner i tilgængelighedsstrategien og vurderede dem. Tabel 2 vi-
ser et overblik over intentionerne i tilgængelighedsstrategien.
TABEL 2.
Oversigt over intentioner i tilgængelighedsstrategien.
Strategi
Intention 1
”Et levende og involverende bolig-
område kendetegnet ved stor di-
versitet og social bæredygtighed
på ligeværdige præmisser.”
Tiltag i strategien
Historisk sted (tidligere slagteri)
INSP! som en katalysator
Blanding: 90 private boliger og 110
almene boliger
Både billige boliger og boliger til
vanlig pris
Varieret udbud af boligstørrelse vil
afstedkomme diversitet i beboer-
sammensætningen
Fleksible kriterier: udvælgelse af
beboere.
Intention 2
Billige boliger grundet boliger uden
elevator
32 billige boliger
30 boliger uden elevator – niveaufri
adgang til mødested INSP!
Brede døre i lejligheder med eleva-
tor
Fjernstyring af lys i lejligheden
Handicapparkeringspladser
Intention 3
”Differentiering af tilgængelighed i
bebyggelsen gennem tilgængelig-
hedsniveauer.”
Intention 4
”En høj grad af tilgængelighed for
områdets fælles uderum og bebyg-
gelsens stueplan.”
Fokus på niveaufri adgang til stue-
etagen (BR-krav) og uderum i et
plan.
Shared space ifm. vejen i bebyg-
gelsen.
Intention 5
”At alle – uanset handicap eller ej – Fokus på at skabe niveaufri ad-
skal have glæde af fællesfunktioner gang til vaskeri (BR-krav) og på at
i området, uden at føle sig stigmati- skabe adgang til INSP! for alle.
seret.”
I del 2 er der fokus på de tilgængelighedsløsninger, som projektet omhandler. Først behand-
les løsningen om billige boliger og udbuddet af forskellige boliger (intention 2). Dernæst vur-
deres forholdene ved de 30 boliger uden niveaufri adgang og elevator ligesom forholdene
ved INSP! (intention 2 og 5), da INSP! skal opveje for den manglende tilgængelighed i de 30
boliger. Til sidst behandles den øvrige tilgængelighed i bebyggelsen, både inde og ude (in-
tention 3 og 4).
10
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Billige boliger – udbud af forskellige boliger
Tilgængelighedsstrategien beskriver, at der er 32 billige boliger og 30 boliger uden elevator.
Det beskrives således (s. 3):
”De almene boliger består af 110 boliger i 3-5 etager, hvoraf 32 boliger er små ”betalbare”
boliger. De små betalbare boliger består af 16 stk. singleboliger på ca. 30 m², 10 stk. parbo-
liger på ca. 50 m², og 6 stk. par med barn-boliger på ca. 55 m².
De øvrige almene boliger består af 37 stk. 2-værelses boliger på ca. 65 m² - 80 m², 29 stk.
3-værelses boliger på ca. 85 m² - 94 m², og 12 stk. 4-værelses boliger på ca. 97 m² - 115
m².”
Denne evaluering beskæftiger sig ikke med en evaluering af de økonomiske aspekter. Tilsy-
neladende er det størrelsen og ikke udelukkende fraværet af adgang til elevator, som be-
stemmer prisen – og dermed hvilke boliger, der er billige. Det er de mindste boliger – og de
er meget små. Eksempelvis er der ikke plads til et klædeskab i singleboligen (se figur 1), og
det samme gør sig gældende i boligen til et par med barn (se figur 3).
I de tre opgange uden elevator er der 11 lejligheder i stuen og 30 lejligheder fordelt på de
øvrige etager. Det er 22 af disse i alt 41 lejligheder, som er billige. Af de 11 stuelejligheder
er seks af dem billige. 14 af de 30 lejligheder på de øvrige etager er vanlige boliger (6 tovæ-
relseslejligheder, 6 treværelseslejligheder og 2 fireværelseslejligheder) – og dermed ikke bil-
lige boliger. Men de har ikke elevator og dermed ej heller niveaufri adgang. 16 ud af de 30
boliger uden elevator er billige. De billige toværelseslejligheder er placeret i opgange med
elevator.
De 16 singleboliger, etværelseslejligheder, er alle sammen placeret i to af de tre opgange
(Tinghusvej 23 og Slagteristræde 14), som er uden elevator. Figur 1 viser grundplanen af
denne type bolig.
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0012.png
FIGUR 1.
Plantegning over singlebolig: etværelseslejlighed på ca. 30 m². Tegningen er ikke i
mål. (27 m² på boligselskabets hjemmeside).
De 10 parboliger, toværelseslejligheder, er alle sammen placeret i opgange med elevator
(Slagteristræde 12 og Slagteristræde 16). Figur 2 viser grundplanen af denne type bolig.
FIGUR 2.
Plantegning over parbolig: toværelseslejlighed på ca. 50 m². Tegningen er ikke i mål.
(49 m² på boligselskabets hjemmeside).
12
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0013.png
De seks boliger til et par med barn, treværelseslejligheder, er alle sammen placeret i op-
gange uden elevator (Slagteristræde 22). Figur 3 viser grundplanen af denne type bolig.
FIGUR 3.
Plantegning af bolig til et par med barn: treværelseslejlighed på ca. 55 m². Tegningen
er ikke i mål. (53 m² på boligselskabets hjemmeside).
Ser man på de øvrige lejligheder i de tre opgange, som ikke har elevator, er der tale om 8
toværelseslejligheder, 8 treværelseslejligheder og 3 fireværelseslejligheder, i alt 19 lejlighe-
der.
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0014.png
FIGUR 4.
Oversigt fra boligselskabets hjemmeside, som viser type og pris på de 110 lejligheder
i Slagteriet.
https://bosj.dk/slagteriet/eksempler-paa-boliger/
(lokaliseret 20.11.2020). Listen
angiver ikke antallet af hver type.
TABEL 2.
Oversigt over fordelingen af boligtyper. De tre typer af billige boliger er markeret med kursiv.
Tre opgange uden eleva-
tor
Stueetage
4 etværelseslejligheder
2 toværelseslejligheder
4 treværelseslejligheder
(to af disse er billige)
1 fireværelseslejlighed
Første sal
4 etværelseslejligheder
2 toværelseslejligheder
4 treværelseslejligheder
(to af disse er billige)
1 fireværelseslejlighed
Anden sal
4 etværelseslejligheder
2 toværelseslejligheder
4 treværelseslejligheder
(to af disse er billige)
1 fireværelseslejlighed
Syv opgange med eleva-
tor
10 toværelseslejligheder
(to af disse er billige)
5 treværelseslejligheder
Antal boliger med niveau-
fri adgang
26
9 toværelseslejligheder
(to af disse er billige)
4 treværelseslejligheder
3 fireværelseslejligheder
16
9 toværelseslejligheder
(to af disse er billige)
4 treværelseslejligheder
3 fireværelseslejligheder
16
14
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0015.png
Tredje sal
4 etværelseslejligheder
2 toværelseslejligheder
2 treværelseslejligheder
8 toværelseslejligheder
(to af disse er billige)
2 treværelseslejligheder
2 fireværelseslejligheder
12
Fjerde sal
7 toværelseslejligheder
(to af disse er billige)
2 treværelseslejligheder
1 fireværelseslejlighed
10
Figur 4 og tabel 3 viser, at bebyggelsen har et stort udbud af lejlighedstyper både hvad an-
går pris og størrelse: fra 27 m² til 115 m². Der er dermed tale om en fornuftig fordeling. I
halvdelen af de ti opgange er der billige boliger. Disse opgange er spredt i bebyggelsen.
