Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2445385_0001.png
6. september 2021
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Digital Post fra offent-
lige afsendere
(Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning)
§1
I lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 686 af 15. april 2021, foretages følgende ændring:
1. Efter § 10 c indsættes:
Ȥ
10 d.
Finansministeren kan i forbindelse med skift af
leverandør af Digital Post, og ved overgangen fra et it-
system til et andet it-system, beslutte at indføre en om-
stillingsperiode med ændret eller begrænset adgang til at
anvende Digital Post m.v. eller med indstillet drift af
postløsningen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0002.png
Side 2 af 15
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Digital Post er et offentligt it-system, der muliggør, at offentlige myndighe-
der m.v. kan kommunikere sikkert og digitalt med borgere og virksomhe-
der.
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere, herefter benævnt Digital Post-
loven, giver offentlige myndigheder m.v. ret til at sende meddelelser, doku-
menter m.v. digitalt til borgere og virksomheder med retsvirkning for adres-
saten. Borgeren eller virksomheden er dermed forpligtet til at læse sin digi-
tale post fra offentlige afsendere m.v.
Digital Post har efter lovkrav været i udbud for at sikre en løsning, som er
den bedste på markedet i forhold til pris og kvalitet, og en ny leverandør
skal dermed levere den kommende postløsning.
Den seneste lovændring, der trådte i kraft den 1. januar 2021, etablerede
hjemmel til, at Digitaliseringsstyrelsen i den kommende løsning kan hjem-
tage systemansvaret for postløsningen. Digitaliseringsstyrelsen vil herefter
som systemejer have det strategiske ejerskab og dermed den fulde beslut-
ningskompetence i forhold til at videreføre postløsningen. Med lovændrin-
gen er der endvidere skabt hjemmel til at flytte borgeres og virksomheders
eksisterende post til den til enhver tid eksisterende postløsning, således at
borgere og virksomheder fortsat kan se deres eksisterende digitale post.
For at understøtte en forsvarlig og sikker overgang fra den eksisterende
postløsning til den kommende postløsning, er der et teknisk behov for mid-
lertidigt at kunne køre med ændret drift, mens de sidste dele af den eksiste-
rende post flyttes, og det systemtekniske skifte udføres.
Lovforslaget skal sikre hjemmel til, at finansministeren i forbindelse med
skift af leverandør af Digital Post, og ved overgangen fra et it-system til et
andet it-system, kan beslutte at indføre en midlertidig omstillingsperiode. I
denne periode kan driften af postløsningen indstilles, eller der kan køres
med ændret eller begrænset adgang til at anvende Digital Post, herunder ved
at indføre en eventuel overgangsordning med paralleldrift, hvor henholds-
vis ældre og nyeste post skal læses i to forskellige postkasser.
Forslaget hjemler således mulighed for, at der kan etableres foranstaltnin-
ger, som skal medvirke til at understøtte en så effektiv og sikker overgang
til den nye postløsning som muligt.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0003.png
Side 3 af 15
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Omstillingsperiode ved overgangen til den kommende Digital Post-
løsning
2.1.1. Gældende ret
Digitaliseringsstyrelsen har på baggrund af et udbud indgået kontrakt med
Netcompany A/S, om at levere en ny postløsning, som skal erstatte den
eksisterende postløsning, som e-Boks A/S er systemansvarlig leverandør af.
Samtidig vil systemansvaret for Digital Post hjemtages af Digitaliseringssty-
relsen, når den kommende postløsningen idriftsættes. I forbindelse med
overgangen til den kommende Digital Post-løsning skal alle borgeres og
virksomheders eksisterende post flyttes, og alle tilknyttede systemer skal
omstilles. Hjemtagelse og flytning m.v. af Digital Post fremgår af gældende
ret, jf. lov nr. 1941 af 15. december 2020 om lov om ændring af lov om
Digital Post fra offentlige afsendere (Hjemtagelse til Digitaliseringsstyrelsen
af dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for Digital
Post, etablering af visningsklienter og flytning af borgeres og virksomheders
post).
