Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2293006_0001.png
Arbejdernes Andels Boligforening
NOTAT
Udfordringer med at påvirke
beboersammensætninger
Dato
25. november 2020
Mette Larsen
E-mail
[email protected]
Et udsat boligområde
er et område, som opfylder mindst to ud af følgende fire kriterier:
1. Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til ar-
bejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40% opgjort som et gennem-
snit over de seneste to år.
2. Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven
eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst tre gange landsgen-
nemsnittet opgjort som gennemsnit over de seneste to år.
3. Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleud-
dannelse, overstiger 60%.
4. Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64
år i området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55% af
den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Et ghettoområde
er et ”udsat boligområde”,
jf. ovenstående, hvor andelen af indvandrere og
efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50%.
Et hårdt ghettoområde
er
et område, som har haft stemplet ”ghetto” i
fire år. For årene 2018, 2019 og
2020 skal området have været en ”ghetto” i
fem år.
Ad 2
”Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov
om euforiserende stoffer udgør mindst tre gange landsgennemsnittet opgjort
som gennemsnit over de seneste to
år.”
Alle domme for straffelovsovertrædelser eller domme for overtrædelse af lov
om euforiserende stoffer eller våbenloven tæller med i statistikken, uanset om
kriminaliteten er begået i boligområdet eller ej, og uanset om der er tale om
utryghedsskabende kriminalitet eller ej.
Fx tæller det med i statistikken, hvis en 17-årig bliver taget med en joint i
midtbyen, får en bøde, som han ikke betaler og derfor får en dom.
Side 1 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
2293006_0002.png
Boligforeningerne har derfor en væsentlig interesse i at sørge for, at kun bebo-
ere med ”rene straffeattester” flytter ind i boligafdelingerne.
Men der er en
række begrænsninger i boligforeningernes mulighed for at få indflydelse herpå.
I det følgende redegøres for begrænsningerne i boligforeningernes mulighed for
at påvirke beboersammensætningen i boligområdet ved henholdsvis:
-
-
-
-
-
Udlejning fra ventelisten
Kommunal anvisningsret
Fremleje og udvidelse af husstanden
Mulighed for at udsætte beboere, der begår kriminalitet
Videregivelse af oplysninger, jf. almenboliglovens § 63 e.
Udlejning fra ventelisten
Der er i bekendtgørelse om udlejning af almene boliger § 29 givet boligforenin-
gen mulighed for at afvise kriminelle, som ønsker at bosætte sig i udsatte bo-
ligområder. Hensigten med bestemmelsen, der var en del af den nyeste ”Ghet-
tolovgivning” fra 2018, var at give boligforeningen værktøjer
til at imødegå
dannelsen og fastholdelsen af boligafdelinger som udsatte boligområder/ghet-
toer/hårde ghettoer.
Boligorganisationen kan forlange, at boligsøgende før indgåelse af lejekontrakt
om en bolig i et udsat boligområde fremlægger straffeattest for sig selv og
medlemmer af husstanden.
Indeholder straffeattesten tilførsler om kriminalitet, der vurderes at have be-
tydning for trygheden i det pågældende boligområde, kan boligorganisationen
afvise udlejning til den boligsøgende.
1
Det er en forudsætning, at der er tale om kriminalitet, der vurderes at have
betydning for trygheden i det pågældende boligområde.
Som en vejledning til,
hvad der kan ”vurderes at have betydning for tryghe-
den”,
kan der skeles til,
hvilke straffelovsovertrædelser der giver ”dobbeltstraf”,
hvis de er begået inden for en skærpet strafzone
2
.
Alle former for kriminalitet tæller altså med i ghettostatistikken, men det er kun
noget kriminalitet, som giver boligforeningerne ret til at afvise boligsøgende.
Boligforeningerne er tvunget til at lade den kriminelle boligsøgende komme ind
i afdelingen, hvis der ikke er tale om utryghedsskabende kriminalitet
på trods
af, at
den pågældendes kriminalitet vil blive medregnet i ”Ghettostatistikken”
-
hvor det er marginalerne, der afgør, om hundredvis af boliger skal rives ned.
1
bekendtgørelse om udlejning af almene boliger § 29
2
Straffelovens §§ 119, 123, 132 a, 132 b, 134 a, 181 og 244, stk. 1, 247, § 245, 247, 266, 285,
stk. 1, 276, 276 a, 281, 286, stk. 1, 287, stk. 1, 288, 291, 293 og 293 a eller lovgivningen om eufo-
riserende stoffer, lovgivningen om våben og eksplosivstoffer eller lovgivningen om knive og blankvå-
ben.