Dermed vil det være muligt at undgå, at en bestemt opgang kan få prædikat af at være ”op-
gangen for de fattige”. Med de forskellige boligtyper er der lagt op til en blandet beboersam-
mensætning.
Tabel 3 viser ligeledes, at der i bebyggelsen er i alt 26 stuelejligheder med niveaufri adgang.
Derudover er der 54 lejligheder, hvor elevatoren betyder, at der er niveaufri adgang. Samlet
set er der 80 lejligheder af varierende størrelse med niveaufri adgang, hvilket også kan bi-
drage til at skabe en mangfoldig beboersammensætning.
Vurdering af antallet af billige boliger og antallet af boliger uden niveaufri adgang:
I
denne bebyggelse er antallet af boliger med elevator/niveaufri adgang betragtelig større end
antallet af boliger uden elevator/niveaufri adgang. Sådan bør det også være – for ellers vil
brugskvaliteten i bebyggelsen blive lav.
I dette projekt udgør de 30 lejligheder uden elevator/niveaufri adgang lidt mindre end en
tredjedel af det samlede antal boliger. Ligeledes er antallet af boliger uden elevator/niveaufri
adgang mindre end antallet af billige lejligheder. Denne balance betyder, at der samlet set er
tale om et varieret udbud af forskellige typer af boliger.
Vurdering af bebyggelse:
I tilgængelighedsstrategien beskrives det, at området er et le-
vende og aktivt bykvarter, hvor aktiviteter og fællesskaber er et gennemgående karakteri-
stika.
Der er ikke noget beboerlokale i bebyggelsen – for det er tanken, at INSP! skal lægge hus til
og dermed være ramme om større fællesarrangementer. Under besøget i bebyggelsen for-
talte en beboer, at det er meget dyrt at leje et lokale hos INSP! Hun havde været i dialog
med boligselskabet, som tilbød, at beboerne kunne leje et lokale i ét af boligselskabets øv-
rige afdelinger. Det viste sig dog ikke at være til beboerpris, men gæstepris. De fysiske for-
udsætninger for at mødes er på nuværende tidspunkt ikke befordrende for opbygningen af
et fællesskab i bebyggelsen.
Ser man på udearealerne – de to gårdrum – er der ikke lagt op til den store aktivitet.
Forældre til mindre børn kan mødes omkring sandkasserne. Legepladsen med legehus og
gyngestativ er ikke blevet opført som angivet på tegningerne.
Ud for stuelejlighederne er der tegnet borde med stole, som tyder på at være private og
høre til den pågældende lejlighed. Der er også tegnet nogle bord-bænke-sæt. Noget tyder
på, at de vil blive opsat den kommende sommer.
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0016.png
FIGUR 5.
Kig i det østlige gårdrum.
FIGUR 6.
Sandkasse i det østlige gårdrum. På tegningerne er der en legeplads med legehus
og gyngestativ.
16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0017.png
FIGUR 7.
Kig i det vestlige gårdrum.
I det ene gårdrum er der nogle udluftningskanaler (i tilfælde af brand) til parkeringskælderen,
som man kan sidde på. Arealer er udlagt til cykelparkering, hvilket giver god mening, da der
er mange cykler i bebyggelsen. Noget tyder dog på, at der ikke er tilstrækkelig med cykel-
parkering. En opgang med tre-fire lejligheder på hver etage kan have brug for cykelparke-
ring til 15-25 cykler.
FIGUR 8.
En af udluftningskanalerne.
Boligselskabet har af DSB lejet nabogrunden. Den har karakter af at være en vild have. Der
vil blive etableret en trappe til denne have for at give beboerne adgang, eftersom haven lig-
ger på et lavere terræn. Stemningen i haven går godt i spænd med intentionerne om den hi-
17
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0018.png
storiske karakter med slagteriet og jernbanen, som det er beskrevet i tilgængelighedsstrate-
gien. Der vil ikke være niveaufri adgang direkte fra bebyggelsen. Dog vil det være muligt at
køre til denne have – men der vil være tale om en omvej.
FIGUR 9.
Haven (DSB’s areal)
Alternativ til niveaufri adgang i de 30 boliger uden
elevator
For at kunne tilvejebringe 32 billige boliger har Boligselskabet valgt, at tre opgange skal
være uden elevator. For at kompensere for udeladelsen af elevatorer og den niveaufrie ad-
gang, som en elevator skaber, vælger tilgængelighedsstrategien en funktionsbaseret tilgang
og arbejder med at finde andre løsninger på de funktioner, der er knyttet til en bolig. Grund-
læggende er der tale om tre tematiske situationer knyttet til boligens funktion. De beskrives i
den følgende tabel 4.
TABEL 4.
Oversigt over de tre tematiske situationer ud fra boligens funktion.
Tematisk situation knyttet til boli-
gen
Forslag i strategi
Løsning
Besøg af en gæst, som har behov
for niveaufri adgang
Man mødes med gæster i medbor-
gerhuset INSP!
Etablering af niveaufri adgang og
handicaptoilet
Besøg af en overnattende gæst,
der har behov for niveaufri adgang
Beboerhotel
Ikke etableret pga. manglende fun-
ding. Tidshorisont er ukendt.
Hvis beboeren/beboerne selv får
behov for niveaufri adgang enten
midlertidigt eller varigt
Fortrinsret til anden bolig i samme
bebyggelse eller i en anden afde-
ling
Fortrinsret til anden bolig i samme
bebyggelse eller i en anden afde-
ling
18
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0019.png
En gæst kan være en person, der er kørestolsbruger, eller som er gangbesværet og måske
bruger rollator. Nogle brugere af rollator vil kunne gå op ad en trappe til fx 1. sal. Gæsternes
funktionsevne vil variere fra person til person.
Tilgængelighedsstrategien beskæftigede sig ikke med den brugskvalitet, en elevator gi-
ver med hverdagens tunge indkøb og biblioteksbøger, børnenes løbecykler, og hvad der el-
lers skal med op i boligen – og flyttelæsset ved indflytning.
Vurdering af idé om INSP! som mødested:
At skulle mødes i det offentlige rum vil aldrig
nogensinde være det samme som at mødes privat – hjemme hos sig selv.
Ud fra et etisk perspektiv vil det kunne føles nedværdigende for nogen ikke at kunne få be-
søg af familie og venner i eget hjem. For andre vil det måske ikke være så vigtigt, hvor man
mødes, bare man ses. Nogle vil måske sætte pris på, at de ikke behøver at tænke på, om
der er ryddet op eller gjort rent. Selvom INSP! ikke tager samme pris for en kop kaffe som
en café i centrum af Roskilde – og dermed er billigere – vil beboerne være tvunget til at
skulle betale for forplejningen frem for selv at kunne sørge for den. Det vil ikke være muligt
at bage en kage og sætte en kande kaffe over, drikke af sine egne kopper – alt det, som
også bidrager til en personlig og hjemlig stemning. Åbningstiderne i INSP! vil desuden blive
bestemmende for, hvornår det er muligt at mødes. Der er ikke åbent i weekenden; mandag
og fredag lukker INSP! kl. 16, om tirsdagen kl. 17, mens der er åbent til kl. 20 onsdag og
torsdag
3
.
