Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2315541_0001.png
30. april 2019
Aftale mellem Østjysk Bolig og Aarhus Kommune om centrale elementer i en udviklingsplan for
Bispehaven og nærområder
Aftalens indhold udgør grundlaget for den plan, som skal indsendes til ministeriet inden 1. juni og for den
samlede udviklingsplan for bydelen, som forventes godkendt hos Østjysk Bolig og i Byrådet sidst i 2019.
1. Baggrund
Aarhus Kommune og Østjysk Bolig har i efteråret 2017 besluttet at udarbejde en fælles udviklingsplan, som
skal bidrage til at ændre området fra et særligt udsat boligområde til en attraktiv og tryg bydel med en
blandet beboersammensætning. Østjysk Bolig gennemfører allerede i disse år en tryghedsrenovering af
området.
Aarhus Byråd har ed ”Aftale o udsatte oligo råder” fra ju i
8 ø sket at ska e ”e
sammenhængende og blandet by uden udsatte boligområder. En by med gode boliger, attraktive bydele og
trygge rammer for det gode liv. Med sammenhæng, stærke fællesskaber og social balance.”
Nærværende aftale er lavet med dette afsæt, og skal samtidig gøre det muligt at leve op til de seneste
ændringer af Lov om almene boliger (L38 2018/2019), som indebærer et krav om at der max må være 40
pct. almene familieboliger i 2030.
Aftalen indeholder også en lang række øvrige tiltag med henblik på at parterne ønsker en udviklingsplan for
hele bydelen, som både indeholder fysiske og ikke-fysiske tiltag og indsatser. Aftalen bygger således på
internationale erfaringer, som viser at en kombination af sociale- og fysiske indsatser er nødvendige for at
omdanne et udsat boligområde til en attraktiv bydel med en blandet beboersammensætning.
2. Vision og pejlemærker
Vision
Bispehaven er i 2030 en integreret del af et nyt lokalområde i bydelen Hasle. Det nye lokalområde består af
en række mindre kvarterer med mange slags boliger, bygninger og mennesker. Det er lykkedes at bygge
videre på stedets grønne og bynære kvaliteter og at gøre op med områdets sociale og fysiske isolation.
Området vælges til på grund af attraktive boliger, velfungerende skole- og dagtilbud samt et bredt udvalg af
indkøbsmuligheder. Børn vokser op i et trygt miljø og har lige så gode forudsætninger for at skabe sig et
godt liv, som børn i resten af byen.
Med et kommende
højklassificeret kollektivt transportmiddel
er lokalområdets beboere på få minutter i
midtbyen med dens mange tilbud. Hjemme i det nære miljø nyder man, at tempoet er mere afslappet end i
bymidten, og alligevel mere livligt end i parcelhusforstaden. Når pulsen ryger op, er det fordi, man dyrker
sport på det nye anlæg ved Ellekær, eller bevæger sig i den grønne kile eller i det nye aktivitetsområde ved
klubben. Bydelshuset er et nyt samlingssted for lokalområdets beboere, og tæt derved giver nye rammer for
kulturaktiviteter og iværksætteri besøgende gode oplevelser til glæde for hele bydelen.
Nogle steder er blokke renoveret, og der er opstået nye naboskaber i de grønne rum og gader mellem
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0002.png
bygningerne. Andre steder har nedrevne blokke givet plads til nye rækkehuse, hvor især børnefamilier er
flyttet ind. Nye erhvervsbyggerier skaber arbejdspladser i området og tilfører lokalområdet liv og aktivitet.
Ud over de mange forandringer internt i lokalområdet er der sket en overordnet bymæssig sammenfletning:
Mod øst skaber den nye boliggade på en del af den nuværende Hasle Centervej en stærk sammenhæng til et
nyt Hasle Torv og butiks- og serviceområde. Mod vest opføres nye boliger, som bygger bro til de
eksisterende. Sydpå forbinder den grønne kile via Klokkerparken området med Åbyhøj. Og mod nord kobler
Ellekærområdet sig på Hasle Bakker og videre med cykelsti til True Skov.