Offentlige afsendere, borgere og virksomheder er efter Digital Post-loven
som udgangspunkt berettigede til at kommunikere via den digitale
postløsning. Digital post til borgere og virksomheder har desuden
retsvirkning, når det er kommet frem til adressaten, hvilket efter Digital
Post-lovens § 10 anses for at være på det tidspunkt, hvor meddelelsen er
tilgængelig for adressaten i postløsningen.
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ved overgangen til den kommende Digital Post-løsning skal alle borgeres
og virksomheders eksisterende post flyttes, og alle tilknyttede systemer skal
omstilles for, at der kan ske integration til den nye postløsning. Der er i den
sammenhæng behov for af tekniske, funktionelle og sikkerhedsmæssige år-
sager at kunne indstille driften af postløsningen eller ændre eller begrænse
adgangen til at anvende Digital Post midlertidigt, så borgere, virksomheder
og offentlige afsendere berøres mindst muligt af flytningen.
I en midlertidig omstillingsperiode vil det af den årsag være nødvendigt at
fravige udgangspunktet om, at offentlige afsendere, borgere og virksomhe-
der efter Digital Post-loven er berettigede til at kommunikere via den digi-
tale postløsning. Der vil forud herfor blive kommunikeret direkte til alle
berørte parter i tilstrækkelig tid til, at de kan indrette sig efter den varslede
omstillingsperiode. Offentlige afsendere kan derfor planlægge udsendelse af
post på andre tidspunkter eller at anvende andre kommunikationskanaler i
de tilfælde, hvor en senere levering af en meddelelse måtte være kritisk. Der
forventes endvidere etableret mulighed for, at offentlige afsendere kan fort-
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0004.png
Side 4 af 15
sætte med at sende post på vanlig vis i omstillingsperioden, blot med ud-
skudt leveringstidspunkt til efter idriftsættelse af den nye Digital Post-løs-
ning. Den midlertidige omstillingsperiode vil blive holdt så kort som muligt
for at begrænse forstyrrelser i driften med gene for brugerne til følge.
Digital post, der er kommet frem til adressaten inden omstillingsperioden
er igangsat, vil som udgangspunkt have retsvirkning fra fremkomsttids-
punktet.
Såfremt adressaten i omstillingsperioden modtager digital post og ikke kan
tilgå denne grundet en ændret eller begrænset adgang i omstillingsperioden,
vil fremkomsttidspunktet forrykkes indtil den manglende adgang er ophørt.
Hvis en borger eller virksomhed modtager et brev fra en myndighed m.v.
med en svarfrist, der udløber i omstillingsperioden, og borgeren eller virk-
somheden ikke kan svare grundet en ændret eller begrænset adgang i om-
stillingsperioden, vil borgerens eventuelle svar til myndigheden m.v. anses
for at være kommet frem rettidigt, såfremt borgeren eller virksomheden
sender sit svar umiddelbart efter, at den manglende adgang er ophørt.
Borgere og virksomheders retsstilling vil således som udgangspunkt ikke
blive forringet ved indførslen af en omstillingsperiode med ændret eller be-
grænset adgang eller ved indstillet drift af postløsningen, da f.eks. en frist-
overskridelse som følge af et senere fremkomsttidspunkt vil bevirke, at rets-
virkningen forskydes tilsvarende.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at omstillingsperioden i enkelte tilfælde
kan bevirke en forringet retsstilling for adressaten, hvis en begunstigende
forvaltningsakt ikke kommer frem i tide til, at adressaten kan drage den be-
rettigede fordel heraf. Der vil derfor blive taget højde for dette i kommuni-
kationsindsatsen over for de offentlige afsendere, så de ad andre kanaler
eller uden for omstillingsperioden kan tage kontakt til borgere og virksom-
heder, der måtte blive berørt heraf.