Man kan forestille sig, at nogle beboere vil opleve INSP! som et trygt og rart sted, hvor de
føler sig hjemme. Mens det af andre, som fx beboere, der lider af depression eller angst,
ikke føles spor behageligt og trygt at skulle mødes uden for hjemmet. Oplevelsen vil derfor
afhænge af de enkelte beboere og deres relation til INSP!
En helt ny tematik, som projektet ikke på nogen måde har haft mulighed for at være op-
mærksom på, er covid-19. Det er antageligvis ikke alle mennesker, der vil synes, at det er
trygt at mødes et offentligt sted som INSP! Endvidere er INSP! lukket grundet de restriktio-
ner, som trådte i kraft den 9. december 2020
4
. Under en pandemi som covid-19 skal alle be-
grænse deres sociale liv. Dog kan det blive umuligt at mødes med en ven i kørestol, når
samværet afhænger af, hvorvidt mødestedet holder åbent.
Hvis bygherren havde valgt at prioritere et beboerlokale i bebyggelsen, ville man have haft
et mødested, som i princippet kunne have åbent altid eller efter behov.
For at medborgerhuset INSP! overhovedet kan fungere som en alternativ løsning på fravæ-
ret af elevator, er der behov for at opgradere den eksisterende bygning på tilgængeligheds-
fronten. Denne tematik behandles i afsnittet: Opgradering af tilgængeligheden i INSP!
Tiltag med beboerhotel:
Tilgængelighedsstrategien beskriver, at INSP! vil etablere et be-
boerhotel, hvor besøgende kan overnatte. Her vil der være toilet, bad- og køkkenfaciliteter.
Beboerhotellet er dog afhængigt af en ekstern finansiering fra fonde for at kunne realiseres.
Tilgængelighedsstrategien beskriver, at der etableres parkeringsmuligheder for mennesker
med handicap mellem INSP! og det eventuelle beboerhotel.
Vurdering af løsning med beboerhotel:
Afhængigheden af ekstern finansiering fra fonde
3
4
https://www.insp.dk/
Lokaliseret d. 23.11.2020.
https://www.insp.dk/
Lokaliseret d. 09.12.2020.
19
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
for at kunne opføre et beboerhotel gør det vanskeligt at se beboerhotellet som en realistisk
og alternativ løsning til funktionen at kunne have en overnattende gæst, der har brug for ni-
veaufri adgang, eller som ikke kan gå op ad trapper. Som alternativ løsning er den interes-
sant, nyskabende og værd at stræbe efter grundet sine generelle muligheder, som ikke bare
er rettet mod en særlig type af gæster. Alle beboere vil kunne få glæde af et beboerhotel,
uanset lejlighedstype, fx ved besøg af familie ved højtider eller gæster fra udlandet.
Et beboerhotel vil ikke bidrage til en stigmatisering, selvom der vil være tale om en kom-
penserende specialløsning, for andre vil også gøre brug af den. Endvidere er det normalt at
tage på hotel, når man er på rejse. Dermed ligger idéen om et beboerhotel tæt på noget, der
praktiseres i forvejen. Køkkenfaciliteten vil gøre det muligt at lave mad sammen. For at det
skal blive en god oplevelse, kræver det, at der er plads til at mødes. At der ikke blot er tale
om små værelser, men snarere en hotellejlighed.
Tiltag med fortrinsret:
Boligselskabet er opmærksom på en fremtidig situation, hvor en be-
boer får en funktionsnedsættelse. I det tilfælde, at en beboer i en bolig uden elevator pådra-
ger sig en funktionsnedsættelse, vil beboeren have fortrinsret til en ny bolig eller vil kunne
bytte til en anden bolig med et højere tilgængelighedsniveau, enten i afdeling Slagteriet eller
i en af boligselskabets andre afdelinger. For at sikre lejerne dette henvises til bekendtgørel-
sen om udlejning af almene boliger mv., § 5 og § 10.
Vurdering af tiltag og løsning med fortrinsret:
Her er der tale om et administrativt tiltag,
som søger at kompensere for en fysisk løsning. Udfordringer med boliger med reduceret til-
gængelighed flyttes hermed til en administrativ opgave. Det er fint, at muligheden er der,
men det ville også være underligt andet, når boligselskabet råder over flere boliger både i
samme bebyggelse og i andre afdelinger. Dog kan det vise sig at være et problem med en
højere husleje for en anden bolig. Ligeledes er en flytning forbundet med omkostninger, så-
vel økonomiske som praktiske. Mange mennesker foretrækker at blive i kendte omgivelser
og vil derfor helst undgå at skifte bolig eller bebyggelse.
Tilgængelighedsstrategien forholder sig udelukkende til den situation, hvor der er tale om en
varig funktionsnedsættelse, der afstedkommer et behov for en bolig med niveaufri adgang.
Den forholder sig ikke til den situation, hvor beboeren midlertidigt (fx grundet et uheld eller
sygdom) har brug for niveaufri adgang og en elevator.
Det er vigtigt at huske på, at elevatorer ikke alene er til gavn for mennesker med funktions-
nedsættelse, men også er en brugskvalitet for mange mennesker i forskellige situationer.
Det gælder i forbindelse med hverdagens indkøbsposer, mindre børn, barnevogne, løbecyk-
ler, men også i særlige situationer som en flytning.
Opgradering af tilgængeligheden i INSP!
Medborgerhuset INSP! tillægges en betydelig rolle som et alternativt tiltag rettet mod de 30
boliger uden elevator, men også for bebyggelsen generelt. Derved stiger også forventningen
til medborgerhusets tilgængelighed og funktion som rum for alle – og ikke mindst dagligstue
for de 30 lejligheder uden elevator.
Beskrivelse af løsning ved INSP!:
Der er i dag ikke niveaufri adgang til INSP! og ej heller
et handicaptoilet. Der er i forbindelse med frikommuneprojektet givet byggetilladelse til
begge dele, men tiltagene er endnu ikke iværksat.
20
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0021.png
FIGUR 10.
Hovedindgangen til INSP!
Hovedindgangen til INSP! bliver i forbindelse med den nye belægning (ny asfalt) gjort ni-
veaufri, og bundstykket i døren vil holde sig under 2,5 cm. Der er et kloakdæksel lige foran
døren, som kan give problemer. BR15 stiller nemlig ligeledes krav om, at arealet ud for dø-
ren skal markeres taktilt eller ved anden farve end den omkringliggende belægning. Dette af
hensyn til mennesker med en synsnedsættelse.
INSP! ligger i to niveauer. For at skabe niveaufri adgang til det handicaptoilet, der opføres,
skal man som gæst i INSP! ud af bygningen og tværs over pladsen ved INSP! og i stedet
benytte den sekundære indgang. Her etableres en ny trappe med en trappelift. Der står plat-
form på tegningen (figur 13), men der er ikke tale om en løfteplatform – se figur 12 og bilag.
Her er bogstavelig talt en add-on-løsning.
21
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0022.png
FIGUR 11.
Den sekundære indgang til INSP! Her etableres en trappelift, som giver adgang til
bygningens handicaptoilet.
FIGUR 12.
Udsnit af trappeliftens produktblad, som producenten har udarbejdet. Billedet til
højre viser en udendørs trappelift.
22
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0023.png
FIGUR 13.
