Folketingets Boligudvalg
København den 11. december 2020.
Vedr.; Retspraksis ved domstolene omkring undtagelsesbestemmelsen i Boligreguleringslovens §
5, stk 2 i relation til § 5 generelt.
Formålet med min henvendelse er at bidrage til udarbejdelsen af en effektiv lov der ikke skaber
usikkerhed og uens afgørelser i ens sager ved domstolene. En lov der også virker efter lovgivers
mening og hensigt.
På nuværende tidspunkt udvander domstolenes praksis i mange tilfælde folketingets og
lovbestemmelsens mening og formål.
Nedenfor belyses 1 sag ud af flere lignende sager. Alle sager oprinder af samme ejendom og
udgør ca.10 sager i ejendommen. Det er mit håb at sagen kan medvirke til en forståelse af rets
realiteterne og til at en mere præcis og udførlig bestemmelse kan udarbejdes.
Det er min påstand, at sagen viser at domstolene tilsyneladende foretager en ukritisk fortolkning af
den noget upræcise bestemmelse. Bestemmelsen er efter min opfattelse ikke udførlig i sin ordlyd.
Det har medført en fri fortolkning og uens retspraksis i ens sager. Der mangler præcis og
omfattende ordlyd som skaber klarhed og ens praksis i samme sager.
Det er i dansk retssystem normalt at fortolke en upræcis bestemmelse subjektiv efter forarbejderne
eller kritisk udvidende så længe det ikke krænker lovens formål og lovgivers vilje. En ukritisk og
lempelig fri fortolkning fører til at lovens mening og formål tilsidesættes og at domstolene derved
fører ”politik” noget som er tillagt folketinget.
Konklusionen efter at have gennemgået praksis er:
Der stilles ikke store krav til dokumentationsgrundlaget for udgifter. Der tillades misvisende
regnskaber for udførte arbejder og domstolene er ukritiske i forhold til den type; (ind- og
udvendigvedligeholdelse, funktionelle og reelle forbedringer) af arbejder der indgår i den
gennemgribende forbedring. De er ukritiske i forhold til udlejers uvilkårlige vægtning af typerne der
indgår i det samlede byggeregnskab. Typisk tillades det at, ind- og udvendig vedligeholdelse i
byggeregnskaber absorberes som forbedringer. Domstolene er typisk heller ikke særlig kritiske i
forhold til de priser der optræder i byggeregnskaberne.
Gennemgående er domstolene ukritiske i forhold til, om de udførte arbejder har været nødvendige
og funktionelt forbedrende, og til hvorledes lejeren oplever værdien af det udførte arbejde, så
længe det økonomiske krav og energimærkekravet er opfyldt.
Sagen viser, at det ved domstolene tillades at lejemål, som er gennemgribende forbedret, kan
holdes som budgetleje i en meget lang årrække, hvor lejer betaler et moderniseringstillæg, der
dækker det udførte arbejde plus omkostninger og afkast til udlejer, - og lader udlejer senere
genudleje lejemålet som § 5, stk. 2, – og at domstolene i den forbindelse ikke stiller store krav til
hvorledes det foregår.
Sagen belyser også at domstolen accepterer lejemål som udlejer bruger som
sammenligningslejemål, har ualmindeligt få ligheder med huslejer under prøvelse. Domstolene
kræver ikke inddragelse af lejemål der støtter lejer!