Pejlemærker
Der arbejdes endvidere med at formulere en række pejlemærker, som skal give strategisk retning til den
kommende udvikling. Der vil også blive opstillet en række centrale mål
fx for uddannelse, beskæftigelse,
sundhed, tryghed m.fl.
for hvordan området skal udvikle sig frem mod 2030. Dette arbejde er i gang og
løber frem til vedtagelsen af udviklingsplanen, forventet sidst i 2019.
3. Tiltag
Udviklingsplanen tager udgangspunkt i stedets kvaliteter, fx med den grønne og bynære beliggenhed, og
bygger videre på den igangværende tryghedsrenovering, som også arbejder med at integrere området
bedre med den omkringliggende by. Dette skal bl.a. ske ved at nedbryde de nuværende barrierer og
omdanne gader, forbindelser og byrum, så de får en mere imødekommende karakter og indbyder til liv og
aktivitet. Nye kvarterer med nye boliger, erhverv og øvrige funktioner skal bidrage til en helt ny bydel, som
kan fastholde og tiltrække nye beboergrupper. Udviklingsplanen er både en plan for Bispehaven og den
omkringliggende bydel, hvor målet er at få Bispehaven integreret bedre i den omkringliggende by og
omvendt.
Det er centralt for Aarhus Kommune og Østjysk Bolig, at de berørte beboere får tilbudt en ny permanent,
passende almen bolig i overensstemmelse med lov om almene boliger og får tilbudt flyttehjælp. Det er
herudover vigtigt, at der tages individuelle hensyn fx for nærhed til skole, dagtilbud, arbejde, offentlig
transport
.v. i overe sste
else ed de aftale, so Aarhus Ko
u e og BL’s 5. kreds har i dgået o
genhusning og nybyggeri. Det er et fælles mål, at berørte beboere skal opleve mest mulig tryghed og have
mulighed for at få råd og vejledning i processen. Aarhus Kommune har afsat midler til at kommunen kan
tage en aktiv rolle i genhusningsarbejdet og hjælpe med bl.a. råd, vejledning og modtagelse det nye sted.
Målet er at skabe en bydel med blandede funktioner og nye boligformer, som kan fastholde og tiltrække
nye beboergrupper, herunder særligt børnefamilier til området.
Centrale elementer
Østjysk Bolig og Aarhus Kommune er enige om, at følgende elementer er centrale i en udviklingsplan for
bydelen. Flere vil komme til i den kommende udviklingsproces. Herunder er parterne enige om at det er en
kombination af fysiske og ikke-fysiske indsatser og strategier, der til sammen skal sikre den ønskede
udvikling frem mod 2030.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0003.png
Renovering af almene boliger
Ambition om at renovere de almene blokke/boliger - om muligt både indvendigt og udvendigt.
Herunder kan der fx arbejdes med at åbne gavlene op med vinduer og altaner, så udsigten over
byen kommer til sin ret. Indtægter til Østjysk Bolig fra salg af jord kan medfinansiere disse
forbedringer i afdelingen til gavn for beboerne. Der skal udarbejdes en samlet plan for dette
arbejde i et samarbejde mellem Østjysk Bolig, Landsbyggefonden og Aarhus Kommune. Herunder
indtænkes øvrige indsatser, fx
”so iale re overi ger”, so Østjysk
Bolig pt. arbejder med.
En sammenhængende bydel
Hasle Torv og butiks- og serviceområdet
, skal udvikles med henblik på at det bliver et levende
og attraktivt knudepunkt i bydelen.
Nye veje, byrum og pladser, som ophæver de nuværende fysiske barrierer, binder bydelen sammen
internt og åbner den op til den omkringliggende by. Herunder er det vigtigt med god kollektiv trafik,
som den kommende letbane eller anden højklassificeret offentlig transport vil bidrage til. Konkret
skal der bl.a. arbejdes videre med at skabe en ny karakter af Rymarken, Ryhavevej og Hasle
Centervej. Aarhus kommune igangsætter som en del af den første etape udvikling af arealerne
langs Hasle Centervej og Ryhavevej til nye boliger. Herunder kan der med fordel arbejdes med at
ændre områdets vej- og stednavne i takt med at området udvikler sig.