Tegning af den nye sekundære indgangssituation og det nye handicaptoilet.
Når man først er ankommet til bygningen, skal man igennem endnu en dør, før man ankom-
mer til døren til handicaptoilettet.
Tilgængelighedsstrategien beskrev, at man kunne forestille sig nogle tiltag i forbindelse med
INSP! for at understøtte, at alle besøgende (beboere og gæster) på egen hånd og uanset
forskellige funktionsevner kan benytte INSP! Tiltagene gjaldt ledelinjer, ekstra belysning og
skiltning, som vil være til gavn for flere forskellige brugerprofiler: både brugere med syns-
nedsættelse, nedsat hørelse og nedsatte kognitive færdigheder.
Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om at gå videre med disse tanker. Bygherren po-
interer under omvisning, at det altid er muligt eksempelvis at sætte skilte op.
En vurdering af INSP! – niveaufri adgang:
Trappeliften vil i princippet skabe niveaufri adgang, men ifølge BR15 vil en trappelift eller en
løfteplatform være i strid med bestemmelsen om niveaufri adgang. Man kan begrunde val-
get med den specifikke kontekst. For der er tale om en ældre og eksisterende bygning, hvor
det har været vanskeligt at indarbejde eksempelvis en rampe, da der ikke er tilstrækkelig
plads til den. Hvis bygherren i stedet havde valgt en trappeplatform, ville det have været en
bedre løsning – men den er også dyrere.
Trappelift er i udgangspunktet den dårligste løsning – og dermed dårlige end en løfteplat-
form
5
. Det er der flere årsager til. Trappeliftens kapacitet kan være problematisk. Den på-
gældende trappelift kan klare 250 kg eller 300 kg alt efter type. Men en stor elektrisk køre-
stol godkendt til en stor kørestolsbruger på op til 200 kg kan i sig selv veje 150 kg. Trappelif-
ten kan ikke klare en belastning på 350 kg.
5
En løfteplatform kører vertikalt, dvs. op og ned. Det giver en anden form for stabilitet end en trappelift, selvom det
heller ikke er den bedste løsning. Men den kan lukkes på siderne, så der opstår en større grad af sikkerhed –
men også et andet visuelt udtryk.
23
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0024.png
Trappeliften bevæger sig skråt. Der kan monteres to platformsbomme, men alligevel vil man
som kørestolsbruger sidde forholdsvis ubeskyttet og kan falde ud. Det er bestemt ikke ual-
mindeligt, at der sker ulykker med trappelifte.
Som kørestolsbruger kan det være en ubehagelig og stigmatiserende oplevelse at benytte
en trappelift. Det tager tid at blive løftet op eller ned. Nogle mennesker føler, at de bliver ud-
stillet, mens de sidder på løfteplatformen og løftes op.
Den tegnede løsning viser, at man ankommer til et repos foran indgangsdøren, der er 150 x
150 cm. Det bliver vanskeligt at få plads til at lukke døren op, da den slår ud, når den pågæl-
dende gæst i en kørestol ankommer med trappeliften og skal vende sin kørestol. Sådan som
løsningen fremstår nu, er der ikke tilstrækkelig plads – og løsningen er på ingen måde god.
En vurdering af INSP! – handicaptoilet:
INSP! har eksisteret siden 2011. Der er åbenbart
ikke tidligere blevet stillet krav om et handicaptoilet i bygningen.
Som tidligere beskrevet skal man igennem indgangsdøren og ind i en gangzone, hvorefter
man skal igennem endnu en dør og en gangzone. Det er omstændeligt, og der er ikke me-
get plads. Det ville være oplagt at fjerne den ene dør og vægstykket for at skabe en lidt
mere praktisk ankomstsituation.
FIGUR 1154.
Tegning af det nye handicaptoilet – for at give et indtryk af størrelserne er den på-
tegnede røde pil 80 cm.
På handicaptoilettet er der valgt en placering af toilet og håndvask på samme væg – selvom
BR15 stiller krav om en placering over et hjørne.
Den påtænkte placering kan være vanskelig at bruge. Det vil i hvert fald kræve, at der er
plads til, at en kørestolsbruger kan parkere ved siden af toilettet og løfte sig over på toilettet.
BR15 stiller krav om en afstand på minimum 90 cm ved siden af toilettet på den side, som
vender bort fra håndvasken. Selvom tegningen ikke er målsat, kan man se, at dette wc-rum
på ingen måde lever op til dette BR-krav. Rummet er 230 cm bredt, og manøvrearealet
(cirklen) har en diameter på 150 cm. Dermed er der 80 cm tilbage mellem væggen bag va-
sken og manøvrearealer. På tegningen er der tilføjet en rød pil, som har denne længde, dvs.
80 cm. Samme pil er placeret ved siden af toilettet for at illustrere, at der ikke er 90 cm.
24
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0025.png
Selvom der er plads til at vende en kørestol, så er der ikke tilstrækkelig plads i forbindelse
med selve toiletbesøget. Tilgængeligheden er derfor på ingen måde i orden, ligesom ud-
formningen af handicaptoilettet samlet set ikke efterlever de krav, der stilles i BR15 til denne
type rum.
Hvor trappeliften i sig selv ikke er en ligeværdig løsning, men snarere det modsatte, så er
det ej heller ligeværdigt, at nogle besøgende i INSP! er nødt til at skulle ud i det fri igen for
så at ankomme til bygningen ad en anden vej, når de har brug for et toiletbesøg. Heller ikke
selvom bygherren under omvisningen peger på, at fx en kørestolsbruger ved udendørsar-
rangementer undgår at skulle ind gennem selve caféen i INSP! for at komme på toilettet,
men kan komme direkte til toilettet udefra. Med dette planlagte toilet vil det endvidere blive
vanskeligt for mange overhovedet at kunne benytte det, da der ikke er tilstrækkelig plads
ved siden af selve toilettet.
Samlet set er løsningerne i forbindelse med INSP! kritisable.
Ambitionen om et højere tilgængelighedsniveau i
den øvrige del af bebyggelsen
For at kompensere for fraværet af elevator i tre opgange var det intentionen at sikre et hø-
jere tilgængelighedsniveau i den resterende del af bebyggelsen. Det blev påtænkt også at
øge tilgængelighedsniveauet ved fællesfaciliteter, hvor man forestillede sig, at der vil være
et større behov. Tilgængelighedsstrategien beskrev forskellige zoner med forskellige tilgæn-
gelighedsniveauer og illustrerer zonerne gennem oversigtsplaner.
FIGUR 15.
De forskellige tilgængelighedsniveauer (illustration fra s. 5 i tilgængelighedsstrategien).
25
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0026.png
TABEL 5.
Tilgængelighedsstrategiens tre niveauer set i relation til BR15.
Reduceret tilgængelighedsniveau
BR-krav
Højt tilgængelighedsniveau
Under minimumskrav i BR15
Opfylder minimumskrav i BR15
Over minimumskrav i BR15
De 30 boliger uden elevator i tre
Niveaufri adgang til stuelejlighe-
opgange (den resterende del af bo- derne i de tre opgange
ligen vil efterleve BR)
Niveaufri adgang til de øvrige lejlig-
heder
De 80 boliger: fjernbetjening af lys
og brede døre
Fællesarealer: Flere handicappar-
keringspladser
I det følgende beskrives og vurderes de tiltag, som tilgængelighedsstrategien opererede
med inden for det høje tilgængelighedsniveau. Det var planen, at tiltag vedrørende belys-
ning og brede døre skulle betragtes som en opgradering af boligerne med niveaufri adgang,
men begge tiltag er gennemført i alle 110 boliger.