Det foreslås, at finansministeren i forbindelse med skift af leverandør af
Digital Post, og ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, kan
beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret eller begrænset adgang
til at anvende Digital Post m.v. eller med indstillet drift af postløsningen.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0005.png
Side 5 af 15
3. De økonomiske konsekvenser
og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Organisatoriske samt omstillings- og driftskonsekvenser
Det foreslåede lovforslag forventes som udgangspunkt ikke at have økono-
miske konsekvenser for det offentlige, da der vil ske kommunikation og
oplysning til de offentlige afsendere i tilstrækkelig tid til, at de mest hen-
sigtsmæssigt kan planlægge deres forsendelse af digital post i forhold til om-
stillingsperioden. Hvis nogle offentlige myndigheder i højere grad end ellers
finder anledning til at udsende fysiske breve i omstillingsperioden, kan dette
have nogle administrative og økonomiske konsekvenser, som det dog ikke
vurderes muligt at foretage nærmere skøn af.
Der forventes ydermere etableret mulighed for at sende meddelelser med
udskudt leveringstidspunkt for at understøtte de offentlige afsenderes be-
hov for at udsende post i omstillingsperioden. Dermed berøres det daglige
arbejde hos de offentlige afsendere mindst muligt, hvis de fortsat kan af-
sende post, hvorefter meddelelsen lægger sig i kø, indtil det nye system er
klar til at levere meddelelsen til adressatens digitale postkasse.
De økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser, som selve om-
stillingen kræver med hensyn til justering og tilpasning af de offentlige af-
senderes it-systemer, så de understøtter den kommende postløsning, er der
allerede redegjort for og taget højde for i tidligere lovregulering. Nærvæ-
rende lovforslag omfatter alene muligheden for at ændre driften i omstil-
lingsperioden ved overgangen mellem to it-systemer.
Det skal yderligere bemærkes, at såfremt der sker en forsinkelse af nærvæ-
rende lovforslag om, at finansministeren kan beslutte indførsel af en om-
stillingsperiode, forventes det at medføre betydeligt øgede udgifter til at
etablere overgangen, såfremt dette måtte medføre en forsinkelse af den
planlagte idriftsættelse den 30. november 2021. Af samme årsag foreslås den
hurtigst mulige ikrafttræden efter vedtagelse.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der gøres opmærksom på de allerede forudsatte implementeringskonse-
kvenser ved blandt andet flytning og hjemtagelse af Digital Post, jf. lov-
forslag nr. L 47, folketingstidende 2020-2021, tillæg A, side 6.
I nærværende lovforslag kan det endvidere oplyses, at den midlertidige om-
stillingsperiode vil blive holdt så kort som muligt, og for så vidt muligt i
forbindelse med en weekend, for at begrænse forstyrrelser i driften med
gene for brugerne til følge. Det kan imidlertid ikke afvises, at det for enkelte
offentlige afsendere kan blive nødvendigt at anvende andre kanaler til kom-
munikation med borgerne i denne periode, men da perioden med ændret
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0006.png
Side 6 af 15
drift forventes at blive varslet i rimelig tid, vil de offentlige afsendere have
mulighed for at træffe passende forholdsregler forud herfor.
Den foreslåede bestemmelse er udformet med henblik på, at ordningen
fremover kan anvendes i situationer med skift af leverandør af Digital Post
eller ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, hvor disse forhold
tilsiger ændrede driftsvilkår.
Såfremt behovet for indførelse af en længere periode med ændret drift mod
forventning skulle vise sig nødvendigt, vil dette blive meldt ud i tide til, at
de offentlige afsendere kan indrette sig derefter, f.eks. for at kunne plan-
lægge fysisk afsendelse af post og foretage telefoniske henvendelser.