Nybyggeri
Nye boligtyper og ejerformer skal tilføres området, herunder tæt-lavt byggeri og rækkehuse, så der
opnås et alsidigt boligudbud, som kan fastholde og tiltrække nye beboergrupper.
Nye erhvervsbyggerier tilføres området, bl.a. på vandtårnsgrunden mod Ringvejen og den øverste
del af Viborgvej.
Ny dagligvarebutik og boliger i området, som parterne er enige om, er et stort aktiv og til gavn for
områdets samlede udvikling.
Østjysk Bolig flytter som led i udviklingen af vandtårnsgrunden ind i et nyt kontorhus i den østlige
del af o rådet od Vi orgvej. Parter e er e ige o , at dette ka give e stærk ”first over”-effekt
og give liv og besøg til området. Østjysk Bolig ønsker at flytte ind 1. kvartal 2021, hvilket betyder, at
lokalplanarbejdet skal opstartes med det samme.
De restere de del ”va dtår gru de ” skal udvikles i de for e kort fre tid.
Grønne områder og faciliteter til en levende bydel
En styrket grøn kile, der skaber en sammenhængende og attraktiv forbindelse fra True Skov, Hasle
Bakker og ned til Klokkerparken. Ønsket er at skabe en rekreativ forbindelse med afsæt i
eksisterende stier og tunnel samt nye aktiviteter, der kan åbne og forbinde Bispehaven mod den
resterende bydel og skabe sammenhæng mellem områdets fritids- og idrætsfaciliteter. Ved at
styrke den tværgående adgang gennem bydelen og tilføje nye faciliteter, øges aktiviteten og
tryghed i området.
Som led i den grønne kile skal idrætsanlægget ved Ellekær udvikles, både fysisk og
aktivitetsmæssigt. Der arbejdes på idéplan med at skabe øget aktivitet på idrætsanlægget ved
anlæggelse af kunstgræs og klub-/caféfaciliteter, så det i højere grad bliver et aktiv for bydelen.
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0004.png
Bl.a. u derstøttet af”get sport aarhus”-indsatsen.
Foreninger og andre relevante aktører vil blive
involveret i det videre udviklingsarbejde.
Udvikling af arealet ved klubben i Bispehaven til et multifunktionelt aktivitetsområde med fx
parkourbane, ophold og leg til gavn for områdets beboere og resten af bydelen. Udviklingen sker i
samarbejde med de kommende brugere samt Realdania og Lokale- og Anlægsfonden. Som led i
denne udvikling undersøges det, om nye boliger skal indgå i denne del af området.
Der etableres møde- og aktivitetsfaciliter for bydelens beboere, som kan bidrage til liv og aktivitet i
området. Aarhus Kommune har afsat økonomi til et sted, der kan indeholde forskellige
kulturaktiviteter, fx musik, teater og iværksætteri samt idræt, fx badminton, yoga, boldspil og
øvrige bevægelsesformer, som kan tiltrække en bred brugergruppe. Projektet skal udvikles i
samarbejde med de kommende brugere, foreninger og andre relevante aktører. Faciliteterne kan
eventuelt med fordel tænkes sammen med etablering af kommunale arbejdspladser og nye boliger.
Fokus på klimatilpasninger, rekreativt vandmiljø m.m.
Øvrige tiltag, herunder vedr. beskæftigelse, uddannelse og øvrige sociale indsatser
En styrket indsats på social-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet. Konkrete indsatser udvikles i
samarbejde mellem Østjysk Bolig og de relevante fagforvaltninger. Herunder kunne der tænkes i
metoden bag Projekt
”opga g til opga g”.
En helhedsorienteret og relationel beskæftigelsesindsats
overfor udsatte familier med det formål at skabe markante og blivende forandringer. I
sammenhæng med dette og i forlængelse af de kommende års byggeprojekter, vil der blive nye
job- og uddannelsesmuligheder
også for områdets beboere.