Side 2 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
2293006_0003.png
Kommunal anvisningsret
Kommunerne har krav på hver fjerde ledige bolig i en boligafdeling til kommu-
nal boligsocial anvisning. Boligafdelinger, der er beliggende i et udsat boligom-
råde, må ikke anvises til boligsøgende, hvor et medlem af husstanden er:
-
-
-
dømt for et strafbart forhold
og
inden for de seneste seks måneder er blevet løsladt fra institutioner
under kriminalforsorgen,
og
for hvem der skal udarbejdes en handleplan efter § 141 i lov om social
service.
3
Der er altså intet til hinder for, at kommunerne anviser borgere, som er dømt
for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer
hvis borgeren er blevet løsladt for mere end seks måneder siden, eller ikke
har fået udarbejdet en handleplan
– selvom denne beboer vil ”tælle negativt”
på ”Ghettolisten”.
Kommunens anvisning skal ske på baggrund af en vurdering af den boligsøgen-
des behov for en bolig og beboersammensætningen i den afdeling, den bolig-
søgende anvises til eller bor i på anvisningstidspunktet. I forbindelse med en
anvisning kan kommunen tage hensyn til ”boligområdets behov”,
men vægt-
ningen af borgerens behov contra boligafdelingens behov er op til kommunen.
(Aarhus Kommune har dog ved skrivelse af 12. april 2019 meddelt, at de boli-
ger, som er beliggende i boligafdelinger, der anvender reglerne i kombineret
udlejning ikke skal være omfattet af kommunal anvisning.
så i Aarhus er det
mere et teoretisk end et reelt problem.)
Fremleje eller udvidelse af husstanden
Alle personer, som står tilmeldt på adressen, tæller med i ”Ghettostatistikken”.
Boligforeningerne får ikke besked fra folkeregisteret, når en person tilmelder
sig adressen. Vi opdager derfor kun, at der er flyttet nogen ind, hvis lejer selv
underretter boligforeningen, hvilket sjældent sker, eller hvis lejemålet bliver
overbefolket.
Lejer har ret til at fremleje hele sin bolig i op til to år og ret til at fremleje dele
af sin bolig tidsubegrænset.
4
Boligforeningen kan modsætte sig fremlejeforholdet, når det samlede antal per-
soner i boligen vil overstige antallet af beboelsesrum. Ved fremleje af hele bo-
ligen kan boligforeningen også modsætte sig fremlejeforholdet, hvis de har
ri-
melig grund
hertil. Reglen kan muligvis tolkes således, at boligforeningen har
en rimelig grund til at forhindre, at afdelingen påvirkes negativt i forhold til
”ghettolisten”.
Boligforeningen har dog ingen mulighed for at modsætte sig, at beboeren del-
vist fremlejer en del af boligen eller udvider sin husstand, fx ved at flytte
3
4
LAB § 59, stk. 6, nr. 1
LLA § 64 og 65
Side 3 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
2293006_0004.png
sammen med en kæreste, og har ikke mulighed for at bede om straffeattest
eller undersøge den pågældendes tilknytning til arbejdsmarkedet.
Husstandsbegrebet er ikke endeligt defineret i lejeloven, men efter
TBB2018.639 og TBB2011.721/2 er ”en vis fælles husholdning” nok til,
at man
udgør en fælles husstand
også selvom det blot er en kammerat, der flytter
ind. Dette giver udlejer meget ringe mulighed for at vide eller have indflydelse
på, hvem der reelt bor i boligen.
Konkret i Brabrand Boligforening har vi flere gange oplevet forskellige variatio-
ner af følgende situation:
-
En kvinde får tilbudt en lejlighed i en afdeling, som står på Ghettolisten.
Hun fremviser ren straffeattest og opfylder kriterierne for kombineret
udlejning. Da det går op for hende, at vi også skal se straffeattest på
hendes samlever, så skal han pludseligt ikke flytte med alligevel.
Vi
kan ikke kræve at se hans straffeattest, når de en uge, efter at hun er
flyttet ind, er blevet kærester igen, og han derfor skal flytte ind hos
hende.
Mulighed for at udsætte beboere, der begår kriminalitet
Med lovændringen i 2018 blev der tilføjet en udtrykkelig hjemmel for udlejer til
at ophæve lejemålet ved visse former for kriminalitet.