Derudover kan der også i medfør af nærværende lovforslag foranstaltes en
periode med paralleldrift hos den afgående og den kommende leverandør,
hvilket kan være med til at sikre postløsningens hele eller delvise tilgænge-
lighed i omstillingsperioden. Paralleldrift indebærer ikke en fravigelse af lo-
vens krav om, at der alene skal være én digital postløsning.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning været overvejet.
3.3. Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
Det vurderes nedenfor hvorledes, at lovforslaget lever op til principperne
for digitaliseringsklar lovgivning og især har fokus på principperne om digi-
tal kommunikation, genbrug af data, tryg og sikker datahåndtering samt an-
vendelse af offentlig infrastruktur.
Efter princip 1 bør lovgivningen være enkel og klar, så den er let at forstå
for borgere og virksomheder. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at den fore-
slåede mulighed for at indføre en omstillingsperiode er i overensstemmelse
med dette princip, da forslaget er baseret på, at de offentlige afsendere kan
forberede og indrette sig efter omstillingsperioden for således at tilrette-
lægge deres kommunikation derefter. Ligeledes informeres borgere og virk-
somheder direkte om overgangsperioden, og deres retsstilling forringes som
udgangspunkt ikke i forbindelse med omstillingsperioden, jf. afsnit 2.1.2
ovenfor. Der vil ske en øget kommunikationsindsats over for de offentlige
afsendere, så de kan de kan kommunikere ad andre kanaler eller uden for
med borgere og virksomheder, der måtte blive berørt af heraf. Det gælder
samtidig, at ordningen er af midlertidig karakter.
Efter princip 2 skal lovgivningen understøtte, at der kan kommunikeres di-
gitalt med borgere og virksomheder. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da formålet med de
gældende regler om Digital Post er, at offentlige afsendere kan kommuni-
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0007.png
Side 7 af 15
kere sikkert og digitalt med borgere og virksomheder. Da det er udbudsret-
ligt forudsat, at postløsningen med de lovmæssigt fastsatte intervaller skal i
offentligt udbud, vil det også ske, at Digital Post med mellemrum skal flyttes
fra en leverandør til en anden leverandør. Det er hensigten med den fore-
slåede bestemmelse at understøtte dette formål om fortsat at kunne an-
vende Digital Post til digital kommunikation, og at sikre at borgere og virk-
somheder fortsat kan få adgang til deres eksisterende digitale postmeddelel-
ser.
Efter princip 3 bør lovgivningen understøtte, at administrationen af lovgiv-
ningen kan ske helt eller delvist digitalt (automatisk sagsbehandling) og un-
der hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed. Digitali-
seringsstyrelsen vurderer ikke, at princippet er relevant for nærværende lov-
forslag.
Efter princip 4 bør der være sammenhæng på tværs med ensartede begreber
og genbrug af data. Dette vurderes ikke at være relevant i denne sammen-
hæng, da det ikke foreslås, at der indføres nye processer eller begreber med
omstillingsperioden, men alene at der etableres mulighed for at understøtte
overgangen til den kommende Digital Post-løsning.
Princip 5 forudsætter en høj grad af digitalisering og at datasikkerhed prio-
riteres højt af myndighederne. Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at lov-
forslaget er i overensstemmelse med dette princip, da formålet med at
kunne ændre eller begrænse adgangen til at anvende Digital Post m.v. eller
indstille driften af postløsningen blandt andet er at sikre en sikkerhedsmæs-
sig forsvarlig overgang til den kommende postløsning, så borgere og virk-
somheder efterfølgende kan tilgå deres eksisterende post fra offentlige af-
sendere og anvende løsningen til fortsat at modtage og sende digital post.
Efter princip 6 bør offentlige myndigheder, i det omfang det er muligt og
hensigtsmæssigt, anvende eksisterende offentlig infrastruktur, så der sikres
størst muligt genbrug og sammenhæng på tværs. Digital Post udgør i sig
selv et kritisk element i den fællesoffentlige infrastruktur. Digitaliseringssty-
relsen vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da
lovforslaget understøtter overgangen til den kommende postløsning, som
skal indgå i et større fællesoffentligt systemlandskab. Løsningen har sam-
menhæng til de fællesoffentlige identitets- og sikkerhedsløsninger, Nem-
Log-in og det kommende MitID, samt webløsningerne borger.dk og Virk.