Den nye Boligsociale Helhedsplan, som udvikles i løbet af 2019-2020, skal målrettes og koordineres
med Udviklingsplanen, så alle indsatser understøtter vision og mål for området. Og så der sikres en
tæt sammenhæng og synergi mellem de sociale og fysiske indsatser.
Der arbejdes på idéplan med mulighed for udflytning af kommunale arbejdspladser, som kan indgå
i et nyt og levende hus, også efter normal arbejdstid. En blanding af funktioner og aktive
stueetager, som byder indenfor, skal bidrage til at sikre dette. Projektet kan med fordel kobles med
boliger og andre funktioner, så der opstår synergi ift. fælles lokaler, mødefaciliteter m.v. Der er tale
om et idéoplæg og ikke en konkret plan på nuværende tidspunkt.
Der undersøges muligheder
e for at eta lere et ”ge eratio er es ødested”, der sa ler
funktioner til børn, unge og ældre i umiddelbar tilknytning til hinanden. Herunder tænkes beboerne
i områdets nuværende ungdomsboliger ind. Rammer og mulig placering af et fremtidigt dagtilbud i
bydelen indgår heri, og dette tænkes sammen med seniorboliger, bofællesskaber, ungdomsboliger
og lignende, hvor generationsbrobygning styrker sammenhængskraften og fællesskaberne i
området.
Nedrivning og nybyggeri
lovkrav om max 40 pct. almene familieboliger
Bispehaven omfatter i dag 871 almene familieboliger. For at leve op til lovkravet og skabe mulighed for at
gennemføre den ønskede omdannelse er parterne enige om at nedrive 3 høje blokke (A1, A2, A3) og 3 lave
blokke (hvilke blokke besluttes i den videre proces), svarende til i alt 318 boliger.
Samtidigt tilføres området 530 nye private boliger (primært tæt-lavt byggeri, herunder 2 etages rækkehuse)
og nyt erhverv svarende til 270 enheder samt bygninger til offentlige formål (nyt bydelshus svarende til 25
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0005.png
enheder). Det giver i alt 825
ye ” olige heder”
1
i området. Hermed vil andelen af almene familieboliger i
Bispehaven blive nedbragt i overensstemmelse med det nationale lovkrav om max 40 pct. almene
familieboliger i 2030.
2
Parterne har lagt vægt på, at disse nedrivninger understøtter visionen for bydelen og at en markant fysisk
forandring af området giver mulighed for at udvikle området med nye aktiviteter, boliger, erhverv, gader og
byrum, herunder bidrage til, at de almene boliger, som er tilbage, gøres mere attraktive.
Aarhus Kommune og BL´s 5. Kreds har lavet en aftale om genhusning og nybyggeri hvor det fremgår at man
er indstillet på en vis fleksibilitet hvad angår de boligorganisationer, der skal fjerne boliger som følge af en
udviklingsplan. I forlængelse heraf er det aftalt, at der kan tildeles 1 ny kvote til en almen familiebolig for
hver 2 boliger, der nedrives, som følge af en udviklingsplan.
Etapeplan
En række elementer og projekter vil blive igangsat og gennemført i løbet af få år, mens andre først udvikles
og gennemføres etapevis frem til 2030. Der vil indgå en overordnet etapeplan i den plan, som indsendes til
ministeriet 1. juni. Etapeplanen vil blive konkretiseret i en mere detaljeret plan som udarbejdes efter
ministeriets behandling.
Nedrivning og opførelse af nye boliger og erhverv vil ske etapevis. De 3 høje blokke forventes nedrevet i
perioden fra 2022-2024, mens de 3 lave blokke nedrives i forlængelse af nedrivningen af de høje blokke. I
den forbindelse er det vigtigt, at udviklingen af de forskellige byggefelter ses i sammenhæng. Parterne er
derfor enige om, at der skal tages beslutning om, hvilke 3 lave blokke der nedrives, inden udviklingen af
arealet hvor de 3 høje blokke er placeret fastlægges.