Tiltag med belysning:
I boligerne er det muligt at betjene belysningen via en applikation til
elektroniske enheder. Lyset kan derigennem reguleres efter behov, uanset hvor i boligen
man befinder sig. Tilgængelighedsstrategien beskriver, at tiltaget anses at være til nytte for
mange, herunder personer med gigtlidelser, som ikke kan lægge det nødvendige tryk på
stikkontakter. Det anses desuden at kunne være til gavn for gangbesværede og personer
med nedsat syn eller hørelse, som derved vil få mulighed for at indstille den rette lysstyrke til
situationen.
Vurdering af løsning med belysning:
Løsningen er en lille og enkel fjernbetjening, som
også kan kobles op til mobiltelefon eller tablet.
Det er sympatisk at ville skabe en løsning, der tager højde for brugernes forskellige behov
for lys og samtidig sigter mod at gøre det nemt at tænde og slukke lyset.
Den lille fjernbetjening kan betragtes som et supplement til den traditionelle lyskontakt – li-
gesom man kan vælge udelukkende at anvende fjernbetjeningen. Med fjernbetjeningen kan
en beboer i princippet ligge i sin seng om morgenen og på forhånd tænde lyset i resten af
lejligheden uden at skulle bevæge sig hen til de forskellige stikkontakter. Det kan være en
fordel, hvis man ikke går så godt – men kan også bidrage til tryghed, hvis man er et barn,
der er mørkeræd.
Intention om større passagebredde ved dørene:
Tilgængelighedsstrategien beskrev, at
bredere døre både ved indgangen til selve lejligheden og generelt i lejligheden ville bidrage
til et højere tilgængelighedsniveau end det, som BR15 foreskriver. I del 1 af evalueringen
blev det vurderet, at tilgængelighedsstrategien havde forvekslet bygningsreglementets krav
med de anbefalinger og kvalitetsniveauer, der er beskrevet i SBI-anvisning 258, når det gæl-
der dørbredder. Der blev endvidere beskrevet passagebredder, som projektet i realiteten
ikke kunne opnå på baggrund af de valgte døre.
Løsning vedrørende større passagebredde ved dørene:
I det opførte projekt har bygher-
ren valgt at benytte de samme to dørtyper i forbindelse med alle boligerne og dermed ikke
differentiere ud fra tilgængelighedsniveauet. I stedet er det det højeste niveau, som anven-
des i alle 110 boliger.
Dette valg er foretaget af økonomiske hensyn – for det vil være en omfattende og omkost-
ningstung opgave at operere med fire forskellige dørtyper. For eksempel ville det betyde, at
betonelementer og badeværelseskabiner skulle udformes forskelligt alt efter opgang.
26
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0027.png
TABEL 6.
Oversigt over dørbredder. BR15 stiller krav om en fri passagebredde på 77 cm.
Tilgængelighedsstrategi
30 boliger uden elevator
Entredør til lejlighed, fri
passagebredde: 9M
Tilgængelighedsstrategi
80 boliger med niveaufri
adgang
Entredør til lejligheden,
passagebredde: 93 cm
ved 10M-dør. (En 10M-
dør giver normalt en pas-
sagebredde på 83 cm).
30 opførte boliger uden
elevator
80 opførte boliger med ni-
veaufri adgang
Entredør, fri passage-
bredde: 85 cm
Entredør, fri passage-
bredde: 85 cm
Døre inde i lejligheden,
passagebredde: Ikke be-
skrevet, men BR15 stiller
krav om 77 cm.
Døre inde i lejligheden,
Døre inde i lejligheden,
passagebredde: 83 cm
passagebredde: 77 cm
ved 9M-dør (en 9M-dør
giver normalt en passage-
bredde på 74 cm).
Døre inde i lejligheden,
passagebredde: 77 cm
Med et fokus på bredere døre ud fra et ønske om et højt tilgængelighedsniveau er projektet
endt med et højt tilgængelighedsniveau ved entredøren til alle lejlighederne. Inde i lejlighe-
derne overholder man blot BR15, selvom det var forestillingen, at niveauet ville være højere.
Med en passagebredde på 85 cm ved entredøren er der et stykke til de 93 cm, som blev be-
skrevet i tilgængelighedsstrategien. Alligevel giver passagebredden på 85 cm nogle mulig-
heder og en anden brugskvalitet, end hvis der udelukkende var tale om 77 cm.
Det er langt nemmere at ankomme til en bolig med en entredør, der har en fri passage-
bredde på 85 cm, end en dør med en fri passagebredde på 77 cm – både for kørestolsbru-
gere men også ved en flytning
Den fri passagebredde skal dog ses i sammenhæng med badeværelserne i lejlighederne.
Ingen af dem er udformet med specifik plads til at vende en kørestol. Alt efter hvor selvhjul-
pen den pågældende gæst er, og alt efter størrelsen på kørestolen, kan det blive vanskeligt
for gæsten at komme på toilettet. Nogle besøg i lejligheder med niveaufri adgang er nødt til
at være kortvarige, da ikke alle vil kunne benytte toilettet.
Samme problem vil ikke være til stede med en gæst eller beboer, der er gangbesværet og
bruger rollator. Der er generelt fin plads til en rollator i lejlighederne.
Løsningen med de brede entredøre kunne betragtes som en fremtidssikring, hvis det var
muligt for beboerne at blive boende, selvom deres bevægelighed blev kraftigt reduceret –
men det kræver, at resten af boligen kan matche niveauet, og det kan den ikke helt i denne
bebyggelse. Tilgængelighedsstrategiens tiltag er løsrevet fra helheden, for ingen af de 80
boliger har eksempelvis et badeværelse, der er stort nok. De bredere døre kan måske bi-
drage til et nedsat slid.
Intention og tiltag vedrørende parkering:
”I
tilknytning til bygningerne etableres der 75
parkeringspladser, heraf 4 handicappladser jf. BR-kravet. Ved at inddrage én parkerings-
plads, som oprindeligt var tiltænkt delebilsordningen, til handicapparkering, åbnes der op for
muligheden for at overstige BR-kravet og dermed øge tilgængelighedsniveauet.”
[Tilgænge-
lighedsstrategi, s. 6-7]. Disse pladser er tiltænkt en central placering i bebyggelsen.
Løsning vedrørende parkering:
Bygningsreglementet BR15 stiller krav om et passende
antal handicapparkeringspladser. I vejledningsteksten i BR15 beskrives det: ”Handicappar-
keringspladser har et brugsareal på 3,5 x 5 m og bør placeres så nær indgangen som muligt
27
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0028.png
og være med fast jævn belægning. Mindst én handicapparkeringsplads bør have et brugs-
areal på 4,5 x 8 m af hensyn til minibusser med lift bag på.”
SBI-anvisning 258 anbefaler fire handicapparkeringspladser, når det samlede antal er 51-75
parkeringspladser: to til almindelige biler og to til minibus.
I det opførte projekt er der i alt fem handicapparkeringspladser, hvoraf den ene er en lang
plads med plads til udstigning bagest. 25 parkeringspladser er fordelt på tre steder i bebyg-
gelsen, mens 50 pladser er placeret i parkeringskælderen. Det vides ikke, om der er handi-
capparkeringspladser blandt disse. Men der er elevator op fra kælderen til én af opgangene.
