Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2300967_0001.png
DEPARTEMENTET
Til samtlige kommuner, boligorganisationer m.v.
Dato
J. nr.
9. december 2020
2020 - 9292
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af co-
vid-19
Coronasmitten er fortsat udbredt i Danmark og det tyder på, at det vil være
nødvendigt at bekæmpe smittespredning i en længere periode. Forsamlingsfor-
buddet, som fastsat af sundheds- og ældreministeren, er foreløbigt gældende
frem til den 1. marts 2021.
På den baggrund har boligministeren udstedt bekendtgørelsen nr. 1847 af 7.
december 2020 om fravigelse af regler på boligområdet som følge af covid-19,
som gælder frem til den 1. marts 2021. Bekendtgørelsen erstatter den indtil nu
gældende bekendtgørelse nr. 361 af 4. april 2020 om fravigelse af regler på bo-
ligområdet som følge af coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Bekendtgørel-
serne benævnes i det følgende coronabekendtgørelsen på boligområdet.
I vedlagte skrivelse af indholdet fra tidligere skrivelser om coronabekendtgørel-
sen på boligområdet samlet. I forhold til den tidligere gældende bekendtgørelse
er der følgende indholdsmæssige ændringer i den nye bekendtgørelse:
Adgangen til at valgte bestyrelsesmedlemmer, repræsentanter m.v.,
som er på valg, kan fortsætte deres hverv indtil, at der kan afholdes or-
dinære repræsentantskabsmøder, generalforsamlinger m.v. er modifi-
ceret, sådan at mindst 25 pct. af de stemmeberettigede kan gøre indsi-
gelse med den virkning, at der skal gennemføres valg.
Der er i selvejende ungdomsboliginstitutioner reguleret efter boligbyg-
geriloven indført en adgang til, at begrænse antallet af fuldmagter ved
beboermøder ned til en fuldmagt pr. beboer. Reglen er analog den re-
gel, der gælder ved afdelingsmøder i almene boligafdelinger.
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
I Forsamlingsforbuddet
Efter det gældende forsamlingsforbud er forsamlinger, hvor deltagerne i det
væsentlige sidder ned på faste pladser med retning mod en scene, biograflær-
red, bane eller lignende, undtaget fra forsamlingsforbuddet på mere end 10
personer, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 1815 af 4. december 2020 om
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0002.png
Side 2/9
forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler
og lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-19. Det følger af § 8, stk. 1,
nr. 1, i samme bekendtgørelse, at i lokaler, hvor deltagere i det væsentlige sid-
der ned, skal der være mindst 2 m
2
gulvareal pr. deltager.
Repræsentantskabsmøder, generalforsamlinger, afdelingsmøder og beboerråd,
som reguleret i boliglovgivningen, vil være omfattet af undtagelsen til grænsen
på 10 personer, når mødet tilrettelægges i overensstemmelse med de retnings-
linjer, der er udsendt fra sundhedsmyndighederne.
I stedet
vil ovennævnte møder være omfattet af det ”store” forsamlingsforbud,
som indebærer, at der højst må være 500 personer til stede ved et møde, jf. be-
kendtgørelse nr. 456 af 20. april 2020 om forbud mod store forsamlinger i for-
bindelse med håndteringen af covid-19.
Forsamlingsforbuddet gør det således i vidt omfang muligt at afholde repræ-
sentantskabsmøder, generalforsamlinger og afdelingsmøder m.v. i henhold til
de almindeligt gældende regler.
Boligorganisationen m.v. må konkret vurdere, om det er forsvarligt at afholde
mødet med den forventede deltagelse. Som udgangspunkt må møderne kunne
afholdes. Hvis et møde skal udskydes eller aflyses skal boligorganisationen
konkret vurdere, hvad der forhindrer afholdelse af det konkrete møde.