En række af aftalens øvrige elementer forventes at blive gennemført inden for de kommende år og vil
dermed kunne supplere Tryghedsrenoveringen på kort sigt. Det drejer sig, bl.a. om aktivitetsområdet, dele
af den grønne kile, anlægget ved Ellekær, de første nye private boliger samt et nyt kontorhus til Østjysk
Bolig. Udviklingen vil stå på i mange år og det er derfor vigtigt at sikre gode forhold for beboerne i
processen. Herunder kan der arbejdes
ed ” idlertidighed”, so ka være første
skridt frem mod de
blivende forandringer.
4. Genhusning
Ovenstående betyder, at en række beboere skal fraflytte deres nuværende lejemål. Aarhus Kommune og
BL’s 5. kreds har i dgået e aftale
om genhusning og nybyggeri. Østjysk Bolig bakker op om aftalen. Aftalen
sikrer alle beboere en ny permanent, passende bolig i overensstemmelse med lovgivningen. Aftalen
1
De 825 enheder opføres både indenfor (525 enheder) og udenfor (300 enheder) ministeriets geografiske
afgrænsning af Bispehaven.
75 m2 erhverv = 1 boligenhed (ministeriets definition).
2
Beregningen er baseret på, at ministeriet vil tillade, at den af ministeriet fastsatte geografiske afgrænsning kan
udvides til også at omfatte en række kommunale arealer langs / omkring Rymarken, Hasle Centervej og Ryhavevej.
Ovenstående tiltag opfylder også lovens krav for den eksisterende geografiske afgrænsning (ministeriets) af
Bispehaven, såfremt boliger, der nedrives, medtælles i nævneren.
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
indebærer også, at alle beboere som udgangspunkt tilbydes en genhusningsbolig med en husleje på max
800 kr. pr m2 pr. år (2017 niveau). Samtidig indebærer aftalen, at der skal tages individuelle hensyn til
berørte beboere fx ift. ønsket boligstørrelse og placering såsom nærhed til skole, dagtilbud, arbejde,
offentlig transport m.v.
Der er et stærkt fælles fokus på at sikre en god genhusningsproces og benytte de forskellige redskaber som
er til rådighed, herunder på at sikre information, råd og vejledning, så de beboere, der skal genhuses,
oplever størst mulighed tryghed. Beboerne skal også opleve en god modtagelse i deres nye bolig.
Alle borgere, der skal fraflytte deres bolig som en del af aftalen, vil blive genhuset i overensstemmelse med
”Aftale o ge hus i g og y yggeri” i dgået elle Aarhus Ko
u e og BL’s 5. kreds.
Aarhus Kommune har afsat midler i aftalen med 5. kreds. Bl.a. til erstatningsbyggeri og til at kommunen kan
tage en aktiv rolle i genhusningsarbejdet og hjælpe med bl.a. råd, vejledning og modtagelse i den nye bolig.
Herudover indebærer genhusningen, at alle berørte beboere får flyttehjælp. Det forudsættes at
Landsbyggefonden dækker udgifterne til både flyttehjælp og tomgangshusleje.
5. Organisering
Der er nedsat en administrativ styregruppe for omdannelsen af bydelen med deltagelse af Aarhus
Kommune og Østjysk Bolig. Styregruppen har ansvaret for at forankre planen politisk i egen organisation.
Herunder er nedsat et programsekretariat, som driver og koordinerer processen samt en projektgruppe,
som bidrager til udarbejdelsen af udviklingsplanen. Der vil endvidere ske en involvering af øvrige relevante
aktører i regi af boligforening og kommune, herunder det lokale lederråd, hvor politiet også deltager.
Endvidere er ministeriet og Landsbyggefonden vigtige samarbejdspartnere, ligesom fonde og private
investorer forventes at bidrage til udviklingen. Parterne er enige om, at der i forbindelse med vedtagelsen
af den egentlige Udviklingsplan sidst i 2019 skal ske en vurdering og tilpasning af organisationen og
ressourcer, så der sikres et set up, som kan gennemføre en plan af denne størrelse og kompleksitet.
6. Borgerinvolvering
I forlængelse af at der indsendes en plan til ministeriet 1. juni 2019 og opfyldelsen af de
lovgivningsmæssige rammer således er på plads, vil der ske en involvering af beboere og borgere i bydelen i
forhold til udviklingsplanen som helhed og de enkelte projekter, som udvikles undervejs.