”Når
lejeren eller medlemmer af lejerens husstand er idømt en ubetinget fæng-
selsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for
overtrædelse af §§ 119, 134 a, 180, 181, 192 a, 216, 237 eller 244-246, § 252,
stk. 1, §§ 260, 266, 276 a, 281 eller 288 eller § 291, stk. 2, i straffeloven eller
i medfør af § 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet euforiserende
stoffer med henblik på videreoverdragelse, og når overtrædelsen er begået in-
den for 1 km fra den ejendom, hvor lejemålet er beliggende.”
5
Politiet har mulighed for at videregive oplysninger om strafferetlige afgørelser,
som en beboer har begået inden for eller med virkning i det boligområde, som
den pågældende bor i, eller mod en ansat i boligorganisationen, når videregi-
velsen må anses for nødvendig som led i en eksisterende tryghedsskabende
indsats i det pågældende boligområde.
6
Strafferetlige afgørelser omfatter domme og vedtagne bødeforlæg.
Der er to udfordringer ved ovenstående ordning:
1. Der går lang tid, fra kriminaliteten er begået, til der foreligger en dom.
2.
Politiet ”slipper” sagen,
når den overgives til anklagemyndigheden. Der
er derfor ikke nogen ved politiet, som holder øje med, hvornår der fal-
der en dom.
5
6
Almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10
Almenboliglovens § 63d
Side 4 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
2293006_0005.png
Ad 1
Regeringen har på pressemøde den 8. oktober 2020 oplyst, at der i starten af
det nye år vil blive fremsat et lovforslag,
som blandt andet indeholder ”hurti-
gere udsættelse af lejeboliger”.
Lovteksten er endnu ikke kendt, men fra pressemødet fremgik det, at hensigten
er, at spørgsmålet om ophævelse af lejemål skal tilknyttes straffesager, og man
skal kunne udsættes hurtigere fra sin bolig, hvis man er kriminel. Ved straffe-
sagen skal domstolene tage stilling til skyldsspørgsmålet, og hvis vedkom-
mende kendes skyldig, kan domstolene også beslutte, at lejemålet skal ophæ-
ves. Hvis straffesagen ankes, kan ophævelse af lejemålet som udgangspunkt
stadig fuldbyrdes.
Forslaget kan potentielt afkorte perioden fra kriminaliteten er begået, til lejer
kan sættes ud, men selv at afvente straffesagen tager for lang tid.
Konkret i Brabrand Boligforening har man fx netop fået brev fra retten om, at
der er berammet hovedforhandling den 21. december
2021
vedrørende en sag
om indbrud begået den 12. juni 2018.
I en anden sag, som drejede sig om et voldeligt overfald på ansatte i Brabrand
Boligforening begået i november 2015, faldt der dom i marts 2020.
Det er ikke muligt at udsætte lejere hurtigt, hvis boligforeningerne skal vente
over fire år på, at der falder dom.
En stor udfordring ved straffesagsbehandlingen er, at den sigtede (jf. RPL §
705) har ret til at få sine sager samlet. Dog kun hvis dette kan ske uden væ-
sentlig forhaling eller vanskelighed. Det er op til anklagemyndigheden at vur-
dere, om der er tale om væsentlig forhaling.
Så hvis en person bliver ved med at begå kriminalitet, skal sagerne samles
sammen inde hos anklagemyndigheden, hvilket betyder, at sagerne trækker ud
i det uendelige.
Brabrand Boligforening har som eksempel en anden sag, hvor vi den 29. januar
2020 modtog meddelelse fra Retten om, at der den 19. november 2019 var
afsagt dom i en straffesag. Vi fik dommen, fordi vi havde et erstatningskrav
mod den dømte. Et af tiltalepunkterne vedrørte nemlig, at han i påvirket tilstand
havde kørt sin bil ind i boligforeningens ejendom
han havde i øvrigt heller
ikke kørekort.
Der er i dommen
129
tiltaleforhold, hvoraf det første er begået i maj 2017.
Konfiskationer/beslaglæggelse
Brabrand Boligforening har tidligere undersøgt,
om ”konfiskation” eller ”beslag-
læggelse” kan betegnes som en strafferetlig afgørelse. Dette skyldes, at lejer i
lejeretlig sammenhæng kan gøres ansvarlig for opbevaringen af ulovlige gen-
stande i lejemålet.