Hvis det lokale, som mødet sædvanligvis afholdes i, er for lille, må boligorgani-
sationen finde et andet egnet lokale. Det kan involvere udgifter, som skal søges
holdt på et rimeligt niveau. Det rimelige udgiftsniveau skal også holdes op i
mod de beslutninger, som er på dagsordenen for det pågældende møde. F.eks.
kan det være nødvendigt og rimeligt at leje lokale hos en professionel konferen-
cearrangør til et afdelingsmøde, hvor der skal tages stilling til en større hel-
hedsplan for boligafdelingen. Dette vil derimod ikke være rimeligt, hvis afde-
lingsmødet blot forventes at beslutte fortsat uændret drift.
I løbet af efteråret 2020 har der været eksempler på lokal opblussen af covid-
19, som har fået sundhedsmyndighederne til at iværksætte lokale tiltag for at
imødegå smittespredning. Disse tiltag har ikke formelt begrænset antallet af
personer, der kan deltage i et møde, jf. ovenfor. Uanset dette kan en lokal op-
blussen af covid-19 begrunde, at boligorganisationen m.v. udskyder eller aflyser
et møde.
Boligorganisationen m.v. skal under alle omstændigheder tage ansvar for, at de
møder, som afholdes, afvikles på en forsvarlig måde i forhold til at undgå smit-
tespredning.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0003.png
Side 3/9
II Lov om almene boliger m.v.
II.1 Generalforsamlinger og repræsentantskabsmøder
Udskydelse af repræsentantskabsmøde eller generalforsamling
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 1, har boligorganisationen mulighed for at ud-
skyde ordinært repræsentantskabsmøde og ordinær generalforsamling, når for-
samlingsforbuddet udstedt af sundheds- og ældreministeren
forhindrer
afhol-
delse af de pågældende møder, jf. ovenfor om forsamlingsforbuddet. Når det
igen bliver muligt at afholde de pågældende møder, skal de indkaldes i henhold
til bestemmelserne i vedtægterne. Bestemmelsen finder anvendelse for boligor-
ganisationer med og uden boligafdelinger.
Skulle det forekomme, at en boligorganisationen som følge af forsamlingsfor-
buddet har været forhindret i at afholde repræsentantskabsmøde eller general-
forsamling gennem et helt år, indebærer det, at beslutninger, godkendelse af
regnskaber, valg af bestyrelsesmedlemmer m.v. skal ske ved næste ordinære re-
præsentantskabsmøde eller generalforsamling.
Godkendelse af regnskab
Udskydelsen af repræsentantskabsmøder og generalforsamlinger indebærer, at
regnskabet for seneste regnskabsår ikke kan blive godkendt.
Efter bekendtgørelsens § 5 stk. 1, indsender boligorganisationen regnskab m.v.
til kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden i overensstemmelse med de
sædvanlige frister, som fremgår af § 74 i bekendtgørelse nr. 70 af 26. januar
2018 om drift af almene boliger m.v. men med forbehold for, at regnskabet ikke
er godkendt på henholdsvis generalforsamling eller repræsentantskabsmøde.
Så snart det har været muligt at afholde generalforsamling eller repræsentant-
skabsmøde indsendes det godkendte regnskab m.v. til kommunalbestyrelsen og
Landsbyggefonden, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 2.
Valg til bestyrelsen
Udskydelsen af repræsentantskabsmøder og generalforsamlinger indebærer, at
der ikke kan blive valgt medlemmer til bestyrelsen.
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 3, kan medlemmer af bestyrelsen, som er på
valg, fortsætte deres hverv indtil ordinært repræsentantskabsmøde eller ordi-
nær generalforsamling er afholdt. Hvis 25 pct. eller flere af medlemmerne af re-
præsentantskabet eller boligorganisationen gør skriftlig indsigelse, skal der dog
afholdes valg.