Borgerinvolveringen sker i tæt samarbejde mellem Østjysk Bolig og Aarhus Kommune.
7. Økonomi
Økonomien i omdannelsen af Bispehaven kan deles i fire poster:
- Kapitaltilførsel / gældsafvikling.
- Renoveringsstøtte: Nedrivning, genhusning og tomgangshusleje.
- Salg af byggeretter.
- Øvrige forhold, såsom infrastruktur, byrum, grøn kile, øvrige faciliteter m.m.
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0007.png
Nedenstående tabel sammenfatter hovedelementernes forventede fordeling mellem Østjysk Bolig og
Aarhus Kommune.
Oversigt over hovedkomponenter i økonomien
Aarhus
Kommune
Kapitaltilførsel
Renoveringsstøtte
Salg af byggeretter (estimat)
Øvrige forhold
I alt
(+=udgift, - =indtægt)
-25.000.000
87.200.000
62.950.000
-64.250.000
750.000
Østjysk Bolig
750.000
Aftales med LBF
-65.000.000
Som det fremgår, forventes Aarhus Kommune at have nettoudgifter på 63 mio. kr. Det er forudsat, at
kommunen kan opnå en indtægt på 25 mio. kr. ekskl. moms ved salg af byggeretter i området (arealerne
langs Hasle Centervej, Rymarken og Ryhavevej), som er indregnet som medfinansiering. Dertil kommer evt.
øvrige tiltag, som ikke indgår som konkrete elementer i denne aftale. Forligspartierne i Aarhus Byråd har i
forbindelse med aftalen om udsatte boligområder (juni 2018) forpligtet sig til at tilvejebringe en langsigtet
finansiering af de ønskede initiativer. Der er allerede afsat nogle midler i Budget 2019-2022 og de
resterende midler drøftes og besluttes i forbindelse med Budget 2020-2023.
Det forventes, at Østjysk Bolig via grundsalg til boliger og erhverv kan frigøre et betydeligt tocifret
millionbeløb
skønnet til 65 mio. kr. der vil kunne bruges til forbedringer i Bispehaven, fx til indvendig
renovering af de tilbageværende lejligheder.
Tallene uddybes herunder. Det skal samlet set bemærkes, at det er en forudsætning for udviklingsplanens
realisering, at Landsbyggefonden bidrager som beskrevet.
Kapitaltilførsel
Der er en stor restgæld i de blokke, der skal nedrives, som en del af omdannelsen. Herfra skal fraregnes lån
der ikke indfries, henlæggelser samt værdi af byggeretter på soklen. Det er på baggrund af møder med
Landsbyggefonden forudsat, at Landsbyggefonden kan medfinansiere en betydelig del af kapitaltilførslen,
så Østjysk Boligs og Aarhus Kommunes udgifter til kapitaltilførsel vil kunne holdes på et beskedent beløb.
Renoveringsstøtte
Renovereringsstøtten forventes i alt at udgøre ca. 83 mio. kr. og omfatter udgifter til nedrivning,
flytteudgifter samt tomgangshusleje. Udgiften finansieres efter aftale mellem Østjysk Bolig og
Landsbyggefonden. Det forudsættes at Landsbyggefonden dækker udgifterne.
Salg af areal til boliger og erhverv, bl.a. til finansiering af omdannelse / renovering og forbedring af
tilbageblevne blokke
Udviklingsplanen vil generere indtægter til Østjysk Bolig fra salg af areal/byggeretter i Bispehaven. Det er
endnu ikke fastlagt, hvor stor en del af disse,
der pla eres på ”sokle ” ved de edrev e lokke og der ed
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
indgår i renoveringssagen/kapitaltilførslen, og hvor stor en del der ligger ved siden. For de arealer der ligger
ved siden af soklen tilgår indtægterne Østjysk Bolig. Østjysk Bolig kan ligeledes sælge arealet/byggeretter
på ”Va dtår sgru de ”. Salgsi dtægte vil variere efter, hvad arealer e efterfølge de a ve des til. Salg til
erhverv og offentlige formål giver en lavere indtægt end salg til boligbyggeri. Det er samlet set
forventningen, at Østjysk Bolig vil kunne sælge arealer for et højt tocifret millionbeløb
skønnet til 65 mio.
kr. Dette provenu kan som nævnt bidrage til at lave forbedringer i Bispehaven, som en del af en samlet
plan. Aarhus Kommunes salg af areal til boliger og evt. erhverv kan bruges som medfinansiering af øvrige
forhold jf. herunder.