Det sikres i udviklingen af løsningen, at den samlet set etableres som en
brugervenlig, sikker og
i relation til den øvrige digitale infrastruktur
sam-
menhængende løsning, hvilket omstillingsperioden skal understøtte sker
forsvarligt.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0008.png
Side 8 af 15
Efter princip 7 bør der ved udarbejdelse af lovgivningen tages højde for
muligheden for efterfølgende kontrol samt forebyggelse af snyd og fejl. Di-
gitaliseringsstyrelsen vurderer ikke, at princippet er relevant for nærværende
lovforslag.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Får en virksomhed imidlertid behov for at kontakte myn-
digheder m.v., der ellers er kontaktbare via Digital Post, kan dette muligvis
ikke ske i postløsningen under omstillingsperioden, og virksomheden vil i
så fald skulle tage kontakt telefonisk eller på anden vis. Omstillingsperioden
vil for så vidt muligt blive placeret i forbindelse med en weekend, hvor det
medfører færrest gener for virksomheden.
Lovforslaget har været forlagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regu-
lering (OBR), som har bemærket, at forslaget ikke medfører nye eller æn-
drede informationsforpligtelser eller oplysningskrav og dermed ingen admi-
nistrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. OBR bemærker imidlertid, at
forslagets § 10 d bemyndiger finansministeren hjemmel til at begrænse ad-
gangen til Digital Post i forbindelse med overgangen til den kommende næ-
ste generation Digital Post-løsning. I denne overgangsperiode, hvori data-
migrering vil forekomme, vil Digital Post helt eller delvist være utilgængeligt
for blandt andet danske virksomheder. OBR er hertil gjort opmærksom på,
at det er uvist hvor længe og i hvilket omfang, at det vil være nødvendigt at
begrænse adgangen til serviceplatformen.
Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at principperne for agil erhvervs-
rettet regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag. OBR har ingen
bemærkninger hertil.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen eller få administrative konsekvenser for borgerne.
Hvis en borger konkret får behov for at kontakte myndigheder m.v., der
ellers er kontaktbare via Digital Post, kan dette muligvis ikke ske i postløs-
ningen under omstillingsperioden, og der vil i så fald være administrative
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0009.png
Side 9 af 15
konsekvenser for borgeren ved at skulle tage kontakt telefonisk eller på an-
den vis i stedet. Omstillingsperioden vil for så vidt muligt blive placeret i
forbindelse med en weekend, hvor det medfører færrest gener for borgeren.
6. De klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klima- og miljømæssige konsekvenser.
Det kan dog ikke udelukkes, at en lidt højere frekvens af fysisk post fra
myndigheder m.v. i omstillingsperioden klimamæssigt kan bevirke et højere
CO
2
-aftryk som resultat af udprintning på papir og udbringning af breve.