Med den nye bekendtgørelse er der indført en mulighed for, at mindst 25 pct. af
medlemmerne af repræsentantskabet eller boligorganisationen kan gøre skrift-
lig indsigelse mod, at et medlem af bestyrelsen fortsætter sit hverv. Indsigelsen
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0004.png
Side 4/9
kan f.eks. ske ved en underskriftsindsamling. Indsigelsen kan ske i forbindelse
med, at boligorganisationen meddeler, at repræsentantskabsmødet eller gene-
ralforsamlingen er udskudt. Indsigelse kan også ske på et senere tidspunkt,
hvis den krævede andel medlemmer finder det uholdbart, at der ikke har været
valg til bestyrelsen.
I den situation må boligorganisationen sørge for, at der sker valg til bestyrel-
sen. Det kan enten ske ved at overkomme de konkrete forhold, som forhindrer
afholdelse af repræsentantskabsmødet eller generalforsamlingen og afholde
mødet, eller ved en urafstemning blandt repræsentantskabsmedlemmer eller
medlemmer af boligorganisationen, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 5.
Urafstemning
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 5, kan boligorganisationen beslutte at sende
emner, som efter vedtægten besluttes af repræsentantskabet eller generalfor-
samlingen til urafstemning blandt medlemmer af repræsentantskabet hen-
holdsvis boligorganisationen. Beslutning træffes ved flertal blandt de afgivne
stemmer. Dog skal beslutning om vedtægtsændring og opløsning af boligorga-
nisationen vedtages med 2/3 flertal og mindst 2/3 af de stemmeberettiget i re-
præsentantskaber og �½ af de stemmeberettigede ved generalforsamlinger skal
have afgivet stemme.
Forhåndstilmelding
For at gøre det lettere at planlægge og gennemføre et repræsentantskabsmøde
eller en generalforsamling kan boligorganisationer forlange forhåndstilmelding
til møderne. Fristen for forhåndstilmelding kan ikke være længere end 2 uger
før afholdelse af mødet, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 4.
Forhåndstilmelding skal gøre det muligt på en ordnet måde at udskyde eller af-
lyse mødet, hvis der er større interesse for at deltage i mødet end forudset, og
hvad der er muligt inden for forsamlingsforbuddet. Ved en udtrykkelig hjem-
mel om forhåndstilmelding undgås tvivl om gyldigheden af beslutninger truffet
på møder, hvis man har måttet afvise personer uden forhåndstilmelding, som i
øvrigt har lovlig adgang til mødet.
II.2 Afdelingsmøder
Udskydelse eller aflysning af afdelingsmøde
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, har boligorganisationen mulighed for at ud-
skyde eller aflyse et ordinært afdelingsmøde, når forsamlingsforbuddet udstedt
af sundheds- og ældreministeren
forhindrer
afholdelse af mødet, jf. ovenfor om
forsamlingsforbuddet. Ordinært afdelingsmøde dækker både de obligatoriske
budgetmøde og regnskabsmødet, hvis afdelingen afholder et sådan.
Hvis et afdelingsmøde udskydes, skal det afholdes på et senere tidspunkt, når
forsamlingsforbuddet ikke længere er til hinder for at afholde mødet.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0005.png
Side 5/9
Hvis et afdelingsmøde aflyses indebærer det, at der ikke afholdes ordinært af-
delingsmøde (budget- eller regnskabsmøde) for dette år. Muligheden for at af-
lyse et ordinært afdelingsmøde er indsat for at tage hensyn til boligorganisatio-
ner med et stort antal boligafdelinger, hvor det kan være uforholdsmæssigt
vanskeligt at afholde årets afdelingsmøder i den resterende del af året.
Valg til afdelingsbestyrelsen og valg af repræsentanter til repræsentantskabet
Udskydelse eller aflysning af afdelingsmøde indebærer, at der ikke kan blive
valgt medlemmer til afdelingsbestyrelsen eller repræsentanter til repræsentant-
skabet.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, kan medlemmer af afdelingsbestyrelsen og
repræsentanter til repræsentantskabet, som er på valg, fortsætte deres hverv
indtil næste afdelingsmøde er afholdt. Hvis 25 pct. eller flere af lejerne i afde-
lingen gør skriftlig indsigelse over for boligorganisationen, skal der dog afhol-
des valg.