Øvrige forhold, såsom infrastruktur, byrum, grøn kile, øvrige faciliteter m.m.
Øvrige forhold omfatter udgifter til fx infrastruktur, nye byrum, den grønne kile, nye faciliteter i området.
m.v. Posterne gennemgås herunder.
Der er fra Aarhus Kommune i alt afsat 40 mio. kr. til infrastruktur, byrum og pladser. Det forudsættes
for
at kunne lave en samlet løsning med tilstrækkelig høj kvalitet - at der kan hentes yderligere 40 mio. kr. i
medfinansiering fra Landsbyggefondens infrastrukturmidler.
Til etablering af den grønne kile er der afsat 10 mio. kr. Også her forudsættes et bidrag af samme
størrelsesorden fra Landsbyggefondens infrastrukturmidler - for at opnå den nødvendige kvalitet -
målrettet arealet mellem blok A5 og A6 samt overgange/sammenhæng til de omkringliggende byrum og
forbindelser.
Der er afsat 5 mio. kr. til et aktivitetsområde ved klubben og den grønne kile. Også her forudsættes 50 %
medfinansiering fra fonde. Projektet indgår aktuelt i en udviklingsproces sammen med Realdania og Lokale-
og A lægsfo de s pulje til ”Fællesrum”.
Der er afsat 13,7 mio. kr. til etablering af erstatningskapacitet, hvis det viser sig hensigtsmæssigt at flytte
det eksisterende dagtilbud til nye rammer, som følge af omdannelsen.
Der arbejdes på at afklare økonomi for ønsket om en ny idræts- og kulturfacilitet samt en opgradering af
Ellekær idrætsanlæg og en videreførelse af get2sport. En mindre kultur/idrætsfacilitet vil formentlig ligge
på 10-15 mio. kr. (kommunal udgift evt. i sammenhæng med fondsstøtte), mens opgraderingen af Ellekær
til kunstgræs med nyt klubhus/mødested forventes at løbe op i 17 mio.kr., hvoraf kommunen foreslås at
dække 6 mio.kr. 5 mio. kr. er allerede bevilget fra Landsbyggefonden til en kunstgræsbane og der skal
derfor hentes mindst 6 mio. kr. yderligere fra andre aktører.
Hertil kommer driftsudgifter til kultur/idrætsfacilitet på ca. 1,5 mio.kr., drift af kunstgræs på ca. 1 mio.kr. og
videreførelse af get2sport ligeledes på ca. 1 mio.kr. (bydækkende). Driftsudgifterne og konstruktion skal
belyses nærmere.
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 44: Baggrundsmateriale fra Aarhus Kommune til Boligudvalgets møde med Aarhus Kommune og BL’s 5. kreds den 11/1-21
2315541_0009.png
Nede for er udgifter e u der ”øvrige forhold” sa
e fattet i ta elfor .
Østjysk
Bolig
Aarhus
Kommune
Infrastruktur, byrum, pladser m.m.
Aktivitetsområde ved klubben
Den grønne kile
Reserve til flytning af dagtilbud
Kultur- og idrætsfacilitet i Bispehaven
Ellekær idrætsanlæg opgradering med nyt
klubhus og kunstgræs
I alt (+=udgift, - =indtægt)
40.000.000
5.000.000
10.000.000
13.700.000
12.500.000
6.000.000
87.200.000
LBF
40.000.000
Øvrige
5.000.000
10.000.000
5.000.000
55.000.000
6.000.000
11.000.000
Bilag
Kort over området med angivelse af blokke og geografisk afgrænsning.
Illustrationer af fremtidens bydel (udarbejdet af Per Petri).
9