TABEL 7.
Oversigt over størrelsen på handicapparkeringspladserne.
Opmålte handicapparkeringsplad-
ser
Beskrivelse
Vurdering
Handicapparkeringsplads
2,6 x 5 meter
3 handicapparkeringspladser
2,9 x 5 meter
Denne plads kan fungere, fordi den Ikke god nok. Der er for lidt plads.
er placeret for sig selv og dermed
har noget friplads på den ene side.
Disse pladser kan bruges grundet
kantzonen på den ene side – på
den modsatte side løber vejen.
Selvom der er tale om shared
space, så kører der biler.
SBI-anvisning 258 opererer med
4,5 x 8 meter, for så er der plads til
at komme ud fra siden af bilen og
ikke udelukkende fra bagenden af
bilen.
Parkeringspladsen er ikke stor nok,
hverken i bredden eller længden.
Selvom pladsen mellem bygningen
og denne handicapparkeringsplads
blev benyttet, ville der stadig ikke
være tilstrækkelig plads i bredden.
Hvis man har brug for at komme ud
af minibussen fra siden, så kan mi-
nibussen være nødt til at parkere
på én af de øvrige pladser.
Ikke god nok. Der er for lidt plads.
Handicapparkeringsplads
2,4 x 7 meter
Her er det ikke lykkedes at lave en
velfungerende plads, som overhol-
der BR-kravet.
Ingen af handicapparkeringspladserne lever op til bygningsreglementet, da de alle sammen
er for smalle – og den ene ikke er lang nok. Det kan dog godt lade sig gøre at bruge plad-
serne, men eftersom pladsen er trang, vil det kræve en indsats af chaufføren at få manøvre-
ret minibussen på plads.
28
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0029.png
1 handicapparkeringsplads
3 handicapparkeringspladser
1 stor handicapparkeringsplads
FIGUR 16.
Oversigt over placering af de fem handicapparkeringspladser.
FIGUR 17.
Midlertidig markering af den store handicapparkeringsplads.
29
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0030.png
FIGUR 18.
Den store handicapparkeringsplads er placeret længere end de 30 meter fra indgan-
gen til INSP!, som SBI-anvisning 258 anbefaler.
Ingen af pladserne er placeret således, at der er mindre end 30 meter til INSP!, som SBI-
anvisning 258 anbefaler. Nogle af pladserne ligger længere end dobbelt så langt fra INSP!
Man skal dog huske på, at pladserne ikke udelukkende henvender sig til besøg i INSP! men
også den øvrige bebyggelse. Dog burde der have været to pladser, som lå tæt på INSP!
FIGUR 19.
Handicapparkeringsplads. Skiltet spiser lidt af bredden på pladsen.
30
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0031.png
FIGUR 20.
De tre handicapparkeringspladser.
Vurdering af intention om shared space:
I byrummet er det intentionen at arbejde med princippet ”shared space”, en urban designtil-
gang, der minimerer adskillelsen mellem trafikformer for at skabe en højere grad af bevæge-
lighed på kryds og tværs af byrum. ”Shared space” skabes ved at undgå funktioner som
kantsten, vejbelægningsmarkeringer og skiltning og i stedet arbejde med store, sammen-
hængende flader. Princippet benyttes ofte i områder, som er næsten bilfrie, for at skabe mu-
lighed for, at bløde trafikanter kan bevæge sig frit. Princippet er dog en udfordring for de gå-
ende, som ikke kan se, mens det for kørestols-og rollatorbrugere kan være rart at undgå
kanter.
De steder, hvor der er vej, er der langs bygningerne udlagt en kantzone. På tegningerne fra
ansøgningen om byggetilladelse er der nogle steder tegnet cykelstativer. Tilsyneladende er
disse cykelstativer ikke blevet opsat. På nuværende tidspunkt kan kantzonen benyttes som
et fortov, hvilket skaber tryggere forhold for de gående. Samtidig er det muligt for mennesker
med synshandicap at anvende bygningen som en naturlig ledelinje, når de færdes i områ-
det. Det kræver dog, at der ikke bliver parkeret noget langs kanten, fx cykler og ekstra af-
faldscontainere.
31
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0032.png
FIGUR 21.
Kantzonen langs bygningen.
En vurdering af den samlede tilgængelighed i pro-
jektet
Gennemgangen af de forskellige løsninger viser, at projektet ikke har klaret at nå i mål med
det ambitionsniveau og de tiltag, som blev beskrevet i tilgængelighedsstrategien i forbin-
delse med ansøgningen om fritagelse for elevatorer i tre opgange.
Hovedgrebet om etablering af niveaufri adgang til og handicaptoilet i INSP! for at skabe mu-
lighed for, at beboere i lejligheder uden niveaufri adgang kan mødes med gæster, som har
brug for niveaufri adgang, er resulteret i en rigtig dårlig løsning. Tilgængelighedsstrategien
beskrev intentionen om at undgå stigmatisering. Men i virkeligheden er man endt med at
planlægge en løsning ved INSP! som bidrager til stigmatisering. For som kørestolsbruger er
man nødt til at forlade caféområdet i INSP!, køre udenfor og derefter tage turen med en
trappelift op til bygningens sekundære indgang – som kan blive vanskelig at komme ind ad.
Her vil der være opført et handicaptoilet, som ovenikøbet ikke opfylder bygningsreglemen-
tets tilgængelighedskrav, og som kan være umuligt at benytte for nogle besøgende. Noget
tyder på, at man ikke har tænkt over, hvad det vil sige, og hvad der kræves, for at man kan
benytte en trappelift og et handicaptoilet.
Som projektet fremstår i skrivende stund, er det problematisk, at det ej vides, om beboerho-
tellet bliver realiseret. På nuværende tidspunkt mangler muligheden for at have overnat-
tende gæster, der ikke kan gå op ad trapperne i de opgange, som er uden elevator.
De supplerende ambitioner om tiltag, der kan højne det generelle tilgængelighedsniveau,
falder lidt til jorden, når de enten blot efterlever krav i bygningsreglementet eller knap nok
det. Det gælder dørbredder inde i selve lejligheden samt handicapparkeringspladserne, lige-
som der er ambitioner om tiltag, der ikke er blevet viderebearbejdet og realiseret. Det gæl-
der også yderligere tiltag ved INSP! for at gøre det nemmere for alle at finde frem til og gøre
brug af INSP!
Det er kun hvad angår dørbredden ind til hver enkelt lejlighed og fjernstyringen af loftslyset i
lejligheden, at projektet hæver sig over BR15-niveau. Eftersom merudgiften til en bredere
dør ikke kendes, er det vanskeligt at vurdere, om et sådant tiltag står mål med udgiften. Men
32
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
det gør det i hvert fald nemmere for en beboer eller gæst, som bruger rollator eller en min-
dre, manuel kørestol (som ikke kræver et stort badeværelse med plads til at vende køresto-
len, 150 x 150 cm), at komme ind og ud ad lejligheden.
Det er tydeligt, at elevatorer i projektet betragtes som et tilgængelighedstiltag for mennesker
med en funktionsnedsættelse. Derved nedtones det, at elevatorer er yderst praktiske for alle
beboere i forbindelse med hverdagens gøremål, eksempelvis tunge poser med indkøb, bibli-
oteksbøger og andet, fx en flytning, uanset beboernes funktionsevne eller deres gæsters
funktionsevne. Elevatoren blev indført i bygningsreglementet, før der var fokus på funktions-
nedsættelser i mobilitet. Elevatorer bidrager til almen brugskvalitet.