Med den nye bekendtgørelse er der indført en mulighed for, at mindst 25 pct. af
lejerne i en boligafdeling kan gøre skriftlig indsigelse mod, at et medlem af af-
delingsbestyrelsen eller en repræsentant til repræsentantskabet fortsætter sit
hverv. Indsigelsen kan f.eks. ske ved en underskriftsindsamling. Indsigelsen
kan ske i forbindelse med, at boligorganisationen meddeler, at afdelingsmødet
er udskudt. Indsigelse kan også ske på et senere tidspunkt, hvis den krævede
andel medlemmer finder det uholdbart, at der ikke har været valg til bestyrel-
sen eller repræsentantskabet.
I den situation må boligorganisationen sørge for, at der sker valg til afdelings-
bestyrelsen og/eller valg af repræsentanter til repræsentantskabet. Det kan en-
ten ske ved at overkomme de konkrete forhold, som forhindrer afholdelse af af-
delingsmødet og afholde mødet, eller ved en urafstemning blandt lejere i afde-
lingen, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 6.
Driftsbudget for det kommende budgetår og urafstemning
Udskydelse eller aflysning af afdelingsmøde indebærer, at afdelingsmødet ikke
kan beslutte et driftsbudget for det kommende budgetår ligesom andre væsent-
lige beslutninger for afdelingen ikke kan blive besluttet.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 5, har boligorganisationen mulighed for at be-
slutte et driftsbudget for det kommende budgetår, som normalt vil skulle be-
sluttes på det ordinære afdelingsmøde (budgetmødet), jf. almenboliglovens §
36. Det er en betingelse, at driftsbudgettet ikke overstiger det foregående års
budget med mere end 2 pct. Ved opgørelsen af de 2 pct. kan der ses bort fra
budgetforhøjelser, som skyldes en beslutning, som tidligere er truffet på et af-
delingsmøde, fx som følge af gennemførte forbedringsarbejder.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0006.png
Side 6/9
Boligorganisationen har endvidere mulighed for efter bekendtgørelsens § 4,
stk. 6, at lade driftsbudgettet vedtage ved en urafstemning. Ved en urafstem-
ning gælder begrænsningen på 2 pct. ikke. Boligorganisationen kan endvidere
efter bekendtgørelsens § 4, stk. 6, sende andre spørgsmål, som skal besluttes på
et afdelingsmøde, til urafstemning. Det kan fx være beslutning om at gennem-
føre en helhedsplan i afdelingen.
Beslutninger truffet ved urafstemning skal ikke gentages, når det igen er muligt
at afholde afdelingsmøder. En beslutning truffet ved urafstemning anses for at
være endelig.
Afholdelse af afdelingsmøde, som har været udsat
Når ordinært afdelingsmøde er udskudt skal der indkaldes til ordinært afde-
lingsmøde efter boligorganisationens vedtægter, når forsamlingsforbuddet ikke
længere er til hinder for at afholde mødet. På det ordinære afdelingsmøde skal
der ske valg til afdelingsbestyrelse og evt. repræsentantskab, og driftsbudget for
den resterende del af året skal godkendes. Den resterende del af budgetåret lø-
ber fra den første hele måned 3 måneder fra afholdelse af mødet til udgangen af
budgetåret. Herved er det muligt at varsle eventuelle ændringer af huslejen.
Hvis afdelingsmødet godkender regnskaber, skal dette ligeledes ske ved det or-
dinære afdelingsmøde. Er afdelingsmødet aflyst godkendes regnskabet på næ-
ste års ordinære afdelingsmøde.
Skulle det forekomme, at en boligorganisationen som følge af forsamlingsfor-
buddet har været forhindret i at afholde et udskudt afdelingsmøde i perioden
frem til næste ordinære afdelingsmøde, indebærer det, at emner fra det ud-
skudte møde om beslutninger, godkendelse af regnskaber, valg af bestyrelses-
medlemmer m.v., medtages ved det næste ordinære afdelingsmøde.