Side 5 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
Hvis der eksempelvis bliver konfiskeret skarpladte våben fra et lejemål, kan det
danne grundlag for ophævelse af lejemålet, jf. almenlejelovens § 90, stk. 1, nr.
10. Det er i den forbindelse uden betydning, om lejer, lejers søn eller en helt
tredje kan ifalde en dom for overtrædelse af våbenloven. Den blotte tilstede-
værelse af våbnet i lejemålet kan være grundlag for, at der kan ske ophævelse.
Hvis konfiskation eller beslaglæggelse anses for en strafferetlig afgørelse,
kunne boligforeningerne relativt hurtigt få besked fra politiet og undgå at skulle
vente i årevis på straffesagens udfald.
Østjyllands politi har meddelt, at konfiskationer ikke kan anses som en straffe-
retlig afgørelse, jf. almenboliglovens § 63 d.
Ad 2
Der er tilsyneladende ikke noget formelt system, som sørger for, at der sker
underretning til boligforeningerne, når en beboer bliver idømt en fængselsstraf
for utryghedsskabende kriminalitet. Det forlyder, at Rigspolitiet har udsendt en
vejledning til de enkelte politikredse vedrørende politiets mulighed for at vide-
regive oplysninger, jf. almenboliglovens § 63 d. Det er dog ikke en vejledning,
som er blevet delt med boligforeningerne, og proceduren for politiets videregi-
velse af oplysninger er derfor ukendt for boligforeningerne.
Selvom der er et godt og tillidsfuldt samarbejde og en stor velvilje fra både
Politi og anklagemyndighed til inden for lovens rammer at underrette boligfor-
eningerne, jf. almenboliglovens § 63 d, så kan vi konstatere, at vi ikke modta-
ger oplysninger om strafferetlige afgørelser, uden at vi har anmodet om akt-
indsigt.
Politiet ”slipper” sagen,
når den overgives til anklagemyndigheden, og politiet
får ikke efterfølgende besked, når der falder en dom.
Boligforeningerne er derfor nødt til selv at opstøve sagerne og derefter søge
om aktindsigt.
Når vi bliver bekendt med, at der er begået kriminalitet, enten fra døgnrappor-
ten eller fra henvendelser fra naboer, så søger vi om aktindsigt ved politiet.
Her får vi afslag, så længe straffesagen ikke er afsluttet. Det er derefter op til
boligforeningerne selv at gætte på, hvornår straffesagen er afsluttet, og så søge
om aktindsigt igen. Det er ikke muligt at få noteret på en sag, at når der fore-
ligger en afgørelse, så vil boligforeningen gerne have besked.
Boligforeningerne skal selv aktivt søge om aktindsigt løbende. Når der kan gå
over fire år, før en straffesag er færdigbehandlet, så bruges der utroligt mange
ressourcer hos både boligforeninger og politi på at indsende og behandle an-
modninger om aktindsigt, som blot afvises. Dertil kommer, at mange sager
tabes på gulvet, fordi der ikke er et system til automatisk underretning af bo-
ligforeningerne.
Side 6 af 7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 29: Notat fra AAB og Brabrand Boligforening: Udfordringer med at påvirke beboersammensætninger
2293006_0007.png
Videregivelse af oplysninger jf. almenboliglovens § 63 e
En boligforening kan videregive oplysninger om, at boligforeningen har ophæ-
vet et lejemål beliggende i en bestemt afdeling efter § 90, stk. 1, nr. 10, i
almenlejeloven til en anden boligforening m.v. i samme boligområde, når det
er nødvendigt for at styrke den tryghedsskabende indsats i boligområdet.
7
Formålet med bestemmelsen er at forhindre, at en beboer, som har begået
utryghedsskabende kriminalitet i området og som konsekvens heraf er blevet
ophævet fra den ene boligforening, blot kan flytte over på den anden side af
gaden til en anden boligforening og derved blive boende i området.
Som en del af indsatsen mod ghettoområder, kommer der i stigende grad pri-
vate udlejere til områderne.
Der er imidlertid ikke lovhjemmel til, at boligforeningerne må dele oplysninger
om ophævelse af lejemål med private udlejere. Det har konsekvens, at når en
beboer er blevet ophævet, fx på grund af salg af euforiserende stoffer, så flytter
beboeren og handlen med stoffer over på den anden side af gaden til den in-
tetanende private udlejer. Derved bliver den utryghedsskabende kriminalitet i
området.
7
Almenboliglovens § 63 e
Side 7 af 7