Miljømæssigt kan det resultere i en let øget affaldsmængde. Det vurderes
imidlertid at være et så begrænset antal, at det ikke er muligt at gøre til gen-
stand for en nærmere analyse på grund af den midlertidige karakter af om-
stillingsperioden, og fordi myndigheder m.v. får mulighed for at indstille sig
på den ændrede drift. Digitaliseringsstyrelsen vil således gennemføre en for-
udgående informationsindsats om blandt andet den forventede mulighed
for at kunne sende post med udskudt leveringstidspunkt.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. til den 20. september 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ATP, Advokatsamfundet, AE
Arbejderbevægelsen Erhvervsråd, BL -
Danmarks almene boliger, Danmarks statistik, Dansk IT, Dansk standard,
Forum for digital sikkerhed, Danske advokater, DI Digital, DKCERT,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byg-
geri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det centrale Handicapråd, Håndværksrådet,
FDIH
Foreningen for Danske Internethandel, Finans Danmark, Finans-
tilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og
Pension, Landsforeningen ældre sagen, Landbrugsrådet, Landsforeningen
for førtidspensionister, IBIZ-center, IT-Brancheforeningen, Institut for
menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, KMD, KL
Kommunernes
Landsforening, KOMBIT, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Ombuds-
manden, Prosa, Forbundet af IT-Professionelle, LOS
De private Sociale
tilbud, Microsoft Danmark, Nationalbanken, Nets DanID A/S, Rådet for
digital sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Telekommunikationsindustrien
i Danmark, Psykiatrifonden, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombuds-
manden på Færøerne og Rigsrevisionen.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0010.png
Side 10 af 15
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, Ingen.
kommuner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen eller få, hvis der i
øget omfang udsendes
fysisk post i omstil-
lingsperioden.
Ingen eller få, hvis der i
øget omfang udsendes
fysisk post i omstil-
lingsperioden.
Ingen.
Implementeringskonsekvenser
stat, kommuner og regioner
for Ingen.
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen.
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er- Ingen.
hvervslivet
Ingen eller få, hvis virk-
somheder har behov
for at kontakte myndig-
heder m.v. på anden vis
end via Digital Post.
Ingen eller få, hvis virk-
somheder har behov
for at kontakte myndig-
heder m.v. på anden vis
end via Digital Post.
Ingen eller få, hvis of-
fentlige afsendere sen-
der et øget antal fysiske
breve.
Administrative konsekvenser for bor- Ingen.
gerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0011.png
Side 11 af 15
Miljø- og naturmæssige konsekvenser Ingen.
Ingen eller få, hvis of-
fentlige afsendere sen-
der et øget antal fysiske
breve.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Er i strid med de principper for imple-
mentering af erhvervsrettet EU-regu- Ja
lering/ Går videre end minimumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Nej X
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0012.png
Side 12 af 15
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Den foreslåede § 10 d er ny.
Offentlige afsendere, borgere og virksomheder er efter henholdsvis § 7 og
§ 8 i lov om Digital Post som udgangspunkt berettigede til at kommunikere
via Digital Post. Digital post til offentlige afsendere, borgere og virksomhe-
der har desuden retsvirkning, når det er kommet frem til adressaten, hvilket
efter lovens § 10, nr. 1, anses for at være på det tidspunkt, hvor meddelelsen
er tilgængelig for adressaten i postløsningen.
Efter den gældende § 10 c i Digital Post-loven kan der ske flytning af fysiske
personers og juridiske enheders digitale post fra offentlige afsendere i post-
løsningen. § 10 c blev indført efter vedtagelsen af lovforslag nr. L 47, Fol-
ketingstidende 2020-2021, tillæg A, s. 1-25. Heraf fremgik det blandt andet
på side 20, at flytningen af posten er en nødvendig følge af, at det strategiske
ejerskab og beslutningskompetence for postløsningen hjemtages af Digita-
liseringsstyrelsen.
Den gældende lov tog dog ikke stilling til, hvordan de teknisk opståede be-
hov for at ændre i eller indstille driften i en midlertidig omstillingsperiode i
forbindelse med flytningen af posten m.v. og idriftsættelsen af en ny post-
løsning skulle gennemføres.
Det foreslås, at finansministeren i forbindelse med skift af leverandør af
Digital Post og ved overgangen fra et it-system til et andet it-system, kan
beslutte at indføre en omstillingsperiode med ændret eller begrænset adgang
til at anvende Digital Post m.v. eller indstillet drift af postløsningen.