Forhåndstilmelding
For at gøre det lettere at planlægge og gennemføre et afdelingsmøde kan bolig-
organisationer m.v. forlange forhåndstilmelding til mødet. Fristen for for-
håndstilmelding kan ikke være længere end 2 uger før afholdelse af mødet, jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 3.
Forhåndstilmelding skal gøre det muligt på en ordnet måde at udskyde eller af-
lyse mødet, hvis der er større interesse for at deltage i mødet end forudset, og
hvad der er muligt inden for forsamlingsforbuddet. Ved en udtrykkelig hjem-
mel om forhåndstilmelding undgås tvivl om gyldigheden af beslutninger truffet
på et afdelingsmøde, hvis man har måttet afvise personer uden forhåndstilmel-
ding, som i øvrigt har lovlig adgang til mødet.
Fuldmagter
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 4, skal boligorganisationen acceptere fuldmag-
ter ved afdelingsmøder. Boligorganisation kan begrænse antallet af fuldmagter
ned til, at en husstand kun kan have fuldmagt fra en anden husstand. Reglen
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0007.png
Side 7/9
skal sikre hensynet til de lejere, som er særlig udsat for smitterisiko, og som
derfor ikke er trygge ved at skulle deltage i et afdelingsmøde, uanset at dette er
arrangeret i overensstemmelse med retningslinjerne fra sundhedsmyndighe-
derne.
Andre ejere af almene boligafdelinger
Selvejende institutioner, kommuner og regioner, som udlejer almene boliger,
får samme muligheder i forhold til afholdelse af afdelingsmøder som beskrevet
ovenfor for boligorganisationer, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 7.
III Lov om boligbyggeri
Udskydelse af beboermøder i selvejende ungdomsboliginstitutioner
Efter bekendtgørelsen § 6, stk. 1, har selvejende institution, som ejer ungdoms-
boliger, der er omfattet af § 67, stk. 1, i lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 525 af 10. juli 1990, mulighed for at udskyde et ordinært beboermøde,
når forsamlingsforbuddet udstedt af sundheds- og ældreministeren
forhindrer
afholdelse af mødet, jf. ovenfor om forsamlingsforbuddet.
Ungdomsboliger, der er omfattet af § 67, stk. 1, i lov om boligbyggeri, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 525 af 10. juli 1990, omfatter kollegier eller ungdomsboliger
opført med statsstøtte efter:
lov nr. 235 af 30. april 1946 om byggeri med offentlig støtte,
lov nr. 107 af 14. april 1955 om byggeri med offentlig støtte,
lov nr. 356 af 27. december 1958 om boligbyggeri med senere ændrin-
ger,
lov nr. 250 af 7. juni 1963 om støtte til tilvejebringelse af kollegier for
unge under uddannelse,
lov nr. 238 af 8. juni 1966 om støtte til tilvejebringelse af kollegier med
senere ændringer,
lov nr. 268 af 9. juni 1971 om ændring af lov om boligbyggeri,
senere boligbyggerilove eller
kollegier, der ikke er opført med statsstøtte, men som er godkend af bo-
ligministeren efter boligbyggeriloven.
Indstilling af medlemmer til bestyrelsen og valg af beboerråd
Kommunalbestyrelsen udpeger medlemmerne af bestyrelsen i selvejende ung-
domsboliginstitutioner. 1/3 af medlemmerne udpeges efter indstilling fra bebo-
ermødet. Udskydelse af beboermøde indebærer, at der ikke kan ske indstilling
af medlemmer til bestyrelsen eller valgt medlemmer til beboerrådet.