Det er en uheldig udvikling, hvis det kun er muligt at bygge billige boliger ved at nedjustere
bygningsreglementets krav – da de jo i udgangspunktet er minimumskrav. Når det så er
sagt, opererer dette projekt med et fornuftigt forhold mellem antallet af boliger uden elevator
i forhold til det samlede antal boliger. Her er det 27,3 % af alle boligerne, der ikke har eleva-
tor. Til sammenligning er det 29,1 % af det samlede antal boliger, som er billige. Fordelingen
er rimelig og fornuftig i dette projekt, ligesom variationen i udbuddet af boliger er stort – der
er boliger i alle størrelser og dermed også forskellige typer af beboere. Antallet af boliger
uden elevator overstiger ikke antallet af billige boliger i dette projekt. Her er faktisk blevet
skabt 32 billige boliger. De varierer i størrelse, så der tilbydes både 1-værelses-, 2-værel-
ses- og 3-værelseslejligheder, selvom de generelt er små.
En boligtype, der ikke er indarbejdet i projektet, er deciderede handicapboliger. Denne bolig-
type kunne projektet have omhandlet for yderligere at skabe den mangfoldighed, som til-
gængelighedsstrategien sigter mod.
Vurdering af nyskabelse og potentiale for så vidt an-
går gentagelse
I dette afsnit vurderes det, hvor nyskabende projektet har været, samt dets potentiale hvad
angår en gentagelse.
Som tidligere beskrevet opføres 32 billige boliger ved at undvære elevator i tre opgange ud
af ti. Det afstedkommer, at 30 boliger ikke har niveaufri adgang og elevator. Derfor indehol-
der projektet kompenserende tilgængelighedsløsninger, der er rettet mod de 30 boliger, men
også bebyggelsen generelt, for at hæve det samlede tilgængelighedsniveau.
Projektet tager udgangspunkt i en funktionsbaseret tankegang, hvor der sigtes mod at opnå
et lignende tilgængelighedsniveau for de boliger, som er berørt af den manglende elevator,
ligesom det har været ambitionen at skabe et højere tilgængelighedsniveau andre steder i
bebyggelsen.
I en dansk kontekst er den funktionsbaserede tilgang til tilgængelighed med udarbejdelse af
en tilgængelighedsstrategi i sig selv nyskabende. For tidligere har man altid forholdt sig til
målkrav, der foreskriver en løsning, men ikke inviterer til alternative løsninger. På et proces-
suelt niveau er projektet nyskabende hvad angår arbejdet med funktionsbaserede krav.
Ideen med at benytte INSP! og et beboerhotel som mødesteder er ligeledes nyskabende, og
endvidere kan beboerhotellet være til gavn for alle beboerne. Eftersom beboerhotellet ikke
er blevet realiseret, befinder det sig stadig på idéplan og kan derfor ikke vurderes på linje
med de øvrige delløsninger. Det var planen, at der skulle være en køkkenfacilitet. Hvis be-
boerhotellet disponeres med værelser, hvor der er plads til at mødes under mere private for-
mer, vil brugskvaliteten ved beboerhotellet øges.
33
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0034.png
I og med at det ikke er lykkedes at skabe en god og ligeværdig løsning ved INSP! hvad an-
går niveaufri adgang og handicaptoilet, kan indeværende evaluering ikke anbefale at lige
præcis disse konkrete løsninger gentages i andre projekter. En højere kvalitet vil være nød-
vendig, for at idéen giver mening i praksis.
Andre tiltag i projektet har handlet om at skabe et højere tilgængelighedsniveau i bebyggel-
sen som kompensation for fraværet af elevatorer i tre opgange. Evalueringen viser, at ingen
af de byggede løsninger bidrager helt til det tilgængelighedsniveau, som tilgængeligheds-
strategien lagde op til. Nogle tiltag er slet ikke blevet realiseret. På den baggrund er det ikke
muligt at pege på et stort potentiale for fremtidige projekter, der vil kunne inspirere til at sikre
et højt tilgængelighedsniveau.
Evalueringen har ikke omhandlet en kortlægning af processen, og det vides derfor ikke,
hvordan de forskellige tiltag er blevet skabt og håndteret undervejs – og hvad der er årsagen
til, at tilgængelighedsniveauet ikke er blevet så højt. Et studie af tilgangen til tilgængelighed
og universelt design blandt en række bygherrer viser, at tilgængelighed og universelt design
sjældent prioriteres så højt, at der opereres med et højere niveau end bygningsreglementet.
Ligeledes har de færreste bygherrer fokus på tilgængeligheden undervejs i processen, men
forventer, at de øvrige parter tager sig af den og den efterfølgende kvalitetssikring. Endvi-
dere oplever nogle bygherrer, at videns-og kompetenceniveauet hos rådgiverne ikke er så
højt, som det kunne forventes
6
. Sparsom opmærksomhed og viden om tilgængelighed be-
skrives som en faktor for manglende efterlevelse af bygningsreglementets krav i et andet
studie
7
.
Der kan være forskellige forklaringer på, at Slagteri-projektet ikke er nået i mål med de tiltag,
som er beskrevet i tilgængelighedsstrategien. Måske er tilgængelighedsstrategien ikke ble-
vet en reel integreret del af projektet og dets forløb. Måske har der ikke været tilstrækkelig
opmærksomhed vedrørende niveauet eller tilstrækkelig viden om, hvad der eksempelvis
skal til for at skabe en god handicapparkeringsplads, som desuden efterlever bygningsregle-
mentet.
I et fremadrettet perspektiv om en gentagelse peger denne evaluering på, at det kræver
en indsats at følge en tilgængelighedsstrategi til dørs. For selvom en tilgængelighedsstrategi
indeholder ambitioner, er det ikke ensbetydende med, at de realiseres. Der vil være behov
for opmærksomhed og viden undervejs i hele forløbet, for at projektet med dets tilgængelig-
hedsstrategi kan lykkes.
Der, hvor projektet udmærker sig hvad angår en gentagelse, er antallet af boliger med og
uden elevator samt deres størrelse. For at sikre en god balance i bebyggelsen hvad angår
tilgængelighed og social bæredygtighed, kan der af dette projekt derfor udledes følgende
anbefalinger for en eventuel gentagelse:
Omfanget af boliger uden elevator bør maksimum være 25-30 % af det samlede
antal boliger.
Antallet af boliger uden elevator bør altid være mindre end antallet af de billige boli-
ger.
6
Grangaard, S. (2018).
Analyse af bygherrens tilgang til tilgængelighed og universelt design i byggeriet.
Polyteknisk
Boghandel og Forlag. Forskning i det byggede miljø, SBi, Bind 2018, Nr. 02
Frandsen, A.K., Kirkeby, I.M., Ryhl, C. & Pedersen, L. S. (2012).
Bygningsreglementets tilgængelighedsbestemmel-
ser set i forhold til byggeprocessen.
SBI forlag. SBI, Bind 2012, Nr. 16
7
34
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
Et varieret udbud af boligstørrelser generelt i bebyggelsen.
Et varieret udbud af boligstørrelser for de billige boliger – så der ikke udelukkende
er tale om 1-værelseslejligheder.