Den foreslåede ordning skal anvendes til at håndtere omstillingsperioden,
hvor borgere, virksomheder og offentlige afsendere midlertidigt kan opleve
ændret drift, herunder en begrænset adgang til at anvende Digital Post. Æn-
dringerne kan omfatte paralleldrift, hvor borgere og virksomheder skal læse
henholdsvis deres tidligere modtagne post og deres nye post i to forskellige
postkasser, og mulighed for at driften af it-systemet indstilles midlertidigt.
Dermed fraviges udgangspunktet om, at offentlige afsendere, borgere og
virksomheder er berettigede til at anvende Digital Post. Foranstaltningerne
skal medvirke til at understøtte en så effektiv og sikker overgang til den nye
postløsning som muligt.
Digitaliseringsstyrelsen vil i tilfælde af beslutning om indførelse af en om-
stillingsperiode med ændret drift eller lignende varsle borgere, virksomhe-
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0013.png
Side 13 af 15
der og offentlige afsendere i rimelig tid og orientere om de planlagte æn-
dringer og de forventede konsekvenser for de berørte parter. Den midlerti-
dige omstillingsperiode vil blive holdt så kort som muligt, for at begrænse
forstyrrelser i driften med gene for brugerne til følge.
Efter den gældende § 10, nr. 1, i Digital Post-loven anses meddelelser, der
sendes ved anvendelse af Digital Post, for at være kommet frem på det tids-
punkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i løsningen, herunder
i en visningsklient. Med den foreslåede ændring videreføres gældende ret.
Her gælder det, at problemer knyttet til postløsningen, som adressaten ikke
har indflydelse på, og som indebærer, at en meddelelse ikke er eller kan blive
tilgængelig for adressaten, medfører, at meddelelsen ikke anses for at være
kommet frem, før forhindringen er ophørt. Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
Med den foreslåede bestemmelse skabes der hjemmel til, at der kan indføres
en midlertidig omstillingsperiode ved leverandørskift og flytning af Digital
Post-løsningen med henblik på at flytte posten og sikre en hensigtsmæssig
overgang mellem it-systemerne.
Til § 2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lov-
tidende.
Endvidere foreslås det i bestemmelsens stk. 2, at lovforslaget kan stadfæstes
straks efter dets vedtagelse.
Det bemærkes, at ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde stadfæstes
straks efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom.
Lovforslaget foreslås at kunne stadfæstes straks efter dets vedtagelse, fordi
der først fra lovens ikrafttræden vil kunne træffes beslutning om at indføre
en midlertidig omstillingsperiode. Denne omstillingsperiode er af afgørende
betydning for, at overgangen til den kommende Digital Post-løsning kan
forløbe sikkerhedsmæssigt forsvarligt og mest muligt gnidningsfrit for bor-
gere, virksomheder og offentlige afsendere. I den forbindelse bemærkes det,
at udgifterne ved ikke at kunne gennemføre overgangen til den kommende
postløsning inden for tidsplanen kan medføre en væsentlig stigning i udgif-
terne, der er forbundet med overgangen.
Af hensyn til at overholde tidsplanen om idriftsættelse af den kommende
postløsning den 30. november 2021, der er meldt offentligt ud, og som of-
fentlige afsendere planlægger at omstille sig i tide til, er det derfor centralt,
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0014.png
Side 14 af 15
at hjemlen etableres snarest muligt for at kunne indføre den foreslåede om-
stillingsperiode.
Da Digital Post-loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, gælder nær-
værende lovforslag heller ikke for Færøerne og Grønland.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Orientering om høring af forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning), fra finansministeren
2445385_0015.png
Side 15 af 15
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I lov om Digital Post fra offentlige af-
sendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af
15. april 2021, foretages følgende æn-
dringer:
1. Efter § 10 c indsættes:
Ȥ
10 d.
Finansministeren kan i
forbindelse med skift af leveran-
dør af Digital Post, og ved over-
gangen fra et it-system til et an-
det it-system, beslutte at indføre
en omstillingsperiode med æn-
dret eller begrænset adgang til at
anvende Digital Post m.v. eller
med indstillet drift af postløsnin-
gen.«