Efter bekendtgørelsens § 6, stk. 2, kan medlemmer af bestyrelsen og medlem-
mer af beboerrådet, som er på valg, fortsætte deres hverv indtil næste beboer-
møde er afholdt. Hvis 25 pct. eller flere af beboerne gør skriftlig indsigelse over
for beboerrådet eller bestyrelsen, skal der dog afholdes valg.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0008.png
Side 8/9
I den situation må beboerrådet sørge for, at der sker valg til beboerrådet og/el-
ler indstilling af medlemmer til bestyrelsen. Det kan enten ske ved at over-
komme de konkrete forhold, som forhindrer afholdelse af beboermødet og af-
holde mødet, eller ved en urafstemning blandt beboerne, jf. § 10 i bekendtgø-
relse nr. 666 af 27. september 1991 om organisation af ungdomsboliger, der er
opført med offentlig støtte. Hvis beboerrådet ikke sørger for afholdelse af valg,
påhviler det bestyrelsen at sørge for, at valgene afholdes.
Driftsbudget for det kommende budgetår
Efter bekendtgørelse nr. 666 af 27. september 1991 om organisation af ung-
domsboliger, der er opført med offentlig støtte, skal en række beslutninger,
herunder det kommende års budget, af beboerrådet forelægges for beboermø-
det. I perioden med forsamlingsforbud vil beboerrådet kunne forelægge beslut-
ninger for beboerne ved generelle opslag eller information til beboerne på in-
ternet eller andet medie. Er der ikke nedsat et beboerråd, varetages beboerrå-
dets funktioner af bestyrelsen.
Godkendelse af regnskab
Udskydelse af beboermøde indebærer, at beboerrådet ikke kan godkende regn-
skabet.
Bestyrelsen indsender regnskab inden for den frist, som er nævnt i § 6, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 340 af 1. juni 1993 om drift og tilsyn med ungdomsboliger,
der er opført med statsstøtte (lejefastsættelse, regnskaber, revision og tilsyn),
med forbehold for beboermødets efterfølgende godkendelse.
Afholdelse af beboermøde, som har været udsat
Når forsamlingsforbuddet ikke længere hindrer afholdelse af beboermøde ind-
kaldes til ordinært beboermøde. På det ordinære beboermøde skal der ske ind-
stilling af medlemmer til bestyrelsen og valg af medlemmer til beboerrådet
samt godkendelse af regnskab, medmindre dette allerede er besluttet ved en ur-
afstemning.
Forhåndstilmelding
For at gøre det lettere at planlægge og gennemføre et beboermøde kan beboer-
rådet forlange forhåndstilmelding til mødet. Fristen for forhåndstilmelding kan
ikke være længere end 2 dage før afholdelse af mødet, jf. bekendtgørelsens § 6,
stk. 3.
Forhåndstilmelding skal gøre det muligt på en ordnet måde at udskyde eller af-
lyse mødet, hvis der er større interesse for at deltage i mødet end forudset, og
hvad der er muligt inden for forsamlingsforbuddet. Ved en udtrykkelig hjem-
mel om forhåndstilmelding undgås tvivl om gyldigheden af beslutninger truffet
på et beboermøde, hvis man har måttet afvise personer uden forhåndstilmel-
ding, som i øvrigt har lovlig adgang til mødet.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Orientering om forlængelse af midlertidige regler på boligområdet som følge af covid-19, fra boligministeren
2300967_0009.png
Side 9/9
Fuldmagter
Efter bekendtgørelsens § 6, stk. 4, skal beboerrådet acceptere fuldmagter ved
beboermøder. Med den nye bekendtgørelse er der indført en mulighed for be-
boerrådet til at begrænse antallet af fuldmagter ned til, at en beboer kun kan
have fuldmagt fra en anden beboer. Reglen skal sikre hensynet til de lejere, som
er særlig udsat for smitterisiko, og som derfor ikke er trygge ved at skulle del-
tage i et afdelingsmøde, uanset at dette er arrangeret i overensstemmelse med
retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne.
Med venlig hilsen
Mikael Lynnerup Kristensen
Chefkonsulent