35
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
KONKLUSION PÅ DEL 2: BYGGERIET – DE
OPFØRTE LØSNINGER
Afslutningsvis konkluderes her på det samlede tilgængelighedsniveau i projektet og løsnin-
gernes kvaliteter hvad angår nyskabelse og gentagelse, når målet er at bidrage til social
bæredygtighed gennem tilbud om billige boliger.
Det evaluerede projekt består af 110 boliger, hvoraf 32 er mindre og billige boliger – 22
af dem er uden elevator. I tre ud af ti opgange har projektet fået tilladelse til at fravige fra
bygningsreglementets elevatorkrav for dermed at kunne tilbyde det pågældende antal billige
boliger. 30 boliger har ingen elevator, og 16 af disse boliger er billige. Der er skabt en god
balance mellem de forskellige boligtyper både vedrørende størrelse og placering i bebyggel-
sen, der kan bidrage til at skabe mangfoldighed ud fra et sigte om social bæredygtighed. En
eventuel gentagelse bør basere sig på anbefalingen om maksimum 25-30 % boliger uden
elevator og en stor variation i udbuddet af boligstørrelser både af de billige boliger, men
også af hensyn til mangfoldigheden, af de øvrige boliger.
Projektet opererer med alternative tiltag for at kompensere for den manglende elevator-
adgang i de tre opgange uden elevator. Det er udmærket, at en beboer får fortrinsret til en
anden bolig i bebyggelsen eller en anden af boligselskabets bebyggelser, hvis behovet for
elevator opstår, i det tilfælde at beboeren får en varig funktionsnedsættelse. Dog tager dette
tiltag ikke højde for den situation, hvor en beboer midlertidigt får brug for en bolig med ni-
veaufri adgang/elevator pga. nedsat bevægelighed. I de situationer, hvor en beboer er af-
skåret fra at have besøg af en gæst, der har brug for niveaufri adgang og elevator, opererer
projektet med to løsninger. Den ene er beboerhuset INSP!, hvor der er en café, og hvor der
etableres et handicaptoilet og en niveaufri adgang til dette toilet. Den anden løsning er et
beboerhotel, som man endnu ikke har fondsmidler til. På et idéplan er der tale om et nyska-
bende tiltag. Når evalueringen ikke anbefaler en gentagelse af løsningen ved INSP!, er årsa-
gen det lave tilgængelighedsniveau, som til dels skyldes den specifikke kontekst, men også
et valg vedrørende etablering af niveaufri adgang. Ud over at trappeliftløsningen ikke er lige-
værdig, bidrager den desuden til at stigmatisere mennesker i kørestol. Endvidere er der ikke
nok plads på trappeliftens repos, og dens kapacitet er ej heller tilstrækkelig. Desuden skal
man som kørestolsbruger ud af bygningen for at komme på toilettet. Også ved handicaptoi-
letlet er der ikke tilstrækkelig plads, ligesom det ej efterlever bygningsreglementet. Noget ty-
der på, at man ikke har sat sig ind i, hvad der skal til for at skabe en løsning, der fungerer.
Hvis det overordnede greb vedrørende tilvejebringelse af et tilgængeligt mødested skulle
gentages i et andet projekt, bør der fokuseres på at skabe en ligeværdig og brugervenlig
løsning. Det optimale havde været en niveaufri adgang og toiletforhold, som var tænkt ind
fra start.
Resultatet af de øvrige tilgængelighedstiltag, der skulle bidrage til at øge tilgængelig-
hedsniveauet i bebyggelsen, er af varierende karakter og kvalitet. Nogle er ikke blevet reali-
seret; det gælder tiltag vedrørende udearealerne ved INSP! for at sikre, at det er nemt for
alle at finde frem. Det valgte princip ”shared space” er en fordel for kørestols-og rollatorbru-
36
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
gere, men en ulempe for mennesker med et synshandicap. Heldigvis har projektet en kant-
zone, som kan benyttes som et trygt fortov af alle beboere og besøgende, ligesom bygnin-
gerne kan fungere som en naturlig ledelinje inde i selve bebyggelsen. Handicapparkerings-
pladserne vil kunne benyttes, selvom de ikke efterlever bygningsreglementet (BR15), dog
kræver det noget af chaufføren. Inde i boligerne opererer projektet med et tiltag om brede
indgangsdøre og brede døre inde i boligerne. Ingen af dørene giver den bredde, som det
blev forventet i tilgængelighedsstrategien, med det resultat, at det kun er indgangsdørene,
der er bredere end det, bygningsreglementet stiller krav om. Badeværelserne følger ikke
trop, så tilgængelighedsniveauet bliver i realiteten ikke så højt, som der var lagt op til – og
som kunne forvente, hvis boligen skulle være fremtidssikker. De øvrige døre overholder blot
lovgivningen. Et andet tiltag i boligen er fjernbetjening af loftslyset, som er en rigtig god løs-
ning, der kan benyttes ved forskellige behov. Her er i projektet generelt ikke tale om bane-
brydende eksempler på tilgængelighed, som kan danne præcedens for fremtidens projekter.
37
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
APPENDIX
Bilag A: Brugerprofiler
Bruger med nedsat bevægelighed
Plads til passage, bevægelse, hjælpemidler samt evt. ledsagere
Hensyntagen til begrænset rækkevidde og højde
Hensyntagen til lav øjenhøjde (fx vedrørende udsyn, betjening, skiltning)
Brugervenlige samt sikre trin og trapper
Adgang uden barrierer (fx trin, belægning, betjening af døre)
Korte afstande
Hvilepladser (steder, afstande)
God belysning (tryghed og sikkerhed)
Støttemuligheder
Hvis kørestol, så plads på toilet.
Bruger med nedsat syn
Det visuelle gengives taktilt (tydeligt) og/eller auditivt (tydelige lyde og god talegengivelse)
God og differentieret akustik (høre, hvad der bliver sagt, og høre, hvor man er)
Gode lysforhold, dags- og kunstlys
Tydelig visuel information (let adgang dertil)
Tydelig visuel formidling af miljøet (fx kontrastmarkering af niveauskift).
Bruger med nedsat hørelse
Gode lysforhold, dags- og kunstlys
Det auditive gengives visuelt (tydelige lyde og god talegengivelse)
Gode lydforhold; differentieret akustik (høre, hvad der bliver sagt, og høre, hvor man er)
samt lydisolering mod omgivelser
Tydelig visuel information – også i omgivelserne
Teleslynge eller lign.
Plads til, at man kan gå to personer og tale sammen
Plads til tegnsprogstolke.
Bruger med nedsat kognition
(nedsat
kognition kan indebære hukommelses-, koncen-
trations-, forståelses- og indlæringsudfordringer såvel som udfordringen ved at udtrykke sig sprog-
ligt og bearbejde sansemæssige indtryk).
Gode dags- og kunstlysforhold
Gode lydforhold; differentieret akustik (høre, hvad der bliver sagt, og høre, hvor man er)
samt lydisolering mod omgivelser
Tilpassede sansestimuli
Differentierede miljøer/indretning (rumstørrelse tilpasset antal brugere)
Godt termisk indeklima
Adgang til det fri
Tekstskiltning suppleret med symboler og farver
Enkle og let forståelige tekster
Auditiv gengivelse af information.
38
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318407_0039.png
Bilag B: Produktblad på trappelift
39